Σκληρός, καθημερινός, αστείος, τρυφερός, αποτελούμενος από θραύσματα μνήμης και σελίδες προσωπικού ημερολογίου, ο θεατρικός μονόλογος «Ιώ – Εκείνη» είναι ο σημερινός λόγος μιας γυναίκας που θυμάται, αναμοχλεύει, προσπαθεί, διαπραγματεύεται, σκέφτεται, πονάει, χαμογελάει, θυμώνει, έχει στόχους. Στη συνθήκη μιας δημόσιας ομιλίας η ηρωίδα, έχοντας υπάρξει θύμα έμφυλης βίας, ακροβατεί ανάμεσα στον λόγο και τη μουσική, ενώ επικαλείται τη φιγούρα της καταδιωκόμενης και περιπλανώμενης Ιώς για να βρει τη δύναμη να φτάσει στο τέλος της διαδρομής της, να γεφυρώσει το χάσμα, να συνεχίσει να αναπνέει.

Ads

Η παράσταση «Ιώ – Εκείνη» με θεματική την έμφυλη βία παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων στην Κυψέλη.

Με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας μιλήσαμε με την δημιουργό και πρωταγωνίστρια της παράστασης Νατάσα Παπανδρέου για το πώς δημιούργησε την παράσταση αλλά και για το φαινόμενο της έμφυλης βίας.

Ads

Τι σας ενέπνευσε να δημιουργήσετε μια θεατρική παράσταση επικεντρωμένη στο θέμα της έμφυλης βίας;

Είναι ένα θέμα που το συναντάμε πολύ συχνά. Προσωπικά δεν το αντέχω. Και δεν αντέχω όταν και ο κόσμος κάνει τα στραβά μάτια πάνω σε αυτό το θέμα. Φράσεις όπως: «Κι αυτή προκάλεσε», «Την έχεις δει πώς ντύνεται», «Μη μιλάς, έτσι είναι οι άντρες»…κα μου φαίνονται αδιανόητες, πόσο μάλλον το 2024 που υποτίθεται υπάρχει ισότητα. Δεν είναι τυχαίο που η ειδησεογραφία είναι γεμάτη από περιστατικά έμφυλης βίας και που δεν εξαλείφεται αυτό το φαινόμενο. Η τέχνη δεν μπορεί να κάνει τα στραβά μάτια.

Μπορείτε να μας πείτε για τη δημιουργική διαδικασία πίσω από την ανάπτυξη της ιδέας και της αφήγησης για την παράσταση;

Εγώ ήθελα να μιλήσω γι’ αυτό το θέμα, είχα επικεντρωθεί και στο πλαίσιο ενός προγράμματος του Φεστιβαλ Αθηνών που συμμετείχα φέτος στο πρόσωπο της Ιώς, διάβασα και σε μία μελέτη οτι και το μυθολογικό αυτό πρόσωπο στην πορεία: «συνάντηση με το Δια – καταδίωξη – μεταμόρφωση σε αγελάδα – μεταμόρφωση σε αστερισμό» είχε μια κοινή πορεία με ένα θύμα βιασμού: «συνάντηση με τον κακοποιητή – στιγμή κακοποίησης- ψυχική μεταμόρφωση-προσπάθεια επανένταξης» οπότε τα συνδύασα. Ήθελα όσο γίνεται να μην παρουσιάσω τα κλισέ ενός θύματος βιασμού. Νομίζουμε ή βλέπουμε σε παραστάσεις ή ταινίες πολλές φορές οτι ένα τέτοιο θύμα είναι ταλαιπωρημένο, βασανισμένο, που ουρλιάζει. Η πραγματικότητα μπορεί να είναι και άλλη. Να είναι η γυναίκα της διπλανής πόρτας που ντύνεται όμορφα και πάει στη δουλειά της και προσπαθεί να διαχειριστεί αυτό της το τραύμα. Ήθελα να μιλήσω γι’ αυτή τη γυναίκα στην καθημερινότητα της και γι’ αυτό έγινε και μία έρευνα πάνω στο θέμα..

Τι είδους έρευνα κάνατε κατά την ανάπτυξη της παράστασης για να διασφαλίσετε την αυθεντικότητα στις εμπειρίες των επιζώντων;

Μίλησα με γυναίκες που έχουν υποστεί κακοποίηση και με δομές, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς που είχαν έρθει σε επαφή με θύματα βιασμού. Επίσης παρακολούθησα δικαστήρια, πήγα σε δίκες στο Μικτό Ορκωτό. Ήταν πολύτιμες οι πληροφορίες που συνέλεξα και η όλη αυτή εμπειρία.

Αφήνοντας το 2023 σημειώθηκαν 13 γυναικοκτονίες, ενώ ήδη στο 2024 έχει σημειωθεί μία στη Θεσσαλονίκη. Πιστεύετε ότι υπάρχει τρόπος να εξαλειφθούν αυτά τα φαινόμενα;

Νομίζω οτι ο μόνος τρόπος να εξαλειφθεί αυτό το φαινόμενο είναι να εξαλειφθει η ρίζα του, που είναι η πατριαρχία. Είναι ένα θέμα ριζωμένο αυτό. Από τον τρόπο με τον οποίο είναι δομημένες κάποιες οικογένειες μέχρι την καθημερινότητα μας. Το τι λέμε, πως συμπεριφερόμαστε, τι συμβαίνει.. παντού, στη δουλειά…Ακόμη και στο δρόμο υπάρχει το στερεότυπο οτι ο άντρας οδηγεί καλά και η γυναίκα όχι.

Η γυναίκα είναι ακόμη υπό. Και όταν όλα αυτά γράφονται στο υποσυνειδητό μας τότε είναι πιο εύκολο να γίνουμε βίαιοι. Όταν υπάρχει η υποσυνείδητη πεποίθηση: «Δε θα με προσβάλλει εμένα κάποιος που είναι υπο» τότε ναι θα σηκωθεί το όπλο και θα πυροβολήσει. Σκεφτείτε σε τι βαθμό υπάρχει αυτή η πατριαρχική αντιληψη που δεν πιστεύει ούτε η αστυνομία μια γυναίκα που έχει υποστεί κακοποίηση και μετά από λίγες μέρες αυτή βρίσκεται νεκρή.

Τι είναι αυτό που επιδιώκετε να αποκομίσουν οι θεατές φεύγοντας από την παράσταση «Ιω – Εκείνη»;

Θα θελα να αφεθούν στην παράσταση. Αυτό. Ο,τι συναίσθημα, ερώτημα, προβληματισμός… προκύψει είναι ευπρόσδεκτος.

https://www.youtube.com/watch?v=HNCqMdizmlw

Πληροφορίες

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο / Σκηνοθεσία / Ερμηνεία: Νατάσα Παπανδρέου
Δραματουργική επιμέλεια: Μυρτώ Πανάγου
Μουσική σύνθεση: Jan Van de Engel
Κινησιολογική επιμέλεια: Χρήστος Ξυραφάκης
Σκηνική και ενδυματολογική επιμέλεια: Kenny McLellan
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Φωνητική επιμέλεια: Γιούλη Καρναχωρίτη
Βοηθοί σκηνοθέτη: Γιούλη Καρναχωρίτη, Αντώνης Μολλάς
Φωτογραφίες: Αναστασία Γιαννάκη
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: Solaris Spectacle

Πληροφορίες Παράστασης
Παραστάσεις: Από Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Δευτέρα 19, 26 Φεβρουαρίου, 4, 11, 25 Μαρτίου, 1, 8, 15 Απριλίου 2024 | 21:00

Τιμές εισιτηρίων
Γενική Είσοδος: 12€
Φοιτητικό/Άνω των 65: 10 €
Κάρτα ανεργίας, ΣΕΗ, ΑΜΕΑ: 5€

Προπώληση εισιτηρίων: MORE.COM
https://www.more.com/theater/io-ekeini/
Τηλέφωνο κρατήσεων: 213 00 40 496

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων
Κύπρου 91Α, Κυψέλη, Αθήνα
213 00 40 496 | 69 45 34 84 45
[email protected]