Ο Γιώργος Αυγερόπουλος, στρέφει την κάμερά του στην ελληνική κοινωνία και καταγράφει τα σημαντικότερα γεγονότα της τελευταίας πενταετίας. Το οικονομικό και πολιτικό αδιέξοδο, την προσφυγική κρίση, τη δίκη της Χρυσής Αυγής, αλλά και τη δολοφονία του ακτιβιστή, Ζακ Κωστόπουλου.

Ads

Το «AGORA II – Δεσμώτες», δεν είναι ένα απλό ντοκιμαντέρ, αλλά ένα ιστορικό ντοκουμέντο. Μία κιβωτό της μνήμης που προ(σ)καλεί τον θεατή να το παρακολουθήσει, γεννώντας ερωτήματα και προβληματισμούς για το παρόν και το μέλλον της χώρας μας.

Ο καταξιωμένος δημοσιογράφος και κινηματογραφιστής, έξι χρόνια μετά το επιτυχημένο και βραβευμένο ντοκιμαντέρ, «Agora Ι – Από τη Δημοκρατία στις Αγορές», επιστρέφει δριμύτερος, καλώντας μας να θυμηθούμε όλα όσα συνέβησαν στην χώρα μας, τα τελευταία πέντε χρόνια. Το ταξίδι είναι επώδυνο. Οι αναμνήσεις ζωντανεύουν και ενοχλούν και τα ερωτήματα, πολλά και αναπάντητα.

image

Ads

Από τις μαραθώνιες διαπραγματεύσεις στα Eurogroup, μέχρι τα capital controls και από την ελπίδα του δημοψηφίσματος, μέχρι την επιβολή των μνημονίων. Ένα κράτος που προσπάθησε ανεπιτυχώς να διαχειριστεί την προσφυγική και μεταναστευτική κρίση, που εγκαταλείφθηκε μόνο του από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία κλείνοντας τα σύνορα της, άφησε αβοήθητη την Ελλάδα, απέναντι στο σημαντικότερο πρόβλημα της εποχής μας.

Οι εικόνες πονούν, ενοχλούν, αλλά η αλήθεια είναι δυστυχώς αδυσώπητη. Όσο κι αν θες να χαρείς από την έξοδο των φασιστών της Χρυσής Αυγής από τα έδρανα της Βουλής, δεν μπορείς παρά να συγκλονιστείς από την παρουσία της Μάγδας Φύσσα, αλλά κυρίως από την στυγνή δολοφονία του ακτιβιστή της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας και των οροθετικών, Ζακ Κωστόπουλου.

image

Όλα αυτά τα γεγονότα, βρίσκονται εδώ καταγεγραμμένα μέσα από τον φακό του Γιώργου Αυγερόπουλου. Το «AGORA II – Δεσμώτες» δεν είναι ένα «εύκολο» ντοκιμαντέρ. Απαιτεί από τον θεατή την προσοχή του. Οι πληροφορίες είναι πολλές και συμπυκνωμένες μέσα σε κάτι λιγότερο από δύο ώρες. Κι αυτό τελικά που μένει, είναι μία πικρή γεύση κι ένα μεγάλο «γιατί».

Γιατί μετά από όλες αυτούς τους αγώνες και τις θυσίες του ελληνικού λάου, τις ελπίδες του, που σταδιακά εξανεμίστηκαν, επιστρέψαμε πάλι στους υμνητές των μνημονίων; Η ιστορία επαναλαμβάνεται, αλλά ελπίζουμε ότι ίσως και να μάθαμε από τα λάθη του παρελθόντος μας και καθώς η λεπτή κόκκινη γραμμή, ανάμεσα στις μαριονέτες και τον κουκλοπαίχτη έχει πλέον κοπεί, οι δικαιολογίες στερεύουν και ο καθένας μας καλείται να αναλάβει τις ευθύνες του.

