Η νέα κινηματογραφική εβδομάδα φέρνει λίγες αλλά αξιοπρόσεκτες δημιουργίες στις αίθουσες, καθώς η καρδιά της Έβδομης Τέχνης χτυπά στο 56ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, όπου το Tvxs.gr δίνει και φέτος το παρών. Ταινία της εβδομάδας είναι αναμφίβολα το φιλμ «Ο Γιος του Σαούλ». Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Λάζλο Νέμες, αποτελεί μία από τις καλύτερες ταινίες της κινηματογραφικής σεζόν. Ο Σαμ Μέντες και ο Ντάνιελ Κρεγκ, συνεργάζονται στην 24η περιπέτεια του Τζέιμς Μποντ, «Spectre», ενώ σε επανέκδοση κυκλοφορεί το σπάνιο φιλμ του Ερμάνο Όλμι: «Το Δέντρο με τα Τσόκαρα».

Ads

«Ο Γιος του Σαούλ» (Son of Saul / Saul fia – 2015) του Λάζλο Νέμες (Ουγγαρία)

image

Οκτώβριος του 1944, στο στρατόπεδο εξόντωσης, Άουσβιτς – Μπίρκεναου.  Ο Saul Auslonder (Γκέζα Ρόχινγκ) είναι Ούγγρος, μέλος της Sonderkommando, της ομάδας των Εβραίων κρατουμένων η οποία έχει απομονωθεί από το στρατόπεδο και είναι αναγκασμένη να βοηθά τους Ναζί στον μηχανισμό των μεγάλης κλίμακας εκτελέσεων. Ενώ δουλεύει σ’ ένα από τα κρεματόρια, ο Σαούλ ανακαλύπτει το πτώμα ενός αγοριού το οποίο θεωρεί ότι είναι το παιδί του. Ενώ η Sonderkommando σχεδιάζει εξέγερση, ο Σαούλ αποφασίζει να φέρει εις πέρας μια αδύνατη αποστολή: να σώσει το σώμα του παιδιού από τις φλόγες, να βρει έναν Ραββίνο να απαγγείλει την νεκρώσιμη ακολουθία (Kaddish) και να θάψει το αγόρι όπως πρέπει.

Ads

Μία από τις καλύτερες ταινίες της κινηματογραφικής σεζόν, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Λάζλο Νέμες, «Ο Γιος του Σαούλ», βραβεύτηκε τον Μάιο στο Φεστιβάλ Καννών. Ένα σπουδαίο φιλμ και μία μοναδική εμπειρία θέασης, η οποία αποτυπώνει με μοναδικό τρόπο όλη τη φρίκη του Ολοκαυτώματος, με ήρωα έναν Εβραίο κρατούμενο, που εξαναγκάζεται από τους Ναζί να εξολοθρεύει τους ανθρώπους που συρρέουν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Το φιλμ πραγματοποίησε την ελληνική του πρεμιέρα στο 56ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

«Πιστεύω ότι υπάρχει μεγάλη δόση ελπίδας μέσα σε μια τόσο σκοτεινή ιστορία. Μέσα στην πλήρη απώλεια της ηθικότητας, των αξιών και της θρησκείας, ο άνθρωπος ο οποίος ακούει μια φωνούλα μέσα του για να κάνει μια φαινομενικά μάταιη και άχρηστη πράξη, βρίσκει εκεί μέσα την ηθική και την επιβίωση.» – Λάζλο Νέμες

Διαβάστε επίσης:
Το Ολοκαύτωμα μέσα από το φιλμ του Λάζλο Νέμες: «Ο Γιος του Σαούλ»

«Spectre» (2015) του Σαμ Μέντες (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.)

image

Ένα κωδικοποιημένο μήνυμα από το παρελθόν στέλνει τον Τζέιμς Μποντ (Ντάνιελ Κρεγκ) σε μία μοναχική αποστολή στην Πόλη του Μεξικού και από εκεί στη Ρώμη, όπου συναντά τη Lucia Sciarra (Μόνικα Μπελούτσι), την όμορφη και απαγορευμένη χήρα ενός περιβόητου εγκληματία. Ο Μποντ εισχωρεί σε μία μυστική συνάντηση και ανακαλύπτει την εγκληματική οργάνωση, γνωστή ως «Spectre» (Special Executive for Counter-intelligence, Terrorism, Revenge and Extortion). Την ίδια στιγμή στο Λονδίνο, ο Max Denbigh (Άντριου Σκοτ), ο νέος αρχηγός του Κέντρου της Εθνικής Ασφάλειας, θέτει υπό αμφισβήτηση τις τακτικές τόσο του Μποντ όσο και της MI6 με επικεφαλής τον νέο M (Ραλφ Φάινς). Ο Μποντ στρατολογεί κρυφά τη Moneypenny (Ναόμι Χάρις) και τον Q (Μπεν Γουίσοου) για να τον βοηθήσουν να βρει τη Madeleine Swann (Λεά Σεντού), την κόρη του παλιού του αντιπάλου του Mr White (Jesper Christensen), που μπορεί να εξιχνιάσει το δίκτυο της οργάνωσης «Spectre». Ως κόρη ενός δολοφόνου, μπορεί να καταλάβει τον Μποντ, μ’ έναν τρόπο που οι περισσότεροι αδυνατούν να συλλάβουν.

Τρία χρόνια μετά το επιτυχημένο «Skyfall» (2012), ο Σαμ Μέντες και ο Ντάνιελ Κρεγκ, συνεργάζονται και πάλι σε μία νέα περιπέτεια του Τζέιμς Μποντ. Με οδηγό ένα προβλέψιμο σενάριο, αλλά και εντυπωσιακές σκηνές δράσεις, το «Spectre» βαδίζει με ασφάλεια πάνω στην γνωστή διαδρομή του συγκεκριμένου είδους, καθώς η εικοστή τέταρτη (24η) περιπέτεια του Τζέιμς Μποντ, μεταφέρει τη δράση στο Μεξικό, στο Λονδίνο, αλλά και στις χιονισμένες και επικίνδυνες Άλπεις. Το φιλμ διαθέτει ένα εντυπωσιακό καστ. Η Μόνικα Μπελούτσι εμφανίζεται δυστυχώς ελάχιστα, αλλά ακόμα κι έτσι καταφέρνει να σαγηνεύσει τον θεατή με την Ιταλική της φινέτσα. Μικρή η παρουσία και του καταξιωμένου Βρετανού ηθοποιού Ραλφ Φάινς, ενώ αντίθετα ο χαρακτήρας του Κριστόφ Βαλτς έχει μεγαλύτερο βάθος, αλλά σ’ έναν ρόλο στον οποίο ο Γερμανός ηθοποιός κινδυνεύει επικίνδυνα να τυποποιηθεί. Στα θετικά η επανεμφάνιση του Βρετανού, Μπεν Γουίσοου, αλλά κυρίως της εντυπωσιακής Γαλλίδας, Λεά Σεντού – δύο ηθοποιών που τους είδαμε πρόσφατα και στον «Αστακό» (The Lobster – 2015) του Γιώργου Λάνθιμου – που κερδίζει εύκολα τις εντυπώσεις, απέναντι στον Ντάνιελ Κρεγκ.

Σ’ επανέκδοση:
«Το Δέντρο με τα Τσόκαρα» (The Tree of Wooden Clogs / L’albero degli zoccoli – 1978) του Ερμάνο Όλμι (Ιταλία)

image

Στα τέλη του περασμένου αιώνα, κάπου στη Λομβαρδία, μας μεταφέρει η ταινία «Το δέντρο με τα τσόκαρα», σε σενάριο και σκηνοθεσία Ερμάνο Ολμι. Εκεί, όπου ζουν πέντε οικογένειες χωρικών, που παλεύουν να επιβιώσουν κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες. Παρακολουθούμε καθημερινά επεισόδια της ζωής τους. Τα πάντα ανήκουν στον αφέντη, καθώς και τα 2/3 της σοδειάς. Το χειμώνα που δεν υπάρχει δουλειά συμβαίνουν γεγονότα. Η ζωή είναι φτωχή, αλλά τα πάντα έχουν αξία. Η θέληση, όμως, του αφέντη πλανιέται σαν τη χειρότερη απειλή.

Μια ταινία κυριολεκτικά μοναδική στην ιστορία του κινηματογράφου, αφού ο Ολμι (Il Posto – 1961), πετυχαίνει κάτι που μοιάζει ακατόρθωτο. Σκηνοθετεί μία ταινία εποχής σε φυσικούς χώρους και με ερασιτέχνες ηθοποιούς, με τέτοιο τρόπο ώστε ο θεατής να νομίζει ότι παρακολουθεί ένα ντοκιμαντέρ. Τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών.