Τέσσερις ηθοποιοί και πολλοί ρόλοι. Οι ηθοποιοί εναλλάσονται στους ρόλους, εισέρχονται και εξέρχονται από αυτούς. Το κοινό συμμετέχει. Ο «Ριχάρδος ΙΙ» (Ο βασιλιάς λένε πως πέθανε), στο Βυρσοδεψείο, είναι μια παράσταση – δραματοποιημένη «ανάγνωση» του συγκεκριμένου σαιξπηρικού έργου. Το Tvxs καλεί τους αναγνώστες του σε μια ειδική γι’ αυτούς παράσταση με μειωμένο εισιτήριο στην τιμή των 10 ευρώ, την Κυριακή 23 Φεβρουαρίου στις 20.45, στο θέατρο Βυρσοδεψείο. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή (χωρίς κλήρωση) με e-mail στο theatro@tvxs.gr (για όσα άτομα επιθυμούν) μέχρι και Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου στις 18.00, αναφέροντας τα στοιχεία τους. 
 
Πρόκειται για μια παράσταση με έντονες και εμφανείς πολιτικές αναφορές στο σήμερα. Την ίδια στιγμή, εμπεριέχει χιούμορ και σκιαγράφηση της διεφθαρμένης από την εξουσία ψυχής.«Είναι η μετάβαση από τον μεσαιωνικό στον αναγεννησιακό άνθρωπο. Αυτό είναι το συγκεκριμένο έργο», δηλώνει στο tvxs.gr η ηθοποιός Αγλαΐα Παππά«Ο Ριχάρδος κατεβαίνει όλα τα σκαλιά της ανθρώπινης ύπαρξης ώστε να ανέβει ξανά μετά», προσθέτει. 
 
Στόχος της σκηνοθέτιδος, Έλλης Παπακωνσταντίνου, και των ηθοποιών, ήταν να μην χαθεί η ποιητική του σαιξπηρικού κειμένου αλλά ταυτόχρονα αυτή να προσαρμοστεί στο σήμερα.«Μιλά για την αναδιανομή της εξουσίας. Κάτι που συμβαίνει στην Ελλάδα, που πλέον αρχίζουμε να κοιτάμε και στο παρελθόν και να επανεξετάζουμε τα όσα έχουν συμβεί», αναφέρει η ηθοποιός Βάλια Παπαχρήστου. 
 
 
Το έργο «Ριχάρδος ο ΙΙ» εξιστορεί την πτώση του ομώνυμου βασιλιά και την εγκαθίδρυση στην εξουσία του εξαδέλφου του, του Ερρίκου του Μπολινμπρουκ, ο οποίος είχε παρουσιαστεί ως «μεσσίας» στον λαό. Βέβαια, αλλοτριώθηκε από την εξουσία και έκανε πράξεις χειρότερες από εκείνες του Ριχάρδου προκειμένου να παραμείνει αγκιστρωμένος σε αυτή. 
 
Τον Ριχάρδο ενσαρκώνουν οι Αγλαΐα Παππά και Βάλια Παπαχρήστου, τον Ερρίκο ο Μελέτης Ηλίας και την βασίλισσα ο Adrian Frieling«Το σημαντικό σε αυτή την παράσταση είναι ότι βγαίνεις και μπαίνεις στους ρόλους», δηλώνει ο Μελέτης Ηλίας καθώς αυτό βοηθά στην κριτική αντιμετώπιση της κάθε υπόδυσης και της καλύτερης επικοινωνίας με το κοινό, ώστε να επιτευχθεί η διαδραστικότητα. 

Ads

image

 
Συγκεκριμένα, οι ηθοποιοί εξηγούν στο κοινό το σαιξπηρικό κείμενο και το καλούν να συμμετάσχει στην δραματοποίησή του, όπου είναι απαραίτητο, καθιστώντας έτσι την όλη παράσταση σε μια «δραματοποιημένη ανάγνωση του έργου». 
 
«Το έργο είναι τόσο πραγματικό, τόσο σύγχρονο, που κάποιες φορές με συγκλονίζει η ομοιότητα», προσθέτει ο Μελέτης Ηλίας, γιατί φαίνεται «ο κύκλος που κάνει η ιστορία χωρίς κανένας να βάζει μυαλό»
 
Οι αντιδράσεις του κοινού κατά την συμμετοχή τους στις μέχρι στιγμής δυο παραστάσεις εξέπληξαν τους τέσσερις ηθοποιούς. Στις αντιδράσεις είδαν τα στοιχεία του λαϊκού θεάτρου, τουδιαδραστικού θεάτρου, του θεάτρου που απελευθερώνει τις αντιδράσεις του θεατή, όπως αυτό γινόταν στην σαιξπηρική εποχή. Τότε ο θεατής μπορούσε να γιουχάρει την παράσταση εάν δεν ήταν καλή και να την σταματήσει. Αντιθέτως μπορούσε να την επικροτήσει εάν ήταν καλή. 

