Δύο σπουδαίες Γαλλίδες ηθοποιοί, η Εμανουέλ Ντεβός και η Ναταλί Μπάιγ, στέκονται εντυπωσιακά η μία απέναντι στην άλλη, προσφέροντας μας μία ερμηνευτική μάχη, με φόντο ένα ψυχολογικό θρίλερ γεμάτο σασπένς και ανατροπές. Η ταινία «Η Γυναίκα με τη Μερσεντές» του Φρεντερίκ Μερμούντ, προβάλλεται στο διαδικτυακό αφιέρωμα προβολών της Ταινιοθήκης: «Νέος Ελβετικός Κινηματογράφος – Όταν η  ζωή θρυμματίζει την πραγματικότητα».

Ads

«Όταν αποφασίζεις να κάνεις μια ταινία που προσπαθεί να καταδυθεί βαθιά στην ανθρώπινη ψυχή, που συνορεύει με το genre cinema, δεν μπορείς παρά να σκεφτείς μεγάλους σκηνοθέτες όπως ο Πολάνσκι ή ο Χίτσκοκ, οι οποίοι δεν διστάζουν να κατασκευάσουν ένα στυλιζαρισμένο σύμπαν γεμάτο με χαρακτήρες πιο περίπλοκους από όσο φαίνονται. Η ταινία «Keane» του Λοτζ Κέρριγκαν επίσης με ενέπνευσε με την ενέργειά της, αν και παρουσιάζει το πορτρέτο ενός μπερδεμένου άνδρα που υποφέρει. Όταν δούλευα με τις Εμμανυέλ Ντεβός και Ναταλί Μπάιγ, δεν μπορούσα να μην σκέφτομαι τις Αμερικανίδες ηθοποιούς Τζίνα Ρόουλαντς και Φαίη Ντάναγουεη. Συχνά έλεγα στην Εμμανυέλ – που ήταν παρούσα σε κάθε γύρισμα επί 35 μέρες – ότι ήθελα να την εξαντλήσω, να εντοπίσω κάθε κτύπο της καρδιάς της και να την φιλμάρω σαν μια Αμερικανίδα ηθοποιό. Είναι τρελό πώς η Εμμανυέλ καταφέρνει να παίζει κάθε μοναδική στιγμή, ακόμη και τις πιο εκλεπτυσμένες, με τέτοια σπάνια ένταση.» – Φρεντερίκ Μερμούντ

image

Κλονισμένη από τον πρόσφατο θάνατο του γιου της, η Ντιάν (Εμανουέλ Ντεβός) αναρρώνει σε ένα θεραπευτήριο στην λίμνη Λεμάν στην Ελβετία. Αποφασισμένη να βρει τον δολοφόνο του Λουκ, αποδρά και προσλαμβάνει έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ, ο οποίος την πληροφορεί για τον τύπο του αυτοκινήτου που προκάλεσε τον θάνατό του γιου της.

Ads

Προχωρώντας στη συνέχεια την έρευνα μόνη της, χωρίς την υποστήριξη της αστυνομίας και του άνδρα της, η Ντιάν έρχεται αντιμέτωπη με την ξανθιά, ελκυστική και μυστηριώδη Mαρλέν (Ναταλί Μπάιγ), την ιδιοκτήτρια της σπορ Μερσεντές, η οποία φαίνεται να έχει προκαλέσει το ατύχημα.

image

Η Εμανουέλ Ντεβός και η Ναταλί Μπάιγ, δύο σπουδαίες κυρίες του Γαλλικού Σινεμά, πρωταγωνιστούν στην ταινία του Φρεντερίκ Μερμούντ. Η «Γυναίκα με τη Μερσεντές» είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ, όπου το σενάριο είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα «Μoka» της Τατιάνα Nτε Ρονέ. Ο σκηνοθέτης Φρεντερίκ Μερμούντ, αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Μετά την πρώτη μου ταινία, εργάστηκα για την τηλεοπτική σειρά «Les Revenants» (Αυτοί που Επιστρέφουν) και σκηνοθέτησα τα επεισόδια του πρώτου μισού της σεζόν. Αλλά από την εποχή της ταινίας «Συνένοχοι», ήθελα να εργαστώ πάλι με την Εμμανουέλ Ντεβός, που προκαλεί ιδιαιτέρως τη φαντασία μου και με εμπνέει. Ήθελα να ζήσω μια νέα κινηματογραφική περιπέτεια μαζί της. Και ήξερα ήδη ότι θα είναι εκεί σε κάθε γύρισμα. Όταν ανακάλυψα το «Μoka», το μυθιστόρημα της Τατιάνα ντε Ρονέ, κατάλαβα ότι ήταν η τέλεια ιστορία για να υλοποιήσω αυτό το πρότζεκτ. […] Κινηματογραφικά μιλώντας, όταν οι χαρακτήρες αναζητούν κάποια αλήθεια, καταλήγουν να αντιμετωπίζουν τις δικές τους ζωές, μια φωτεινή ή σκοτεινή πλευρά της προσωπικότητάς τους. Ως σκηνοθέτης είμαι γοητευμένος από αυτήν την μπρος – πίσω κίνηση, η οποία γίνεται πηγή έντασης και συναισθημάτων. Από εκεί και πέρα, συχνά αναρωτιέμαι τι κάνουμε με την αλήθεια όταν την βρούμε: πρέπει να την φωνάξουμε δυνατά και καθαρά; Μήπως τα ψέματα αποτελούν επίσης ένα ουσιαστικό μέρος της ζωής; Έχω την αίσθηση ότι είναι η ηθική που παίζει ρόλο όταν αρχίζουμε να αναρωτιόμαστε τέτοια πράγματα. Και η φαντασία, επίσης.»

image

Φρεντερίκ Μερμούντ / Frédéric Mermoud

Ο Ελβετός σκηνοθέτης Φρεντερίκ Μερμούντ γεννήθηκε το 1969 στην Σιόν (Valais) και είναι απόφοιτος της ECAL. Η ταινία του «L’ Escalier» κέρδισε το 2003 το βραβείο καλύτερης μικρού μήκους ταινίας στο Φεστιβάλ κινηματογράφου του Cabourg, καθώς επίσης και το βραβείο της κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου της Lille.

image

Το 2010, ο Φρεντερίκ Μερμούντ τιμήθηκε με το βραβείο του Ελβετικού Κινηματογράφου για το σενάριο του φιλμ «Complices». Η ταινία του, «Η Γυναίκα με τη Μερσεντές», κυκλοφόρησε στις αίθουσες το 2016 και ο σκηνοθέτης, σημειώνει σχετικά:

«Πάντα χτίζω γύρω από το κείμενο. Αλλά πιστεύω ότι παρόλο που πρέπει να είμαι υπεύθυνος για την ιστορία στο σύνολό της, οι ηθοποιοί γνωρίζουν τους χαρακτήρες τους καλύτερα από εμένα. Έχουν μια εσωτερική σύνδεση μαζί τους, γι’ αυτό θα πρέπει να παραμείνω συντονισμένος με ό, τι έχουν να πουν. Υπάρχει ένα είδος διαλόγου μεταξύ αυτού που ο ηθοποιός αισθάνεται για το χαρακτήρα και αυτού που εγώ φαντάζομαι. Η σκηνοθετική μου μέθοδος δεν βασίζεται στην ψυχολογία. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι σχεδόν κινητικό, σε κάθε σκηνή θέλω να ξέρω ποια ταχύτητα, ενέργεια και παλμός ταιριάζουν καλύτερα στον κάθε ηθοποιό. […] Στο μυθιστόρημα η ιστορία εξελίσσεται ανάμεσα στο Παρίσι και το Μπιαρίτζ. Όμως θεώρησα ενδιαφέρον να μεταφέρω την αντιπαράθεση των δύο γυναικών σε ένα περιβάλλον που αντιτάσσει δύο πόλεις διαφορετικών χωρών, την Λωζάννη και το Eβιάν. Ακριβώς στη μέση, η λίμνη της Γενεύης μοιάζει σαν ένα αμφιθέατρο, σαν μια αρένα σε western, που μοιάζει αρκετά ήρεμη αλλά με απρόβλεπτους στροβιλισμούς φέρνει στην επιφάνεια την ένταση και το παράδοξο.»

Νέος Ελβετικός Κινηματογράφος

H Ταινιοθήκη της Ελλάδος και η Swiss Films, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ελβετίας στην Ελλάδα, δίνουν την ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να γνωρίσει τον εν πολλοίς άγνωστο ελβετικό κινηματογράφο και παρουσιάζουν, από τις 27 Ιανουαρίου έως και τις 3 Φεβρουαρίου, μέσα από την πλατφόρμα της Ταινιοθήκης δέκα ταινίες (τρία ντοκιμαντέρ και επτά ταινίες μυθοπλασίας) της εταιρείας Bande à Part Films, με την υπογραφή των Ούρσουλα Μέγερ, Λιονέλ Μπαγέ, Ζαν-Στεφάν Μπρον, Φρεντερίκ Μερμού και Αλέν Τανέρ.

image

Η Γυναίκα με τη Μερσεντές / Moka
Σκηνοθεσία: Φρεντερίκ Μερμού
Σενάριο: Φρεντερίκ Μερμού, Αντονίν Μαρτίν-Χιλμπέρτ
Πρωταγωνιστούν: Εμανουέλ Ντεβός, Ναταλί Μπάι
Φωτογραφία: Ιρίνα Λουμπτσάνσκι
Μοντάζ: Σάρα Αντερσον
Μουσική: Κριστιάν Γκαρσιά, Γκρεγκουάρ Χετζέλ
Έτος Παραγωγής: 2016
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία, Ελβετία
Διάρκεια: 89 λεπτά