Η νέα κινηματογραφική εβδομάδα μας υποδέχεται με τρεις ενδιαφέρουσες ταινίες. Ξεχωρίζει «Ο Κος Χολμς» του Μπιλ Κόντον, με την καθηλωτική ερμηνεία του Ίαν Μακ Κέλεν, ενώ αξιόλογες προτάσεις αποτελούν και τα φιλμ δύο καταξιωμένων Ευρωπαίων ηθοποιών, που περνάνε με επιτυχία και πίσω από την κάμερα. Πρόκειται για το «Μπλε Δωμάτιο» (Γαλλία) του Ματιέ Αμαλρίκ και για το «Ένα Μικρό Χάος» (Ηνωμένο Βασιλείο) του Άλαν Ρίκμαν, με την εντυπωσιακή Κέιτ Γουίνσλετ. Στις επανεκδόσεις, σας προτείνουμε μία από τις κορυφαίες δημιουργίες των αδερφών Ταβιάνι, το πάντα επίκαιρο, «Χάος» (Kaos) του 1984. Ενώ στον Κινηματογράφο Άστυ, συνεχίζεται με ιδιαίτερη επιτυχία το Αφιέρωμα στον κορυφαίο Αμερικανό σκηνοθέτη, Ντέιβιντ Λιντς.

Ads

«Ο Κος Χολμς» (Mr. Holmes – 2015) του Μπιλ Κόντον (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.)

image

Το 1947, ένας ηλικιωμένος πλέον Σέρλοκ Χολμς (Ίαν Μακ Κέλεν), επιστρέφει από ένα ταξίδι στην Ιαπωνία, στο απομακρυσμένο παραθαλάσσιο σπίτι του και περνάει το τέλος των ημερών του φροντίζοντας τις μέλισσες του. Μόνη του συντροφιά, η οικονόμος (Λόρα Λίνεϊ) και ο νεαρός γιος της Ρότζερ (Μίλο Πάρκερ). Παλεύοντας με τις δυνάμεις του μυαλού του που τον εγκαταλείπουν σιγά σιγά, ο Χολμς βασίζεται στο νεαρό αγόρι για να επαναφέρει τις αναμνήσεις της τελευταίας του υπόθεσης που τον έκαναν να παραιτηθεί. Μέσα από διάσπαρτες μνήμες, ο Χολμς αναζητεί απαντήσεις στα μυστήρια της ζωής και της αγάπης, πριν να είναι πλέον πολύ αργά…

Ads

Μία πολύ διαφορετική ματιά στον κόσμο του διάσημου ντετέκτιβ, μας παρέχει η ταινία «Ο Κος Χολμς». Βασισμένη στο μυθιστόρημα “A Slight Trick of the Mind” του Μιτς Κάλιν, ο Κύριος Χολμς είναι ένας πραγματικός άνθρωπος του οποίου οι περιπέτειες έχουν μετατραπεί σε best-sellers από τον φίλο του Τζον Γουάτσον. Γέρος πια και με τις δυνάμεις του να τον εγκαταλείπουν, αναγκάζεται για πρώτη φορά να έρθει σε επαφή με τα συναισθήματά του. Ο σκηνοθέτης Μπιλ Κόντον δεν συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον Ίαν Μακ Κέλεν. Έχουν ξαναδουλέψει μαζί στους αριστουργηματικούς «Θεούς και δαίμονες», το 1998, για την οποία τιμήθηκε και με το Όσκαρ Καλύτερου Σεναρίου (Gods and Monsters). Στο νέο του φιλμ ο Κόντον δίνει για άλλη μια φορά την ευκαιρία στον αγαπημένο Βρετανό ηθοποιό Ίαν Μακ Κέλεν, να μας δείξει πόσο σπουδαίος ερμηνευτής είναι κι εκείνος μας το αποδεικνύει απλόχερα.

Στο πλευρό του Μακ Κέλεν βρίσκεται η αξιόλογη ηθοποιός Λόρα Λίνεϊ και ο πρωτοεμφανιζόμενος Μίλο Πάρκερ ως γιος της. Και οι δύο είναι καλοί στους ρόλους τους – σε μία ταινία που σε κερδίζει με την ειλικρίνεια της – ενώ στα θετικά μπορούμε να προσθέσουμε τόσο την παρουσία του Ιάπωνα ηθοποιού Χιρογιούκι Σανάντα, όσο και της Frances de la Tour, με την οποία ο Μακ Κέλεν συνεργάζεται και στην υπέροχη κωμική, βρετανική σειρά, Vicious. Το φιλμ πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του τον Φλεβάρη στο 65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου – γνωστό κι ως Μπερλινάλε. Με τον Μακ Κέλεν να δηλώσει χαρακτηριστικά: «Παίζω τον αληθινό Σέρλοκ Χολμς που όλοι μας ξέρουμε, που έχει λύσει την υπόθεση της Μπέικερ Στριτ. Πολλά χρόνια αργότερα τον συναντάμε πλέον και έχει γίνει κάπως διαφορετικός σε σχέση με το παρελθόν.»