image

Ads
 
«Αυτό που γίνεται εδώ με αντιπροσωπεύει σαν ηθοποιό. Μ’ αρέσει που δεν βλέπω το κοινό απλά να κάθεται και να παρακολουθεί μια παράσταση. Αντιθέτως, βλέπω το κοινό να βγαίνει από την κατάσταση απάθειας που έχουμε μπει όλοι στην Ελλάδα», αναφέρει ο Μελέτης Ηλίας, ενώ η Βάλια Παπαχρήστου συμπληρώνει πως «ότι κάνουμε πρέπει να το κάνουμε στο όριο. Στην κόψη. Στο αποκορύφωμα. Κοιτώντας τα μάτια του άλλου, ώστε να προσπαθήσουμε να βγούμε από εκεί που έχουμε όλοι κλειστεί»

image

 
«Το θέατρο ασχολείται κάθε φορά με θέματα που απασχολούν την κοινωνία. Πλέον οι συνθήκες μας έχουν οδηγήσει να σκεφτόμαστε την οντολογική ύπαρξη του πολίτη μέσα στην κοινωνία, για αυτό και νιώθουμε ότι έχουμε την ανάγκη από άλλες παραστάσεις. Από άλλα κείμενα, μακριά από το ψυχολογικό θέατρο που παίζαμε μέχρι σήμερα», δήλωνει η Αγλαΐα Παππά. «Εάν το θέατρο χρησιμοποιήσει την δύναμή του να μιλά στον καθένα ξεχωριστά, μπορεί να αποτελέσει μια ουσιαστική επαναστατική διαδικασία», συμπλήρωσε. 
 
Ο Ριχάρδος
 
Είναι ένα σκοτεινό πρόσωπο που προκειμένου να παραμείνει στην εξουσία εξορίζει και εξαφανίζει τους αντιπάλους του και όσους τον απειλούν. Εγκληματεί, βεβηλώνει το συγγενικό αίμα, ασκεί σωματική βία. Όποιος το αντιλαμβάνεται, εξαφανίζεται από προσώπου γης. «Η αίσθηση ότι έχεις ασυλία απέναντι σε ότι κάνεις, οδηγεί την συμπεριφορά σου στα όρια. Όρια που δεν αντιλαμβάνεσαι», αναφέρει η Βάλια Παπαχρήστου και συμπληρώνει: «Αντιλαμβάνεσαι ότι η εξουσία είναι ένα αφροδίσιο. Και δεν φαίνεται να έχει αλλάξει μέχρι σήμερα»

image
Η Βάλια Παπαχρήστου

image
Η Αγλαΐα Παππά

 
Ο Ερρίκος
 
Ο Ερρίκος είναι το πολλά-υποσχόμενο πρόσωπο που καλείται να αντικαταστήσει τον μονάρχη. Ο κόσμος νιώθει ότι πρέπει ο μονάρχης να απομακρυνθεί και βλέπει στο πρόσωπο του Ερρίκου την λύτρωση. Εκείνος αφού ανέβει στην εξουσία, αλλάζει άρδην, και συμπεριφέρεται σαν απόλυτος μονάρχης. «Η προσωπικότητά του όταν την ενσαρκώνεις σου δημιουργεί κάποια ερωτηματικά που πριν δεν μπορούσες να σκεφτείς. Αν δεν πάρω την εξουσία δεν μπορώ να ξέρω επί της ουσίας, αλλά θέτει ζητήματα», δηλώνει ο Μελέτης Ηλίας. 

image
Ο Μελέτης Ηλίας

 
Η Βασίλισσα
 
Η Βασίλισσα στο σαιξπηρικό έργο ήταν παιδί, 11 ετών. Ο ρόλος όπως ενσαρκώνεται παρουσιάζει εν τέλει μια βασίλισσα περί τα 70 χρόνια με αλτσχάιμερ. Ενώ τα λόγια της παρουσιάζονται με απόλυτη σοβαρότητα, το αποτέλεσμα είναι κωμικό διατηρώντας έτσι τις ισορροπίες μέσα στην τραγωδία. «Διατηρώ την σοβαρότητα και την ποιητικότητα αλλά η όλη σύνδεση είναι κωμική χωρίς να είναι ταυτόχρονα», αναφέρει ο Adrian Frieling. 

image
Ο Adrian Frieling
 

INFO
ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΙΙ του Σαίξπηρ (Ο βασιλιάς λένε πώς πέθανε)
Θέατρο Βυρσοδεψείο, Ορφέως 174, Βοτανικός
Παραστάσεις: Κυριακή, Δευτέρα & Τρίτη στις 20.45
Διάρκεια 2 ώρες
 
Συντελεστές
 
Μετάφραση: Κ. Καρθαίος
Σύλληψη/Διασκευή/Σκηνοθεσία: Έλλη Παπακωνσταντίνου
 
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μελέτης Ηλίας, Βάλια Παπαχρήστου, Αγλαΐα Παππά, Adrian Frieling
 
Μουσική σύνθεση: Τηλέμαχος Μούσας
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Πάνος Σβολάκης, Ρωμανός Σιμωνετάτος
 
Σκηνικά/Κοστούμια: Τέλης Καρανάνος, Αλεξάνδρα Σιάφκου
Βοηθοί Σκηνικών/Κοστουμιών: Μελίνα Λούρου, Ανθή Μαλάκη, Βάσια Σταματελοπούλου
 
Κατασκευές: Σπύρος Δουκέρης, Kamel Boussahsah
Φωτισμοί: Adrian Frieling
Φωτογραφίες: Alex Kat
Προβολές: Παναγιώτης Λαμπής
Παραγωγή: ΟΔC