Τρεις Έλληνες και τρεις Γερμανοί ηθοποιοί επί σκηνής, αναζητούν το μέλλον της Ενωμένης Ευρώπης και τη θέση της χώρας μας μέσα σε αυτή, σε ένα έργο εμπνευσμένο από τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου.

Ads

Μετά την Αντιγόνη και την Ιφιγένεια, που παρουσιάστηκαν πρώτα στη Γερμανία και στη συνέχεια στη χώρα μας το 2016 και το 2017 αντίστοιχα, ο Κώστας Παπακωστόπουλος, κλείνει την τριλογία του «Πολυαγαπημένη Ύβρις» με το Eurexit, το έργο του που ανέβηκε το Νοέμβρη του 2017 στην Κολωνία και τώρα παρουσιάζεται για μια μοναδική παράσταση στις 28 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Τέχνης της οδού Φρυνίχου.

Στη μεταμνημονιακή εποχή τα συναισθήματα αλλάζουν;

«Θα ήμουν προσεκτικός με τις μεγάλες προσδοκίες. Είναι οπωσδήποτε σημαντικό το γεγονός ότι η χώρα μας μπαίνει σε μια νέα περίοδο, αλλά ο δρόμος για την ανάκαμψη φοβάμαι ότι είναι ακόμα πολύ μακρύς.»

Ads

Η τριλογία σας Πολυαγαπημένη Ύβρις έχει θέμα την κρίση της Δημοκρατίας της Ευρώπης σήμερα. Έχετε σκεφθεί οτι αν αυτή-η κρίση- δεν υπήρχε εσείς δε θα είχατε θέμα;

«Φυσικά δεν θα είχαμε αυτό το θέμα, θα υπήρχαν όμως άλλα πολιτικά θέματα στα οποία θα επικεντρώναμε την δραματουργική μας δράση. Δεν νομίζω ότι θα είχαμε ποτέ πρόβλημα θεματογραφίας.»

Ειδικότερα το τρίτο μέρος εστιάζει στην στην κρίση των αξιών της σημερινής Ευρώπης- συμφωνείτε πως αυτή είναι χειρότερη απο την οικονομική; το ερώτημα είναι ποια προκάλεσε την άλλη;

«Θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σας ότι η κρίση αξιών είναι πολύ χειρότερη από την οικονομική. Και δυστυχώς δεν αντιμετωπίζεται έτσι απλά με νόμους και ψηφίσματα. Και αν μιλήσω για τη χώρα μας, φοβάμαι ότι η εποχή της φαινομενικής ευμάρειας, που προηγήθηκε της σημερινής οικονομικής κρίσης, οδήγησε τελικά στην κρίση των αξιών.»

Η τριλογία ολοκληρώνεται, ο κύκλος κλείνει ή πάντα κάτι μένει ανοικτό;

«Στην πραγματικότητα ποτέ δεν κλείνει ένα θέμα με το κλείσιμο ενός κύκλου. Θα μας απασχολήσει και πάλι έμμεσα ή άμεσα στον επόμενο κύκλο που θα ξεκινήσει.»

Έχετε υποθέσεις του παρελθόντος ανοικτές;

«Φυσικά! Και μάλλον ποτέ δεν θα τις κλείσω. Αλλά και αυτό είναι μια μορφή αυτογνωσίας, να μπορείς να ζεις με τις υποθέσεις του παρελθόντος, να τις αποδέχεσαι.»

Στο Eurexit η φωνή του χορού των λαών της Ενωμένης Ευρώπης αναρωτιέται: «Έρχεται μετά το BREXIT το EUREXIT; Τέλειωσε η Ενωμένη Ευρώπη; Φταίνε οι πρόσφυγες; Φταίνε οι εθνικιστές Ούγγροι; Οι τεμπέληδες Νότιοι; Οι υπερόπτες Γερμανοί;» Έχετε απαντήσεις στα πιο πάνω;

«Δεν έχω έτοιμες απαντήσεις. Απλά παρουσιάζω εμάς, όλους αυτούς τους πολίτες της Ευρώπης μέσα από τα πιστεύω μας, τις αντιφάσεις μας και τελικά τη σύγχυση που κουβαλάμε όσον αφορά στο μέλλον της Ευρώπης. Είναι η δημιουργία μιας εικόνας των Ευρωπαίων πολιτών μέσα σε ένα θεατρικό κομμάτι μιάμισης ώρας, όπου η έλλειψη πραγματικά κοινών ιδεών και αξιών θα οδηγήσει στη διάλυση… Και φυσικά εμείς δεν φταίγαμε ποτέ! Υπάρχουν ωστόσο και εκείνοι που πιστεύουν ακόμα στα ιδανικά της Ευρώπης. Στο «Eurexit» είναι ο χορός των αποφασισμένων Ευρωπαίων γυναικών που ονειρεύονται μια καλύτερη Ενωμένη Ευρώπη. Ανήσυχες για το αβέβαιο μέλλον της θα ταξιδέψουν εκεί όπου όλα ξεκίνησαν, εκεί όπου ο θεϊκός ταύρος μετέφερε κάποτε την Ευρώπη, στη χώρα της γέννησης της Δημοκρατίας, την Ελλάδα. Εκεί στην Αγορά της Αθήνας θέλουν να ξανασυζητήσουν, να ξαναβρούν τις χαμένες αξίες της Ενωμένης Ευρώπης, να ξαναχτίσουν το μέλλον της.»

Εκείνοι που πιστεύουν ακόμα στα ιδανικά της Ευρώπη είναι αρκετοί; Εσείς ανήκετε στους αισιόδοξους;

«Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν στα ιδανικά μιας κοινής Ευρώπης. Τώρα κατά πόσο στην πραγματικότητα αντιλαμβάνονται τα ιδανικά αυτά με τον ίδιο τρόπο, αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Όσον αφορά στο άλλο σας ερώτημα στα έργα μου θα έλεγα είμαι περισσότερο κυνικός και λιγότερο ρομαντικός και αισιόδοξος.»

