Ο άνθρωπος, ως ανεξάρτητη οντότητα είναι κάτι το απαγορευμένο. Όλοι και όλα, παρακολουθούνται από τον πολιτεία – φύλακα και η ελευθερία βούλησης δεν αποτελεί παρά μία άγνωστη και χαμένη αξία. Το «Μπραζίλ» του 1985, είναι το προφητικό κινηματογραφικό αριστούργημα του Τέρι Γκίλιαμ, το οποίο εξελίσσεται σ’ ένα δισυπόστατο αλλά τραγικά οικείο περιβάλλον. Προβάλλεται με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης του 9ου Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας

Ads

Οι έχοντες την κάθε είδους εξουσία, συχνά πυκνά χρησιμοποιούν τον φόβο ως μοχλό πίεσης, αλλά κι ως προϊόν εκμετάλλευσης και χειραγώγησης των λαών, με συνήθης δικαιολογία την τάξη και την ασφάλεια του συστήματος. Ο πολίτης πλέον έχει αξία για το κράτος μόνο ως μέρος ενός ενιαίου και άβουλου συνόλου.

Ο Σαμ (Τζόναθαν Πράις / Jonathan Pryce) είναι μέρος μιας τέλειας μελλοντικής πραγματικότητας που κυβερνάται από την τεχνολογία και τη γραφειοκρατία κι εμποδίζει την οποιαδήποτε δημιουργία ονείρων. Μια σειρά, όμως, από παράξενες καταστάσεις δίνει άλλη τροπή στα δεδομένα, κι εκείνος αρχίζει να ονειρεύεται, γνωρίζοντας μία μυστηριώδη γυναίκα.

image

Ads

Το φιλμ – σημείο αναφοράς του σπουδαίου Τέρι Γκίλιαμ, είναι πραγματικά, ένα μοναδικό στο είδος του έργο. Βρισκόμαστε στο 1985 κι ο Γκίλιαμ, κάνοντας ένα διάλειμμα από τους αγαπημένους και πάντα απολαυστικούς Monty Python, μας χαρίζει ίσως την καλύτερη ταινία της πλούσιας φιλμογραφίας του.

Παράλληλα είναι και η πρώτη ταινία της άτυπης τριλογίας του, η οποία θα συνεχιστεί δέκα χρόνια μετά, με το φιλμ «Twelve Monkeys» (1995), για να ολοκληρωθεί με το «Θεώρημα του Μηδενός» (The Zero Theorem – 2013).

image

Συνδυάζοντας μοναδικά τη γλυκιά μελαγχολία του Κάφκα, με την πλούσια φαντασία του Όργουελ, ο Τέρι Γκίλιαμ, δημιουργεί έναν δικό του μοναδικό και συνάμα, ονειρικό κόσμο, χαμένο στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Στο καστ συναντάμε τον Τζόναθαν Πράις, στον καλύτερο ρόλο της καριέρας του, ο οποίος υποδύεται υποδειγματικά τον Sam Lowry, με τους Robert De Niro, Katherine Helmond, Ian Holm, Bob Hoskins, Jim Broadbent και Ian Richardson, να εμφανίζονται σε μικρότερους αλλά χαρακτηριστικούς ρόλους.

image

Το υπέροχο «Μπραζίλ» (Brazil) του Τέρι Γκίλιαμ, απέσπασε δύο Υποψηφιότητες για Όσκαρ, στις Κατηγορίες, Καλύτερου Σεναρίου και Art Direction, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να κερδίσει κάποιο χρυσό αγαλματίδιο. Γεγονός το οποίο δεν μειώνει στο ελάχιστο, την σπουδαία καλλιτεχνική του αξία.

Τέρι Γκίλιαμ / Terry Gilliam

Γεννημένος στη Μινεάπολις της Μινεσότα, εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο τη δεκαετία του ‘60 όπου έγινε μέλος των θρυλικών Monty Python. Σκηνοθέτησε μαζί με τον Τέρι Τζόουνς, «Το Αδελφάτο των Ιπποτών της Ελεεινής Τραπέζης» (Monty Python and the Holy Grail) το 1975. Επιτέλεσε παραγωγός στο «Ένας Προφήτης, Μα τι Προφήτης!» (Life of Brian) το 1979 στο οποίο επίσης πρωταγωνίστησε κι εργάστηκε ως animator. Η συμβολή του στο «Το Νόημα της Ζωής» (The Meaning of Life) το 1983 ήταν μια εκκεντρική μικρού μήκους ταινία με τίτλο «The Crimson Permanent Assurance».

image

Η πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε μόνος του ήταν το «Αδελφάτο των Ιπποτών και ο Δράκος της Συμφοράς» (Jabberwocky) το 1977, το οποίο ακολούθησε το «Υπέροχοι Ληστές και τα Κουλουβάχατα της Ιστορίας» (Time Bandits) το 1981. Το 1985 κυκλοφόρησε το «Brazil», ένα δυστοπικό φιλμ επιστημονικής φαντασίας το οποίο τιμήθηκε με δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ (Καλύτερου Σεναρίου και Καλλιτεχνικής Επιμέλειας). Ακολούθησαν «Οι Περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν» το 1988 το οποίο ήταν υποψήφιο για τέσσερα Όσκαρ.

Ο Τέρι Γκίλιαμ σκηνοθέτησε τις τρεις επόμενες ταινίες του στις Η.Π.Α.: Ο «Βασιλιάς της Μοναξιάς» (The Fisher King – 1991) του χάρισε μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα, ενώ ακολούθησαν τα φιλμ «Δώδεκα Πίθηκοι» (Twelve Monkeys) το 1995 και το «Φόβος & Παράνοια στο Λας Βέγκας» το 1998.

Το 2000 πήγε στην Ισπανία με σκοπό να ξεκινήσει τα γυρίσματα για το Δον Κιχώτη αλλά οι συνθήκες δε του το επέτρεψαν. Αντ’ αυτού σκηνοθέτησε το «Αδερφοί Γκριμ» (The Brothers Grimm) που κυκλοφόρησε το 2005 και το «Tideland» την ίδια χρονιά. Η επόμενη ταινία του «Ο Φανταστικός Κόσμος του Δρ. Παρνάσους» (The Imaginarium of Dr Parnassus (2009)) ήταν υποψήφια για δύο Όσκαρ.

image

Το 2011, ο Γκίλιαμ έγραψε και σκηνοθέτησε την 20λεπτη μικρού μήκους «The Wholly Family», που βραβεύτηκε ως Καλύτερη Ταινία από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου. Το 2013 κυκλοφόρησε το «The Zero Theorem». Το 2011 έκανε το ντεμπούτο του στην όπερα με το «The Damnation of Faust» και το 2014 σκηνοθέτησε το «Benvenuto». Ο σκηνοθέτης ζει μόνιμα στο Λονδίνο και με το Δον Κιχώτη να έχει βγει από τη ζωή του ανυπομονεί να περάσει ένα μεγάλο διάστημα επιλόχειας κατάθλιψης.

Διαβάστε επίσης:

Μπραζίλ / Brazil
Σκηνοθεσία: Τέρι Γκίλιαμ
Σενάριο: Τέρι Γκίλιαμ, Tom Stoppard και Charles McKeown
Πρωταγωνιστές: Τζόναθαν Πράις, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Kim Greist, Κάθριν Χέλμοντ, Ιαν Χολμ, Μπομπ Χόσκινς, Michael Palin, Τζιμ Μπρόντμπεντ, Ίαν Ρίτσαρντστον, Πίτερ Βόγκαν, Ρέι Κούπερ, Σιμόν Τζόουνς, Τέρι Γκίλιαμ
Μουσική: Michael Kamen
Φωτογραφία: Ρότζερ Πρατ
Μοντάζ: Julian Doyle
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.
Έτος Παραγωγής: 1985
Διάρκεια: 132 λεπτά
Η συγκεκριμένη προβολή πραγματοποιείται σε συνεργασία με το British Council
Πότε: Τετάρτη 28 Αυγούστου, στις 21:00
Πού: Θέατρο Δουργούτι | Είσοδος Ελεύθερη

9ο Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου

Πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, το αγαπημένο καλοκαιρινό σινεφίλ ραντεβού της πρωτεύουσας ολοκληρώνεται. Το Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας / Athens Open Air Film Festival, πραγματοποιήθηκε για 9η συνεχή χρονιά με δροσερές εκδηλώσεις. Το πρόγραμμά του περιελάμβανε 19 κλασικές ταινίες, οι οποίες προβλήθηκαν στην μεγάλη οθόνη, σε επιλεγμένα σημεία της πόλης, πάντα με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Διαβάστε επίσης: