Ενώ το φιλμ «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ» (I, Daniel Blake – 2016), του Κεν Λόουτς, συνεχίζεται να κυκλοφορεί με επιτυχία στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες, το 29ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, μας δίνει την ευκαιρία να θυμηθούμε μία από τις πιο κλασσικές και ταυτόχρονα διαχρονικές δημιουργίες, του κορυφαίου Βρετανού σκηνοθέτη. Η ταινία «Γη και Ελευθερία» (Land and Freedom – 1995), προβάλλεται στις επαναληπτικές προβολές του Φεστιβάλ, την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου στις 20:00, στον Κινηματογράφο Ααβόρα.

Ads

«Νομίζω ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση ενσωματώνει τον νεοφιλελευθερισμό. Μπορείτε να το δείτε με τον τρόπο που ταπείνωσαν τον ελληνικό λαό. Έχει προκαλέσει δεινά και φτώχεια, για εκατομμύρια ανθρώπους, καθώς και μια μεγάλη μάχη για πολλούς άλλους πολίτες που δεν είναι απελπισμένοι, αλλά τα καταφέρνουν δύσκολα. Έτσι απλά στην ταινία λέμε μία μικρή ιστορία, για μία από τις συνέπειες που βιώνουν πολλά εκατομμυρίων ανθρώπων. Λέμε μία μικρή ιστορία και απλά ελπίζουμε ότι αυτή θα αποτελέσει τον συνδετικό κρίκο που θα ενώσει τους ανθρώπους. Αυτό είναι που προσπαθούμε να κάνουμε.» – Κεν Λόουτς

image

29o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Από τις 17 έως τις 27 Νοεμβρίου, οι Κινηματογράφοι Τριανόν και Ααβόρα, φιλοξένησαν αφιερώματα σε σημαντικούς Έλληνες και ξένους δημιουργούς, αβαν πρεμιέρ πολυαναμενόμενων ταινιών, εκδηλώσεις, συζητήσεις, master-classes, καθώς και προβολές μικρού μήκους ταινιών σπουδαστών κινηματογραφικών σχολών.

Ads

Το 29o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, μπορεί να ολοκληρώθηκε τυπικά την Κυριακή 27 Νοεμβρίου – με την απονομή των βραβείων και την πρεμιέρα της νέα ταινίας του Μάρκο Μπελόκιο: «Sweet Dreams» (Fai Bei Sogni – 2016) – όμως οι επαναληπτικές του προβολές πρόκειται να μας κρατήσουν συντροφιά μέχρι και την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου, στον Κινηματογράφο Ααβόρα. Αναλυτικά, το πρόγραμμα προβολών:

Τρίτη 29 Νοεμβίου
6.00 • ΑΘΗΝΑ -ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
(2008, Ελλάδα, 103’)
Σκηνοθεσία: Νίκος Παναγιωτόπουλος
8.00 • ΠΕΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΜΑΔΡΙΤΗ / Mourir a Madrid
(1963, Γαλλία, 85’)
Σκηνοθεσία: Frederic Rossif
9.45 • ΠΛΑΓΙΩΣ / Sideways
(2004, ΗΠΑ, 126’)
Σκηνοθεσία: Alexander Payne

image

Τετάρτη 30 Νοεμβίου
6.00 • Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΒΛΕΠΕ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ
(1987, Ελλάδα, 105’)
Σκηνοθεσία: Νίκος Παναγιωτόπουλος
8.00 • ΓΗ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ /Land and Freedom
(1995, M.Βρετανία, Ισπανία, Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, 109’)
Σκηνοθεσία: Ken Loach
10.15 • ΟΙ ΓΡΟΘΙΕΣ ΣΤΗΝ ΤΣΕΠΗ /I pugni in tasca
(1965, Ιταλία, 108’)
Σκηνοθεσία: Marco Bellocchio

Γη και Ελευθερία / Land and Freedom
Σκηνοθεσία: Κεν Λόουτς / Ken Loach

Σενάριο: Jim Allen
Ηθοποιοί: Ιαν Χαρτ, Ροζάνα Παστόρ, Ιθιάρ Μπολαίν, Τομ Τζιλρόι, Μαρκ Μαρτίνεζ
Έτος: 1995
Χώρα: Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία
Διάρκεια: 109
Τετάρτη 30 Νοεμβρίου στις 20:00 στον Κινηματογράφο Ααβόρα

image

Άνοιξη του 1936. Ένας νεαρός Άγγλος κομμουνιστής αφήνει το Λίβερπουλ για να καταταγεί στις Διεθνείς Ταξιαρχίες του δημοκρατικού στρατού στο μέτωπο της Αραγονίας και βιώνει τις ιδεολογικές διαφορές μεταξύ των αναρχικών του POUM και των δημοκρατικών των Διεθνών Ταξιαρχιών.

Η ταινία του Λόουτς, «Γη και Ελευθερία», μας εισάγει στο ταραχώδες πεδίο του ισπανικού εμφυλίου, όπου πρωταγωνιστεί ένας άνεργος Αγγλος που αφήνει πίσω τη μνηστή του για να πολεμήσει κατά του φασισμού. Από τις γνωστότερες ταινίες του πολιτικά ευαισθητοποιημένου Κεν Λόουτς, κέρδισε το βραβείο Κριτικών FIPRESCI, καθώς και το βραβείο της Επιτροπής του Φεστιβάλ Καννών.

image

Η ταινία διαποτίζεται από αισθήματα αισιοδοξίας, ενθουσιασμού και αδελφοσύνης αλλά και προδοσίας – γιατί γεννιέται συχνά το ερώτημα εάν προδόθηκε ο σκοπός της επανάστασης. Οι δημοκρατικοί έχασαν τον πόλεμο, το 1939, όταν η Βρετανία και η Γαλλία αποφάσισαν από κοινού να μην αναμιχθούν περαιτέρω, παρόλο που τόσο ο Χίτλερ, όσο και ο Μουσολίνι, βοηθούσαν ανοιχτά τους φασίστες.

Ο Βρετανός σκηνοθέτης μιλά για τον ισπανικό εμφύλιο και τις άγνωστες πτυχές του. Για τις αμαρτίες των κομμουνιστών ηγετών, αλλά και τους ανώνυμους εθελοντές απ’ όλη την Ευρώπη που στήριξαν με τη φλόγα τους την επανάσταση…

Κεν Λόουτς / Ken Loach

image

Γεννημένος στη Μεγάλη Βρετανία και με σπουδές Νομικής στην Οξφόρδη, ο Κεν Λόουτς ασχολήθηκε αρχικά με το θέατρο, παίζοντας σε περιπλανώμενους θιάσους. Ακολούθησε η τηλεόραση, όπου και συμμετείχε στην παραγωγή φημισμένων δραματικών ντοκιμαντέρ με κορυφαίο το «Cathy Come Home», το οποίο έκανε τέτοια αίσθηση, ώστε προκάλεσε την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τους άστεγους. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία ήταν η «Poor Cow» (1967) και στη συνέχεια οι «Kes» (1969) και «Hidden Agenda», που απέσπασε το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής στις Κάννες το 1990.

image

Ο Κεν Λόουτς, κύριος εκπρόσωπος του βρετανικού σοσιαλιστικού ρεαλισμού, δεν υπέκυψε ποτέ στις σειρήνες του Χόλιγουντ, διατηρώντας έτσι το προσωπικό του ύφος, που βρήκε τεράστια ανταπόκριση στην Ευρώπη. Ανάμεσα στις πιο γνωστές ταινίες του είναι οι «Raining Stones» (Ειδικό Βραβείο Επιτροπής-Κάννες 1993), «Ladybird Ladybird», «Land and Freedom» (Οικουμενικό Βραβείο Επιτροπής – Κάννες 1995), «Carla’s Song», «My Name is Joe», «Bread and Roses», κ.α.

Οι πιο πρόσφατες σκηνοθετικές του δουλειές είναι οι ταινίες «Sweet Sixteen»’, που διακρίθηκε στο Φεστιβάλ Καννών 2002, «Ae Fond Kiss», υποψήφια για Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2004 και «Tickets» που σκηνοθέτησε μαζί με τους Όλμι και Κιαροστάμι, καθώς βέβαια και το εξαιρετικό έργο, «Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι» (The Wind That Shakes the Barley – 2006).

image

«Το σινεμά μάς κάνει καμιά φορά να βλέπουμε καθαρότερα τον κόσμο κι ο κόσμος μας αυτή τη στιγμή κινδυνεύει, από τις ιδέες που αποκαλούμε νεοφιλελευθερισμό που απειλεί να μας φτάσει στην καταστροφή, στη δυστυχία εκατομμυρίων ανθρώπων, από την Ελλάδα ως τη Βραζιλία. Το σινεμά έχει πολλές παραδόσεις. Μία είναι το σινεμά της διαμαρτυρίας, αυτό που δείχνει τους ανθρώπους ενάντια στην εξουσία. Ελπίζω η ταινία μας να συνεχίζει αυτήν την παράδοση. Κινδυνεύουμε να απελπιστούμε κι όταν υπάρχει τόση απελπισία, η ακροδεξιά το εκμεταλλεύεται – πρέπει να πιστέψουμε ότι ένας διαφορετικός κόσμος είναι εφικτός κι απαραίτητος.» – Κεν Λόουτς

Διαβάστε επίσης:
«Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ»: Διεκδικώντας το δικαίωμα στην εργασία
Κεν Λόουτς: «Το πολιτικό καθεστώς συνειδητά οδηγεί τους φτωχούς στην απόγνωση»