Ποια φράση κρατάτε απο το έργο, απο τον Αγαμέμνονα; απο το συνολικό έργο του Αισχύλου;

«Eurexit: Χρειάζομαι μια ελπίδα! Θέλω επιτέλους να βγάλω απ’ την καρδιά μου αυτό το καταραμένο βάρος. Αγαμέμνων: Γιατί με κυνηγάει πάντα αυτός ο φόβος; Γιατί δεν μπορώ να τον ξορκίσω, να τον διώξω σαν κάποιο όνειρο σκοτεινό; Προμηθέας Δεσμώτης: Πιο πάνω από όλα στέκεται η Ανάγκη!»

Απο την πρεμιέρα του έργου τον περασμένο Νοέμβριο στην Κολωνία  και μετά πείτε μου ένα περιστατικό που για κάποιο λόγο, θετικό ή αρνητικό, σας φόρτισε;

«Αυτό που μου κάνει πάντα εντύπωση είναι η θλίψη που νιώθει το κοινό μας στο τέλος της παράστασης, όταν βλέπει τα όνειρα των γυναικών για μια νέα, Ενωμένη Ευρώπη να γίνονται στάχτη. Δείχνει ότι η ελπίδα δεν χάθηκε, το κοινό αποζητά μια νέα Ευρώπη.»

image

Πληροφορίες

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν & Ελληνογερμανικό Θέατρο της Κολωνίας

EUREXIT
του Κώστα Παπακωστόπουλου

Φρυνίχου 14, Πλάκα | τηλέφωνο ταμείου: 2103222464
Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου ώρα 21.15 | Διάρκεια 80 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων 15 € Γενική Είσοδος,10 € μειωμένο – φοιτητικό & 8 € ανέργων
προπώληση www.viva.gr

Το Θέατρο Τέχνης και το Ελληνογερμανικό Θέατρο της Κολωνίας (DEUTSCH GRIECHISCHES THEATER KÖLN e. V.) συνεργάζονται για πρώτη φορά και παρουσιάζουν για μία και μοναδική παράσταση, την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου στη σκηνή της Φρυνίχου, το έργο «Eurexit» του Κώστα Παπακωστόπουλου με ελληνικούς υπέρτιτλους, το οποίο παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία την περασμένη σεζόν στο Θέατρο Bauturm της Κολωνίας,. Τρεις Έλληνες και τρεις Γερμανοί ηθοποιοί επί σκηνής, αναζητούν το μέλλον της Ενωμένης Ευρώπης και τη θέση της χώρας μας μέσα σε αυτή, σε ένα έργο εμπνευσμένο από τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας/Γενική Γραμματεία Αποδήμου Ελληνισμού, του Υπουργείου Πολιτισμού του Κρατιδίου Ρηνανίας – Βεστφαλίας της Γερμανίας και της Πόλης της Κολωνίας.

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Θεάτρου Κώστας Παπακωστόπουλος, γνωστός στη Γερμανία για τις πρωτοποριακές παραστάσεις έργων αρχαίου δράματος, συμπληρώνει φέτος με το θεατρικό του σχήμα «Ελληνογερμανικό Θέατρο» 28 χρόνια δημιουργικής πορείας στην Κολωνία.

Στο «Eurexit», τρίτο και τελευταίο μέρος μιας τριλογίας με τίτλο «Πολυαγαπημένη Ύβρις» και θέμα την κρίση της Δημοκρατίας στην Ευρώπη σήμερα. ο Κώστας Παπακωστόπουλος συνθέτει φωνές Ευρωπαίων πολιτών – που συνέλεξε από συνεντεύξεις στην Κολωνία – videos, ποιητικά κείμενα και κείμενα δικά του με αποσπάσματα από την τραγωδία «Αγαμέμνων» του Αισχύλου. Δημιουργεί έτσι μια Performance που συνδυάζει το Θέατρο, το φιλμ και τη μουσική και περιγράφει με αλληγορικό τρόπο την ευρωπαϊκή κρίση εστιάζοντας στον άνθρωπο, στις εμπειρίες του, τους φόβους και τις προσδοκίες του μακριά από την απρόσωπη καταγραφή της επίσημης Ιστορίας.

Σε μια εποχή ολοένα αυξανόμενων διαφωνιών, αντιπαραθέσεων αλλά και αμφισβητήσεων σχετικά με το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο σκηνοθέτης αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο τις αιτίες των χαμένων οραμάτων της και θέτει εύστοχα τα ερωτήματα σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο, Σκηνοθεσία: Κώστας Παπακωστόπουλος
Σκηνικά, Κοστούμια: Ulrike Mitschke
Μουσική: Herbert Mitschke
Βίντεο: Κώστας Παπακωστόπουλος
Herbert Mitschke
Φωτισμοί: Julia Kaindl
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλέξια Κωστέα
Βοηθός Δραματουργού: Sabine Geicht
Γραφική επιμέλεια: Αντρέας Τσορτανίδης
Μετάφραση υπέρτιτλων: Αλέξιος Μάϊνας
Χορός των Γυναικών: Lisa Sophie Kusz, Stephanie Meisenzahl, Στέλλα Βαϊνόγλου
Ευρώπη: Stephanie Meisenzahl
Αγανακτισμένος Πολίτης: Αναστασία Αβενίδου
Πρόσφυγας: Βασίλης Ναλμπάντης
Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχάνων: Thomas Franke
Κασσάνδρα: Lisa Sophie Kusz