O Γκούσταβ Ντόιτς, ανήσυχο και θυελλώδες πνεύμα, μεταπήδησε από την Αρχιτεκτονική στο Σινεμά στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και υιοθέτησε ένα sui generis ύφος που μεταμορφώνει το αρχειακό υλικό σε συναρπαστική κινηματογραφική πραγματικότητα.

Ads

Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης υποδέχεται στη φετινή διοργάνωση τον Αυστριακό καλλιτέχνη Γκούσταβ Ντόιτς / Gustav Deutsch, με αφορμή το αφιέρωμα που πραγματοποιεί στο πειραματικό κινηματογραφικό σύμπαν του. Μια απρόσμενη σύνθεση που φέρνει κοντά το χθες και το σήμερα του Σινεμά. Οι ταινίες που προβληθούν στο Αφιέρωμα, είναι οι εξής:

  • FILM IS. 1-6, Gustav DEUTSCH, Austria, 1998, 60’
  • FILM IS. 7-12, Gustav DEUTSCH, Austria, 2002, 90’
  • ΣΙΝΕΜΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ / WORLD MIRROR CINEMA / WELT SPIEGEL KINO, Gustav DEUTSCH, Austria, 2005, 90’
  • FILM IST. ΕΝΑ ΚΟΡΙΤΣΙ ΚΑΙ ΕΝΑ ΟΠΛΟ/ FILM IS. A GIRL & A GUN, Gustav DEUTSCH, Austria, 2009, 93’
  • ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΟΥ ΣΑΝΤΝΕΣ / PRIVATE SANDNES. A KINEMATOGRAPHIC ATLAS, Gustav DEUTSCH, Austria, 2010, 26’
  • ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ & ΣΚΑΡΙΦΗΜΑΤΑ / NOTES AND SKETCHES, Gustav DEUTSCH, Austria, 2016, 63’
  • ΠΩΣ ΖΟΥΜΕ- ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ / HOW WE LIVE- MESSAGES TO THE FAMILY / SO LEBEN WIR- BOTSCHAFTEN AN DIE FAMILIE, Gustav DEUTSCH, Austria, 2017, 107’

image

Λίγα λόγια για τις ταινίες του αφιερώματος στον Γκούσταβ Ντόιτς:

Ads

Film ist 1-6 (1998):
Μια μνημειώδης κινηματογραφική εμπειρία, η οποία παρουσιάζει μια μοναδική προσέγγιση στην αρχειακή έρευνα και τη λεγόμενη «οπτική» σκέψη, πειραματίζεται με τα όρια της αναλογίας και των συσχετισμών και εξερευνά την εξωτερική ομοιότητα των σωμάτων, των αντικειμένων, των κινήσεων και των αφηγήσεων στην ιστορία του πρώιμου κινηματογράφου. Μια αρχαιολογικού τύπου ανασκαφή ανοίκειων, αιθέριων εικόνων που υποστηρίζουν, με τον τρόπο τους, πως ο γενέθλιος τόπος του σινεμά ήταν το επιστημονικό εργαστήριο.

Film ist. 7-12 (2002):
Στο δεύτερο μέρος του κινηματογραφικού πρότζεκτ Film Ist. ο Ντόιτς ανατρέχει στη σχέση ανάμεσα στο φιλμ, τα κινηματογραφικά στούντιο και το βαριετέ, καθώς «επεξεργάζεται ένα συγκλονιστικό κατάλογο αρχειακού υλικού και τον μεταμορφώνει σε ένα λεξικό για την τεχνολογική μορφή και λειτουργία του κινηματογράφου. Μια χορογραφημένη συμπαγής δομή που ξεπερνά τη στενή μεθοδολογία της έρευνας, ως ένα λεπταίσθητο, μετανθρώπινο ποιητικό δοκίμιο» (Στίβεν Μπολ, Real Time).

image

World Mirror Cinema (2005):
Μια όψη του κόσμου, όπως αυτή διαφαίνεται μέσα από την κινούμενη εικόνα. Μια εικόνα γεμάτη αντιφάσεις, σασπένς, πίστη στη δύναμη των ταινιών, χωρίς εξωτερικό σχολιασμό. Πλάνα αρχείου από τις πρώτες μέρες του κινηματογράφου, στα οποία βλέπουμε τις κινηματογραφικές αίθουσες στο αστικό τους περιβάλλον – παρατηρώντας τη ζωή στους δρόμους, τους όλο περιέργεια περαστικούς που χαζεύουν και τις αντιδράσεις τους στον φακό – συνομιλούν με τις ίδιες τις ταινίες που παίζονται σε αυτές τις αίθουσες. Ένα διεγερτικό έργο σε εξέλιξη, το οποίο επιτρέπει στην πραγματικότητα του δρόμου να ανοίξει ένα διάλογο με τον κόσμο του Σινεμά. 

image

Film Ist: Ένα κορίτσι και ένα όπλο (2009):
Ένα κινηματογραφικό δράμα σε πέντε πράξεις για ένα από τα αρχαιότερα θέματα στην ιστορία του κινηματογράφου και της ανθρωπότητας: την αντιπαράθεση των φύλων. Μια υπνωτιστική εξερεύνηση του σινεμά ως έκφραση του Θανάτου ή του Έρωτα (με έναν τίτλο – αναφορά στην περίφημη ρήση του Γκοντάρ περί του τι χρειάζεται για να γυρίσεις μια ταινία), η οποία ενώνει θραύσματα από εθνογραφικές ταινίες, επιστημονικά ντοκιμαντέρ, πρώιμες ταινίες πορνό, αλλά και σκηνές από ευρωπαϊκές αφηγηματικές ταινίες της δεκαετίας του ’30, γκρεμίζει κάθε διάκριση ανάμεσα στα είδη και τελικά παρουσιάζει ένα πυρετώδες όνειρο – ή εφιάλτη – από σελιλόιντ.

image

Το δικό μου Σάντνες. Ένας κινηματογραφικός Άτλας (2010):
Μια έρευνα σε κινούμενες εικόνες από ιδιωτικά αρχεία ενός τόπου και των κατοίκων του, οι οποίες σταχυολογήθηκαν και συναρμολογήθηκαν υπό τη μορφή ενός κινηματογραφικού άτλαντα. Από το πρώιμο Σινεμά στα ταινιάκια που γυρίστηκαν με iPhone και από τα οικιακά βίντεο στην παγκόσμια σκηνή του YouTube, το πρότζεκτ αφηγείται μια φανταστική συλλογική ιστορία, μέσα από την καταγραφή ιδιωτικών ζωών.

image

Σημειώσεις και Σκαριφήματα (2016):
Αυθόρμητες, απροσχεδίαστες, διόλου στημένες λήψεις, ως επί το πλείστον σε ξένες χώρες, όπου δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στο συνηθισμένο, δοκιμάζοντας έτσι την ευρηματικότητα του ερευνητή στο καθημερινό και τετριμμένο.

Πώς ζούμε. Γράμματα στην οικογένεια (2017):
Μια σπουδή στις πιο μύχιες, εφήμερες κινηματογραφικές πρακτικές, που ακολουθεί τη φόρμα της επιστολογραφίας. Τα οικογενειακά βίντεο που συγκροτούν το φιλμ είναι σαν κινούμενες καρτ – ποστάλ, που αφηγούνται διάφορες ζωές και διαδρομές στον 20ό αιώνα. Μ’ αυτό τον τρόπο, η ταινία δεν συγκροτεί απλώς μια κοινότητα, αλλά εδραιώνει παράλληλα και μια διαχρονική συντροφικότητα, η οποία επιτρέπει σε διαφορετικές γενιές κινηματογραφιστών να συνομιλήσουν μεταξύ τους και μέσω της κινηματογραφικής οθόνης και με τους θεατές.

21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ανατρεπτικοί δημιουργοί, διαγωνιστικά τμήματα, πρωτότυπα αφιερώματα, ντοκιμαντέρ (μικρού και μεγάλου μήκους) από όλο τον κόσμο, ανάμεσά τους και 50 ελληνικές ταινίες τεκμηρίωσης, αλλά και ξεχωριστές παράλληλες εκδηλώσεις, συνθέτουν το εντυπωσιακό παζλ του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, που δηλώνει έτοιμο να υποδεχθεί τους θεατές του.

image

Το 21ο Φ.Ν.Θ., πραγματοποιείται από την Παρασκευή 1 έως και την Κυριακή 10 Μαρτίου, στην ιστορική έδρα του θεσμού, Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, καθώς και στις τέσσερις Αίθουσες του Λιμανιού. Το Tvxs.gr δίνει και φέτος το παρών και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ στο είδος του.

Διαβάστε επίσης: