Το 2019 υπήρξε μία όμορφη κινηματογραφική χρονιά με πολλές και αξιόλογες δημιουργίες. Μετά το Αφιέρωμα με τα πέντε καλύτερα ντοκιμαντέρ της χρονιάς που ολοκληρώνεται, την σκυτάλη παίρνουν τα κινούμενα σχέδια, καθώς περισσότερες από 30 ταινίες του συγκεκριμένου είδους κυκλοφόρησαν στις εγχώριες αίθουσες. Επιλέξαμε και παρουσιάζουμε τα πέντε πιο αξιόλογα animations που αξίζει να θυμόμαστε, καθώς αποχαιρετούμε το 2019.

Ads

«Η Ντιλίλι στο Παρίσι» (Dilili à Paris / Dilili in Paris – 2018) του Μισέλ Οσελό (Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 24 Ιανουαρίου

Μπελ Επόκ, σε ένα Παρίσι που σφύζει από ζωή και τέχνη. Με τη βοήθεια ενός φίλου της, η μικρή Ντιλιλί αποφασίζει να εξιχνιάσει τις μυστηριώδεις εξαφανίσεις κοριτσιών, οι οποίες μαστίζουν την μεγαλούπολη. Όσο προχωρά την έρευνά της, στον δρόμο της βρίσκει μία σειρά από απίθανους χαρακτήρες και επιφανείς φιγούρες της επιστήμης, της κοινωνίας και της τέχνης: συναντά τον Μονέ και τον Προυστ, τον Παστέρ και τον Ντεμπισί, γίνεται φίλη με την Μαρί Κιουρί, επισκέπτεται το γραφείο του Γουστάβου Άιφελ στην κορυφή του πύργου και ο Φερδινάνδος φον Ζέπελιν τής δανείζει το αερόπλοιό του. Ο κάθε ένας από αυτούς τής δίνει στοιχεία για να την βοηθήσουν στην αποστολή της… Θα τα καταφέρει;

image

Ads

Μετά τις επιτυχίες του, «Ο Κιρικού και η Μάγισσα» και «Αζούρ και Ασμάρ», ο Μισέλ Οσελό παρουσιάζει το νέο του μαγικό παραμύθι με γενναίους νεαρούς ήρωες, μυστήρια και αποκαλύψεις, απαγωγές και περιπέτειες, απίστευτα μέρη και μαγικές συναντήσεις:

«Στις άλλες μου ταινίες εξερεύνησα άλλες εποχές και ηπείρους. Ήθελα να “δοκιμάσω” λίγο από όλα, να τα γνωρίσω όλα. Αλλά το Παρίσι είναι ένα εξίσου συναρπαστικό μέρος – επιπλέον ζω εδώ και το αγαπώ. Διάλεξα την Μπελ Επόκ γιατί ήταν η τελευταία εποχή στην οποία οι γυναίκες φορούσαν μακριά φορέματα, απαραίτητο ένδυμα για να μπορέσει κανείς να φανταστεί βασίλισσες, πριγκίπισσες και νεράιδες. […] Κάνω animation γιατί αυτό ξέρω να κάνω, και το κάνω καλά, αλλά μου φάνηκε λογικό να δείξω απλώς αυτό που ήταν αληθινό γύρω από το animation. Βέβαια, οι φωτογραφίες είναι κι αυτές ένα είδος δημιουργίας: εξερευνώ το Παρίσι εδώ και χρόνια, καδράροντας κομμάτια του με την μηχανή μου, οπότε το βλέπετε μέσα από τα δικά μου μάτια.»

«Ο Ευγενικός Κύριος Λινκ» (Missing Link – 2019) του Κρις Μπάτλερ (Η.Π.Α., Καναδάς)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 18 Απριλίου

Ο κύριος Λινκ είναι ένα ελαφρώς αφελές αλλά πολύ έξυπνο και καλόψυχο θηρίο που αποτελεί και το τελευταίο δείγμα της πρωτόγονης καταγωγής του Ανθρώπου. Είναι ο σύνδεσμος που λείπει. Με όλο και περισσότερα είδη να είναι υπό εξαφάνιση, ο κύριος Λινκ βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο καθώς είναι ο τελευταίος του είδους του.

image

Ξεκινώντας μια τολμηρή αναζήτηση των μακρινών συγγενών του, θα ζητήσει τη βοήθεια του Σερ Λάιονελ Φρόστ, του μεγαλύτερου ερευνητή μύθων και τεράτων στον κόσμο, και της Αντελίνα Φόρτναϊτ που έχει στην κατοχή της τον μοναδικό γνωστό χάρτη που θα οδηγήσει στη μυθική κοιλάδα που κρύβονται οι μακρινοί συγγενείς του, σε μια απίθανη Οδύσσεια σε όλον τον κόσμο.