image

«Το να μιλήσω για όσα με καίνε μέσα από μια ταινία ήταν για μένα βαλβίδα αποσυμπίεσης. Επίσης πιστεύω πως πρόκειται για την πιο δύσκολη ταινία που έφτιαξα ποτέ. Αφηγηματικά, ήταν μία πρόκληση το να συνδυαστούν διαφορετικά επίπεδα στον χρόνο, χαρακτήρες και θεματικές ώστε να δίνουν στον θεατή ένα ομογενοποιημένο σύνολο.» – Γιώργος Αυγερόπουλος

Διαβάστε Επίσης:
«AGORA II – Δεσμώτες»: Η νέα ταινία του Αυγερόπουλου βγάζει ειδήσεις

Μετά το «AGORA – Από την Δημοκρατία στις Αγορές» που προκάλεσε αίσθηση και βραβεύτηκε διεθνώς, ο Γιώργος Αυγερόπουλος επιστρέφει με την δεύτερη ταινία του για την ελληνική κρίση, το «AGORA II – Δεσμώτες». Για 4,5 χρόνια, από τον Ιανουάριο του 2015 μέχρι τον Ιούλιο του 2019, ο Αυγερόπουλος παρακολουθεί την κοινωνία της χώρας του σε διαφορετικά επίπεδα, με πρωταγωνιστές τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, τον υπουργό οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη, ένα ζευγάρι προσφύγων από τη Συρία, μία τραγική μάνα, μια οικονομική μετανάστρια και έναν νέο γιατρό. Το πολιτικό επίπεδο της ταινίας συντίθεται από ένα υλικό που θα δει το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά.

image

Ο Αυγερόπουλος είναι ο μοναδικός κινηματογραφιστής που μπόρεσε να καταγράψει με εικόνα και ήχο ορισμένες αυθεντικές στιγμές και παρασκήνια κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές, το δραματικό πρώτο εξάμηνο του 2015. Αυτή η καταγραφή είναι πολύ σημαντική καθώς προσθέτει άλλο ένα κομμάτι στο παζλ εκείνων των ημερών. Επεκτείνεται δε και στα επόμενα χρόνια, σε άλλες κρίσιμες στιγμές, όπως το Μακεδονικό, ή η ολοκλήρωση του προγράμματος λιτότητας το καλοκαίρι του 2018. Αυτό το εξαιρετικά σπάνιο υλικό είναι ωστόσο ένα από τα στοιχεία που χρησιμοποιεί ο σκηνοθέτης, για να αφηγηθεί την ιστορία της ταινίας του.

Αυτό που τον ενδιαφέρει επίσης, είναι η μετεξέλιξη των χαρακτήρων που ακολουθεί μέσα στον χρόνο. Οι αποφάσεις που παίρνουν, τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσουν και εν τέλει η σκληρή πραγματικότητα που πρέπει να αντιμετωπίσουν για να φτάσουν, αν τα καταφέρουν, στον τελικό τους στόχο. Με αυτόν τον τρόπο ο Αυγερόπουλος δημιουργεί μια πολιτική, κοινωνική αλλά και μια βαθιά ανθρώπινη ταινία, το κινηματογραφικό μωσαϊκό της σύγχρονης ελληνικής τραγωδίας, θέτοντας θεμελιώδη ερωτήματα για το μέλλον τόσο της πατρίδας του, όσο και της Ευρώπης.

image

AGORA II – Δεσμώτες
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Γιώργος Αυγερόπουλος
Παραγωγή: SmallPlanet Productions
Έτος Κυκλοφορίας: 2020
Μουσική: Γιάννης Παξεβάνης
Μοντάζ: Κώστας Χριστακόπουλος
Διάρκεια: 110 λεπτά

Το ντοκιμαντέρ «AGORA II – Δεσμώτες» του Γιώργου Αυγερόπουλου, κυκλοφορεί στις εγχώριες αίθουσες, από την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου, στους Κινηματογράφους:

  • Αθήνα: Ideal, Ααβόρα, Γαλαξίας, Μικρόκοσμος, Σπόρτιγκ
  • Θεσσαλονίκη: Ολύμπιον
  • Κρήτη: Βιντσέτζος Κορνάρος (Ηράκλειο), Cine Αττικόν (Χανιά), Cineland Παντελής (Ρέθυμνο)