Μετά το εξαιρετικό σκηνοθετικό της ντεμπούτο με το φιλμ, «Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», η Ελίνα Ψύκου, επιστρέφει δυναμικά με τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινίας της και μας διηγείται ένα σκοτεινό αλλά και τρυφερό παραμύθι ενηλικίωσης, που ισορροπεί δεξιοτεχνικά ανάμεσα στον ρεαλισμό και το όνειρο. Με οδηγό τις καλές ερμηνείες των βασικών πρωταγωνιστών της, «Ο Γιος της Σοφίας» αξίζει να συγκαταλέγεται στις καλύτερες ελληνικές ταινίες της νέας κινηματογραφικής σεζόν.

Ads

«Οι επιρροές μου είναι πολλές. Από τους παλιότερους σκηνοθέτες ο Ingmar Bergman και ο Rainer Werner Fassbinder. Από τους σύγχρονους κατ’ αρχήν οι Αυστριακοί. Ο Michael Haneke και ο Ulrich Seidl. Και στη συνέχεια, ο Todd Solondz, η Jessica Hausner, η Lynne Ramsay, η Lucrecia Martel και ο κατάλογος συνεχίζεται. Επίσης, πολλές φορές μπορεί να έχεις επηρεαστεί από έναν σκηνοθέτη και να μην το έχεις καταλάβει. Κάποια πράγματα γίνονται εντελώς ασυνείδητα.» – Απόσπασμα από Συνέντευξη της Ελίνας Ψύκου στο Tvxs.gr

Διαβάστε επίσης:
«Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» και η υπαρξιακή κρίση ενός δημοσιογράφου
Συνέντευξη – Η Ελίνα Ψύκου αποδικοποιεί το σκηνοθετικό της ντεμπούτο

image

Ads

Ο Γιος της Σοφίας / Son Of Sofia
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ελίνα Ψύκου
Πρωταγωνιστούν: Victor Khomut, Valery Tscheplanowa, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αρτέμης Havalits, Αρετή Σεϊνταρίδου, Υβόννη Μαλτέζου, Μαρία Φιλίνη, Μαρίνος Βεσλεμές και ο Χρήστος Στέργιογλου 
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Διονύσης Ευθυμιόπουλος
Μοντάζ: Nelly Ollivault
Ηχοληψία: Boris Trayanov
Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα, Βουλγαρία, Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 2017
Διάρκεια: 111 λεπτά

image

Το καλοκαίρι του 2004, ο 11χρονος Μίσα φτάνει από τη Ρωσία στην Ελλάδα για να ζήσει με τη μητέρα του, Σοφία, μετά από ένα μεγάλο διάστημα αποχωρισμού. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι στην Αθήνα τον περιμένει ένας νέος πατέρας. Όσο η Ελλάδα ζει το Ολυμπιακό της όνειρο, ο Μίσα, αποκομμένος από το φυσικό του περιβάλλον και κάτοικος πλέον μιας άγνωστης για αυτόν χώρας, θα απογειωθεί βίαια προς τον ενήλικο κόσμο με όχημα τη σκοτεινή πλευρά των αγαπημένων του παραμυθιών.

image

Η Ελίνα Ψύκου δημιουργεί μια πολυεπίπεδη ιστορία για την αέναη αναζήτηση της αγάπης και της αποδοχής σε έναν αυστηρά οριοθετημένο όσο και βίαια μεταβαλλόμενο κόσμο όπου η φαντασία μοιάζει το τελευταίο καταφύγιο. Όπως σημειώνει η σκηνοθέτης στο σημείωμά της για την ταινία:

«O Γιος της Σοφίας, είναι μια ιστορία για το πώς η ανικανότητα έκφρασης της αγάπης, η ανικανότητα αποδοχής της ή η παντελής έλλειψή της μπορεί να μετουσιωθεί σε βία. Βία φυσική και βία συμβολική. Μια ιστορία για τον βίαιο τρόπο που μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, για τον τρόπο που η μαμά-πατρίδα εκπαιδεύει τους αυριανούς πολίτες της, μια ιστορία για τη βία που υπόκειται ένα ψάρι που το βγάζουν από τη γυάλα του, για την κρυφή βία της οικογενειακής αγάπης, για την διαμόρφωση ταυτότητας, εθνικής, σεξουαλικής, θρησκευτικής, γλωσσικής, πολιτικής. […] Το ιστορικο-κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο εξελίσσεται η ιστορία είναι το καλοκαίρι του 2004, το καλοκαίρι που στην Αθήνα εκτυλίχθηκαν οι Ολυμπιακοί αγώνες. Μια στιγμή που σηματοδοτεί το ζενίθ της κοινωνικο-οικονομικής ανύψωσης της Ελλάδας και άρα – ιστορικά πια κρίνοντας την – η στιγμή που συμβολικά ορίζει το τέλος της εθνικής μας αθωότητας με τρόπο αντίστοιχο με αυτόν του τέλους της αθωότητας του 11χρονου γιού της Σοφίας. Στο τέλος της ταινίας τίποτα δεν θα είναι πια ίδιο. Ούτε για την Ελλάδα, ούτε για τον Μίσα.»

