Για να ολοκληρωθεί επιτυχώς μία βιογραφία στο Σινεμά, χρειάζεται αρχικά ένα καλό σενάριο και φυσικά ένας εξαιρετικός πρωταγωνιστής. Αυτό φαίνεται πως σκέφτηκε και ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τζούλιαν Σνάμπελ, ο οποίος επέλεξε τον Γουίλεμ Νταφόε για να ενσαρκώσει τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Η επιλογή του, τον δικαίωσε πλήρως, καθώς η είσοδος «Στην Πύλη της Αιωνιότητας», αποτελεί την καλύτερη επιλογή για τη νέα κινηματογραφική εβδομάδα.

Ads

Από εκεί και πέρα, κυκλοφορούν πέντε φιλμ που καλύπτουν μία ευρεία γκάμα επιλογών. Από κινούμενα σχέδια, για μικρά και μεγάλα παιδιά, με τις νέες περιπέτειες των Αστερίξ και Οβελίξ, μέχρι Νέο Ελληνικό Σινεμά για τους πιο ριψοκίνδυνους, με το «Περιμένοντας τη Νονά» του Νίκου Ζαπατίνα. Για τους λάτρεις των ψυχολογικών θρίλερ, αλλά και της περιπέτειας, προτείνουμε το «Glass», με πρωταγωνιστές τους Μπρους Γουίλις, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Τζέιμς Μακαβόι και τον Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, να ολοκληρώνει αξιοπρεπώς την σχετική τριλογία του.

Για όσους όμως η Έβδομη Τέχνη δεν αποτελεί μόνο ένα μέσο διασκέδασης, αλλά και μία έξοδο για ψυχαγωγία, προτείνουμε δύο αξιόλογες ταινίες, οι οποίες αποδεικνύουν ότι το μέλλον του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, μπορεί να είναι ελπιδοφόρο. Από τη Γερμανία έχουμε το συγκινητικό φιλμ «Στους Διαδρόμους» του Τόμας Στούμπερ, ενώ από το παγωμένο Ρέικιαβικ της Ισλανδίας, έρχεται το σουρεαλιστικό «Κάτω από το Δέντρο» του Χάφστεϊν Γκούναρ Σίγουρδσον. Αναλυτικά:

«Στην Πύλη της Αιωνιότητας» (At Eternity’s Gate – 2018) του Τζούλιαν Σνάμπελ (Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιρλανδία, Η.Π.Α.)

Ads

image

Η ταινία σκιαγραφεί τα χρόνια του Βίνσεντ Βαν Γκογκ στην Αρλ της Γαλλίας, μια περίοδος που θεωρείται ως η πιο γόνιμη καλλιτεχνικά αφού εκεί, μαγεμένος από το γαλλικό τοπίο και φως, ο μεγάλος Ολλανδός ιμπρεσιονιστής δημιούργησε μερικά από τα πιο εμβληματικά αριστουργήματά του, όπως η «Έναστρη Νύχτα», το «Υπνοδωμάτιο στην Αρλ» και η σειρά «Ηλιοτρόπια», μεταξύ εκατοντάδων άλλων.

Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης Τζούλιαν Σνάμπελ, υποψήφιος για Όσκαρ για την ταινία «Το Σκάφανδρο και η Πεταλούδα», μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τη ζωή και το έργο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ σε μια αριστουργηματική βιογραφία για τον ρόλο του δημιουργού και τη ζωγραφική τέχνη. Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Γουίλιαμ Νταφόε, σε έναν ρόλο που του απέφερε το Βραβείο Ερμηνείας στο 75ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας. Μαζί του εμφανίζονται οι ηθοποιοί: Όσκαρ Άιζακ, Ρούπερτ Φρεντ, Μαντς Μίκελσεν, Εμανουέλ Σενιέ, Ματιέ Αμαλρίκ, Νιλς Άρεστρουπ.

Ο Γουίλεμ Νταφόε είναι εξαιρετικός ως Βαν Γκογκ, αποδεικνύοντας για ακόμα μία φορά γιατί δικαίως θεωρείται ένας από τους κορυφαίους ηθοποιούς της εποχής μας. Από τον «Αντίχριστο» του Λαρς φον Τρίερ, στον «Τελευταίο Πειρασμό» του Μάρτιν Σκορτσέζε και από τη «Σκόνη του Χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, μέχρι τον «Παζολίνι» του Αμπέλ Φεράρα, δεν υπάρχει ρόλος που να μην έχει καταφέρει να τον φέρει εις πέρας με επιτυχία. Η ερμηνεία του στην «Πύλη της Αιωνιότητας» είναι απολαυστική και δικαίως του χάρισε μία Υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα Ά Ανδρικού Ρόλου σε Δράμα.

«Γνωρίζω τον Τζούλιαν χρόνια και όταν έμαθα ότι θα έκανε μια ταινία για τον Βαν Γκογκ ήθελα τον ρόλο. Διάβασα πολλά για τον ίδιο και συνειδητοποίησα ότι, ενώ όλοι νομίζουμε ότι τον ξέρουμε, στην ουσία δεν γνωρίζουμε τίποτα. Με γοήτευσε φοβερά. Η μεγαλύτερη πρόκληση για εμένα ήταν να μάθω να ζωγραφίζω. Ξεκινήσαμε με τα απλά, τα υλικά και τον τρόπο που έπρεπε να κρατάω τα πινέλα. Σιγά σιγά ο Τζούλιαν μου ζήτησε να ζωγραφίσω μόνος μου. Δεν λέω ότι έγινα ζωγράφος αλλά ένιωσα ελεύθερος μέσα από αυτή τη διαδικασία.» – Γουίλεμ Νταφόε

Διαβάστε επίσης:

«Glass» (2019) του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν (Η.Π.Α.)

image

O Μ. Νάιτ Σιάμαλαν, φέρνει κοντά στη νέα του ταινία, δύο από τους πιο αναγνωρίσιμους χαρακτήρες της φιλμογραφίας του – τον «Άφθαρτο» από το 2000 και τον «Διχασμένο» από το 2016. Το «Glass», είναι ένα εκρηκτικό, περιπετειώδες θρίλερ, που ακολουθεί τους κανόνες των κόμιξ. Από τον «Άφθαρτο», ο Μπρους Γουίλις επιστρέφει ως Ντέιβιντ Νταν και ο Σάμιουελ Λ. Τζάκσον ως Ελάιτζα Πράις, γνωστός και ως Κύριος Γκλας / Mr. Glass. Μαζί τους αυτή τη φορά και ο Τζέιμς Μακαβόι, αναβιώνοντας τον ρόλο του Κέβιν Γουέντελ Κραμπ και των πολλαπλών προσωπικοτήτων του που κατοικούν μέσα του, καθώς και η Άνια Τέιλορ Τζόι ως έισι Κουκ, η μοναδική που επέζησε της συνάντησης μαζί του.

Η ιστορία ακολουθεί το φινάλε του «Διχασμένου» (Split), καθώς ο θεατής παρακολουθεί τον Κύριο Γκλας, να εντοπίζει τον Νταν, καθώς καταδιώκει το Κτήνος, δηλαδή την υπεράνθρωπη εκδοχή του Κραμπ, σε μια σειρά από συναντήσεις που κλιμακώνονται έκρυθμα, ενώ την ίδια στιγμή ο δαιμόνιος Πράις ενορχηστρώνει παρασκηνιακά την κατάσταση, κρύβοντας μυστικά και από τους δύο άντρες. Μαζί τους στο καστ, προσθέστε τους Spencer Clark και Charlayne Woodard από τον «Άφθαρτο» (Unbreakable), που ερμηνεύουν και πάλι τους ρόλους του γιου του Dunn και της μητέρας του, αντίστοιχα, αλλά και την βραβευμένη με Χρυσή Σφαίρα, Σάρα Πόλσον (American Horror Story, The Post, 12 Years a Slave). Με το «Glass» ο Μ. Νάιτ Σιάμαλαν ολοκληρώνει την σχετική τριλογία του κι αν τυχόν σας άρεσαν οι δύο προηγούμενες ταινίες της σειράς, την συστήνω ανεπιφύλακτα.

«Είναι νοσταλγικό για μένα. Δείχνει ένα μεγάλο μέρος της καριέρας μου, οπότε ένιωσα πολλά συναισθήματα και την ανάγκη να το κάνω σωστά», λέει χαρακτηριστικά ο δημιουργός, που ταυτόχρονα κάνει δώρο στο κοινό σκηνές από τις προηγούμενες ταινίες που δεν είχαν μπει στο τελικό μοντάζ: «Ήταν εκπληκτικό, γιατί αυτές οι σκηνές ήταν συνέχεια στο μυαλό μου. Χαρήκαμε που τις βάλαμε στην ταινία και το κοινό θα ενθουσιαστεί».

