Δίχως διάθεση αμφισβήτησης ή εμφάνισης αισθήματος καχυποψίας για τις προγραμματικές διακηρύξεις αναφορικά με την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ούτε κριτικής για αδυναμία πολιτικής βούλησης και άλλων παρεμφερών δηλωτικών, θεωρούμε ότι δεν ξεκινάς τον πόλεμο με το «θεριό» προσπαθώντας να χτυπήσεις το «κεφάλι» του, γιατί είτε είναι πολύ ψηλά, είτε είναι πολύ χοντρό και στιβαρό. Στοχεύεις κατ’ αρχήν εκεί που έχεις δυνατότητες κι εκεί που μπορείς να δημιουργήσεις ρήγματα, βρίσκοντας αδύναμους κρίκους στην κραταιά αλυσίδα.

Ads

Η λεγόμενη μικρομεσαία φοροδιαφυγή, που δεν αφορά μόνο το «τυροπιτάδικο» και τον «ψιλικατζή της γειτονιάς» (ως είθισται να λέγεται), είναι αυτή που δημιουργεί το αρνητικό κλίμα, μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα για συγκάλυψη και διαμορφώνει νοοτροπίες και κοινωνικές συμπεριφορές. Πέραν των άλλων, καθώς αυτή η φοροδιαφυγή είναι εκτεταμένη (αφορά χιλιάδες επαγγελματίες και επιχειρήσεις), ενώ ατομικά έχει να κάνει με σχετικά μικρά ποσά που φοροδιαφεύγουν ανά έτος από τη φορολογική αρχή, στο σύνολό της, είναι μεγάλα και επηρεάζουν αρνητικά τα δημόσια οικονομικά και τη δημόσια και κοινωνική πολιτική.

Ως εκ τούτου, παρακάτω παρατίθενται μια σειρά από μέτρα, κάποια εξ αυτών έχουν ήδη ειπωθεί ή τουλάχιστον υποσχεθεί και εξαγγελθεί, αλλά η επανάληψη είναι «η μήτηρ πάσης μαθήσεως»:

  • Σύνδεση ταμειακών μηχανών και φορολογικών μηχανισμών με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών (ΓΓΠΣ).

    Ads
  • Διακίνηση φορολογικών στοιχείων αγορών και πωλήσεων και αποστολή σε ηλεκτρονική μορφή στη ΓΓΠΣ.

  • Πληρωμές αγορών σε καταστήματα μαζικής εστίασης-υγειονομικού ενδιαφέροντος και εμπορικά καταστήματα ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών μόνο με πιστωτικές, χρεωστικές, προπληρωμένες κάρτες. Σε περίπτωση που ο πελάτης δεν έχει ή δεν μπορεί να έχει πιστωτική ή χρεωστική κάρτα (π.χ., ανήλικος), να μπορεί να αγοράζει από προσβάσιμα σημεία πώλησης (π.χ., περίπτερα, καταστήματα ψιλικών, ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, τράπεζες, καταστήματα κινητής τηλεφωνίας, σούπερ μάρκετ) προπληρωμένη κάρτα, η οποία θα έχει μεγάλο εύρος χρηματικής αξίας (π.χ., από 5 ευρώ έως 100 ευρώ).

  • Πληρωμές στην παροχή υπηρεσιών (π.χ., συνεργεία αυτοκινήτων, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, τεχνίτες πάσης φύσεως, γιατροί, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι) μόνο με «πλαστικό» χρήμα ή με διατραπεζική μεταφορά χρημάτων μέσω e-banking.

  • Υποχρέωση όλων των ελευθέρων επαγγελματιών να έχουν ξεχωριστό λογαριασμό όψεως στην τράπεζα μέσω του οποίου θα γίνονται όλες οι επαγγελματικές συναλλαγές (αγορές-προμήθειες, πωλήσεις-εισπράξεις).

  • Φορολόγηση διπλής μορφής στους ελεύθερους επαγγελματίες: με αντικειμενικά κριτήρια (ελάχιστο απαιτητό φορολογητέο εισόδημα, που θα προκύπτει από το συνδυασμό τεκμηρίων διαβίωσης, ακίνητης και κινητής περιουσίας, επαγγελματικής στέγασης, χρόνων επαγγελματικής ενασχόλησης, καταναλωτικής συμπεριφοράς). Σε περίπτωση που ξεπερνιέται το ελάχιστο εισόδημα, ο ελεύθερος επαγγελματίας να φορολογείται με βάσει το δηλωθέν εισόδημα. Αυτό θα συγκρίνεται ηλεκτρονικά με το σύνολο των ετήσιων πιστώσεων στον τραπεζικό του λογαριασμό που χρησιμοποιεί για τις επαγγελματικές συναλλαγές.

  • Δημιουργία ηλεκτρονικού αρχείου επισκεπτών-πελατών σε ελεύθερους επαγγελματίες, άμεσα συνδεδεμένου με τη ΓΓΠΣ και τον τραπεζικό λογαριασμό όψεως του ελεύθερου επαγγελματία, ώστε να μπορεί να γίνεται διασταυρωτικός έλεγχος των πελατών και των πληρωμών που κάνουν αυτοί στον ελεύθερο επαγγελματία.