image

Στην ταινία πρωταγωνιστούν ο μικρός πρωτοεμφανιζόμενος ουκρανικής καταγωγής Βίκτορ Κόμουτ, η Βάλερι Τσεπλάνοβα και ο Θανάσης Παπαγεωργίου. Η Ρωσίδα Βάλερι Τσεπλάνοβα, εκτός από τον κινηματογράφο είναι δραστήρια πρωταγωνίστρια στο χώρο του γερμανικού θεάτρου και μάλιστα έχει έρθει δύο φορές στην Ελλάδα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Το 2017 πρωταγωνιστούσε στην παράσταση του Φάουστ που ανέβηκε στην σπουδαία Volksbühne από τον Φρανκ Κάστορφ, ενώ ανάμεσα στους σκηνοθέτες του κινηματογράφου με τους οποίους έχει συνεργαστεί είναι και ο Αντρέας Ντρέσεν (Ουίσκι και Βότκα).

image

Σε μια σπάνια κινηματογραφική εμφάνιση ο Θανάσης Παπαγεωργίου, καταξιωμένος ηθοποιός και σκηνοθέτης, ιδρυτής και διευθυντής του θεάτρου Στοά, καθώς και Πρόεδρος Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου, δημιουργεί έναν αξέχαστο, ταυτόχρονα σκληρό και αινιγματικό χαρακτήρα.

image

Η ταινία είναι μια συμπαραγωγή Ελλάδας, Βουλγαρίας και Γαλλίας. Πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ της Tribeca όπου και απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα. Στη συνέχεια προβλήθηκε ανάμεσα σε άλλα, στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο όπου κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας CICAE από τη Διεθνή Ένωση Καλλιτεχνικών Αιθουσών, στο Φεστιβάλ Eurasian Bridges στη Γιάλτα όπου απέσπασε το Grand Prix της διοργάνωσης, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας, της Τζεοντζού στη Ν.Κορέα, αλλά και στη συνέχεια στο Φεστιβάλ της Στοκχόλμης, του Βανκούβερ, του Μανχάιμ και της Γκιχόν.

image

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα μέλη της κριτικής επιτροπής με πρόεδρο τον Γουίλεμ Νταφόε απένειμαν στην ταινία το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Διαγωνιστικό του Φεστιβάλ της Tribeca με το εξής σκεπτικό: «Όταν βλέπαμε αυτές τις ταινίες, ψάχναμε για κάτι που να μην έχουμε ξαναδεί. Συμφωνήσαμε ομόφωνα ότι μία ταινία μας προκάλεσε να δούμε με ένα νέο τρόπο, και γοητευτήκαμε από τον αναπάντεχο ανθρωπισμό των δύσκολων χαρακτήρων της. Η σκηνοθεσία ήταν σίγουρη και το ύφος της μοναδικό και αναμένουμε με ενδιαφέρον και την επόμενη ταινία της Ελίνας Ψύκου. Το Βραβείο για την Καλύτερη Ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού απονέμεται στην ταινία Ο Γιος της Σοφίας».

image

Ο «Γιος της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου πραγματοποίησε την ελληνική της πρεμιέρα στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 58ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, όπου και είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε, παρουσία της σκηνοθέτιδας, αλλά και συντελεστών του φιλμ. Η ταινία κυκλοφορεί στις κινηματογραφικές αίθουσες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, από την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου, σε διανομή της εταιρείας One from the Heart.

«Η ταινία «Ο Γιος της Σοφίας», πρόκειται για ένα βίαιο αστικό παραμύθι, αλλά και μια ιστορία ενηλικίωσης.» – Απόσπασμα από Συνέντευξη της Ελίνας Ψύκου στο Tvxs.gr