Διαβάστε επίσης:

«Στους Διαδρόμους» (In The Aisles / In den Gängen – 2018) του Τόμας Στούμπερ (Γερμανία)

image

Η παντρεμένη Μάριον δεν αργεί να κερδίσει την προσοχή του Κρίστιαν, του ντροπαλού νεοφερμένου συναδέλφου με τον οποίο μοιράζεται την άχαρη καθημερινότητα των διαδρόμων ενός αχανούς σουπερμάρκετ, εκεί όπου σύντομα ανθίζει ένας τρυφερός έρωτας.

Η Σάντρα Χίλερ του «Τόνι Έρντμαν» και ο ηθοποιός – αποκάλυψη, Φραντς Ρογκόφσκι, πρωταγωνιστούν σε μια βαθιά ανθρώπινη δημιουργία για την τυραννία της ρουτίνας και την ευεργετική επέμβαση της αγάπης, παίζοντας ευρηματικά με τους κώδικες του χιούμορ, της ελπίδας, αλλά και της απόγνωσης.

Βραβείο Οικουμενικής Επιτροπής στο 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου για μία ιδιαίτερη και αξιόλογη ταινία, την οποία είχαμε παρακολουθήσει και προτείνει κατά την προβολή της στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας. Εκεί όπου είχαμε την ευκαιρία να την δούμε παρουσία του σκηνοθέτη, ο οποίος και τιμήθηκε τόσο με το Βραβείο Σεναρίου, όσο και με το Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου. Ο σκηνοθέτης δήλωσε σχετικά:

«Μόλις διάβασα την ιστορία του Clemens Meyer, In the Aisles στη συλλογή διηγημάτων του All The Lights ήθελα να τη σκηνοθετήσω. Η εικόνα ενός μοναχικού, νέου άντρα που βυθίζεται στον κόσμο των διαδρόμων ενός σουπερμάρκετ μου φάνηκε τόσο γοητευτική που δεν με άφηνε να ησυχάσω. Ο θόρυβος της λεωφόρου απέξω, το κρυφό τσιγάρο στη βάρδια, η καφετιέρα, η νυχτερινή βάρδια και ο υπεύθυνος της που επιμένει να χαιρετά δια χειραψίας καθέναν από τους υπαλλήλους ήταν πολύ δυνατές κινηματογραφικές εικόνες που με στοίχειωσαν. Η ιστορία του Meyer έχει απίστευτο βάθος και χρειάζεται ελάχιστες λεπτομέρειες για να γίνει ταινία. Όσα μένουν ανείπωτα τα ενώνει σαν παζλ ο αναγνώστης και στην ταινία μου ο θεατής. Η αγάπη, η απώλεια στους διαδρόμους του σουπερμάρκετ, της ζωής. Η «γλυκιά» Μarion από τον διάδρομο των Γλυκών, ο Bruno, o Rudi, η Irina και ο Klaus, όλοι αντιπροσωπεύουν κάτι παραπάνω από τον εαυτό τους. Είναι η γλυκιά ζεστασιά μιας κοινότητας ανθρώπων που βιώνουν μαζί την ευτυχία, τη χαρά ή τη λύπη και μοιράζονται συναισθήματα στους στενούς διαδρόμους του σουπερμάρκετ».

«Περιμένοντας τη Νονά» (2019) του Νίκου Ζαπατίνα (Ελλάδα)

image

Ηρακλής και Αγησίλαος, δύο επιστήθιοι φίλοι, εγκαταλείπουν την Αθήνα και ξεκινούν για τη Νάξο όταν μαθαίνουν ότι η πολυαγαπημένη νονά του Ηρακλή, βρίσκεται κοντά στον θάνατο. Ταυτόχρονα, η Φαίδρα που ζει μόνιμα στη Γερμανία ετοιμάζεται να περάσει το πρώτο καλοκαίρι της στην πατρίδα κι έτσι καταφθάνει στο νησί παρά τις έντονες αντιδράσεις της μητέρας της Ερμιόνης. Η συνάντηση όλων στο νησί θα γίνει αφορμή για μια σειρά από απίστευτες καταστάσεις ζωής και θανάτου, σε μια αισιόδοξη και τρυφερή κωμωδία με απροσδόκητο φινάλε.

«Το θέμα της ταινίας είναι πιο πολύ η αφορμή για να ζήσουμε παρέα με το κοινό μία δυνατή φιλία, του Ηρακλή με τον Αγησίλαο. Νομίζω όλοι έχουμε έναν τέτοιο φίλο οπότε αμέσως η θέαση της ταινίας αποκτά άλλη διάσταση. Εγώ έχω ευτυχώς τέτοιες δυνατές φιλίες, κυρίως από τα παιδικά και φοιτητικά χρόνια», δηλώνει ο Θανάσης Τσαλταμπάσης που υποδύεται τον Ηρακλή.

Το «Περιμένοντας τη Νονά» του Νίκου Ζαπατίνα (που στο παρελθόν έχει σκηνοθετήσει ταινίες όπως: «Ένας κι Ένας», «Εφάπαξ», «Μια φορά και ένα μωρό», «Ο Ηλίας του 16ου», «Το φιλί της ζωής»), είναι μία ευχάριστη ταινία, με καλή χημεία ανάμεσα στους βασικούς πρωταγωνιστές – Θανάσης Τσαλταμπάσης, Λευτέρης Ελευθερίου, Demy, Κατερίνα Παπουτσάκη, Joel Cederberg – γρήγορο ρυθμό και με φόντο το νησί της Νάξου, το οποίο είναι ουσιαστικά αυτό που κερδίζει τις εντυπώσεις, χαρίζοντας με τα μοναδικά κυκλαδίτικα χρώματα και την άγρια ομορφιά της, μία ευχάριστη διασκέδαση στους θεατές. Αν έχετε παρακολουθήσει παλαιότερες ταινίες του δημιουργού και σας άρεσαν, θα περάσετε όμορφα και εδώ, αν πάλι όχι, καλύτερα να την αποφύγετε.

«Αστερίξ: Τo Μυστικό του Μαγικού Ζωμού» (Astérix: Le secret de la potion magique – 2018) των Αλεξάντρ Αστιέ και Λουίς Κλισί (Γαλλία)

image

Έπειτα από μια πτώση κατά τη συγκομιδή του γκι, ο δρυΐδης Πανοραμίξ αποφασίζει πως είναι καιρός να εξασφαλίσει το μέλλον του χωριού. Μαζί με τον Αστερίξ και τον Οβελίξ ξεκινά ένα ταξίδι στον γαλατικό κόσμο, αναζητώντας έναν νεαρό, ταλαντούχο δρυΐδη, για να του μεταδώσει το Μυστικό του Μαγικού Ζωμού.

Οι θρυλικοί Γαλάτες επιστρέφουν σ’ αυτή την ταινία κινουμένων σχεδίων. Μετά το επιτυχημένο «Αστερίξ: Η Κατοικία των Θεών», η νέα περιπέτεια, «Αστερίξ: Τo Μυστικό του Μαγικού Ζωμού» σφύζει από ποπ αναφορές καθώς ξετυλίγει μία πρωτότυπη ιστορία που προσπαθεί αν μείνει πιστή στο πνεύμα των θρυλικών κόμικς των Goscinny και Uderzo. Απευθύνεται τόσο στους νέους, όσους και στους παλιότερους φίλους του γαλατικού χωριού, καθώς προβάλλεται μεταγλωττισμένο, αλλά και με υπότιτλους.

«Κάτω από το Δέντρο» (Undir trénu / Under the Tree – 2017) του Χάφστεϊν Γκούναρ Σίγουρδσον (Ισλανδία, Γαλλία)

image

O Άτλι, πατέρας μιας τετράχρονης, χωρίζει με τη σύντροφό του κι αναγκάζεται να επιστρέψει στο πατρικό του. Εκεί βυθίζεται σταδιακά στη διαμάχη που έχουν οι γονείς του με τους γείτονές ​λόγω τη​ς​ ​σκιάς του πανέμορφου ​γιγαντιαίου ​δέντρου​ τους,​​ η οποία φαίνεται να τους ενοχλεί. ​Η κλιμάκωση θα είναι ραγδαία, με συνέπεια πολύ σύντομα, να χαθεί κάθε έλεγχος.

Όλα αυτά και πολλά ακόμα απρόοπτα συμβαίνουν σε αυτό το πρωτότυπο, σουρεαλιστικό φιλμ που διαθέτει ένα ιδιαίτερο, μαύρο χιούμορ και το οποίο μας ταξιδεύει στα προάστια του Ρέικιαβικ. Εκεί γινόμαστε μάρτυρες στην κόντρα δύο οικογενειών που μένουν σε διπλανά σπίτια. Οι διαφωνίες τους, γίνονται ο κινητήριος μοχλός της ταινίας, οδηγώντας μοιραία σε κωμικοτραγικές και συχνά πυκνά, εξωφρενικές καταστάσεις.

Το έργο του Χάφστεϊν Γκούναρ Σίγουρδσον, «Κάτω από το Δέντρο», είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε και στο 59ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης στο Τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες», ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι αποτέλεσε και την επίσημη πρόταση της Ισλανδίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας του 2018. Επίσημη συμμετοχή στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας και συγκεκριμένα στο Διαγνωστικό Τμήμα «Ορίζοντες».