Συνδυάζοντας μοναδικά τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ και μετατρέποντας το προσωπικό δράμα της ηρωίδας σ’ ένα ευρύτερο κοινωνικό και φιλοσοφικό σχόλιο, ο σκηνοθέτης Ζαν-Λυκ Γκοντάρ παρουσιάζει μία από τις πιο αντιπροσωπευτικότερες ταινίες του γαλλικού Νέου Κύματος, με πρωταγωνίστρια την σύντροφό του και μούσα του, Άννα Καρίνα. Η ταινία προβάλλεται σήμερα στο 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, δίνοντας μας την ευκαιρία να την απολαύσουμε και πάλι επί της μεγάλης οθόνης, στο πλαίσιο του Αφιερώματος: «7η Τέχνη – 7 Γυναίκες – 7 Ταινίες».

Ads

«Ζούσε τη Ζωή της» (Vivre sa vie / My Life to Live – 1962) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
Κυριακή 25 Νοεμβρίου στις 22:15, στον Κινηματογράφο Τριανόν

Η Νανά (Άννα Καρίνα) είναι πωλήτρια σε κατάστημα δίσκων στο Παρίσι. Αντιμετωπίζοντας οικονομικά προβλήματα, εγκαταλείπει τόσο τον σύντροφό της όσο και τη δουλειά της και αρχίζει να εκπορνεύεται. Αναζητώντας την ευτυχία μακριά από τον σύζυγο και το παιδί της, βρίσκει μια ψευδαίσθηση ελευθερίας στα πεζοδρόμια του Παρισιού.

image

Ads

Η ταινία μας παρουσιάζει σταδιακά αλλά και μεθοδικά, το πέρασμα της ηρωίδας από την ευκαιριακή, «ερασιτεχνική» εκπόρνευση, στην επαγγελματική πορνεία, καταγράφοντας μια σειρά από διαδοχικές στιγμές αυτής της πορείας.

Έχοντας εκδιωχθεί από το διαμέρισμά της, η Νανά (έμμεση αναφορά στον Εμίλ Ζολά) θέλει αρχικά να γίνει ηθοποιός. Πηγαίνει λοιπόν στον κινηματογράφο και παρακολουθεί την κλασική βωβή ταινία «Τα πάθη της Ζαν Ντ’ Αρκ» του Καρλ Ντράγιερ. Ωστόσο η αποτυχία της στο χώρο του Σινεμά τη στρέφει στην «εύκολη λύση» της πορνείας.

image

Πιστεύοντας ότι μπορεί να «δανείζει» το κορμί της στους άλλους χωρίς να χάσει την ψυχή της, η Νανά διεκδικεί, μέσα από την εκπόρνευση, να κερδίσει την ελευθερία της. Η πραγματικότητα, όμως, θα τη διαψεύσει. Κι αυτό διότι, όπως είναι αναπόφευκτο, πέφτει στα χέρια ενός προαγωγού, ενώ παράλληλα γνωρίζει κι έναν άντρα ο οποίος θα την ερωτευθεί…

Ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, είναι αναμφισβήτητα ένας σκηνοθέτης που όρισε το Γαλλικό Σινεμά και ιδιαίτερα το Γαλλικό Νέο Κύμα, την περίφημη Νουβέλ Βαγκ. Ο δημιουργός, συνδυάζει εδώ μοναδικά τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ και μας παρουσιάζει ένα υπέροχο δείγμα γραφής, ενός κινηματογραφικού ρεύματος, που έμελλε να αλλάξει για πάντα, την σύγχρονη ιστορία του Παγκόσμιου Σινεμά.

image

Tο «Ζούσε τη Ζωή της» δεν είναι απλά οι γυμνοί τοίχοι του Παρισιού, που κινηματογραφούνται έξοχα στο ασπρόμαυρο φιλμ από τον φωτογράφο Pαούλ Kουτάρ, ούτε μόνο το σχεδόν μαγικό πρόσωπο της Άννας Kαρίνα που λάμπει διαρκώς. Είναι όλα αυτά μαζί και ταυτόχρονα ο Γκοντάρ μας εισάγει στον κόσμο του.

Έναν κόσμο προσωπικής σκέψης που μέσα από τη δημιουργική φαντασία του καλλιτέχνη και τις συνεχείς αναφορές και παραπομπές, παίζει ένα διαρκές κρυφτό με τον θεατή, από τον οποίο σχεδόν απαιτεί να συνεχίσει να παρακολουθεί το έργο.

image

Μια όμορφη πωλήτρια, αποφασίζει για τους δικούς της λόγους, να γίνει πόρνη. Θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο ζει με ακραίο κι απόλυτο τρόπο την ελευθερία να διαθέσει τον εαυτό της όπως εκείνη θέλει. Όμως, ο πολιτικοποιημένος Γκοντάρ δεν κάνει μελόδραμα. Κάθε άλλο. Χρησιμοποιώντας έναν κατεξοχήν ανθρώπινο τύπο του μελοδράματος με ελεύθερο, σχεδόν άναρχο, και αποδραματοποιημένο τρόπο, ο Γκοντάρ καταφέρνει να μας δείξει την ελευθερία, γυμνή από ψευδαισθήσεις.

image

Το «Ζούσε τη Ζωή της» ανήκει στην πρώιμη δημιουργική περίοδο του επαναστάτη, φιλοσόφου και ποιητή της Nouvelle Vague, Ζαν-Λυκ Γκοντάρ. Είναι μόλις η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του, καθώς έχουν προηγηθεί τα φιλμ: «Με Κομμένη Την Ανάσα», «Ο Μικρός Στρατιώτης» και «Η Γυναίκα Είναι Γυναίκα».

Όπως και στις προηγούμενες δημιουργίες του, ο Γκοντάρ παρουσιάζει κι εδώ όλα τα χαρακτηριστικά που τον αντιπροσωπεύουν. Άμεσες αναφορές σε άλλους δημιουργούς και κινηματογραφικά είδη, πειραματική και αυτοσχεδιαστική διάθεση, ελευθερία στην κίνηση της κάμερας κι ένα διαρκές παιχνίδι, ανάμεσα στον δημιουργό και τον θεατή.

image

Διαβάστε επίσης:

31ο Πανόραμα

Πιστό στο ραντεβού του με το σινεφίλ κοινό, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, επέστρεψε και υποδέχεται στον Κινηματογράφος Τριανόν, από τις 22 Νοεμβρίου έως και τις 5 Δεκεμβρίου, μερικές από τις καλύτερες ευρωπαϊκές κι ελληνικές ταινίες της σεζόν. Το Tvxs.gr είναι και φέτος χορηγός επικοινωνίας στο μακροβιότερο φεστιβάλ της Αθήνας και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για μία διοργάνωση που κατέχει δικαίως μία ιδιαίτερη θέση στα κινηματογραφικά τεκταινόμενα της πρωτεύουσας.

image

Στο επίκεντρο της φετινής 31ης έκδοσης είναι ο πλούσιος, πολύμορφος και συχνά αναπάντεχος κόσμος της γυναίκας. Το φεστιβάλ επαναφέρει τους ποικίλους ρόλους της γυναίκας μέσα από τον κινηματογράφο, όχι μόνο τον πρόσφατο, αλλά και τον παλιότερο. Αν το μέλλον είναι γυναίκα, όπως έλεγε πριν από 34 χρόνια ο Μάρκο Φερέρι, σήμερα, το μέλλον αυτό είναι κιόλας εδώ, γι’ αυτό και το 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου αποφάσισε να δώσει, στο φετινό του πρόγραμμα, τον πρώτο ρόλο στη γυναίκα.

Διαβάστε επίσης:

Εισιτήρια

  • Τιμή εισιτηρίου (ανά προβολή): 5€
  • Κάρτα Διαρκείας 5 προβολών: 15€
  • Κάρτα Διαρκείας 10 προβολών: 30€
  • Δωρεάν εισιτήρια για ανέργους και ΑμεΑ

Για περισσότερες πληροφορίες: Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου