Ο Υποψήφιος δύο φορές για Όσκαρ, Αμερικανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Τζέιμς Μάνγκολντ («Ford v Ferrari») επιστρέφει και σκιαγραφεί στην μεγάλη οθόνη τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Μπομπ Ντίλαν με πρωταγωνιστή τον Τίμοθι Σαλαμέ. Στο καστ συναντάμε επίσης τον Έντουαρντ Νόρτον και την Ελ Φάνινγκ, ενώ τη Φωτογραφία υπογράφει ο Φαίδων Παπαμιχαήλ. Η ταινία απέσπασε 3 Υποψηφιότητες για Χρυσή Σφαίρα και 6 Υποψηφιότητες για Bafta.

Ads

Ο Timothée Chalamet πρωταγωνιστεί και τραγουδά ως Bob Dylan στην ταινία «A Complete Unknown» του James Mangold, την αληθινή ιστορία πίσω από την άνοδο ενός από τους πιο εμβληματικούς τραγουδιστές και τραγουδοποιούς. Σε σκηνοθεσία του υποψήφιου για Όσκαρ James Mangold (Το Κορίτσι Που Άφησα Πίσω – Girl, Interrupted, Walk the Line, Το Τελευταίο Τρένο για τη Γιούμα – 3:10 to Yuma, Λόγκαν – Logan, Κόντρα σε όλα – Ford v. Ferrari).

Στην ταινία πρωταγωνιστούν ο τρεις φορές υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα και Όσκαρ Timothée Chalamet (Να με φωνάζεις με το όνομά σου – Call Me by Your Name, Dune), ο υποψήφιος για Όσκαρ Edward Norton (American History X, Birdman), η Elle Fanning (The Great) και η Monica Barbaro (Top Gun: Maverick). Το σενάριο υπογράφουν ο Mangold και ο Jay Cocks (Σιωπή-Silence, Οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης-Gangs of New York). Στο καστ συναντάμε επίσης τους Boyd Holbrook (Οι Μηχανόβιοι – The Bikeriders, Λόγκαν – Logan), Scoot McNairy (Nightbitch, 12 Χρόνια Σκλάβος – 12 Years a Slave), Dan Fogler (Φανταστικά Ζώα και πού βρίσκονται – Fantastic Beasts and Where to Find Them), Norbert Leo Butz (Fosse / Verdon), Will Harrison (Daisy Jones & the Six), P.J. Byrne (Βαβυλώνα – Babylon), Eriko Hatsune (Ο Αυτοκράτορας – Emperor) και τον μουσικό Big Bill Morganfield.

Ads

Συνεργάτες του James Mangold πίσω από την κάμερα είναι ο υποψήφιος για Όσκαρ διευθυντής φωτογραφίας Phedon Papamichael (Nebraska, Κόντρα σε όλα – Ford v. Ferrari), ο σχεδιαστής παραγωγής François Audouy (Λόγκαν – Logan, Κόντρα σε όλα – Ford v. Ferrari), ο βραβευμένος με Όσκαρ μοντέρ Andrew Buckland (Κόντρα σε όλα – Ford v Ferrari, Ο Indiana Jones και ο Δίσκος του Πεπρωμένου – Indiana Jones and the Dial of Destiny) και ο Scott Morris (Ad Astra, Armageddon Time), καθώς και η υποψήφια για Όσκαρ σχεδιάστρια κοστουμιών Arianne Phillips (Walk the Line, Κάποτε στο Χόλιγουντ – Once Upon a Time in Hollywood).

Νέα Υόρκη, 1961. Με φόντο μια σφύζουσα μουσική σκηνή και έντονες πολιτισμικές αναταραχές, ένας μυστηριώδης 19χρονος από τη Μινεσότα καταφτάνει στη Νέα Υόρκη με την κιθάρα και το επαναστατικό του ταλέντο, προορισμένος να αλλάξει την πορεία της αμερικανικής μουσικής. Καλλιεργεί στενές σχέσεις με εμβληματικούς μουσικούς του Γκρίνουιτς Βίλατζ και εκτοξεύει την καριέρα του, που κορυφώνεται με μια πρωτοποριακή και αμφιλεγόμενη εμφάνιση.

Διαβάστε Επίσης:
Ο ταλαντούχος Τίμοθι Σαλαμέ: Από το οσκαρικό «Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου» του Λούκα Γκουαντανίνο στο επικό «Dune» του Ντενίς Βιλνέβ
Έντουαρντ Νόρτον: Από το «Fight Club» στα «Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας»
Ελ Φάνινγκ: Μία Σταχτοπούτα της υποκριτικής στην μεγάλη οθόνη

Ο James Mangold αναφέρει: «Αυτή είναι μια ιστορία για μια συγκεκριμένη στιγμή στη ζωή ενός ανθρώπου, όχι για ολόκληρη τη ζωή του. Και αφορά έναν κόσμο όπου πολλά εκφράζονταν μέσω της μουσικής». Αυτό που τον ενδιέφερε ακόμη περισσότερο σε αυτή την περίοδο της ζωής του Dylan ήταν τα προσωπικά ερωτήματα που έθετε το υλικό, η ιδέα του έμφυτου ταλέντου και της ιδιοφυΐας με τα οποία γεννιούνται ορισμένοι καλλιτέχνες, καθώς και η ευλογία αλλά και το βάρος που συνοδεύουν αυτό το ταλέντο, που μπορεί να σε κάνει εξαιρετικά δημοφιλή αλλά και απόλυτα μοναχικό.

Η Elle Fanning, που υποδύεται τη Sylvie, λέει: «Η σχέση τους είναι τόσο όμορφη, γιατί όσο εκείνος γίνεται διάσημος, εκείνη θέλει να είναι μαζί του επειδή τον αγαπάει, αλλά τον αγάπησε πριν γίνει ο “Bob Dylan”». Ο Timothée Chalamet, που είχε συνεργαστεί ξανά με την Elle Fanning, προσθέτει: «Ήμουν τόσο ευγνώμων, επειδή η Elle είναι κάποια που γνωρίζω εδώ και πολύ καιρό. Το πλεονέκτημα που έχεις με έναν ηθοποιό ή μία ηθοποιό όταν έχεις συνεργαστεί στο παρελθόν είναι ότι υπάρχει ήδη μια σχέση και αυτό ήταν καλό για τον Bob και τη Sylvie. Έχουν αυτή την οικειότητα του πρώτου έρωτα, που νιώθουν ότι γνωρίζονται από καιρό. Είναι ένας πρώτος έρωτας που, μέχρι σήμερα, ο Bob τον προστατεύει με πάθος. Τόσο πολύ που η μοναδική απαίτηση του Bob όταν διάβασε το σενάριο του Mangold ήταν να αλλάξει το όνομά της».

Το ιστορικό πλαίσιο της εποχής

Η ταινία τοποθετείται στις αρχές της δεκαετίας του 1960, μια περίοδο έντονων κοινωνικών, πολιτικών και πολιτισμικών αναταραχών στις Ηνωμένες Πολιτείες, με τον ακτιβισμό κατά του πολέμου και υπέρ των πολιτικών δικαιωμάτων να βρίσκεται στο προσκήνιο. Ήταν μια εποχή ανοιχτή στις τέχνες, με τον καλλιτεχνικό παλμό να χτυπά στο κάτω Μανχάταν. Η εποχή της μοντέρνας τζαζ με τον Miles Davis, η επανάσταση της κωμωδίας με τον Lenny Bruce, η έκρηξη της ποπ αρτ με το περίφημο Factory Studio του Andy Warhol και το κίνημα της folk μουσικής που πυροδοτήθηκε από τους Woody Guthrie και Pete Seeger.

Ο νεαρός Bob Dylan φτάνει τον Ιανουάριο του 1961, κουβαλώντας την κιθάρα του και ενσωματώνεται σε ένα κίνημα που, χωρίς να το γνωρίζει, αναζητούσε έναν αρχηγό. Αυτή είναι η ατμόσφαιρα στην οποία ξεδιπλώνεται η ταινία, καταγράφοντας τα τέσσερα χρόνια που σηματοδότησαν την άνοδό του από περιπλανώμενο σε είδωλο της ροκ.

Η άνοδος του Dylan συνέπεσε με μια κρίσιμη στιγμή, με τον Ψυχρό Πόλεμο να ρίχνει τη βαριά σκιά του σε κάθε πτυχή της ζωής. Η Κρίση των Πυραύλων της Κούβας έφερε τον κόσμο στο χείλος της καταστροφής, ενώ η δολοφονία του JFK το 1963 διέλυσε την αθωότητα ενός ολόκληρου έθνους. Μέσα σε αυτό το κλίμα, το Κίνημα για την Υπεράσπιση των Ανθρωπίνων και Πολιτικών Δικαιωμάτων αναδείχθηκε δυναμικά, με αποκορύφωμα την Πορεία της Ουάσιγκτον το 1963, όπου ο Dylan τραγούδησε λίγο πριν την περίφημη ομιλία του Martin Luther King.

Η σημασία της Φωτογραφίας

Το βιβλίο με εικόνες του Audouy για την ταινία έφτασε τις 200 σελίδες και το μοιράστηκε με τον διευθυντή φωτογραφίας και μακροχρόνιο συνεργάτη τού Mangold, Phedon Papamichael. Περιλάμβανε φωτογραφίες από καλλιτέχνες όπως ο Don Hunstein, του οποίου η φωτογράφιση με τον Dylan και τη Suze Rotolo δημιούργησε το εμβληματικό εξώφυλλο του The Freewheelin’ Bob Dylan. Οι δυο τους συζήτησαν την αισθητική του Kodachrome της δεκαετίας του 1960 και τον τρόπο που τα χρώματα καταγράφονταν τότε. Ωστόσο, σε τεχνικό επίπεδο, το παρελθόν συναντήθηκε με το μέλλον, καθώς ο Papamichael χρησιμοποίησε την ψηφιακή κάμερα Sony Venice 2.

«Δεν είμαι ιδιαίτερα τεχνικός διευθυντής φωτογραφίας, αλλά βρίσκω αυτό το εργαλείο καταπληκτικό γιατί έχει πολύ υψηλή ευαισθησία στο φως», λέει. «Και έχω αυτούς τους φακούς που είναι υβρίδιο πολύ παλιών φακών B-series από τη δεκαετία του ‘60 και του ‘70. Έχει την αίσθηση και την υφή του “The French Connection” ή του “The Last Detail”». Η εξαιρετική ευαισθησία της κάμερας στο φως επέτρεψε ευκολότερες λήψεις σε χαμηλό φωτισμό, κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο για τη λήψη νυχτερινών σκηνών στην πόλη.

Η Μουσική

Η καταγραφή των πολλών ζωντανών, αυτοσχεδιαστικών μουσικών ερμηνειών κάθε μέρα στο γύρισμα επρόκειτο να είναι χαοτική, αλλά η παραγωγή είχε ένα μυστικό όπλο στο τμήμα ήχου. Ο ηχολήπτης παραγωγής Tod A. Maitland, πέντε φορές υποψήφιος για Όσκαρ, έχει πρωτοπορήσει και τελειοποιήσει τη διαδικασία ηχογράφησης ζωντανών μουσικών ερμηνειών σε ταινίες όπως The Doors του Oliver Stone και West Side Story του Steven Spielberg.

«Παλαιότερα, χρησιμοποιούσες ένα προηχογραφημένο κομμάτι ήχου και το έπαιζες σε playback», λέει ο Maitland. «Έτσι, όταν έβλεπες την ταινία, άκουγες τους χαρακτήρες να μιλάνε και ξαφνικά μεταφέρονταν σε ένα τέλειο περιβάλλον ήχου, κάτι που φαινόταν εντελώς ψεύτικο. Στις σύγχρονες ταινίες, προσπαθούμε να κάνουμε τα πράγματα πιο ρεαλιστικά. Ακόμη και αν πρέπει να χρησιμοποιήσουμε playback, υπάρχουν τρόποι να το κάνουμε ώστε να μην φαίνεται τόσο απότομη η αλλαγή».

A Complete Unknown
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μάνγκολντ
Σενάριο: Τζέιμς Μάνγκολντ, Τζέι Κρουγκς
Πρωταγωνιστούν: Τίμοθι Σαλαμέ, Έντουαρντ Νόρτον, Ελ Φάνινγκ, Μόνικα Μπαρμπάρο, Μπόιντ Χόλμπρουκ, Νταν Φόγκερ, Νόρμπερτ Λίο Μπατζ, Σκουτ ΜακΝέιρι
Φωτογραφία: Φαίδων Παπαμιχαήλ
Μοντάζ: Αντριου Μπάκλαντ, Σκοτ Μόρις
Μουσική: Μπακ Σάντερς
Έτος Παραγωγής: 2024
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 141 λεπτά
Κυκλοφορεί στις εγχώριες Κινηματογραφικές Αίθουσες, από την Πέμπτη 23 Ιανουαρίου, σε διανομή της εταιρείας Feelgood Entertainment