Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ολοκληρώνεται το βραδύ της Κυριακής 10 Μαρτίου, με την προβολή της ταινίας λήξης, αλλά και την απονομή των βραβείων. Για τρίτη συνεχή χρονιά, το Φεστιβάλ φιλοξένησε Διαγωνιστικό Τμήμα στο πρόγραμμά του, ενώ και φέτος η ταινία που θα κερδίσει τον «Χρυσό Αλέξανδρο», εισέρχεται αυτομάτως στην shortlist της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, διεκδικώντας μία θέση για την τελική πεντάδα και το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.

Ads

Η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, επέλεξε 28 κορυφαία Φεστιβάλ του κόσμου για να συνεργαστεί στη διαμόρφωση της τελικής λίστας των ταινιών τεκμηρίωσης, που μπορούν να διεκδικήσουν το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Η Ακαδημία δίνει τη δυνατότητα στα φιλμ που κερδίζουν το πρώτο βραβείο σε αυτά τα Φεστιβάλ, να είναι αυτόματα στη λίστα επιλογής της κατηγορίας.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα ντοκιμαντέρ που θα κερδίζουν τον Χρυσό Αλέξανδρο κάθε Μάρτιο στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, θα εξασφαλίζουν ταυτόχρονα και το πολυπόθητο εισιτήριο για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ. Κάτι που ενδέχεται να τους οδηγήσει μέχρι και την τελική πεντάδα, διεκδικώντας το Βραβείο Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ!

image

Ads

Η αρχή έγινε πέρσι με το εξαιρετικό «Μακρινό Γάβγισμα των Σκυλιών» του Σίμον Λέρεν Βίλμοντ. Πρόκειται για μία σπουδαία διάκριση, σ’ ένα ήδη καταξιωμένο Φεστιβάλ, που συμπληρώνει 21 χρόνια επιτυχημένης λειτουργίας.

Διαβάστε επίσης:
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στα 10 καλύτερα του κόσμου
Είκοσι χρόνια Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μέσα από 20 δημιουργίες που έγραψαν Ιστορία

Οι 10 ταινίες που αποτελούν το Διεθνές Διαγωνιστικό του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, είναι οι εξής:

  • ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ / ADVOCATE, Rachel Leah JONES & Philippe BELLAICHE, Israel, 2019, 110’
  • ΚΑΘΡΕΦΤΙΣΜΑ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ / AFRICAN MIRROR, Mischa HEDINGER, Switzerland, 2018, 85’
  • ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ / AMYGDALIA, Christina PHOEBE, Greece, 2019, 80’
  • ANIMUS ANIMALIS (ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΙΑ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΖΩΑ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ) / ANIMUS ANIMALIS (A STORY ABOUT PEOPLE, ANIMALS AND THINGS) / ANIMUS ANIMALIS (ISTORIJA APIE ZMONES, ZVERIS IR DAIKTUS), Aiste ZEGULYTE, Lithuania, 2018, 69’
  • ΑΠΟΛΙΘΩΜΑΤΑ / FOSSILS, Panos ARVANITAKIS, Greece, 2019, 50’
  • Σ’ ΕΠΑΦΗ / IN TOUCH, Pawel ZIEMILSKI, Poland, Iceland, 2018, 61’
  • ΟΙ ΧΑΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ ΤΗΣ ΜΟΣΟΥΛΗΣ / ISIS, TOMORROW. THE LOST SOULS OF MOSUL, Francesca MANNOCCHI & Alessio ROMENZI, Italy, Germany, 2018, 80’
  • ΛΕΜΕΜΠΕΛ / LEMEBEL, Joanna REPOSI GARIBALDI, Chile, Colombia, 2019, 96’
  • ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΝΥΧΤΙΟΥ / MIDNIGHT TRAVELER, Hassan FAZILI, USA, Qatar, Canada, United Kingdom, 2019, 86’
  • ΝΟΡΜΑΛ / NORMAL, Adele TULLI, Italy, Sweden, 2019, 70’

Κριτική Επιτροπή

Δέκα ταινίες άνω των 50 λεπτών διαγωνίζονται για τον «Χρυσό Αλέξανδρο» και για το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος» συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000 €. Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 €. Τα μέλη της φετινής Κριτικής Επιτροπής είναι οι:

  • Άλι Ντερκς / Ally Derks, πρώην ιδρύτρια-διευθύντρια IDFA (Ολλανδία)
  • Ελίζαμπεθ Κλινκ / Elizabeth Klinck, Visual Researcher (Καναδάς)
  • Σέρζι Ντολαντέ / Sergi Doladé, διευθυντής MEDIMED (Ισπανία)
  • Σίμον Λέρεν Βίλμοντ / Simon Lereng Wilmont, σκηνοθέτης (Δανία)
  • Παναγιώτης Ευαγγελίδης / Panayotis Evangelidis, σκηνοθέτης-σεναριογράφος (Ελλάδα)

Ανακαλύψτε τις ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού:

Χαμένες ψυχές της Μοσούλης / Isis, Tomorrow. The Lost Souls of Mosul των Φραντσέσκα Μανόκι και Αλέσιο Ρομέντσι (Ιταλία – Γερμανία) – φωτογραφία άρθρου
Μετά το τέλος του πολέμου στο Ιράκ και την ήττα του ISIS, ο σπόρος του μίσους εξακολουθεί να επιβιώνει μέσα από τα παιδιά των φονταμενταλιστών που εξακολουθούν να εκπαιδεύονται για να γίνουν καμικάζι. Όλα όσα λένε στην κάμερα συγκλονίζουν. Δεν γνωρίζουν καν πώς ήταν ο κόσμος χωρίς τον ISIS. Μια αθωότητα καταδικασμένη στη βία χωρίς τέλος.

Σ’ επαφή του Πάβελ Ζιμίλσκι (Πολωνία – Ισλανδία)
Ο πληθυσμός ενός μικρού πολωνικού χωριού μειώνεται δραματικά μετά από ένα μαζικό ρεύμα μετανάστευσης στην Ισλανδία. Οι κάτοικοι που έχουν μείνει πίσω πασχίζουν να κρατήσουν επαφή με τους οικείους τους μέσω Skype. Η τεχνολογία τους φέρνει πιο κοντά, αλλά η ανθρώπινη επαφή είναι κάτι σαφώς πιο περίπλοκο από την οθόνη ενός κινητού.

Συνήγορος / Advocate των Ρέιτσελ Λία Τζόουνς & Φιλίπ Μπελές (Ισραήλ)
Υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η εβραιοϊσραηλινή δικηγόρος Λία Τσέμελ υπερασπίζεται εδώ και μισό αιώνα τους Παλαιστινίους – από πολιτικούς κρατούμενους και φεμινίστριες ως φονταμενταλιστές και ειρηνικούς διαδηλωτές. Για τους Ισραηλινούς κάνει κάτι το αδιανόητο. Για τους Παλαιστινίους είναι μια πολύτιμη σύμμαχος.

Κανονικά της Αντέλε Τούλι (Ιταλία – Σουηδία)
Πώς εγγράφονται η ανδρική και η γυναικεία ταυτότητα στον ψυχισμό των ανθρώπων; Πώς σχηματίζεται η έννοια του «κανονικού»; Καθημερινά στιγμιότυπα αποτυπώνουν σταθμούς της ανθρώπινης ζωής μέσα απ’ τους οποίους το κοινωνικό φύλο διαμορφώνει τις επιθυμίες, τη συμπεριφορά, τα όνειρα και τους φόβους μας.

Λεμεμπέλ / Lemebel της Χοάνα Ρεπόσι Γκαριμπάλντι (Χιλή – Κολομβία)
Μια ταινία για τον Πέδρο Λεμεμπέλ (1952-2015), συγγραφέα, εικαστικό και πρωτοπόρο του queer κινήματος στη Λατινική Αμερική, ο οποίος σόκαρε τη Χιλή του Πινοσέτ τη δεκαετία του ’80 και έμεινε στην ιστορία για την ακτιβιστική δράση και τις σοκαριστικές performances του.

Ταξιδιώτης του Μεσονυχτίου / Midnight Traveler του Χασάν Φαζίλι (Η.Π.Α. – Κατάρ – Καναδάς – Ηνωμένο Βασίλειο)
Επικηρυγμένος από τους Ταλιμπάν, ο Αφγανός σκηνοθέτης αναγκάζεται να γίνει πρόσφυγας μαζί με την οικογένειά του. Με τα κινητά τους καταγράφουν την οδύσσειά τους στα Βαλκάνια, σαν το μόνο τρόπο για να επιβιώσουν αλλά και να μην χάσουν εντελώς την ανθρωπιά τους. Ένα καθηλωτικό αυτοβιογραφικό οδοιπορικό.

Animus Animalis (Μια ιστορία για ανθρώπους, ζώα και πράγματα) / Animus Animalis (Α Story about People, Animals and Things) της Άιστι Ζεγκουλίτε (Λιθουανία)

image

Μια ομάδα κυνηγών ελαφιών επί τω έργω. Δύο ταριχευτές που προσπαθούν να τελειοποιήσουν τις μεθόδους τους. Η καθημερινότητα μιας φάρμας που εκτρέφει ελάφια. Κι ένας διαγωνισμός ταρίχευσης όπου θα νικήσει όποιο νεκρό ζώο μοιάζει πιο… ζωντανό. Ένα απρόβλεπτο ντεμπούτο που θυμίζει το σινεμά του Ρόι Άντερσον, ποτισμένο με ειρωνεία και χιούμορ – ή, αλλιώς, πώς ο άνθρωπος αλληλεπιδρά με τα ζώα στο μεταίχμιο ζωής και θανάτου.

Καθρέφτισμα της Αφρικής του Μίσα Χέντινγκερ (Ελβετία)
Για δεκαετίες, ο ελβετός περιηγητής Ρενέ Γκαρντί (1909 – 2000) τροφοδοτούσε τον κόσμο με εικόνες, λέξεις και στιγμιότυπα από την Μαύρη Ήπειρο και το λαό της, παρουσιάζοντας μια λυρική όψη της. Μέσα από αυτό το υλικό, το ντοκιμαντέρ αναρωτιέται κατά πόσο τελικά η εικόνα που έχουμε για την Αφρική είναι αποικιοκρατικής φύσης και γιατί αρνούμαστε να τη δούμε όπως αληθινά είναι.

image

Αμυγδαλιά της Χριστίνας Φοίβη (Ελλάδα)
Πέντε γυναίκες μοιράζονται προσωπικές εμπειρίες για το τι σημαίνει να νιώθεις «ξένος» σε μια χώρα που θυμίζει μεσογειακή καρτ ποστάλ. Σε διαρκή διαπραγμάτευση με την έννοια της «ελληνικότητας», προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν τις ταυτότητές τους στη σύγχρονη Ελλάδα.

image

Απολιθώματα του Πάνου Αρβανιτάκη (Ελλάδα)
Οι δραστηριότητες της ΔΕΗ στην περιοχή της Εορδαίας μεταλλάσσουν ένα τόπο που μοιάζει «ξένος», ανοίκειος. Μια αέναη διαδικασία που δεν σταματάει ποτέ. Άνθρωποι και μηχανές στήνουν ένα σκηνικό δυσοίωνου μέλλοντος. Ο μόχθος και η ελπίδα διαφυγής εξανθρωπίζουν αυτό τον τόπο.

Ταινία Λήξης

image

Το Φεστιβάλ ολοκληρώνεται με ένα ντοκιμαντέρ που υμνεί με αξιοθαύμαστο τρόπο τη δύναμη της γυναίκας. Tο φιλμ «Maiden» του Άλεξ Χολμς το οποίο αφηγείται το χρονικό ενός παράτολμου θαλάσσιου άθλου γένους θηλυκού που συνέβη το 1989.

Το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, πραγματοποιείται από την Παρασκευή 1 έως και την Κυριακή 10 Μαρτίου, στην ιστορική έδρα του θεσμού, Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, καθώς και στις τέσσερις Αίθουσες του Λιμανιού. Το Tvxs.gr έδωσε και φέτος το παρών και στην κινηματογραφική μας στήλη, σας ενημερώσαμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ στο είδος του.