Την απόφαση να εμποδίσει να ανέβει η τελευταία παράσταση του έργου «Ιερή Πόρνη» του Γιάννη Σολδάτου, αποφάσισε την Παρασκευή η συνέλευση που λειτουργεί το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός». Από την συνέλευση δηλώνουν ότι προέβησαν σε αυτή την πράξη γιατί ήθελαν να δείξουν την ενόχλησή τους προς τον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου καθώς εκείνος είχε πει πως μπορεί να μπει λουκέτο στο Κέντρο Ελληνικού Κινηματογράφου. Αντιδράσεις για την απόφαση της ομάδας λειτουργίας του θεάτρου έχει εκφράσει η ΔΗΜΑΡ. Μιλώντας στο tvxs.gr ο Δημήτρης Ξηρός, συντελεστής της παράστασης περιγράφει πως εξελίχθηκαν τα γεγονότα το βράδυ της Παρασκευής. 

Ads

 
Ο Γιάννης Σολδάτος είχε πει στην Ελευθεροτυπία την Παρασκευή το πρωί ότι «το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου έχει έναν προϋπολογισμό. Όμως, τι έχει δοθεί για ταινίες τα τελευταία 4 χρόνια; Αν αύριο το πρωί ανακοινωθεί ότι κλείνει το ΕΚΚ, είμαι σίγουρος πως οι Έλληνες κινηματογραφιστές θα πουν: Καλά, ανοιχτό είναι ακόμα; Φεύγουν τερατώδη ποσά σε λειτουργικά έξοδα, ενώ θα μπορούσαν να πηγαίνουν σε ταινίες».
 
 
«Θεωρώ, πάντως, πως αυτά τα λίγα χρήματα που υπάρχουν πρέπει να πηγαίνουν στην παραγωγή και όχι στα λειτουργικά έξοδα του Κέντρου: σε αποθήκες, επιτροπές, ΔΣ, ταξίδια», σημείωσε μεταξύ άλλων και πρότεινε ένα «άλλου είδους Κέντρο, πολύ πιο ευέλικτο και λιγότερο δαπανηρό». «Γιατί να μην υπάρχει μια μικρή επιτροπή, άμισθη, που θα μοιράζει τα λεφτά στην παραγωγή; Με 4 εκατομμύρια, αν υπάρχουν, μπορείς να ενισχύσεις 20, 30, 50 ταινίες», ανέφερε.
 
Αυτή του η θέση προκάλεσε την έντονη αντίδραση της συνέλευσης του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου «Εμπρός» που σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι «θεωρήσαμε πως απέναντι σε όλα αυτά εμείς οφείλαμε να υπερασπιστούμε και να προστατέψουμε το εγχείρημα ενός ελεύθερου αυτοδιαχειριζόμενου χώρου όπως είναι το ΕΜΠΡΟΣ».
 
«Για εμάς δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία η συνέντευξη του ανθρώπου αυτού στην Ελευθεροτυπία, ήδη είχαμε προβληματιστεί σχετικά, και ίσως θα έπρεπε να έχουμε αντιδράσει νωρίτερα. Γι’ αυτό και η απόφασή μας ήταν ομόφωνη απ’ όλους όσους συμμετείχαν στην έκτακτη συνέλευση πλην του κ. Σολδάτου και των συντελεστών της παράστασής του», προσθέτουν.
 
Η Δημοκρατική Αριστερά καταδίκασε την απόφαση των άνεργων ηθοποιών να απαγορεύσουν την παράσταση της Παρασκευής και σε σχετική ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «καταδικάζουμε απερίφραστα την απαγόρευση της παράστασης ‘Ιερή πόρνη’ του Γιάννη Σολδάτου από το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο ‘Εμπρός’. Σε μια δημοκρατία, καμία παράσταση δεν μπορεί να απαγορεύεται, κανένα βιβλίο δεν πρέπει να καίγεται. Η λογοκρισία είναι μία και μοναδική. Δεν έχει χρώμα: είναι πάντα μαύρη».
 