«Toy Story 4» (2019) του Τζος Κούλεϊ (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 20 Ιουνίου

Ο Γούντι ήταν πάντα σίγουρος για τη θέση του στον κόσμο και το ότι προτεραιότητα του είναι η φροντίδα του παιδιού του, είτε είναι ο Άντι είτε η Μπόνι. Οπότε, όταν το καινούριο παιχνίδι της Μπόνι, που είναι καρπός χειροτεχνίας από αναλώσιμα υλικά και ακούει στο όνομα Φόρκι αυτοαποκαλείται «σκουπίδι», ο Γούντι αναλαμβάνει να του δείξει ότι πρέπει να αγκαλιάσει το γεγονός ότι είναι ένα παιχνίδι. Όταν η Μπόνυ παίρνει την παρέα σε οικογενειακή εκδρομή, ο Γούντι καταλήγει σε μία απρόσμενη παράκαμψη που του επιφυλάσσει μία συνάντηση με τη χαμένη του φίλη Λόλα. Μετά από χρόνια μοναχικής περιπλάνησης, το περιπετειώδες πνεύμα της Λόλα και οι εμπειρίες της στον δρόμο έρχονται σε αντίθεση με την ντελικάτη, πορσελάνινη επίστρωση της. Πάνω που ο Γούντι και η Λόλα συνειδητοποιούν ότι οι δύο κόσμοι τους είναι μακριά σε ό,τι αφορά τη ζωή τους ως παιχνίδια, την ίδια στιγμή καταλαβαίνουν ότι αυτή είναι η πιο ασήμαντη έγνοια τους.

«Όπως οι περισσότεροι, θεώρησα κι εγώ, πως το «Toy Story 3» ήταν το τέλος της ιστορίας. Και συγκεκριμένα το τέλος της ιστορίας του Woody και του Andy. Όμως, όπως συμβαίνει στη ζωή, κάθε τέλος είναι και μια καινούργια αρχή. Ο Woody τώρα βρίσκεται σε ένα καινούργιο δωμάτιο, με καινούργια παιχνίδια και ένα καινούργιο παιδί και είναι κάτι που δεν είχαμε δει μέχρι τώρα. Οι ερωτήσεις του τι θα σήμαινε και πως θα ήταν κάτι τέτοιο, ήταν η αρχή για μια καινούργια διασκεδαστική ιστορία, που άξιζε να ειπωθεί. Το σύμπαν του Toy Story είναι χτισμένο πάνω στην ιδέα πως όλα στη ζωή (και στον κόσμο) έχουν ένα σκοπό. Η ιστορία του κάθε παιχνιδιού είναι να βρίσκεται εκεί για το «παιδί» του. Αλλά τι συμβαίνει για εκείνα τα παιχνίδια που έχουν φτιαχτεί από άλλα αντικείμενα; Ο Forky είναι φτιαγμένος από αναλώσιμα υλικά, και γι’ αυτό τον λόγο αντιμετωπίζει μια κρίση.» – Τζος Κούλεϊ

Τα αγαπημένα παιχνίδια με την ανθρώπινη καρδιά επιστρέφουν με μία ολοκαίνουρια περιπέτεια, όταν ο Γούντι και η παρέα του βρεθούν μακριά από την έδρα τους για να ανακαλύψουν νέους φίλους και παλιούς- σε ένα ταξίδι που θα τους πάει σε απρόσμενα μέρη. Η τέταρτη ταινία της άκρως επιτυχημένης σειράς, που άλλαξε την ιστορία του animation και κέρδισε μικρούς και μεγάλους, είναι μία ακόμα περιπέτεια, γεμάτη συναίσθημα και χιούμορ. Υπαρξιακά ερωτήματα, παλιές αγάπες, καινούριοι ρόλοι, δυνατές φιλίες, δράση και ανατροπές είναι και πάλι στο επίκεντρο αυτής της, οικογενειακής κινηματογραφικής εμπειρίας. Στην ελληνική μεταγλώττιση ακούγονται οι: Άλκης Κούρκουλος, Γιώργος Λιάντος, Μαρία Πλακίδη, Φοίβος Ριμένας, Δημήτρης Σάρλος, Ευγενία Σκιαθά, Υρώ Μιχαλακάκου, Λορέντζος Φραγκούλης, Τηλέμαχος Κρεβάικας, Ειρήνη Τσίγκα, Λεωνίδας Κουτσόπουλος, Δήμητρα Βαμβακάρη, Άριελ Κωνσταντινίδη, Βίκυ Πετρίδη.

«Ψυχρά κι Ανάποδα ΙΙ» (Frozen II – 2019) των Κρις Μπακ και Τζένιφερ Λι (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 28 Νοεμβρίου

Γιατί γεννήθηκε η Έλσα με μαγικές δυνάμεις; Μαζί με την Άννα, τον Κρίστοφ, τον Όλαφ και τον Σβεν, θα ξεκινήσει ένα επικίνδυνο και συναρπαστικό ταξίδι για να βρει την καταγωγή της και να σώσει για μια ακόμα φορά το βασίλειο της.

image

Το τρυφερό και περιπετειώδες «Ψυχρά κι Ανάποδα» κυκλοφόρησε το 2013 και μας σύστησε δύο αξιαγάπητες αδελφές, ένα γοητευτικό βουνίσιο τύπο και έναν αξέχαστο χιονάνθρωπο που αγαπούσε το καλοκαίρι. Έγινε η πιο επικερδής ταινία κινουμένων σχεδίων όλων των εποχών. Κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων και το εμβληματικό τραγούδι Let It Go, με τη μουσική και τους στίχους των Kristen Anderson-Lopez και Robert Lopez, απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού.

Φέτος, έχει έρθει η ώρα να ανακαλύψουμε την πραγματική αποστολή της Έλσας και σύσσωμη η ομάδα της πρώτης ταινίας αναλαμβάνει να συνεχίσει την κλασική πια ιστορία της πρώτης ταινίας. Η απίθανη παρέα επιστρέφει σε μια επική, μυστηριώδη ιστορία που θα ταξιδέψει τους θεατές σε ένα σκοτεινό, μαγικό δάσος, ένα περιτριγυρισμένο από ομίχλη μέρος, όπου τα τέσσερα στοιχεία της φύσης (γη, άνεμος, νερό, φωτιά) έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο. Εκεί, θα αποκαλυφθούν πολλά μυστικά και όλοι, μα όλοι, οι αγαπημένοι ήρωες θα αλλάξουν για πάντα.

«Ο Μπουνιουέλ στο Λαβύρινθο με τις Χελώνες» ( Buñuel in the Labyrinth of the Turtles / Buñuel en el laberinto de las tortugas – 2018) του Σαλβαδόρ Σιμό (Ισπανία, Ολλανδία, Γερμανία)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 5 Δεκεμβρίου

Παρίσι, 1930. Ο Σαλβαδόρ Νταλί και ο Λουίς Μπουνιουέλ είναι ήδη οι κύριες μορφές του σουρεαλιστικού κινήματος. Απροσδόκητα, ο Μπουνιουέλ μένει χωρίς χρήματα μετά το σκάνδαλο που περιβάλλει την ταινία του «Χρυσή Εποχή». Σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση, δεν μπορεί να διαχειριστεί ούτε το επόμενο έργο του, ένα ντοκιμαντέρ για μία από τις φτωχότερες ισπανικές περιφέρειες, τη Λας Ούρδες. Ωστόσο, ο καλός του φίλος, ο γλύπτης Ραμόν Ασίν, αγοράζει ένα λαχείο με την υπόσχεση ότι, αν κερδίσει, θα πληρώσει για την ταινία. Απίστευτα και αναπάντεχα, η τύχη είναι στο πλευρό τους.

image

Οι κορυφαίοι Ισπανοί παραγωγοί animation του «Wrinkles» και «The Lissing Lynx», ενώνουν τις δυνάμεις τους με τον Σαλβαδόρ Σιμό, δημιουργώντας ένα συναρπαστικό animation-φόρο τιμής στον πατέρα του σουρεαλισμού, Λουίς Μπουνιουέλ. Η ταινία, βασισμένη στην πραγματική ιστορία των γυρισμάτων του ντοκιμαντέρ «Γη Χωρίς Ψωμί», συνδυάζει σκίτσα και επιλεγμένες σκηνές από το αυθεντικό ντοκιμαντέρ, για να σκιαγραφήσει το πορτραίτο ενός νεαρού καλλιτέχνη που αγωνιά να βρει τη φωνή του.

«Όταν ξεκίνησα να γράφω το σενάριο με τον Ελίχιο Μοντέρο, εστιάσαμε στον Λουίς, που όταν το 1932 γύρισε το ντοκιμαντέρ για τις Λας Ούρδες, ήταν ακόμα, ένας νεαρός σκηνοθέτης σε αναζήτηση προσωπικού κινηματογραφικού στυλ και γλώσσας. Τα γυρίσματα αυτά, αποτέλεσαν ένα σημείο καμπής για τη μετέπειτα καριέρα του, διαμορφώνοντας τον τρόπο με τον οποίο έδωσε σχήμα και μορφή στον Σουρεαλισμό και τον κινηματογράφο. Με αυτήν την ταινία επίσης, μας δόθηκε η ευκαιρία να συστήσουμε στους θεατές έναν ακόμη καλλιτέχνη: τον Ραμόν Ασίν. Ένα άτομο μεγαλόψυχο, εξαιρετικά αφοσιωμένο στους άλλους που υπήρξε ταυτόχρονα και παραγωγός κατά τύχη, ζωγράφος, γλύπτης, και ποιητής. Εύχομαι να απολαύσετε , όσο εμείς, αυτό το ταξίδι στον κόσμο του Μπουνιουέλ!« – Σαλβαδόρ Σιμό