Κι όμως, οι λέξεις που χρησιμοποιούμε στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης μπορεί να αποκαλύψουν κρυμμένα στοιχεία σε αυτούς που ξέρουν να κοιτάξουν. Με την βοήθεια ενός αλγορίθμου επιστήμονες καταφέραν να συνδέσουν τα λόγια ενός ατόμου με την ηλικία, το φύλο ακόμα και την κοινωνική και οικονομική του κατάσταση.

Ads

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια έχουν πάει ένα βήμα παραπέρα, συνδέοντας την διαδικτυακή συμπεριφορά περισσότερων από 5.000 χρηστών του Twitter, με το εισόδημα τους.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο PLoS ONE και η ερευνητική ομάδα αποτελείται από τους: Daniel Preotiuc-Pietro μεταδιδακτορικό ερευνητή Θετικής Ψυχολογίας στη Σχολή Τεχνών και Επιστημών στο Κέντρο Penn και επικεφαλής της έρευνας, σε συνεργασία με τη Svitlana Volkova του Πανεπιστημίου Johns Hopkins, τους Βασίλειο Λάμπο και Νικόλαο Αλετρά του University College του Λονδίνου και ο Yoram Bachrach της Microsoft Research.

Η ομάδα ξεκίνησε αντίθετα με το πώς το είχαν προσεγγίσει ιστορικά ψυχολόγοι και γλωσσολόγοι: το «μυστικό» βρίσκεται στο λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί κανείς στο Twitter, καθώς ορισμένες λέξεις μπορούν να φανερώσουν το επάγγελμα του χρήστη και το εισοδηματικό επίπεδό του, με δεδομένο ότι κάθε επάγγελμα αντιστοιχίζεται με ένα διαφορετικό, μέσο εισόδημα.

Ads

Ο ειδικός αλγόριθμος που δημιούργησαν οι ερευνητές, «διαβάζει» τα διαδοχικά tweets ενός χρήστη, έως ότου συμπεράνει τι δουλειά κάνει αυτός ο άνθρωπος, σε συνδυασμό με άλλα στοιχεία που μαθαίνει στην πορεία, όπως το φύλο, την ηλικία, άλλα κοινωνικά δεδομένα κ.ά. Όλα αυτά μαζί οδηγούν σε μια εκτίμηση σχετικά με το εισόδημα του χρήστη.

image

Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τους ερευνητές, αποκαλύπτεται ότι οι φτωχότεροι στέλνουν μηνύματα με περισσότερες βρισιές, ενώ οι πλουσιότεροι είναι πιο συγκρατημένοι. Ακόμη, οι πιο φτωχοί τείνουν να χρησιμοποιούν παραδόξως πιο αισιόδοξες λέξεις, ενώ οι πιο πλούσιοι πιο απαισιόδοξες και να εκφράζουν συχνότερα άγχος και φόβο.

image

Επίσης, οι χρήστες χαμηλότερου εισοδήματος χρησιμοποιούν το Twitter περισσότερο ως μέσο επικοινωνίας μεταξύ τους, ενώ οι πιο ευκατάστατοι περισσότερο για να διαδώσουν κάποιες ειδήσεις και απόψεις τους. Ακόμη, οι δεύτεροι το χρησιμοποιούν συχνότερα για επαγγελματικούς, παρά για προσωπικούς σκοπούς.

Γενικότερα, οι επιστήμονες πείθονται όλο και περισσότερο ότι οι λέξεις που χρησιμοποιούν οι χρήστες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορούν να φέρουν στο φως διάφορες αφανείς τάσεις, ακόμη και επερχόμενα γεγονότα. Για παράδειγμα, μια προηγούμενη μελέτη είχε δείξει ότι είναι δυνατό κανείς, αναλύοντας τα μηνύματα στο Twitter, να προβλέψει κινδύνους για την υγεία των χρηστών, καθώς και ένα μελλοντικό ξέσπασμα κάποιας επιδημίας γρίπης.