Ο άνθρωπος στην άκρη του γκρεμού. Έκπτωτος άγγελος, αναδυόμενος θνητός, εύθραστος, ονειροπόλος, αγκαζέ με την απώλεια, με θέα έναν καθρέφτη σε απόσταση αναπνοής. Ο άνθρωπος απέναντι στον εαυτό του, στο μυστήριο της ύπαρξης, στον λαβύρινθο της εσωτερικής ζωής που αντανακλάται στα πεδία του βίου. 

Ads

Ο άνθρωπος στα γλυπτά του Μανόλη Ρωμαντζή που εκτίθενται αυτές τις μέρες στον Τεχνοχώρο υπό τον τίτλο «ΑΛΛΗΓΟΡΙΕΣ, Λόγος τρισδιάστατος», δεν είναι ο υπερήρωας των ημερών, ο ατσαλάκωτος, ο ρετουσαρισμένος της τεχνολογίας.  Είναι η συγκινητική ύπαρξη, του πένθους, του εγκλωβισμού στα αναπάντητα υπαρξιακά ερωτήματα, είναι ο άνθρωπος της αγωνιώδους διερεύνησης αισθημάτων και ερωτημάτων. Ο ίδιος άνθρωπος που σκιαγραφούν ακούραστα οι ποιητές και οι λογοτέχνες. 

Χρησιμοποιώντας τον μπρούτζο σαν βασικό υλικό με διαφορετική πατίνα κάθε φορά, ο γλύπτης στην έκθεση συνθέσεων μικρογλυπτικής κλίμακας, αυξομειώνει το μέγεθος του ανθρώπινου σώματος άλλοτε για να αναδείξει το ελάχιστο της ανθρώπινης ύπαρξης στην απεραντοσύνη του σύμπαντος ή την απόσταση της πορείας προς τους ουρανούς, προς τον άγνωστο δρόμο του περιπλανώμενου, του πρόσφυγα, του οδοιπόρου στις εντός και εκτός διαδρομές. 

Άλλοτε μεγεθύνει ανθρώπινα μέλη για χάρη της συμβολοποίησης του νοήματος, όπως η κεφαλή απέναντι στον καθρέφτη.

Ads

Η εκφραστικότητα των μορφών , εμποτίζει τα έργα με το αίσθημα του υποκειμένου. Σοκ, πένθος, απώλεια, αγωνία, χαρά ηδονή. Η έντονη συναισθηματική φόρτιση δίνει παραδίπλα τη θέση της σε μια αέναη ρέμβη. Στη σιωπή. 

Η δύναμη των έργων προέρχεται σαφώς και  από τον υπαινιγμό που ενισχύει το ποιητικό στοιχείο το οποίο  ούτως ή άλλως επικρατεί.

«Είναι όλα τα έργα εμπνευσμένα από προσωπικά μου βιώματα» λέει στο tvxs.gr ο Μανόλης Ρωμαντζής. Με βλέπει που στέκομαι στο γλυπτό που απεικονίζει μια ακέφαλη φιγούρα κάτω από τα σκεπάσματα. ‘Απώλεια’; ρωτώ. «Αυτό το έφτιαξα όταν έχασα τη  μητέρα μου» εξηγεί. 

image

Μια βαλίτσα πηγαινοέρχεται στα έργα του. Άλλοτε στα χέρια άλλοτε στα πόδια των μορφών του. Σαν ένας διάλογος με τη φυγή ή τη μετακίνηση. Περισσότερο σαν απορία, σαν ερώτημα παρά σαν ανακουφιστική απόφαση. Στέκομαι σε μια ενότητα 3 έργων. Ο άνθρωπος με τη βαλίτσα στο χέρι στην πορεία μαρμαρώνει στη θέση του και τελικά μένει στο σημείο της εκκίνησης. Θα μπορούσε να είναι ένας πρόσφυγας εγκλωβισμένος, που δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό του ή ένας από μας που δεν κατάφερε να ξεκινήσει μια πορεία προς την όποια ελευθερία. «Ο γιος μου μου έδωσε την έμπνευση» με προλαβαίνει ο Μ. Ρωμαντζής. «Ήταν έτοιμος να φύγει στο εξωτερικό και τελικά εγκατέλειψε την ιδέα».

image

image

Τα αντικείμενα που συνοδεύουν τις μορφές του, (βαλίτσες , μπαλόνια , σφαίρες – βαρίδια  σκάλες) δεν έχουν τίποτα το περιττό δεν δίνουν την αίσθηση πως τοποθετήθηκαν εκεί προκειμένου να διευκολύνουν τη σύνθεση. Αντιθέτως είναι τα σύμβολα με τα οποία συνδιαλέγονται οι μορφές μέσα σ’ ένα απόλυτα λιτό πλαίσιο. 

Πριν φύγω ακούω την ιστορία της σχέσης του με την τέχνη. Οι εικαστικές σπουδές ήταν ένα όνειρο που είχε από παιδί. Απελευθερώθηκε με τη συνταξιοδότηση. Έκτοτε δεν κάνει τίποτε άλλο. Εργάζεται πυρετωδώς πάνω στις νέες του ιδέες. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. Είναι απόφοιτος της Φυσικομαθηματικής Σχολής και διδάκτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάστηκε ως καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης και παράλληλα ασχολήθηκε κατά καιρούς με την Γλυπτική, τη Φωτογραφία, το Σχέδιο, την Αγιογραφία και τη Βιβλιοδεσία.

image

image

Τα τελευταία χρόνια ασχολείται συστηματικά με τη Γλυπτική χρησιμοποιώντας ως υλικά κυρίως τον πηλό, τον γύψο, το ξύλο, το σίδερο και τον μπρούτζο, τα οποία συνδυάζει και με διάφορα άλλα υλικά.

image

image

Ο άνθρωπος του Μανόλη Ρωμαντζή κουβαλάει το φορτίο της ύπαρξης στις πλάτες όμως δεν αργεί να το αποτινάξει για να εκτιναχθεί τους αιθέρες και να ξεγλιστρήσει σαν μια γοργόνα όχι στα ανοιχτά του ωκεανού αλλά στη θαλπωρή μιας παλάμης. Συνολικά η ενότητα αυτή των έργων του είναι μια φωτεινή επιστροφή στο ανθρώπινο. Οι σκάλες που σκαρφαλώνουν οι μορφές του θα μπορούσαν να συμβολίζουν μια ευκαιρία που δεν έχει ακόμα χαθεί. 

image

Τεχνοχώρος Art Gallery > Πλάκα – Ακρόπολη… Διεύθυνση: Λεμπέση 4 και Στρατηγού Μακρυγιάννη 33