Ολόκληρη η ανακοίνωση της συνέλευσης του θεάτρου «Εμπρός»
 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ 
ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΕΜΠΡΟΣ
 
Την Παρασκευή 24/5 συγκλήθηκε εκτάκτως η Ανοιχτή Συνέλευση του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ και αποφάσισε να ματαιώσει την τελευταία από τις οκτώ παραστάσεις μιας ομάδας στην οποία συμμετείχε, ως συγγραφέας και σκηνοθέτης, ο κ. Γ. Σολδάτος. Πολλά ειπώθηκαν και ίσως να ειπωθούν γι’ αυτή την απόφαση. Καταλήξαμε όμως σ’ αυτήν έπειτα από μια σειρά συμπεριφορών του κ. Σολδάτου, με αποκορύφωμα συνέντευξή του, που δημοσιεύτηκε την ίδια μέρα στην εφημερίδα Ελευθεροτυπία, όπου εμφανιζόταν ως άτυπος και άμισθος σύμβουλος του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού. Θεωρήσαμε πως απέναντι σε όλα αυτά εμείς οφείλαμε να υπερασπιστούμε και να προστατέψουμε το εγχείρημα ενός ελεύθερου αυτοδιαχειριζόμενου χώρου όπως είναι το ΕΜΠΡΟΣ.
 
Το ΕΜΠΡΟΣ δεν είναι απλά ένα θέατρο για παραστάσεις όπως έχουμε συνηθίσει. Προσπαθούμε με πολύ κόπο να στήσουμε μια εναλλακτική δομή τέχνης και ζωής στην πόλη της Αθήνας μέσα από τη συλλογικότητα, την αλληλεγγύη, τη συμμετοχή όλων στα κοινά, σε ρήξη με μια παράδοση αποκλεισμών, ιεραρχιών, εγωκεντρισμού, ιδιοκτησιακών σχέσεων και ιδιοτέλειας. Δεν είμαστε ευκαιριακοί χρήστες, ούτε διαχειριστές ενός πολυχώρου πολιτισμού. Συμμετέχουμε με αφιέρωση, φροντίδα και αγάπη σε όλα τα στάδια μιας διαδικασίας δυναμικής που διαρκώς την επαναπροσδιορίζουμε και επαναπροσδιοριζόμαστε από αυτήν. 
 
Ο χώρος του ΕΜΠΡΟΣ έχει καλλιτεχνικό, κοινωνικό και πολιτικό χαρακτήρα, αλλά το κύριο χαρακτηριστικό του είναι η αυτοδιαχείριση και η εναλλακτική και αντιεμπορευματική δομή του. Στο χώρο οργανώνονται και παρουσιάζονται πλήθος εκδηλώσεων, παραστάσεων, προβολών και εργαστηρίων που προσδοκoύν να διαμορφώσουν ένα κοινό διαφορετικό από αυτό των συνηθισμένων χώρων έκφρασης και πολιτισμού. Πρόθεσή μας είναι να γίνει το ΕΜΠΡΟΣ ένα νέο «σχολείο» για την Αθήνα, την Ελλάδα και, ξεπερνώντας τα σύνορα, για τον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο πως έχουν ήδη συμμετάσχει στις δράσεις μας κοινωνικοί επιστήμονες, ακτιβιστικές ομάδες, καλλιτέχνες και εκπαιδευτικά προγράμματα από την Ιταλία, τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Αυστρία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Ιαπωνία, την Ολλανδία, το Μεξικό, Αφγανιστάν, Συρία κ.α.).
 
Τι θέση μπορεί να έχει οποιοσδήποτε αποδεικνύει με τις πράξεις του ότι πιστεύει στη συνέχιση ενός παλιού τρόπου πολιτιστικής παραγωγής, οποιοσδήποτε κινείται με αμφιλεγόμενους τρόπους στην καρδιά της εξουσίας, σε ένα χώρο που θέλει να αποτελεί μια απάντηση και μια νέα πρόταση στην κακή διαχείριση του πολιτισμού, στις περικοπές στην τέχνη και την εκπαίδευση, μια απάντηση επίσης για το κέντρο της πόλης που ρημάζει;
Για εμάς δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία η συνέντευξη του ανθρώπου αυτού στην Ελευθεροτυπία, ήδη είχαμε προβληματιστεί σχετικά, και ίσως θα έπρεπε να έχουμε αντιδράσει νωρίτερα. Γι’ αυτό και η απόφασή μας ήταν ομόφωνη απ’ όλους όσους συμμετείχαν στην έκτακτη συνέλευση πλην του κ. Σολδάτου και των συντελεστών της παράστασής του.
 
Δεν ζητάμε πιστοποιητικά πολιτικών φρονημάτων απ’ όσους επιθυμούν να συμμετάσχουν στο εγχείρημα του ΕΜΠΡΟΣ, ούτε ποινικοποιούμε απόψεις. Αυτό αποδεικνύεται περίτρανα όλους αυτούς τους μήνες. Όμως, η συμμετοχή προϋποθέτει και απαιτεί το σεβασμό στις αρχές αυτού του χώρου, όπως αυτές περιγράφονται παραπάνω. Από αυτή την άποψη θεωρήσαμε ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος (και κάποια μέλη της ομάδας του), με τη συμπεριφορά τους μέσα στο χώρο, αλλά και με τις δηλώσεις τους πριν και μετά τη ματαίωση της παράστασής τους, αποτελούν ξένο σώμα ως προς το εγχείρημα του ΕΜΠΡΟΣ. Ότι προσπάθησαν να καρπωθούν συμβολικά το εγχείρημά μας, ενώ στην πράξη το ακύρωναν. 
 
Η ελευθερία είναι μια έννοια πολύ ταλαιπωρημένη στην ύποπτη εποχή που ζούμε.Στην εποχή που η άνοδος του νεοναζιστικού μορφώματος παρουσιάζει γεωμετρική πρόοδο, που «δημοκρατικές κυβερνήσεις», η μία μετά την άλλη, κάνουν τα πάντα για να εξαθλιώσουν οικονομικά, ψυχικά και κοινωνικά το λαό, να διαλύσουν τον κοινωνικό ιστό και να καταστείλουν οποιαδήποτε μορφή αντίστασης,σ’ αυτήν τη σκοτεινή εποχή, κάποιοι επιλέγουν να «φωτίσουν» και να αναδείξουν ως «φασισμό» και «κίνδυνο για τη δημοκρατία» το δικαίωμα στην αυτοδιαχείριση, την αυτοοργάνωση και την αυτοθέσμιση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, παίζουν, έτσι, το ύπουλο παιχνίδι της εκάστοτε εξουσίας που εξισώνει τους αγώνες για την ελευθερία με τους μηχανισμούς καταστολής της! Κι αυτό είναι το πραγματικά επικίνδυνο! Αυτό ακριβώς δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες για την εκκόλαψη του «αυγού του φιδιού».
 
ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΕΜΠΡΟΣ


 
ΥΓ. Ο κ. Σολδάτος, που τόσο πολύ κόπτεται για την ιστορία, καλό θα ήταν να τη μάθει καλύτερα. Και να μην μπερδεύει το θέατρο ΕΜΠΡΟΣ και τις «Μορφές» των Μπαντή, Οικονομίδου, Καταλειφού με άλλες θεατρικές ομάδες και χώρους και άλλα «ιερά τέρατα» που ποτέ δεν «μάτωσαν» στη σκηνή του.
 
ΥΓ2. Το λειτούργημα του δημοσιογράφου και οι κανόνες του ρεπορτάζ απαιτούν από κάθε σωστό επαγγελματία να μην παρουσιάζει μονόπλευρα τα γεγονότα αλλά να ακούει και να δίνει λόγο και στις δύο πλευρές. Ενώ η κοινή λογική καθιστά μάλλον οξύμωρο να κλαίγεται για τους άνεργους ηθοποιούς που χρησιμοποιεί στην παράστασή του ένας παραγωγός.

Τι περιγράφει συντελεστής της παράστασης;

Ads

Ο ηθοποιός Δημήτρης Ξηρός, συντελεστής της παράστασης «Ιερή Πόρνη» και ο άνθρωπος που πρότεινε το συγκεκριμένο θέατρο για να ανέβει η παράσταση, περιγράφει στην Κρυσταλία Πατούλη πως είδε ο ίδιος τα γεγονότα της Παρασκευής έξω από το Εμπρός. Ο ίδιος περιγράφει πως οι ηθοποιοί που διαχειρίζονται το θέατρο κάλεσαν έκτακτη συνέλευση, πήραν την απόφασή τους, και κατέβασαν τις αφίσες για την παράσταση. 

Κρ.Π.: Εσείς δεν συμμετέχετε στην αυτοδιαχειριζόμενη ομάδα; Τι γνώμη έχετε για την απόφασή τους;

Δ.Ξ.: Κοιτάχτε, μέσα σε αυτούς, δεν είναι μόνο ηθοποιοί, είναι κι άλλοι άνθρωποι. Είναι κάποιοι που πηγαίνουν κάθε μέρα, και αλλάζουν κάποια πόστα, άλλος κρατάει π.χ. το μπαρ, άλλος κρατάει το χώρο… Εμείς που το κλείνουμε,  αναλαμβάνουμε να το καθαρίσουμε, να κάνουμε τις πρόβες μας. Βγαίνει στο πρόγραμμα π.χ. κάτι, και εμείς παρουσιάζουμε τη δουλειά μας, και παραδίδουμε μετά το χώρο πιο καθαρό απ’ ότι τον βρήκαμε.
Τώρα εκεί έχει δημιουργηθεί, μια κατάσταση «γκέτο» για μένα. Δηλαδή, είναι 6-10 άνθρωποι, που πηγαίνουν τακτικότερα στις συνελεύσεις, οι οποίοι έχουν αναλάβει κάποια πόστα (μέσα σε εισαγωγικά), και αυτούς τους ανθρώπους τους ακολουθούν και όλοι οι υπόλοιποι. Όποιος δεν ακολουθήσει δηλαδή αυτήν την πεπατημένη, βγαίνει από το θέατρο ή δεν τον δέχονται, πώς να το πω με λίγα λόγια;

Κρ.Π.: Πόσοι αποφάσισαν να μην ανέβει η παράσταση;

Δ.Ξ.: Εμείς είδαμε τουλάχιστον 20 άτομα, στην έκτακτη συνέλευση. Δηλαδή, ξεκινάγαμε την παράσταση σε λίγο, και αυτοί 8 ή 8 και τέταρτο, ξεκινούσαν την έκτακτη συνέλευση.  

Κρ.Π.: Ποιός είναι περίπου ο συνολικός αριθμός των συμμετεχόντων στην αυτοδιαχειριζόμενη αυτή ομάδα;

Δ.Ξ.: Την Κυριακή έμαθα ότι ήταν 50 άτομα. Εγώ δεν πήγα στη συνέλευση. Και οι μισοί ήταν υπέρ αυτού που κάνανε και οι άλλοι μισοί λέγανε όχι, θα τους αφήνανε να παίζανε. Δηλαδή, ήταν διφορούμενες οι απόψεις.

Κρ.Π.: Και την Παρασκευή αποφάσισαν να μην επιτρέψουν να ανέβει η παράσταση…

Δ.Ξ.: Ναι! Και εγώ δεν ήθελα να το δεχτώ αυτό. Έλεγα εγώ θα παίξω και βγάλτε με. Μου έλεγαν πήγαινε και θα σε βγάλουμε. Μιλήσαμε εν πάση περιπτώσει, αλλά είχε δημιουργηθεί τέτοιο κλίμα, που με τι όρεξη να παίξεις; Μετά τους λέω, να βγούμε έξω να παίξουμε στο δρόμο, αλλά πλέον είχαν αρχίσει και τα μαζεύανε… Μόνος μου να βγω; Δεν μπορούσα μόνος μου. Μετά πήγαν να κάνουν μία δεύτερη συνέλευση στο χώρο, μαζί με το κοινό, που ήταν καμιά πενηνταριά άτομα τα οποία είχαν μείνει από όλο τον κόσμο, αλλά τελικά έγινε μια… χάβρα και δεν έγινε τίποτε.