Διαβάστε επίσης:
Ο υπέροχος Ίαν Μακ Κέλεν, είναι ο «Ο Κος Χολμς»

«Το Μπλε Δωμάτιο» (The Blue Room / La Chambre Bleue – 2014) του Ματιέ Αμαλρίκ (Γαλλία)

image

Ο Ζουλιέν (Ματιέ Αμαλρίκ) και η Εσθέρ (Στεφανί Κλεό) συναντιούνται κάθε Πέμπτη στο δωμάτιο ενός επαρχιακού ξενοδοχείου. Είναι και οι δύο παντρεμένοι και στο δωμάτιο αυτό κάνουν έρωτα και μοιράζονται το πάθος τους, μακριά από τα αδιάκριτα μάτια των κατοίκων της μικρής γαλλικής πόλης. «Θα περνούσες τη ζωή σου μαζί μου αν ξαφνικά ήμασταν ελεύθεροι;» τον ρωτά κάποια στιγμή εκείνη. Κι αυτός, χωρίς να το πολυσκεφτεί, της απαντά «Φυσικά». Όταν ξαφνικά ο Ζουλιέν βρίσκεται να ανακρίνεται από την αστυνομία για ένα έγκλημα, τα αθώα αυτά λόγια αποκτούν άλλη διάσταση, καθώς βρίσκεται εγκλωβισμένος σ’ έναν ιστό από ψέματα που ο ίδιος κατασκεύασε. Για ποιο λόγο κατηγορείται όμως;

Τέσσερα χρόνια μετά το φιλμ «Τουρνέ στο Παρίσι» (Tournée – 2010) – για το οποίο τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών – ο πολυτάλαντος Ματιέ Αμαλρίκ (Μόναχο – 2005, The Diving Bell and the Butterfly – 2007), επιστρέφει πίσω από την κάμερα, κρατώντας παράλληλα για τον εαυτό του, τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Μετά τη συγκλονιστική του ερμηνεία στην «Αφροδίτη με τη Γούνα» (2013) του Ρόμαν Πολάνσκι, ο Αμαλρίκ μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη με δεξιοτεχνία, ένα ιμπρεσιονιστικό ρομαντικό θρίλερ, βασισμένο στο ομώνυμο αστυνομικό μυθιστόρημα του Ζωρζ Σιμενόν – το βιβλίο, κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Άγρα.

Χρησιμοποιώντας τους κανόνες των κλασικών φιλμ νουάρ και βαδίζοντας στα ίχνη του μετρ του είδους Άλφρεντ Χίτσκοκ, ο καλλιτέχνης μας παραδίδει μια αντισυμβατική και μοντέρνα εκδοχή του είδους. Ο Γάλλος δημιουργός πρωταγωνιστεί, γράφει και σκηνοθετεί με εντυπωσιακή ακρίβεια ένα σφιχτοδεμένο και μινιμαλιστικό ερωτικό θρίλερ γεμάτο σασπένς και αφοπλιστικό αισθησιασμό. Με εξαίρεση το αδύναμο τέλος, το φιλμ που αποτελεί μία αξιόλογη κινηματογραφική πρόταση, η οποία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, πέρσι τον Μάιο στο 67ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, στο τμήμα “Ένα Κάποιο Βλέμμα (Un Certain Regard).

Διαβάστε επίσης:

Κερδίστε το βιβλίο που ενέπνευσε το φιλμ «Το Μπλε Δωμάτιο»

«Ένα Μικρό Χάος» (A Little Chaos – 2014) του Άλαν Ρίκμαν (Ηνωμένο Βασίλειο)

