Υπάρχουν ταινίες που ν’ αγγίζουν θέματα υγείας χωρίς μελοδραματισμούς, αλλά με πηγαίο σεβασμό στους πάσχοντες και τον θεατή; Είναι, άλλωστε, δύσκολο εγχείρημα για ένα σκηνοθέτη να μπορέσει να χειριστεί με αξιοπρέπεια τον πόνο ενός ασθενή…
Το 2ο Health Film Festival σίγουρα κατάφερε περίφημα ν’ αποφύγει τέτοιες «κακοτοπιές», αφού από την πρώτη κι όλας χρονιά κέρδισε ένα δύσκολο στοίχημα: Αντί να παρασυρθεί από τη θεματική βαρύτητα των ταινιών που φιλοξενεί, κατάφερε να συγκεντρώσει τους πιο αισιόδοξους δημιουργούς απ’ όλες τις γωνιές του κόσμου, στο χειμερινό και θερινό κινηματογράφο «Ορφέας» αλλά και την κεντρική πλατεία της πόλης της Κω προκειμένου να προτείνουν λύσεις, να ενημερώσουν τον κόσμο και να υπενθυμίσουν ότι η ζωή είναι όμορφη και συνεχίζεται παρά τις όποιες δυσκολίες της.
Από τη 1 μέχρι τις 6 Σεπτεμβρίου, λοιπόν, η Κως ενδείκνυται για πολιτιστικές διακοπές αφού φιλοξενεί το πρώτο και μοναδικό ως σήμερα στον κόσμο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου για θέματα Υγείας, το φεστιβάλ «Ιπποκράτης». Τέχνη και επιστήμη παντρέυονται αρμονικά σε μια γιορτή που στοχεύει στον επαναπροσδιορισμό των αξιών της ζωής.
Με 102 ταινίες από 27 χώρες, το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκτός από προβολές, καθημερινές ανοιχτές συζητήσεις με τους σκηνοθέτες και συναυλία με την διεθνούς φήμης μεσόφωνο Αλεξάνδρα Γκράβας στο Ρωμαικό Ωδείο.
Μία γεύση από Health Film Festival…
Εναρκτήρια Ταινία
Η αυλαία του φεστιβάλ θ’ ανοίξει με την πολυβραβευμένη ταινία «Το Παιδί και το Άλογο» του Αμερικανού Μισέλ Οριόν Σκότ ,ο οποίος και θα παραστεί στην προβολή της ταινίας, μαζί με τον πρωταγωνιστή και πατέρα του αυτιστικού παιδιού Ρούπερτ Αϊζακσον. Ο διεισδυτικός φακός του σκηνοθέτη ακολουθεί τον πατέρα και δημοσιογράφο Ρούπερτ ο οποίος απογοητευμένος από την κλασική ιατρική ανέβασε στο άλογο τον 5χρονο αυτιστικό γιο του Ρόουαν και τη γυναίκα του Κριστίν, και ξεκίνησαν για να ζητήσουν βοήθεια από τους θρυλικούς σαμάνους της Βόρειας Μογγολίας…
Ταινία λήξης
Αμέσως μετά την τελετή λήξης και απονομή των βραβείων θα προβληθεί η ταινία του Βρετανού Στίβεν Γουόκερ «Νέοι στην ψυχή» που αφορά σε μία χορωδία με μέσο όρο ηλικίας τα 80 έτη! Αυτό το συγκινητικό ντοκιμαντέρ παρακολουθεί κάποια μέλη της χορωδίας και την προετοιμασία τους για μια νέα παράσταση. Στα στόματα αυτών των ηλικιωμένων, οι στίχοι των τραγουδιών αποκτούν νέα βαρύτητα, ξεπερνώντας τα ταμπού που ισχύουν για την τρίτη ηλικία, στην αγάπη, στο σεξ και στο θάνατο. Το αποτέλεσμα είναι ένα συγκινητικό και συχνά αστείο πορτραίτο μιας ομάδας ανθρώπων. Οι άνθρωποι αυτοί μπορεί να έχουν μεγαλώσει στα χρόνια, αλλά αρνιούνται να μεγαλώσουν στην ψυχή.
Η ταινία ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΣΑΜΟΥΗΛ παρουσιάζει τις προσπάθειες της οικογένειας του σκηνοθέτη να συμπεριλάβει το γιό του που πάσχει από εγκεφαλική παράλυση ,σε κάθε έκφανση της ζωής τους καθώς επίσης και τη ζωή τεσσάρων άλλων ατόμων με παρόμοια ιατρικά προβλήματα όπως ο αυτισμός και η σχιζοφρένεια .