  • Το «ξέπλυμα βρώμικου χρήματος» να είναι αυτοτελές ποινικό αδίκημα που τιμωρείται και να μην απαιτείται η συσχέτισή του με άλλο ποινικό («βασικό») αδίκημα (δηλαδή, να μη χρειάζεται να αποδειχτεί ότι το «ξέπλυμα» έγινε λόγω λαθρεμπορίου, διακίνησης ναρκωτικών, κ.λπ.).

  • Αιφνιδιαστικοί, προληπτικοί έλεγχοι από ένστολα κλιμάκια φοροελεγκτών για την πρόληψη και αποτροπή της φοροδιαφυγής.

  • Σύνδεση ηλεκτρονικών και πληρωμών μέσω καρτών με το τραπεζικό σύστημα και τη ΓΓΠΣ, ώστε για κάθε μια πληρωμή που γίνεται να πιστώνεται μόνο το καθαρό ποσό στον τραπεζικό λογαριασμό του επιχειρηματία και το ποσό που αντιστοιχεί στον αναλογούντα ΦΠΑ να αποδίδεται άμεσα στη ΓΓΠΣ μέσω του ΑΦΜ του υπόχρεου. Μετά το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα, η ΓΓΠΣ έχοντας πλήρη ηλεκτρονική εικόνα του φορολογούμενου θα διενεργεί τελική μηναία εκκαθάριση ΦΠΑ (χρεοπίστωση στο ΑΦΜ).

  • Ύπαρξη φορολογικών στοιχείων διακίνησης αγαθών που θα εκδίδονται ηλεκτρονικά και θα ενημερώνεται άμεσα η βάση δεδομένων της ΓΓΠΣ και των ελεγκτικών υπηρεσιών, για να έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της διακίνησης εμπορευμάτων και προγραμματισμού αιφνιδιαστικών ελέγχων.

  • Αναφορικά με θέματα που άπτονται των τελωνείων:

  • Υποχρέωση σε όλα τα βυτιοφόρα οχήματα να φέρουν GPS, το οποίο θα ενημερώνει άμεσα τη ΓΓΠΣ και τις ελεγκτικές υπηρεσίες-τελωνεία.

  • Άμεση προμήθεια όλων των πρατηρίων υγρών καυσίμων με ηλεκτρονικό σύστημα εισροών-εκροών και ηλεκτρονικών μετρητών ογκομέτρησης με ταυτόχρονη κατάργηση της «φύρας».

  • Τοποθέτηση ολοκληρωμένου συστήματος X-Ray και σημείων ζύγισης φορτηγών σε όλους τους συνοριακούς σταθμούς (συμπεριλαμβανόμενων εκείνων που η χώρα δεν έχει εξωτερικά σύνορα με τρίτη χώρα, π.χ., Προμαχώνας).

  • Κάποια άλλα γενικά ζητήματα σχετικά με τη φοροδιαφυγή:

  • Αναφορικά με τις ελεγκτικές εταιρείες που εκδίδουν φορολογικά πιστοποιητικά, στην περίπτωση που διαπιστωθούν φορολογικές παραβάσεις οι οποίες έπρεπε να είναι σε γνώση των εταιρειών αυτών, ώστε να αρνηθούν την έκδοση του φορολογικού πιστοποιητικού, να τιμωρούνται αυστηρά οι εμπλεκόμενες εταιρείες.

  • Από τα στοιχεία που υπάρχουν, 9 στους 10 φορολογούμενους δεν δηλώνει την πισίνα που έχει στο σπίτι του (πρώτη ή δευτερεύουσα κατοικία), είτε τη δηλώνει ως «υδροσυλλέκτη».

Αξιοποιώντας την τεχνολογία πληροφορικής και το διαδίκτυο, σε συνδυασμό με το Κτηματολόγιο και τις κτηματικές υπηρεσίες, πολεοδομίες, να ταυτοποιηθούν οι ιδιοκτήτες τους και να κληθούν να πληρώσουν (φορολογικές παραβάσεις, παραβάσεις στις μη αποδιδόμενες ασφαλιστικές εισφορές στο ΙΚΑ και πολεοδομικές παρατυπίες κτήσης, διατήρησης και χρήσης της πισίνας).

Τέλος, επειδή ο «διάβολος έχει πολλά ποδάρια», μέτρα που έχουν να κάνουν με την καταγραφή, την παρακολούθηση και την αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων (φορολογικών, τραπεζικών, κ.λπ.), πρέπει να διασφαλίζεται το απόρρητο και η προστασία τους. Αυτό δεν σημαίνει απόκρυψη, ούτε όμως αφήνει «ανοιχτά παράθυρα» για ιδιοτελή εκμετάλλευση ατομικών στοιχείων (π.χ., να μην αναζητούμε το φορολογικό μας αρχείο σε ιδιωτικές εταιρείες μελετών, ερευνών και διαχείρισης πληροφοριών, ούτε να δεχόμαστε τηλεφωνήματα και μηνύματα από εταιρείες για προώθηση των προϊόντων τους και προβολή των υπηρεσιών τους!).