image

Γαλλία, 1682. Η Σαμπίν Ντε Μπαρά (Κέιτ Ουίνσλετ), μία δυναμική και ταλαντούχα αρχιτέκτονας τοπίου, δέχεται μια αναπάντεχη πρόσκληση: να παρουσιάσει τα δικά της σχέδια για την διαμόρφωση των πολυτελών κήπων του βασιλιά Λουδοβίκου 14ου (Άλαν Ρίκμαν) στις Βερσαλλίες. Ενώ αρχικά η Σαμπίν αντιπροσωπεύει μια ρηξικέλευθη οπτική, εντελώς αντίθετη στη νοοτροπία του αναγνωρισμένου αρχιτέκτονα τοπίου του Βασιλιά Ήλιου, Αντρέ Λε Νοτρ (Ματίας Σένερτς), εκείνος σιγά-σιγά αναγνωρίζει την αξία του «μικρού χάους» στην μέθοδό της. Όσο ο Λε Νοτρ μαγεύεται από το ελεύθερο, αντισυμβατικό της πνεύμα, τόσο εκείνη αναγνωρίζει σε αυτόν μια αδελφή ψυχή. Όμως η σύζυγος του Λε Νοτρ (Έλεν Μακ Κόρι), αντιλαμβάνεται τα ερωτικά συναισθήματα που αναπτύσσονται ανάμεσα σ’ εκείνον και την Σαμπίν και προσπαθεί να σαμποτάρει τη σχέση τους, φέρνοντάς όμως αντίθετα αποτελέσματα Το αμοιβαίο πάθος τους θα μετατραπεί σε μία επικίνδυνη έλξη που είναι αδύνατον πλέον να αγνοήσουν…

Ο καταξιωμένος Βρετανός ηθοποιός Άλαν Ρίκμαν (βραβευμένος με Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία του στην ταινία: Rasputin – 1996), μετά από δεκαεπτά χρόνια (The Winter Guest – 1997), κάθεται για δεύτερη φορά στην καρέκλα του σκηνοθέτη και παρουσιάζει μία δραματική, ρομαντική ιστορία η οποία τοποθετείται χρονικά, επί βασιλείας του Λουδοβίκου 14ου. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, πέρσι τον Σεπτέμβριο στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο.

Μία ερωτική ιστορία εποχής, με δύο καλούς ηθοποιούς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, την Κέιτ Γουίνσλετ – Βραβευμένη με Όσκαρ για την ερμηνεία της στην ταινία The Reader (2008) – και τον ανερχόμενο Βέλγο ηθοποιό Ματίας Σένερτς – ο οποίος μας συστήθηκε το 2011 με το φιλμ “Μοσχαροκεφαλή“, ακολούθησε το “Rust and Bone” (2012), με την Μαριόν Κοτιγιάρ, ενώ πρόσφατα τον είδαμε και στο (επίσης φιλμ εποχής) «Μακριά από το Πλήθος» (Far from the Madding Crowd – 2015) του Τόμας Βίντερμπεργκ. Η χημεία των δύο ηθοποιών είναι πολύ καλή, όπως και η αναπαράσταση της εποχής, ενώ η Γουίνσλετ, με κάθε της εμφάνιση κερδίζει τις εντυπώσεις. Θετική είναι επίσης και η παρουσία του Άλαν Ρίκμαν, που με προσεγμένη σκηνοθεσία, κρατά παράλληλα για τον εαυτό έναν μικρότερο αλλά χαρακτηριστικό ρόλο, ενώ το απαραίτητο κωμικό στοιχείο έρχεται να το προσθέσει με ανάλαφρο τρόπο ο Υποψήφιος για Όσκαρ (The Lovely Bones – 2009) Αμερικανός ηθοποιός, Στάνλεϊ Τούτσι.

Κυκλοφορούν επίσης:
«Ted 2» (2015) του Σεθ Μακφάρλαν (Η.Π.Α.)

image

Ο Μαρκ Γουόλμπεργκ, πρωταγωνιστεί και πάλι στον ρόλο ενός αιώνιου έφηβου, ο οποίος αυτή τη φορά προσπαθεί να βοηθήσει τον λούτρινο «κεραυνοκολλητό» του όχι μόνο να παντρευτεί την αγαπημένη του, αλλά και να γίνει πατέρας. Μόνο που αυτό απαιτεί την αναγνώριση από το κράτος του Ted ως ατόμου με δικαιώματα.

Η ταινία αποτελεί τη συνέχεια της εμπορικής επιτυχίας «Ted» του 2012 του Σεθ ΜακΦάρλεν, ο οποίος συνυπογράφει και πάλι τόσο το σενάριο, όσο και τη σκηνοθεσία, ενώ δανείζει τη φωνή και στο αρκουδάκι Ted. Το καστ συμπληρώνουν, η Αμάντα Σέιφριντ, η Τζέσικα Μπαρθ, ο Μόργκαν Φρίμαν, ο Λίαμ Νίσον και ο Τζιοβάνι Ρίμπισι.

