Το 1972 η ταινία «Αγκίρε, η Μάστιγα του Θεού» σηματοδοτεί την αρχή της καλλιτεχνικής σχέσης του Βέρνερ Χέρτζογκ με τον Κλάους Κίνσκι. Μίας θρυλικής κινηματογραφικής συμβίωσης που πέρασε από πολλά στάδια και εντάσεις, αλλά που ταυτόχρονα μας χάρισε και σπουδαίες δημιουργίες. Το συγκεκριμένο φιλμ δικαίως συμπεριλαμβάνεται στη λίστα του BBC Culture, με τις 100 Καλύτερες Ξενόγλωσσες Ταινίες όλων των εποχών και προβάλλεται στον «Σινεμά με τον Φρόυντ» που διοργανώνει η Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία, σε συνεργασία με τον Κινηματογράφο Τριανόν.

Ads

«Όταν ήμουν 15 ετών, είχα ξεκινήσει να επισκεφτώ την Ελλάδα για να ακολουθήσω τα χνάρια του παππού μου, που ήταν αρχαιολόγος στην Κω. Έφτασα στη Θεσσαλονίκη έπειτα από ολονύχτιο ταξίδι με οτοστόπ, ωστόσο ενώ βρισκόμουν περίπου 100 μέτρα από την προκυμαία, ξαφνικά άρχισε να αιμορραγεί η μύτη μου. Μια κυρία που έμενε σ’ ένα κοντινό διαμέρισμα με είδε, μου έφερε μια πετσέτα για να σταματήσει η ρινορραγία, με περιέθαλψε και μου πρόσφερε καφέ. Αυτή ήταν η πρώτη μου εντύπωση από την Ελλάδα και από τη Θεσσαλονίκη. Γύρισα την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μου, το «Σημάδια Ζωής», στην Κω και στην Κρήτη, ενώ επίσης έχω κάνει και μια ταινία μικρού μήκους στα ελληνικά.» – Βέρνερ Χέρτζογκ

Η ταινία «Αγκίρε, η Μάστιγα του Θεού» σηματοδοτεί την αρχή της συνεργασίας του Χέρτζογκ με τον Κίνσκι. Φημολογείται μάλιστα, ότι όταν ο Κίνσκι απείλησε να παραιτηθεί, ο Χέρτζογκ τον σημάδεψε με όπλο, αναγκάζοντας τον να ολοκληρώσει τα γυρίσματα! Στην αυτοβιογραφία του ο Κίνσκι, που φέρει τον τίτλο «Χρειάζομαι Αγάπη», αρνείται το περιστατικό, λέγοντας ότι το όπλο το κρατούσε ο ίδιος…

image

Ads

Στην ταινία, παρακολουθούμε αρχικά τον Γκονσάλο Πιζάρο, να ξεκινά μια αποστολή ανακάλυψης στις αρχές του 1560, της περιοχής πέρα από τις Άνδεις, με το όνομα Ελδοράδο, που φημολογείται ότι είναι γεμάτη από χρυσό. Αναγκασμένος όμως να σταματήσει την πορεία του, ο Πιζάρο αποφασίζει να στείλει μια αποστολή εξερεύνησης κατά μήκος του ποταμού, με αρχηγό τον Δον Πέδρο ντε Ούρσουα και υπαρχηγό τον Λόπε ντε Αγκίρε.

Η βιαιότητα του ποταμού, δυσκολεύει αφάνταστα την κατάβαση με τις σχεδίες και όταν ο Δον Πέδρο αποφασίζει να επιστρέψει στην βάση, ο Αγκίρε παίρνει την κατάσταση στα χέρια του και χρίζεται αρχηγός της αποστολής. Όμως λόγω της πείνας, των συνεχών επιθέσεων των ιθαγενών και των ανυπέρβλητων εμποδίων του ποταμού, το Φεβρουάριο του 1561 ο Άγκίρε, επονομαζόμενος και «Οργή του θεού», πεθαίνει μαζί με το άπιαστο όνειρό του.

image

Ένα αριστουργηματικό φιλμ από τον Χέρτζογκ, ενός από τους σημαντικότερους εκφραστές του «Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου» – μαζί με τον Βιμ Βέντερς και τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Ο εκπληκτικό Κλάους Κίνσκι στον πρωταγωνιστικό ρόλο, μας προσφέρει απλόχερα μία από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του.

Γυρισμένη κάτω από πραγματικά αντίξοες συνθήκες, στις ζούγκλες της Νότιας Αμερικής και στις περουβιανές Άνδεις, το «Αγκίρε, η Μάστιγα του Θεού», είναι μία εξαιρετική συμβολική ταινία, η οποία αποτελεί παράλληλα κι ένα πεσιμιστικό σχόλιο γύρω από τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης.

Από το «Aguirre, the Wrath of God», μέχρι το «Fitzcarraldo» και το «Η Σκοτεινή Λάμψη των Βουνών του Γκάσερμπρουμ» και τις «Συναντήσεις στο Τέλος του Κόσμου», το «Fata Morgana» και το «Κόμπρα Βέρντε», ο Βέρνερ Χέρτζογκ βρίσκεται σε μια ατέρμονη αναζήτηση του γήινου παραδείσου και της ανθρώπινης κόλασης.

image

Ο ταξιδευτής των παράδοξων εικόνων Βέρνερ Χέρτζογκ, είναι ένας απρόβλεπτος και πάντα ανήσυχος κινηματογραφιστής. Γεννημένος στις 5 Σεπτεμβρίου του 1942, στο Μόναχο της Γερμανίας, ο 77χρονος σκηνοθέτης, παραμένει ένας εξερευνητής – δημιουργός, στρέφοντας την κάμερά του σε ανθρώπινες ιστορίες που ευαισθητοποιούν και ενεργοποιούν συνειδήσεις. Πολυσχιδής και ακούραστος, ο Χέρτζογκ συνεχίζει ακάθεκτος να μεγαλουργεί, να συνθέτει, αποσυνθέτει και ανασυνθέτει τον κινηματογραφικό του εαυτό, μέσα από ταινίες μυθοπλασίας, αλλά και ντοκιμαντέρ. Άλλωστε, το ομολογεί και ο ίδιος: «Είμαι οι ταινίες μου».

Διαβάστε Επίσης:
Βέρνερ Χέρτζογκ: Δοκιμάζοντας τα όρια της Έβδομης Τέχνης
Βέρνερ Χέρτζογκ: Στην αναζήτηση της κινηματογραφικής αλήθειας

Αγκίρε, η Μάστιγα του Θεού / Aguirre, der Zorn Gottes / Aguirre the Wrath of God
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Βέρνερ Χέρτζογκ / Werner Herzog
Πρωταγωνιστούν: Κλάους Κίνσκι / Klaus Kinski, Ruy Guerra, Helena Rojo, Del Negro, Peter Berling
Μουσική: Popol Vuh
Φωτογραφία: Thomas Mauch
Μοντάζ: Beate Mainka-Jellinghaus
Χώρα Παραγωγής: Δυτική Γερμανία
Έτος Παραγωγής: 1972
Διάρκεια: 95 λεπτά

Σινεμά με τον Φρόυντ

image

Η Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία διοργανώνει για πέμπτη συνεχή χρονιά τον κύκλο των προβολών με τίτλο «Σινεμά με τον Φρόυντ». Ο φετινός κύκλος πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Κινηματογράφο Τριανόν. Οι προβολές συνεχίζονται με την ταινία «Αγκίρε, η Μάστιγα του Θεού» (Aguirre the Wrath of God – 1972) του Βέρνερ Χέρτζογκ, την Κυριακή 17 Φεβρουαρίου και ώρα 17.00 στον Κινηματογράφο Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21 και Πατησίων 101).

  • Προλογίζει: η Μαρία Μινέτου, σκηνοθέτις
  • Συζητούν οι: Αιμίλιος Χαρμπής, κριτικός κινηματογράφου & Στέλιος Στυλιανίδης, ψυχαναλυτής
  • Τη συζήτηση συντονίζει η Πολυτίμη Ζέη
  • Γενική είσοδος: 7 ευρώ
  • Οργανωτική επιτροπή: Μ.Χατζηανδρέου, Ε.Νικολοπούλου, Δ.Εμπέογλου, Π. Ζέη, Α. Μοσκώφ, Γ. Μπράμος