Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, ο Αμερικανός συγγραφέας Στίβεν Τσμπόσκι, μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το ομώνυμο μυθιστόρημά του: «Τα Πλεονεκτήματα του να είσαι στο Περιθώριο». Η ταινία διατίθεται δωρεάν, μέσα από την ψηφιακή ταινιοθήκη της ΕΡΤ.

Ads

Πρόκειται για μία γλυκιά ιστορία ενηλικίωσης με φόντο τη δύναμη της φιλίας, αλλά και την ένταση του πρώτου εφηβικού έρωτα. Το διήγημα ζωντανεύει στο Σινεμά, μέσα από τις χαρακτηριστικές ερμηνείες των ταλαντούχων ηθοποιών: Λόγκαν Λέρμαν, Έζρα Μίλερ και Έμα Γουάτσον.

«Έγραψα το βιβλίο για πολύ προσωπικούς λόγους. Περνούσα μια μία πολύ δύσκολη περίοδο στην προσωπική μου ζωή. Αλλά είχα φτάσει σ’ ένα σημείο που ήμουν πλέον έτοιμος να γράψω γιατί οι καλοί άνθρωποι πρέπει να βιώνουν τόσο άσχημες καταστάσεις και πως μια “οικογένεια” φίλων μπορεί να σε βοηθήσει να τις ξεπεράσεις. Χρειαζόμουν πραγματικά απαντήσεις για μένα και ήταν σαν ο Τσάρλι να με σκούντησε στον ώμο και να μου είπε: «Είμαι έτοιμος να πω την ιστορία μου.» Δεν προσπάθησα να ικανοποιήσω ή να αγγίξω τους πάντες. Προσπάθησα να πω τη δική μου αλήθεια. Δε σκέφτηκα ποτέ να κάνω έκκληση στο κοινό. Είπα αυθεντικά την ιστορία μου και πιστεύω πως το κοινό το σεβάστηκε.» – Στίβεν Τσμπόσκι

image

Ads

Ο ευφυής και σκεπτικός 15χρονος Τσάρλι (Λόγκαν Λέρμαν), ενώ προσπαθεί να προσαρμοστεί στο Λύκειο, καταλήγει απρόσμενα μέλος μιας παρέας τελειόφοιτων, ανάμεσα στους οποίους είναι ο πνευματώδης και γεμάτος αυτοπεποίθηση Πάτρικ (Έζρα Μίλερ), καθώς και η όμορφη Σαμ (Έμα Γουάτσον).

Οι νέοι φίλοι του Τσάρλι, τον ενθαρρύνουν να εκφράσει τα θέλω του και την προσωπικότητά του, ενώ παράλληλα τον εισαγάγουν στη μουσική, στον κινηματογράφο, στο περίφημο «The Rocky Horror Picture Show» και τελικά, στον έρωτα.

image

Ο συγγραφέας Στίβεν Τσμπόσκι γράφει και σκηνοθετεί την κινηματογραφική διασκευή του δικού του μυθιστορήματος και συνεργάζεται με τους παραγωγούς του «Juno». Η Έμα Γουάτσον δοκιμάζεται στον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο μετά την Ερμιόνη από τη σειρά ταινιών «Χάρι Πότερ», ενώ συμπρωταγωνιστούν οι Λόγκαν Λέρμαν (Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief), Πολ Ραντ (I Love You, Man) και Έζρα Μίλερ (We Need To Talk About Kevin, Another Happy Day).

image

«Πάντα ήθελα να κάνω μια ταινία βασισμένη στο βιβλίο μου. Έβλεπα τις εικόνες πολύ έντονα όταν το έγραφα. Αλλά χρειαζόμουν το χρόνο και την απόσταση για να το κάνω σωστά. Εν τω μεταξύ, εργάστηκα για πολλά άλλα σενάρια. Επεξεργαζόμουν τη δουλειά μου μέχρι τη στιγμή που ήμουν έτοιμος να γράψω ένα σενάριο, που θα ήταν απόλυτα συμβατό με το βιβλίο. Κατά τη διάρκεια αυτών των 13 χρόνων, από την πρώτη στιγμή που εκδόθηκε το βιβλίο, έχω λάβει εκατοντάδες γράμματα και emails. Μερικά από αυτά, σου ράγιζαν την καρδιά. Συνειδητοποιείς ότι μερικά παιδιά αισθάνονται πολύ άσχημα όταν είναι μόνα τους. Θεωρούν ότι κανείς δεν τους ακούει, ότι κανείς δε νοιάζεται. Μερικά μάλιστα λέγανε ότι μπορεί να έδιναν ένα τέλος, αλλά μετά διάβασαν το βιβλίο και αποφάσισαν να μην το κάνουν. Όταν συμβαίνει αυτό, σε αλλάζει και αντιλαμβάνεσαι τι ευθύνη έχεις.» – Στίβεν Τσμπόσκι

image

Το 1987, 17χρονος Στίβεν Σαμπόσκι παρευρέθηκε στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ στο Fulton Theatre του Πίτσπουργκ, όπου γνώρισε ένα από τους πιο γνωστούς κατοίκους της πόλης – τον σκηνοθέτη ταινιών τρόμου Τζορτζ Ρομέρο. Ο φιλόδοξος σεναριογράφος και σκηνοθέτης ζήτησε από τον Ρομέρο να του υπογράψει μια αφίσα, η οποία σήμερα κρέμεται στο γραφείο του. Η αφιέρωση του Ρομέρο έλεγε: «Στιβ, μείνε φοβισμένος. Ελπίζω το πρώτο σου σενάριο να γίνει ταινία.»

image

Το πρώτο του σενάριο μπορεί να μην έχει γίνει ακόμα ταινία, αλλά η πρώτη του συγγραφική προσπάθεια, το νεανικό μυθιστόρημα, «The Perks Of Being A Wallflower», εκδόθηκε το 1999 και από τότε έχει γίνει ένα από τα αγαπημένα βιβλία, που σε μερικά σχολεία το διαβάζουν και σε άλλα έχει απαγορευτεί. Όπως το βιβλίο, έτσι και η ταινία, παρακολουθεί τον Τσάρλι, κατά τη διάρκεια μιας συναρπαστικής, τραυματικής και απόλυτα απολαυστικής σχολικής χρονιάς.

image

«Κάθε φορά που το βιβλίο απαγορεύεται, το κοινό λέει ότι είναι μια ένδειξη τιμής. Αλλά για μένα, πάντα θα υπάρχει μια λυπηρή στιγμή. Έγραψα το βιβλίο, εν μέρει, για να σταματήσω αυτή τη σιωπή. Θέλω οι γονείς και τα παιδιά να μιλάνε γι’ αυτό που μπορεί να βιώνουν. […] Στο τέλος, αφαίρεσα κάποια πράγματα, που είναι ωραία μέσα στο βιβλίο, αλλά δεν ταίριαζαν απόλυτα στην ταινία. Αλλά αν είχα γυρίσει κάθε σκηνή του βιβλίου, η ταινία θα είχε διάρκεια σχεδόν τέσσερις ώρες. Στο βιβλίο, αγαπάμε τους φίλους του Τσάρλι μέσα από την αγάπη του για εκείνους. Αλλά αυτό δεν δουλεύει σε μία ταινία. Έπρεπε να βρω έναν αντικειμενικό τρόπο να δείξω την υποκειμενική αγάπη του Τσάρλι. Έπρεπε να κάνω πράγματα όπως π.χ. τον Πάτρικ πιο αστείο χαρακτήρα, γιατί δεν ήταν αρκετά εύκολο για τον Τσάρλι να περιγράψει πόσο αστείος ήταν. Έπρεπε, βασικά να το κερδίσει.» – Στίβεν Τσμπόσκι

image

Το βιβλίο είναι γραμμένο σαν μια σειρά από γράμματα του Τσάρλι προς έναν ανώνυμο παραλήπτη. Οι επιστολές του Τσάρλι έχουν κυρίως να κάνουν με θέματα, τα οποία εξακολουθούν να απασχολούν τους εφήβους ακόμα και για μια δεκαετία αργότερα. Μερικά από αυτά τα θέματα, όπως το αλκοόλ, τα ναρκωτικά και το σεξ, παραμένουν αμφιλεγόμενα ζητήματα σε αρκετές κοινότητες. Η ιστορία συνεχίζει να ξετυλίγεται μέσα από τα μάτια του Τσάρλι, αλλά ο Σαμπόσκι μετατόπισε λίγο την άποψή του, έτσι ώστε να πει την ιστορία του πιο αποτελεσματικά.

Θέματα όπως η βία, η μοναξιά, η ομοφυλοφιλία και πολλές άλλες αγχωτικές πλευρές της καθημερινότητας των νεαρών, παρουσιάζονται στη διάρκεια της ταινίας, με μια αξιόλογη οπτική η οποία καταφέρνει να συνδυάσει την τρυφερότητα με τα προβλήματα των νέων. Στα συν της ταινίας και το καλό, νεανικό καστ, όπου εκτός των δύο φαινομενικά πρωταγωνιστών, Λόγκαν Λέρμαν και Έμα Γουάτσον, την παράσταση φαίνεται να κερδίζει και πάλι, ο πολύ καλός Έζρα Μίλερ.

«Βλέποντας την ταινία, ένας ενήλικας μπορεί να νοσταλγεί την εποχή που ήταν νέος. Ένα δωδεκάχρονο παιδί, που δεν έχει πάει ακόμα στο γυμνάσιο, μπορεί να τα βρει λίγο δύσκολα, ενώ κάποιος πιο μεγάλος σε ηλικία, πιθανόν να χρειαστεί λίγη επιβεβαίωση ότι αυτό που περνάει είναι αληθινό και ότι και κάποιος άλλος μπορεί να το βιώνει. Θέλω μια μαμά να δει την ταινία και να θυμηθεί τα νεανικά της χρόνια και θέλω επίσης μια κόρη να νιώσει την επιβεβαίωση του τι σημαίνει να είσαι νέος. Στο τέλος, θέλω και οι δύο να αναγκαστούν να μιλήσουν για το τι έχουν βιώσει. Αυτό θέλω μόνο.» – Στίβεν Τσμπόσκι

Η Ψηφιακή Ταινιοθήκη της ΕΡΤ

Στο Web Tv της ΕΡΤ (Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση), μπορείς κανείς να βρει σπουδαίες ταινίες, ντοκιμαντέρ, αλλά και τηλεοπτικές σειρές, οι οποίες μετά την προβολή τους στην μικρή οθόνη, παραμένουν εκεί για ένα χρονικό διάστημα, το οποίο κυμαίνεται από μερικές ημέρες, μέχρι εβδομάδες. Εμείς σας προτείνουμε μερικές εξ αυτών. Καλή θέαση. Η ταινία «Τα Πλεονεκτήματα του να Είσαι στο Περιθώριο», θα είναι διαθέσιμη δωρεάν στην ψηφιακή ταινιοθήκη της ΕΡΤ, μέχρι και την Τρίτη 30 Ιουνίου του 2020.

Διαβάστε Επίσης:

image

Τα Πλεονεκτήματα του να Είσαι στο Περιθώριο / The Perks of Being a Wallflower
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Στίβεν Τσμπόσκι
Πρωταγωνιστούν: Εμα Γουότσον, Νίνα Ντόμπρεβ, Πολ Ραντ, Λόγκαν Λέρμαν, Μέι Γουίτμαν, Μέλανι Λίνσκι, Εζρα Μίλερ
Φωτογραφία: Αντριου Ντον
Μοντάζ: Γιάνα Γκόρσκαγια, Μαίρη Τζο Μάρκι
Μουσική: Μάικλ Μπρουκ
Έτος Παραγωγής: 2012
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 102 λεπτά