Η ευφυής ζωή μπορεί να βρίσκεται σε «πολύ πρώιμο» στάδιο στο γνωστό μας Σύμπαν. Οι 200 δισεκατομμύρια γαλαξίες του παρατηρήσιμου Σύμπαντος δείχνουν πως βρίσκονται ακόμα σε αρχικά στάδια της εξέλιξής τους. Το γεγονός πως το γνωστό μας Σύμπαν φαίνεται να διανύει τα «νεανικά» του χρόνια οδήγησε τους επιστήμονες του Κέντρου Αστροφυσικής του Χάρβαρντ στην εκτίμηση πως  οι άνθρωποι «μπορεί να είμαστε ανάμεσα στα πρώτα ευφυή όντα του σύμπαντος».

Αυτό ίσως να εξηγεί γιατί δεν μπορούμε να βρούμε κάποιο στοιχείο από άλλα ευφυή όντα και ενδέχεται το «Παράδοξο του Fermi» να συνεχίσει να μας απασχολεί για πολύ καιρό ακόμα.

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη «The Life of Super-Earths», του « Dimitar Sasselov, από το Κέντρο Αστροφυσικής του Χάρβαρντ, η ιστορία του Σύμπαντος ξεδιπλώνεται με τον παρακάτω τρόπο.

Γενεές αστεριών έφτιαξαν αρκετό σίδηρο και οξυγόνο, πυρίτιο και άνθρακα, και όλα τα άλλα στοιχεία από το αρχικό υδρογόνο και ήλιο, πριν περίπου 13 δισεκατομμύρια χρόνια για να είναι σε θέση να σχηματίσουν τη Γη στην οποία ζούμε και τους πλανήτες που ανακαλύπτει σήμερα η αποστολή Kepler .

Το σταθερό περιβάλλον στους γαλαξίες, που οδήγησε στη γέννηση των πλανητών, δημιουργήθηκε πριν από περίπου εννέα δισεκατομμύρια χρόνια. Μάλιστα, οι βραχώδεις πλανήτες σαν τη Γη και οι μεγαλύτερες σούπερ-Γαίες δημιουργήθηκαν αργότερα, περίπου πριν από 7 έως 8 δισεκατομμύρια χρόνια.

Ο Enrico Fermi υποστήριξε ότι, δεδομένης της ηλικίας του Σύμπαντος και λόγω του μεγάλου αριθμού των άστρων και των πλανητικών συστημάτων και του απίστευτα σύντομου χρονικού διαστήματος που χρειάστηκε η ανθρωπότητα για να εξελιχθεί τεχνολογικά,  άλλοι πολιτισμοί στον Γαλαξία μας θα μπορούσαν να είχαν ένα σημαντικό προβάδισμα, έναντι του γήινου, και να είναι περισσότερο εξελιγμένοι από εμάς.

Ωστόσο, ο Sasselov καταλήγει στο συμπέρασμα πως το επιχείρημα πάνω στο οποίο βασίζεται το «Παράδοξο του Fermi» έχει βάση μόνο στην περίπτωση που «το χρονοδιάγραμμα για την εμφάνιση της ζωής είναι πολύ μικρότερο από την ηλικία του σύμπαντος, ωστόσο δεν ευσταθεί αν τα δύο αυτά μεγέθη είναι συγκρίσιμα».

Όπως παρατηρεί στην μελέτη του ο Sasselov, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύονται στο «The Daily Galaxy», το Σύμπαν μπορεί να έχει περάσει από την εποχή του έντονου σχηματισμού των άστρων, ωστόσο φαίνεται να εξακολουθεί να βρίσκεται στην εποχή της δημιουργίας των πλανητών.

Όπως σημειώνεται στο «The Daily Galaxy», υπάρχουν 200 δισεκατομμύρια άστρα στον Γαλαξία μας και το 90% αυτών είναι αρκετά μικρά και αρκετά μεγάλα για να έχουν πλανήτες σε τροχιά. Και μόνο το 10% από αυτά τα αστέρια σχηματίστηκαν με αρκετά βαριά στοιχεία τα οποία έχουν οι πλανήτες σαν τη Γη, με ένα 2% από αυτούς, περίπου ή 100 εκατομμύρια σούπερ-Γαίες και πλανήτες,  να είναι σε τροχιά εντός της κατοικήσιμης ζώνης του άστρου τους.

*Φωτογραφία υψηλής ευκρίνειας της Γης από το διάστημα, την οποία δημοσίευσε η NASA, πριν από λίγο καιρό, με τον τίτλο «Blue Marble 2012».

Πηγή: The Daily Galaxy