«Πώς να Κάνετε Έρωτα σαν Εγγλέζος» (How to Make Love Like an Englishman – 2014) του Τομ Βον (Η.Π.Α.)

image

Ο Ρίτσαρντ Χεγκ (Πιρς Μπρόσναν) είναι ένας επιτυχημένος και παθιασμένος καθηγητής της ρομαντικής ποίησης του 18ου αιώνα, στο φημισμένο Trinity College του Κέιμπριτζ. Τα βράδια, ο Ρίτσαρντ ενδίδει στις προσωπικές του ρομαντικές φαντασιώσεις με μία σειρά από όμορφες προπτυχιακές φοιτήτριες. Ο πατέρας του, Γκόρντον (Μάλκολμ ΜακΝτάουελ), συνταξιούχος καθηγητής αγγλικών, τον έχει «διδάξει» καταλλήλως. Όμως, σε αντίθεση μ’ αυτόν, ο Ρίτσαρντ ψάχνει για κάτι περισσότερο στις σχέσεις με το άλλο φύλο. Έτσι, όταν η Κέιτ (Τζέσικα Άλμπα), η αθλητική 25-χρονη Αμερικανίδα φίλη του Ρίτσαρντ του ανακοινώνει ότι είναι έγκυος, εκείνος ενθουσιάζεται με την προοπτική να γίνει πατέρας. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι δεν είναι ερωτευμένος με την Κέιτ, αλλά με την αδελφή της, την Ολίβια (Σάλμα Χάγιεκ). Και ο έρωτας του είναι κεραυνοβόλος, όταν ένα μοιραίο βράδυ την βλέπει να πίνει το μαρτίνι της στο μπαρ του Savoy Hotel.

Μία χαλαρή και δροσερή ρομαντική κομεντί, για προβολή σε θερινό σινεμά, με λίγες αξιόλογες κωμικές στιγμές, αλλά δυστυχώς πολλά κλισέ, συνηθισμένα στις ταινίες του συγκεκριμένου είδους που μας έρχονται από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού. Το προβλέψιμο σενάριο δεν ανταποκρίνεται στο εντυπωσιακό καστ των ηθοποιών, όπου ξεχωρίζει το φλεγματικό χιούμορ του Μάλκολμ ΜακΝτάουελ και η καλή χημεία που αναπτύσσεται ανάμεσα στον Πιρς Μπρόσναν και την Σάλμα Χάγιεκ. Στην καρέκλα του σκηνοθέτη συναντάμε τον Τομ Βον, γνωστός κυρίως για ταινίες όπως το «Starter for 10» του 2006 και το «What Happens in Vegas» του 2008.

Η Επανέκδοση της Εβδομάδας:
«Χάος» (Kaos – 1984) των Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι (Ιταλία)

image

Πέντε ιστορίες διαφορετικές μεταξύ τους συνθέτουν μια ποιητική τοιχογραφία της Σικελίας στις αρχές του αιώνα, θίγοντας θέματα όπως: η μετανάστευση και η διάλυση της οικογένειας, ο έρωτας και η επιρροή της φύσης στον ανθρώπινο νου, η επιστροφή του διανοούμενου στην πατρική γη και τις παιδικές μνήμες, η σύγκρουση των κολίγων με τους φεουδάρχες και φυσικά, ο θάνατος.

Με φόντο τη Σικελία των αρχών του 20ού αιώνα ο νομπελίστας συγγραφέας Λουίτζι Πιραντέλο, βυθίζεται στο χάος της ανθρώπινης ψυχής, με τρόπο άλλοτε δραματικό, κι άλλοτε ανάλαφρο, που πίσω του όμως ενεδρεύει πάντοτε το τραγικό. Το 1984, οι Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι, βασιζόμενοι σε χαρακτηριστικές νουβέλες του Πιραντέλο, δημιουργούν ένα φιλμ αριστουργηματικό και ταυτόχρονα διαχρονικό, το «Χάος» (Kaos).

Το «Χάος» των αδελφών Ταβιάνι, είναι μία ταινία γεμάτη συμβολισμούς. Ο ίδιος ο τίτλος της ταινίας μας παραπέμπει στην Κοσμογονία του Ησίοδου. Σ’ ένα χάος, όχι με τη σύγχρονη έννοια της λέξης, αλλά σ’ ένα «δημιουργικό» χάος που κυοφορεί την αρχή των πάντων. Πέρα από την σπουδαία προσφορά τους στον χώρο της Έβδομης Τέχνης, η αγάπη των Ιταλών δημιουργών για τα γράμματα και τον πολιτισμό και η συνεισφορά τους, είναι ιδιαίτερα αξιόλογη. Θυμίζουμε χαρακτηριστικά, ότι φέτος τον Μάιο οι αδερφοί Ταβιάνι βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη, όπου και ανακηρύχθηκαν σε Επίτιμους Διδάκτορες του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).

Διαβάστε επίσης:
Στην Ελλάδα ως επίτιμοι διδάκτορες του ΑΠΘ οι αδερφοί Ταβιάνι