«Αν δεν έχουμε την υγεία μας, δεν έχουμε τίποτα», δηλώνει η Αμερικανίδα πρωταγωνίστρια και συμπαραγωγός της ταινίας ΣΗΜΑΔΕΜΕΝΗ ΟΜΟΡΦΙΑ. Μαζί με τις ταινίες ΟΥΔΕΙΣ ΤΕΛΕΙΟΣ του Γερμανού Νίκο φον Γκλάσοφ, ΜΙΣΤΕΡ ΙΝΔΙΑ του Ινδού Χοαμπάμ Παμπάν Κούμαρ , ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΟΡΕΞΙΑ της Ολλανδής Τζέσικα Βιλέριους, ΥΠΕΡΜΕΓΕΘΕΙΣ ΖΩΕΣ της Ιταλίδας Τάνια Πεντρόνι αποτελεί μια ενότητα με αποκλειστικό θέμα την εξωτερική μας εμφάνιση . Τι είναι η ομορφιά, που βρίσκεται η ομορφιά, ποιος κατέχει την ομορφιά και πως αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά. Άνθρωποι παραμορφωμένοι λόγω φαρμάκων, άτομα που πάσχουν από νευρική ανορεξία, υπέρβαρα άτομα, όλοι έχουν θέση στην κοινωνία, διότι η κοινωνία είναι ο καθρέφτης όλων. Και σε όλες τις περιπτώσεις, η ίδια αυτή κοινωνία είναι και ο θύτης . Ακόμα και άτομα οροθετικά, πασχίζουν να αναπτύξουν μύες για να βελτιώσουν την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους.
Οι ταινίες ΜΑΜΑ της Αντελάϊντ Ρόουζεν και ΑΤΕΛΕΙΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ του Ιρανού Σιμιν Φαλαχζάντε Τεχράνι προβληματίζουν με το θέμα της γεροντικής άνοιας και τη νόσο Άλτζχάϊμερ. Όσο αυξάνεται η ο μέσος όρος ζωής των ανθρώπων τόσο πιο διαδομένη και επίκαιρη είναι το πρόβλημα των πασχόντων από την άνοια. Είναι κοινωνικό πρόβλημα και υπάρχει μεγάλη ανάγκη ,οι οργανωμένες πολιτείες και κυβερνήσεις να μεριμνήσουν γι’ αυτά τα άτομα και τις οικογένειές τους που δεν γνωρίζουν, ούτε έχουν την εκπαίδευση και τον χρόνο να ασχοληθούν με την εξεύρεση κατάλληλου περιβάλλοντος ή ασύλου για τον συνάνθρωπο/συγγενή τους.
Ενδιαφέρουσες , ενημερωτικές, χιουμοριστικές και άρτιες ταινίες είναι ο ΟΡΓΑΣΜΟΣ Α.Ε. και Ο ΣΤΥΤΙΚΟΣ ΑΝΔΡΑΣ που περιλαμβάνουν εμπεριστατωμένες συνεντεύξεις ειδικών ιατρών και επιστημόνων . Το θέμα αυτών των ταινιών είναι αυτονόητο από τον τίτλο τους: oι φαρμακευτικές βιομηχανίες και η κατανάλωση φαρμάκων για τον γυναικείο οργασμό και για την στυτική δυσλειτουργία. Είναι εφικτή η βελτίωση της ποιότητας της ερωτικής συνεύρεσης ? Τα φάρμακα τελικά κάνουν την διαφορά? Μήπως είναι ένα μείγμα πολλών ερεθισμάτων η αναζητούμενη σεξουαλική ικανοποίηση ? Πολλά ερωτηματικά, πολλές συζητήσεις για το μεγάλο αυτό θέμα που απασχολεί τον καθένα από εμάς.
Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ είναι η συγκλονιστική ταινία του Πολωνού Ταντέους Κρόλ. Συνεντεύξεις με λήπτες πτωματικών μοσχευμάτων, οι οποίοι συγκινημένοι αφηγούνται τα συναισθήματα που νοιώθουν προς τα άτομα που τους δώρισαν την καρδιά τους. Βλέπουμε ταυτόχρονα και την εγχείρηση μεταμόσχευσης καρδιάς, καθώς και μία μάνα που επίμονα ψάχνε ι και τελικά ανακαλύπτει τον λήπτη της καρδιάς του νεκρού γιού της.
Στην ταινία Η ΙΔΙΟΦΥΪΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΟΡΙΑ του Μπόσσε Λίντκουϊστ εστιάζουμε στην επιστημονική και στην ιδιωτική ζωή του Δρος Κάρλτον Γκάζντουσεκ πού έλαβε το βραβείο Nομπέλ για την ανακάλυψη των Πρίον που είναι οι μολυσματικοί παράγοντες στους οποίους οφείλεται η νόσος των τρελών Αγελάδων. Οι υιοθετήσεις 57 αγοριών θεωρήθηκαν σπουδαίες πατρικές πράξεις, αλλά στο απόγειο της καριέρας του άρχισαν να διαδίδονται φήμες πως ήταν παιδόφιλος.
Η ταινία ΚΑΡΛ ΤΖΕΡΑΣΙ – Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΥΛΛΗΠΤΙΚΟΥ ΧΑΠΙΟΥ του Έμπερχαρντ Μπουέσεμ επικεντρώνεται στην ζωή και το έργο του διεθνούς φήμης χημικού Καρλ Τζεράσσι, που είναι ο εφευρέτης του αντισυλληπτικού χαπιού, συλλέκτης τέχνης και συγγραφέας και ζει ανάμεσα στη Βιέννη και στην δεύτερη πατρίδα του τις Η.Π.Α.
Η ταινία ΚΑΤΑΒΡΟΧΘΙΣΤΕ της Αμερικανίδας Τζούλια Γκρέϋερ αναλύει το πώς οι χρόνιες ασθένειες ευθύνονται για το 70% των θανάτων στην Αμερική. Παρ’ όλα αυτά κάποιοι γιατροί και επιστήμονες πιστεύουν πως αυτό μπορεί να αναστραφεί με σωστές διατροφικές επιλογές. Γίνονται συγκλονιστικές έρευνες σχετικά με τη διατροφή, που θα έπρεπε να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο θεραπείας των χρόνιων ασθενειών. Αντίθετα , επειδή δεν είναι κερδοφόρο, οι βιομηχανίες της σίτισης, των φαρμάκων και τα συλλογικά όργανα των ιατρών γυρίζουν την πλάτη σε αυτές τις έρευνες.
Με το ίδιο θέμα αλλά με εντελώς διαφορετική προσέγγιση, είναι η ταινία ΤΑΞΙΔΙ ΓΕΥΣΕΩΝ του Ιάπωνα Γιούρι Νομούρα. Στην Ιαπωνία υπάρχουν άλλα ήθη και άλλα έθιμα, εκ διαμέτρου αντίθετα με τον ‘πολιτισμένο’ δυτικό τρόπο κατανάλωσης φαγητού. Το φαγητό, προετοιμασμένο με τον Βουδιστικό τρόπο , είναι απόλαυση με αμοιβαίο σεβασμό. Είναι υπέρτατη απόλαυση διότι χρησιμοποιούνται και οι πέντε αισθήσεις. Στην Ιαπωνία πιστεύουν ότι τρώγοντας καλό και υγιεινό φαγητό, παραμένουμε υγιείς. Και σέβονται το αγαθό αυτό, την τροφή. Είναι αλήθεια ότι πολλοί άνθρωποι δούλεψαν πολύ σκληρά για να φτάσει στο πιάτο μας.
ΕΝΑΣ ΚΑΛΟΣ ΑΝΔΡΑΣ είναι η ταινία της Αυστραλής Σαφίνα Ουμπερόϊ. Και αυτή, μια επική , ολοκληρωμένη ταινία. Είναι η ιστορία ενός αγρότη που ερωτεύτηκε και παντρεύτηκε την γυναίκα της ζωής του η οποία έπαθε βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο όταν εγκυμονούσε το πρώτο τους παιδί. Η γυναίκα του μένει τετραπληγική και παρ’ όλες τις αντιξοότητες και τις καθημερινές δυσκολίες, κάνουν και δεύτερο παιδί. Παράλληλα, για να αυξήσει το εισόδημά του, ο αγρότης μαζί με έναν φίλο του, χτίζουν και ανοίγουν έναν οίκο ανοχής. Η επιχείρηση δεν ευδοκιμεί γιατί απλά δεν είναι γεννημένοι εκμεταλλευτές. Το εκπληκτικό επίτευγμα της σκηνοθέτιδας είναι ότι με τον φακό της καταγράφει το αστείρευτο χιούμορ του αγρότη που αντιμετωπίζει το πρόβλημα της υγείας της γυναίκας του με αγάπη, γέλιο, αισιοδοξία. Αξέχαστες στιγμές δοσμένες με δυναμισμό και χιούμορ.
ΤΑ ΑΓΑΠΟΥΛΙΝΙΑ του Πολωνού Ραφάτ Σκάλσκι είναι επίσης μια συγκινητική και αισιόδοξη ταινία για την αγάπη και τον έρωτα των ανθρώπων που βρίσκονται καθηλωμένοι σε αναπηρικά καροτσάκια και των συντρόφων τους, οι οποίοι τούς φροντίζουν με περισσή τρυφερότητα και αφοσίωση. Ασχέτως της πάθησης , του φύλου και της εξωτερικής εμφάνισης.
ΤΟ ΤΟΞΙΚΟ ΜΩΡΟ ΜΟΥ της Καναδής Μιν Σουκ Λι είναι ένα αποκαλυπτικό ντοκουμέντο για τις τοξικές ουσίες που περιέχονται στο παιδικό γάλα σε σκόνη, στις συσκευασίες των παιδικών τροφών και αγγίζει το θέμα των εμβολίων. Τι παρενέργειες προκαλούν και πόσο προστατεύουν από ασθένειες? Τι γίνονται οι χιλιάδες πάνες μωρών που μολύνουν συνέχεια το περιβάλλον?
Ταινίες για την μάστιγα του αιώνα το Έϊτζ , είναι το ΑΓΑΠΗΣΕ ΜΕ ή ΑΦΗΣΕ ΜΕ του Ολλανδού Μάρκ Κράμα, ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΣ ΤΟ 81 του Μαροκινού Τζαμάλ Ιντμουτζούμπ, ΧΕΡΙ-ΧΕΡΙ: ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΕΪΤΖ ΣΤΗΝ ΖΙΜΠΑΜΠΟΥΕ του Καναδού Πήτερ Ντέϊβις, ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ του Έλληνα Δημήτρη Άντζους, ΘΕΤΙΚΟ? του Έλληνα Δημήτρη Μπαβέλλα και επίσης Ο ΜΙΣΤΕΡ ΙΝΔΙΑ του Ινδού Χοαμπάμ Παμπάν Κούμαρ που έχει θέμα το άθλημα ΄Μπόντυ Μπίλντινγκ’ ενός φορέα του Έϊτζ.
Συγκλονιστική η ταινία 4 ΔΙΑΣΗΜΑ (τα 4 Σώματα των ενόπλων δυνάμεων: Στρατός Ξηράς, Αεροπορία, Ναυτικό, Πεζοναύτες) του Αμερικανού Μάϊκ Άττι. Θέμα της ταινίας οι απόμαχοι των 4 σωμάτων των ενόπλων δυνάμεων ,που ζουν τις τελευταίες τους μέρες σε συνθήκες ,όσο το δυνατόν, πιο άνετες και ανώδυνες. «Έμαθα πολλά για την Ζωή από ανθρώπους που πεθαίνουν», λέει ο σκηνοθέτης.
Χαρούμενη η μικρού μήκους ταινία ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΛΟΟΥΝ της Αυστραλής Λόρα Ντρουμμόντ για τις επαγγελματίες διασκεδάστριες/κλόουν που δουλεύουν σε παιδιατρικό νοσοκομείο και προσπαθούν να δώσουν χαρά και κέφι στα παιδιά που υποφέρουν.
Απίστευτη και όμως αληθινή, η ταινία ΜΩΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ της Ισραηλινής Τσίπι Μπράντ Φράνκ . Ένας επιχειρηματίας μέσω ίντερνετ, πουλάει έτοιμα μωρά που έχουν συλληφθεί εξωσωματικά. Τα ωάρια αγοράζονται από γυναίκες στις Η.Π.Α., και αφού γονιμοποιηθούν σε εργαστήριο , εμφυτεύονται σε ανάδοχες γυναίκες στην Ινδία. Εν ολίγοις, μήτρες προς ενοικίαση. Οι Δυτικοί πελάτες θέλουν λευκά μωρά. Σε αυτήν την ταινία παρακολουθούμε το πώς η ανέχεια και η ανάγκη γίνονται ‘μητέρες’ της εφευρετικότητας.
Επίσης συμμετέχει και η ταινία ΕΥΤΥΧΩΣ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΣ της Ισραηλινής
Γκάλια Όζ (κόρης του γνωστού συγγραφέα Αμος Όζ) που θέμα της έχει την εμμονή μιας ηλικιωμένης γυναίκας με το ζωγραφικό έργο του πατέρα της . Έχει όλη την συλλογή των έργων του και επιμένει να την βγάλει από την αφάνεια.
Περισσότερα: https://www.healthfilmfestival.gr/
https://healthfilmfestival.blogspot.com/
*Το Health Film Festival διοργανώνεται από την Κοινωφελή Επιχείρηση Πολιτισμού της ΚΩ σε συνεργασία με την Λουκία Ρικάκη
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >