Αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 12% στα σημεία που τοποθετήθηκαν κάμερες κυκλοφορίας, αποκάλυψε μελέτη στις ΗΠΑ, προκαλώντας έκπληξη. Οι οδηγοί επιβράδυναν απότομα ή άλλαζαν λωρίδα για να αποφύγουν τα τσουχτερά πρόστιμα, με αποτέλεσμα να προκαλούνται ατυχήματα.

Ads

Σε πολλές χώρες έχουν υιοθετηθεί συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας με κάμερες. Θεωρείται ότι με τη συνεχή παρακολούθηση ο φόβος των προστίμων κάνει τους οδηγούς πιο προσεκτικούς και συνεπώς περιορίζει τα όρια ταχύτητας, αποτρέπει τα τροχαία αλλά γεμίζει και τα ταμεία του κράτους με τα λεφτά όσων δε συμμορφώνονται.

Αποκαλύπτεται τώρα μία νέα ιδιότητα των καμερών κυκλοφορίας, αυτή της…αύξησης των ατυχημάτων. Σύμφωνα με τη μελέτη του Πανεπιστημίου της Φλόριντα στις ΗΠΑ, στα σημεία που είχαν τοποθετηθεί κάμερες τα θανατηφόρα ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 12% και τα τροχαία κατά 18%.

Οι αρμόδιοι ερεύνησαν την αιτία της παράξενης αυτής αύξησης και παρατήρησαν ότι οι οδηγοί, όπου γνώριζαν ότι υπάρχουν κάμερες, είτε άλλαζαν απότομα λωρίδα για να κρυφτούν πίσω από άλλα οχήματα είτε επιβράδυναν ξαφνικά για να αποφύγουν τα τσουχτερά πρόστιμα. Αποτέλεσμα ήταν να αυξάνονται τα ατυχήματα, μάλιστα το 70% αυτών είχαν τη μορφή “καραμπόλας”, αφορούσαν δηλαδή περισσότερα από δύο οχήματα.

Ads

Η έρευνα δείχνει ότι οι κάμερες προκαλούν περισσότερα προβλήματα, αντί να συνετίζουν τους οδηγούς, όπως αρχικά προβλεπόταν. “Κρίνονται υπαίτιες για την πρόκληση ατυχημάτων, ακόμα και σε σημεία του οδικού δικτύου που πριν από την εγκατάστασή τους τα ποσοστά ήταν μηδενικά”, υποστηρίζει η υπεύθυνη της έρευνας Μπάρμπρα Όρμπαν.

Η μελέτη αυτή έδωσε αφορμή για την πραγματοποίηση ευρύτερης έρευνας στα στατιστικά των τροχαίων στις ΗΠΑ, ώστε να διαπιστωθεί αν υπάρχει αυξητική τάση και στην υπόλοιπη χώρα. Εάν αυτό ισχύει, θα πρέπει να επανεξεταστεί η χρήση συστημάτων παρακολούθησης με κάμερες, όχι μόνο στις ΗΠΑ αλλά και παγκοσμίως.