Η «Φωτογραφία» του Νίκου Παπατάκη φιγουράρει αδιάλειπτα και δικαίως, στις κορυφαίες δημιουργίες του Ελληνικού Σινεμά, ενώ παρά το γεγονός ότι εκτυλίσσεται ως επί το πλείστον στο Παρίσι συνιστά μία από τις πλέον διορατικές φιλμικές ματιές που εξερεύνησαν τη γεμάτη πληγές νεότερη Ιστορία της Ελλάδας. Η ταινία προβάλλεται στο 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, δίνοντας μας την ευκαιρία να την απολαύσουμε και πάλι επί της μεγάλης οθόνης, στο πλαίσιο του Αφιερώματος: «Νίκος Παπατάκης – 100 χρόνια από τη γέννησή του».

Ads

Η Φωτογραφία / La Photo
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Νίκος Παπατάκης / Nikos Papatakis
Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Τσάγκας, Άρης Ρέτσος, Ζωζώ Ζάρπα, Χρήστος Βαλαβανίδης, Δέσποινα Τομαζάνη
Φωτογραφία: Άρης Σταύρου, Arnaud Desplechin
Μοντάζ: Delphine Desfons
Μουσική: Χριστόδουλος Χάλαρης
Έτος: 1986
Χώρα: Γαλλία, Ελλάδα
Διάρκεια: 110 λεπτά
Σάββατο 1η Δεκεμβρίου στις 16:00, στον Κινηματογράφο Τριανόν

image

Στα χρόνια της δικτατορίας, ο Ηλίας υπηρετεί μια δύσκολη θητεία στον στρατό, χαρακτηρισμένος ως γιος κομουνιστή που πολέμησε και σκοτώθηκε στον Εμφύλιο. Για τον ίδιο λόγο, όταν απολύεται και επιστρέφει στη μικρή κοινωνία της Καστοριάς, δεν μπορεί να ελπίζει σε κάτι, παρά μόνο να μεταναστεύσει, όπου κι αν αυτό είναι εφικτό.

Ads

Φεύγει λοιπόν για το Παρίσι και προσπαθεί να προσεγγίσει έναν γουναρά που βρίσκεται εκεί από χρόνια, τον Γεράσιμο, μακρινό συγγενή της μητέρας του. Μέρα με τη μέρα αναπτύσσεται μεταξύ τους μια σχέση εμπιστοσύνης και αγάπης, όμως ταυτόχρονα τα πάντα οικοδομούνται πάνω σ΄ ένα επιπόλαιο ψέμα που ο Ηλίας είπε στον Γεράσιμο, το πρώτο βράδυ της γνωριμίας τους, όταν συνέστησε την κοπέλα μιας φωτογραφίας που είχε μαζί του, ως τη φανταστική αδελφή του.

image

Ο Γεράσιμος στους μήνες που ακολουθούν την ερωτεύεται και αναδιατάσσει πλέον ολόκληρη τη ζωή του, με σκοπό να την παντρευτεί. Διχασμένος ανάμεσα στην ειλικρινή ευγνωμοσύνη και την ανάγκη της επιβίωσης, ο Ηλίας συνεχίζει να τροφοδοτεί με ψέματα την εξ αποστάσεως αγάπη του Γεράσιμου για μια γυναίκα που δεν υπάρχει, την Ευτυχία, έως ότου πια, οι δυο τους επιστρέφουν στην Ελλάδα για τον γάμο.

Στη «Φωτογραφία», ο γεννημένος στην Αιθιοπία Νίκος Παπατάκης απεικονίζει τη σκοτεινιά που σκέπαζε τη χώρα καταγωγής του κατά τα χρόνια της χούντας μέσα από το κάτοπτρο της νοσταλγίας και την ερημιά της μετανάστευσης.

image

Το φιλμ αποτέλεσε επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1986, αλλά και στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 1987.

Μια αλληγορική ιστορία με τη μορφή σύγχρονης τραγωδίας, γύρω από τις «παρεξηγήσεις» και τις απάτες της σύγχρονης ελληνικής Ιστορίας.

Νίκος Παπατάκης

image

Ο Νίκος Παπατάκης, γεννήθηκε στην Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας στις 5 Ιουλίου του 1918, όπου και πολέμησε τα ιταλικά στρατεύματα του Μουσολίνι. Στη συνέχεια ο Παπατάκης αναγκάστηκε να εξοριστεί βρίσκοντας καταφύγιο αρχικά στον Λίβανο και εν συνεχεία στην Ελλάδα. Κατόπιν εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι. Εκεί συναναστράφηκε με την πλειοψηφία της γαλλικής διανόησης, από τον Ζαν Πολ Σαρτρ μέχρι τον Ζαν Ζενέ και τους ποιητές Αντρέ Μπρετόν, Ζακ Πρεβέρ και Ρομπέρ Ντενό.

Το 1962 γυρίζει την πρώτη του ταινία «Οι Άβυσσοι», βασισμένη στο μυθιστόρημα του Ζενέ «Οι Δούλες». Το 1967 υπογράφει την ταινία «Οι Βοσκοί της Συμφοράς», όπου καταγγέλλει τη δικτατορία των συνταγματαρχών στην Ελλάδα. Το 1975 η ταινία του «Gloria Mundi» έθιγε την πραγματικότητα των βασανιστηρίων στην Αλγερία.

Με τους «Ισορροπιστές» το 1991 υπέγραψε ένα αιχμηρό πορτρέτο του Ζενέ, τον οποίο υποδύθηκε αξεπέραστα ο κορυφαίος Γάλλος ηθοποιός, Μισέλ Πικολί. Στη «Φωτογραφία», μία από τις λυρικότερες ελληνικές ταινίες, εξερευνά το θέμα της νοσταλγίας του ξενιτεμένου θίγοντας πολλά σημεία της τραγικής ιστορίας της νεότερης Ελλάδας.

31ο Πανόραμα

Πιστό στο ραντεβού του με το σινεφίλ κοινό, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, επέστρεψε και υποδέχεται στον Κινηματογράφος Τριανόν, από τις 22 Νοεμβρίου έως και τις 5 Δεκεμβρίου, μερικές από τις καλύτερες ευρωπαϊκές κι ελληνικές ταινίες της σεζόν. Το Tvxs.gr είναι και φέτος χορηγός επικοινωνίας στο μακροβιότερο φεστιβάλ της Αθήνας και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για μία διοργάνωση που κατέχει δικαίως μία ιδιαίτερη θέση στα κινηματογραφικά τεκταινόμενα της πρωτεύουσας.

image

Στο επίκεντρο της φετινής 31ης έκδοσης είναι ο πλούσιος, πολύμορφος και συχνά αναπάντεχος κόσμος της γυναίκας. Το φεστιβάλ επαναφέρει τους ποικίλους ρόλους της γυναίκας μέσα από τον κινηματογράφο, όχι μόνο τον πρόσφατο, αλλά και τον παλιότερο. Αν το μέλλον είναι γυναίκα, όπως έλεγε πριν από 34 χρόνια ο Μάρκο Φερέρι, σήμερα, το μέλλον αυτό είναι κιόλας εδώ, γι’ αυτό και το 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου αποφάσισε να δώσει, στο φετινό του πρόγραμμα, τον πρώτο ρόλο στη γυναίκα.

Διαβάστε επίσης:

Εισιτήρια

  • Τιμή εισιτηρίου (ανά προβολή): 5€
  • Κάρτα Διαρκείας 5 προβολών: 15€
  • Κάρτα Διαρκείας 10 προβολών: 30€
  • Δωρεάν εισιτήρια για ανέργους και ΑμεΑ

Για περισσότερες πληροφορίες: Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου