Μετά την Ιζαμπέλ Ιπέρ και τον Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, το «Cinéma στο Σινεμά!» είναι ο τίτλος του νέου αφιερώματος της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης που αυτή την εβδομάδα παρουσιάζει τρεις ταινίες σπουδαίων δημιουργών, οι οποίες μιλούν για την ίδια την Έβδομη Τέχνη. Το Αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί από την Κυριακή 2 έως την Τρίτη 4 Απριλίου στο αγαπημένο σινεφίλ στέκι της Ταινιοθήκης, την Αίθουσα Σταύρος Τορνές στην Αποθήκη 1 στο Λιμάνι.

Ads

Τα φιλμ που θα προβληθούν είναι τα εξής:

  • Όλα για Πούλημα (1969) του Αντρέι Βάιντα
  • Ερασιτέχνης Κινηματογραφιστής (1979) του Κριστόφ Κισλόφσκι
  • Η Κατάσταση των Πραγμάτων (1982) του Βιμ Βέντερς

Πρόγραμμα Προβολών:

Κυριακή 2 Απριλίου
18:30 Ερασιτέχνης κινηματογραφιστής του Κριστόφ Κισλόφσκι
21:00 Η κατάσταση των πραγμάτων του Βιμ Βέντερς

Ads

Δευτέρα 3 Απριλίου    
18:30 Όλα για πούλημα του Αντρέι Βάιντα
21:00 Ερασιτέχνης κινηματογραφιστής του Κριστόφ Κισλόφσκι

Τρίτη 4 Απριλίου
18:30 Η κατάσταση των πραγμάτων του Βιμ Βέντερς
21:00 Όλα για πούλημα του Αντρέι Βάιντα

Αναλυτικά οι ταινίες:

Όλα για Πούλημα / Everything for Sale / Wszystko na sprzedaz (Πολωνία, 1969)
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Αντρέι Βάιντα / Andrzej Wajda
Με τους: Beata Tyszkiewicz, Elzbieta Czyzewska, Andrzej Lapick
Έγχρωμη, 105 λεπτά

image

Τα γυρίσματα μια ταινίας είναι έτοιμα ν’ αρχίσουν, αλλά ο πρωταγωνιστής είναι άφαντος. Η σύζυγος, η ερωμένη, ένας νεαρός ηθοποιός μαζί με τον σκηνοθέτη αρχίζουν να τον αναζητούν. Τελικά θα ανακαλύψουν ότι σκοτώθηκε σ’ ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα, ακριβώς όπως προβλεπόταν από το σενάριο της ταινίας  στην οποία επρόκειτο να πρωταγωνιστήσει.

Μία από τις πιο κρυφές, άγνωστες και πικρές ταινίες της πολυτάραχης καριέρας του Αντρέι Βάιντα. Ένα αυτοανοαφορικό και βαθιά προσωπικό έργο, στο οποίο ο Πολωνός δημιουργός μιλά εκ των έσω για την σχέση του με το σινεμά, κάτω από την  βαριά σκιά μιας οδυνηρής απώλειας. Η ταινία είναι κι ένας μετα-κινηματογραφικός σχολιασμός για τους μηχανισμούς της κινηματογραφικής δημιουργίας και ταυτόχρονα μια δήλωση αγάπης και πάθους, απ’ την μεριά των υπολοίπων συντελεστών για τον ηθοποιό Ζμπίγκνιου Τσιμπούλσκι, που χάθηκε (στην μυθοπλαστική) αλλά κυρίως στην πραγματική ζωή. Ο Βάιντα  πραγματεύεται το πένθος αναζητώντας την μεταθανάτια συμφιλίωση με τον αδικοχαμένο, αγαπημένο του ηθοποιό και φίλο.

Διαβάστε επίσης:
Αντρέι Βάιντα: Οι ταινίες του, κομμάτια της ζωής του

Ερασιτέχνης Κινηματογραφιστής / Camera Buff / Amator (Πολωνία, 1979)
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Κριστόφ Κισλόφσκι / Krzysztof Kieslowski
Με τους: Jerzy Stuhr, Malgorzata Zabkowska, Ewa Pokas Έγχρωμη 117 λεπτά

image

Ο Φίλιπ Μοζ αγοράζει μια κάμερα 8mm για να κινηματογραφήσει τα πρώτα χρόνια του παιδιού του και την οικογενειακή του ζωή. Όμως σιγά-σιγά εθίζεται στο καινούριο μέσο, το οποίο τον συναρπάζει και τον απορροφά όλο και περισσότερο. Στο εργοστάσιο όπου δουλεύει τα αφεντικά του τον «διορίζουν» επίσημο χρονικογράφο των δραστηριοτήτων και των εκδηλώσεων στον χώρο εργασίας.

Οι ταινίες του κερδίζουν βραβεία σε ερασιτεχνικούς διαγωνισμούς και όσο αναπτύσσεται το δημιουργικό του ταλέντο, δυναμώνει και η επιθυμία να καταγράψει την πραγματικότητα όπως είναι, κάνοντας τις δικές του προσωπικές επιλογές και όχι όπως θέλουν να την παρουσιάζουν οι αρχές.

Το γεγονός αυτό τον φέρνει αντιμέτωπο με την λογοκρισία και το πάθος του για την καταγραφή του πραγματικού, αρχίζει να μετατρέπεται σε μπούμερανγκ για τον ερασιτέχνη κινηματογραφιστή: η θέση του  στη δουλειά υπονομεύεται, ο γάμος του και οι σχέσεις του με την οικογένεια γίνονται προβληματικές και μια περίοδος σοβαρής κρίσης αρχίζει. Ο Γέρζι Στουρ, σταθερός συνεργάτης του Κριστόφ Κισλόφσκι είναι έξοχος στον κεντρικό ρόλο.

Διαβάστε επίσης:
Κριστόφ Κισλόφσκι, ένας αυθεντικός κινηματογραφιστής

Η Κατάσταση των Πραγμάτων / The state of things / Der Stand der Dinge (1982)
Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς / Wim Wenders
Σενάριο: Wim Wenders, Robert Kramer
Με τους: Allen Garfield, Samuel Fuller, Isabelle Weingarten. Έγχρωμη, 121 λεπτά

image

Το 1978, μετά από πρόσκληση του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο Βέντερς πήγε στις Ηνωμένες Πολιτείες για να γυρίσει το φιλμ “Ιδιωτικός Ντετέκτιβ Χάμετ”, που τον απασχόλησε παράλληλα με άλλες δουλειές μέχρι το 1982. Το εγχείρημα όμως να αποτίσει φόρο τιμής στον Αμερικανό συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων Ντάσιελ Σάμιουελ Χάμετ εξελίχθηκε σε τραυματική εμπειρία. Όπως και το “One from the Heart” του Κόπολα, που γυρίστηκε την ίδια χρονιά, έτσι και το “Χάμετ” είναι σήμερα περισσότερο γνωστό από τα προβλήματα στην παραγωγή του.

Ο Κόπολα δεν έμεινε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα και ξαναγύρισε εκτεταμένα αποσπάσματα της ταινίας, καθυστερώντας την έξοδό της. Κατά τη διάρκεια της αναγκαστικής διακοπής των γυρισμάτων, ο Βέντερς θεματοποιεί την ίδια τη φιλμική δημιουργία παρουσιάζοντας την “Αστραπή Πάνω από το Νερό”. Μια ταινία που αναφέρεται στον ετοιμοθάνατο φίλο του σκηνοθέτη, Νίκολας Ρέι και αποτυπώνοντας το 1982 την εμπειρία του “Χάμετ” στην “Κατάσταση των Πραγμάτων”.

Η ταινία, η οποία βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας, παρακολουθεί ένα κινηματογραφικό συνεργείο, που ενώ γυρίζει μια ταινία επιστημονικής φαντασίας, ο παραγωγός εξαφανίζεται χωρίς να αφήσει καθόλου χρήματα. Το γύρισμα σταματά και δίνει τη θέση του στην αναμονή. «Έπρεπε να κάνω μια ταινία με αφετηρία την κατάστασή μου, ανάμεσα στις δύο ηπείρους και να μιλήσω για την αγωνία του γυρίσματος μιας ταινίας στην Αμερική», εξηγεί ο Βιμ Βέντερς.

Διαβάστε επίσης:
Βιμ Βέντερς: Ο «Κάιζερ» του Γερμανικού Κινηματογράφου

Πληροφορίες:
Πώληση εισιτηρίων: Αίθουσα «Σταύρος Τορνές» (Αποθήκη 1, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, [email protected])
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη της Ταινιοθήκης και τους κατόχους CineΚάρταF).

Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα πωλούνται σε προσφορά οι εκδόσεις Κrzysztof Κieślowski (3,00 €) και Wim Wenders (13,00 €). Η τιμή προσφοράς ισχύει μόνο κατά τις ημέρες και ώρες των προβολών του αφιερώματος.