Ο κόσμος άρχισε να δυσανασχετεί και να τους λέει ότι είναι λάθος όπως το χειριστήκατε. Ότι δεν υπάρχει ελευθερία της έκφρασης, που αυτό υπερασπίζονται, ότι έπρεπε να μας αφήσετε να δούμε την παράσταση εφόσον το είχαμε κλείσει, και δεν γίνεται αυτό μισή ώρα, ή τρία τέταρτα πριν ξεκινήσουμε να παίζουμε, και έχουμε καλέσει τον κόσμο…

Κρ.Π.: Δεν είστε σύμφωνος με αυτή την απόφαση;

Δ.Ξ.: Εγώ δεν είμαι σύμφωνος, γιατί κατάλαβα ότι εκεί έχει δημιουργηθεί ένα άλλο κλίμα. Ένα κλίμα, γκέτο για μένα. Ένα κλίμα γκέτο, και τελικά αυτοί θέλουν να ακούγονται προς τα έξω, και θέλουν να ακούγονται με κάθε τρόπο.
Κι αυτό που έγινε με τον Σολδάτο, το είπαν με όλους: «Ε, πώς αλλιώς θα ακουγόμασταν;». Δηλαδή ότι κάναμε κάτι κι εμείς επιτέλους, και αποκλείσαμε κάποιον…
Γιατί ήταν προκατειλημμένοι με τον Σολδάτο, κάποιοι από εκεί μέσα. Και τους το είχα πει.
Κι όταν ρώτησα, από κάποιον το όνομά του, να ξέρω ποιον έχω απέναντί μου, μου είπαν ότι είμαι ασφαλίτης! Καλά, λέω, να μην ρωτήσω το όνομα κάποιου;

Κρ.Π.: Δηλαδή, λειτουργούν σαν συλλογικότητα και δεν θέλουν να λένε τα ονόματά τους; Είναι οι περισσότεροι άνεργοι σε αυτή την ομάδα;

Δ.Ξ.: Δεν το ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι ότι δεν είναι όλοι στον καλλιτεχνικό χώρο. Και κρύβονται μέσα από μία ανωνυμία. Ρωτάς το όνομά τους και δεν σου λένε.

Τι δηλώνει ο σκηνοθέτης

Ο Γιάννης Σολδάτος σε σημερινή του ανακοίνωση σχολίαζει ότι η απαγόρευση της παράστασης Ιερή Πόρνη έγινε από την γενική λαϊκή συνέλευση του Ελεύθερου Αυτοδιαχιεριζόμενου Θεάτρου του «Εμπρός» και πως εκ παραδρομής κυκλοφόρησε ότι την παράσταση απαγόρευσαν ηθοποιοί.

«Μέλη της γενικής λαϊκής συνέλευσης του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου του «Εμπρός» είναι μεν και κάποιοι ηθοποιοί, αλλά όχι μόνο και όχι μόνο άνεργοι. Την διευκρίνιση αυτή επιθυμώ να την κάνω προς αποφυγή οποιασδήποτε παρεξηγήσεως απέναντι στον χώρο των ηθοποιών, τους οποίους σέβομαι και εκτιμώ απεριόριστα, και των οποίων η αγάπη για το θέατρο έχει αποδειχθεί έμπρακτα τόσα χρόνια και ουδέποτε θα στρέφονταν εναντίον συναδέλφων τους που περιμένουν με αγωνία στην κουίντα να ξεκινήσουν την παράσταση τους», αναφέρει ο ίδιος κλείνοντας.

Διαβάστε επίσης στο tvxs.gr: Γιάννης Σολδάτος: Μάλλον μιλάμε για παραλογισμό