Ο Υποψήφιος για Όσκαρ δημιουργός, Τζέιμς Μάνγκολντ, επιστρέφει με τη νέα του ταινία, μεταφέροντας στην μεγάλη οθόνη μία ιστορία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα: «Κόντρα σε Όλα» (Ford v Ferrari). Πρωταγωνιστούν οι Ματ Ντέιμον και Κρίστιαν Μπέιλ, ενώ την εξαιρετική φωτογραφία υπογράφει ο Φαίδων Παπαμιχαήλ.

Ads

Είναι μία από τις πιο θρυλικές ιστορίες στην ιστορία των μηχανοκίνητων αθλημάτων. Ο Κάρολ Σέλμπι, σε στενή συνεργασία με τον δεινό δοκιμαστικό του οδηγό Κεν Μάιλς, αναπτύσσει ένα επαναστατικό αυτοκίνητο που στέκεται αντάξιο απέναντι στον στόλο οχημάτων που κατασκευάστηκε από τον Ιταλό θρύλο των αγώνων ταχύτητας Έντσο Φερράρι κατά τη διάρκεια του περίφημου αγώνα των 24 ωρών του Λε Μαν το 1966. Αυτή είναι η ιστορία μιας ομάδας ασυνήθιστων στοχαστών που ξεπερνούν τις ελάχιστες πιθανότητες να επιτύχουν εξαιρετικό αποτέλεσμα, μέσω της εφευρετικότητας, της αποφασιστικότητας και της βούλησης που διαθέτουν.

Οι βραβευμένοι με Όσκαρ Ματ Ντέιμον και Κρίστιαν Μπέιλ πηγαίνουν «Κόντρα σε Όλα» στη νέα ταινία του Τζέιμς Μάνγκολντ. Πρόκειται για την αξιοσημείωτη πραγματική ιστορία του οραματιστή Αμερικανού σχεδιαστή αυτοκινήτων Κάρολ Σέλμπι (Ματ Ντέιμον) και του ατρόμητου Βρετανού επαγγελματία οδηγού Κεν Μάιλς (Κρίστιαν Μπέιλ), οι οποίοι έδωσαν μάχη ενάντια στις επιχειρηματικές παρεμβάσεις, τους νόμους της φυσικής, καθώς και τους προσωπικούς τους δαίμονες, για να κατασκευάσουν ένα επαναστατικό αγωνιστικό αυτοκίνητο για την Φορντ, ώστε να αντιμετωπίσουν τα αγωνιστικά αυτοκίνητα του Έντσο Φεράρι.

Ο σκηνοθέτης Τζέιμς Μάνγκολντ (Walk the Line, Το Τελευταίο Τρένο για τη Γιούμα, Επικίνδυνες Παρέες) ήταν ενθουσιασμένος με τις διπλές προκλήσεις που πρόσφερε το έργο: η ευκαιρία να στήσουν και να κινηματογραφήσουν συναρπαστικές αγωνιστικές σεκάνς που θα έβαζαν το κοινό μέσα στα αυτοκίνητα με αυτούς τους ατρόμητους οδηγούς και την ευκαιρία να βιώσουν την ταραχώδη φιλία μεταξύ Σέλμπι και Μάιλς. Και οι δύο είχαν ξεχωριστές προσωπικότητες. Ο Σέλμπι, σκληρός αλλά και εξαιρετικά συμπαθής. Ο Μάιλς, σκληροτράχηλος δίχως όρια αλλά και γεμάτος πάθος για καινοτομία, με σταθερή αγάπη για τους αγώνες.

Ads

image

«Κατανοούσαν ο ένας τον άλλο στο μέγιστο βαθμό», λέει ο Μάνγκολντ. «Όταν ο Σέλμπι βρίσκεται αντιμέτωπος με το γεγονός ότι δεν μπορεί πλέον να αγωνιστεί, αφήνει την καριέρα του ως οδηγός και γίνεται πωλητής αυτοκινήτων και σχεδιαστής, ενώ ο Κεν κατανοεί και συμπαραστέκεται στον Σέλμπι. Αλλά ο Κεν δεν μπορεί να παραμείνει ήρεμος ή να ελέγχει τον εαυτό του ταυτόχρονα σε θέματα της εταιρείας και σε θέματα δημοσιότητας. Λέει μόνο αυτό που  σκέφτεται, οπότε ο Σέλμπι αναλαμβάνει το ρόλο του προστάτη ή εκπροσώπου του Κεν. Έχουν μια πολύ συμβιωτική σχέση. Μπορούμε να πούμε πως ο ένας γεμίζει το κενό του άλλου».

Από την αρχή, ο σκηνοθέτης ήξερε ακριβώς ποιους ηθοποιούς ήθελε για τους βασικούς χαρακτήρες της ιστορίας: τον Ματ Ντέιμον (Η Διάσωση του στρατιώτη Ράιαν, Ο Ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ, Ο Πληροφοριοδότης) και τον Κρίστιαν Μπέιλ (American Psycho, Άγρυπνος, Ο Σκοτεινός Ιππότης). «Και οι δύο είναι εξαιρετικά προικισμένοι», λέει ο Μάνγκολντ. «Υπήρξε μια φυσική συντροφικότητα που ένιωσα από την αρχή, που πραγματικά στη συνέχεια πέρασε και στην οθόνη».

image

Ματ Ντέιμον: «Ο Σέλμπι ήταν ένας σπουδαίος οδηγός και είχε φτάσει στην κορυφή αυτού που έκανε. Εξαιτίας αυτής της καρδιακής κατάστασης, είχε χάσει τη μεγάλη του αγάπη. Ήταν πραγματικά στο χείλος του να χαθεί στη λήθη και απλώς θα ήταν ένας ακόμα τύπος που θα τριγυρνούσε από εδώ και από εκεί προσπαθώντας να πουλήσει αυτοκίνητα σε ανθρώπους. Αυτή η ευκαιρία με τη Φορντ υπήρξε μια μοναδική ευκαιρία ζωής. Οι προκλήσεις ήταν απίστευτα τεράστιες γι’ αυτόν όπως και για τον Μάιλς. Αυτό ήταν ένα σημείο καμπής και για τους δυο».

Κρίστιαν Μπέιλ: «Υπάρχει μια ελευθερία όταν υποδύεσαι πραγματικούς χαρακτήρες επειδή έχουν ορισμένους τρόπους, έχουν τις εκκεντρικότητές τους, έχουν τη φωνή τους, όλα είναι σωστά εκεί. Έχετε την ελευθερία να χρησιμοποιήσετε όλα αυτά. Μπορείτε να το δείτε σε βίντεο ή μπορείτε να φέρετε τον τύπο στο σετ και να συνομιλήσετε μαζί του – οι άνθρωποι είναι υπέροχα εκκεντρικοί και φανταστικοί με αυτόν τον τρόπο. Αισθάνομαι περισσότερο απελευθερωμένος παίζοντας ένα πραγματικό πρόσωπο, διότι γνωρίζω ότι δεν είναι το δικό μου εγώ που παίρνει τις αποφάσεις».

image

Στους υπόλοιπους ρόλος, συναντάμε τους ηθοποιούς: ο Τζον Μπέρνθαλ (Στα Ίχνη του Ανέμου) υποδύεται τον Λι Ιακόκα, ο οποίος από τις ταπεινές του ρίζες ως γιος Ιταλών μεταναστών στην Πενσυλβάνια έγινε θρύλος στην αυτοκινητοβιομηχανία, αναβιώνοντας την Κράισλερ στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980.

Η Ιρλανδή ηθοποιός Κατριόνα Μπαλφ (Σχέδιο Απόδρασης) υποδύεται την Μόλι Μάιλς, σύζυγο του Κεν και μητέρα του μικρού τους γιου Πίτερ. Ο βραβευμένος με Πούλιτζερ και Τόνι συγγραφέας και ηθοποιός, Τρέισι Λετς (Lady Bird) υποδύεται τον θρυλικό Χένρι Φορντ II, τον διευθύνοντα σύμβουλο της Φορντ από το 1960 έως το 1979. Ο Τζος Λούκας (Ένας Υπέροχος Άνθρωπος) είναι ο Λίο Μπιμπ, ο διευθυντής της Φορντ, ο οποίος έλαβε τον έλεγχο του προγράμματος αγώνων της Φορντ.

Ο βετεράνος ηθοποιός Ρέμο Τζιρόνε, ένας Ιταλός πρωταγωνιστής ταινιών στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, υποδύεται τον Έντσο Φερράρι, του οποίου η ομάδα αγώνων της Scuderia Ferrari κυριαρχούσε στο άθλημα εδώ και χρόνια. Ο Ρέι ΜακΚίννον (Ω Αδελφέ, πού είσαι;), Αμερικανός ηθοποιός χαρακτήρων, συγγραφέας και σκηνοθέτης, παίζει τον Φιλ Ρέμινγκτον, τον αρχιμηχανικό της Σέλμπι. Μια τεχνική ιδιοφυΐα που θα μπορούσε να διορθώσει ή να κατασκευάσει οτιδήποτε, ο Ρέμινγκτον ήταν ο βασικός συνεργάτης του Κάρολ Σέλμπι στη δημιουργία του Φορντ GT40 MKII.

Ο Βρετανός ηθοποιός Τζακ ΜακΜάλεν (Brotherhood) υποδύεται τον Τσάρλι ‘Τσαζ’ Αγαπίου, τον Αμερικανό μηχανικό του Σέλμπι που συνεργάζεται με τον Κεν Μάιλς στο ξένο συνεργείο αυτοκινήτων του Μάιλς στο Χόλυγουντ πριν από τον ερχομό του στο κατάστημα του Σέλμπι στη Βενετία στις αρχές του 1963. Ο Κεν υπήρξε κάτι σαν πατέρας για το νεαρό Τσάρλι.

Ο ελληνικής καταγωγής διευθυντής φωτογραφίας Φαίδων Παπαμιχαήλ – ο οποίος και αυτός έχει συνεργαστεί ξανά στο παρελθόν με τον Μάνγκολντ, σε άλλες πέντε ταινίες – επέλεξε να κινηματογραφήσει σύμφωνα με την παραδοσιακή προσέγγιση. Επίσης, χρησιμοποίησε ως αναφορές τις ταινίες «Grand Prix» (1966) και «Le Mans» (1971). «Η οπτική μας έμπνευση είχε αναφορά σε ταινίες εκείνης της εποχής κυρίως. Αποφασίσαμε να μείνουμε στις τεχνικές της κάμερας που συνήθιζαν να χρησιμοποιούν τότε παρά αυτές που υπάρχουν στις σημερινές ταινίες», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο Τζέιμς Μάνγκολντ συνοψίζει: «Τα τελευταία σαράντα λεπτά είναι βασικά ο επίμαχος αγώνας, ήθελα ακριβώς έτσι να μεταδώσω το συναίσθημα των ηρώων της οθόνης στο κοινό που παρακολουθεί την ταινία σαν να βρισκόταν στις εξέδρες εκείνη τη χρονική στιγμή».

image

Κόντρα σε Όλα / Ford v Ferrari / Le Mans ’66
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μάνγκολντ
Σενάριο: Τζεζ Μπάτεργουορθ, Τζον-Χένρι Μπάτεργουορθ, Τζέισον Κέλλερ
Ηθοποιοί: Ματ Ντέιμον, Κρίστιαν Μπέιλ, Τζον Μπέρνθαλ, Κατριόνα Μπάλφ, Τρέισι Λετς, Τζος Λούκας, Νόα Τζουπ, Ρέμο Τζιρόνε, Ρέι ΜακΚίννον
Φωτογραφία: Φαίδων Παπαμιχαήλ
Μοντάζ: Άντριου Μπάκλαντ, Μάικλ ΜακΚάσκερ
Σχεδιασμός Κοστουμιών: Ντάνιελ Ορλάντι
Μουσική: Μάρκο Μπελτράμι, Μπακ Σάντερς
Έτος Παραγωγής: 2019
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α., Γαλλία
Διάρκεια: 152 λεπτά