Το facebook και το Instagram συγκεντρώνουν δεδομένα χρηστών κάτω των 18 ετών, χρησιμοποιώντας λογισμικό που παρακολουθεί τη δραστηριότητά τους, και συγκεκριμένα την περιήγηση στον ιστό.

Ads

Η μητρική εταιρεία των πλατφορμών είχε ανακοινώσει τον Ιούλιο ότι θα επέτρεπε στους διαφημιστές να στοχεύουν σε νέους χρήστες, μόνο με βάση τρία χαρακτηριστικά: ηλικία, φύλο και τοποθεσία. Τα προσωπικά τους ενδιαφέρονται υποτίθεται ότι δεν περιλαμβάνονταν.

Ωστόσο, σύμφωνα με νέα έρευνα, το facebook και το Instagram έχουν διατηρήσει τη χρήση ενός λογισμικού, γνωστού ως API (Application Programming Interface) μετατροπών, το οποίο συγκεντρώνει λεπτομέρειες για την περιήγηση των εφήβων στο δίκτυο. Η εταιρεία, «Meta», όπως μετονομάστηκε, αρνήθηκε πως αυτά τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για την προβολή διαφημίσεων σε ανήλικους χρήστες.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από 3 ομάδες: την περιβαλλοντική ομάδα «Global Action Plan», την «Reset Australia», η οποία επιδιώκει μεταρρυθμίσεις στις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας και την Fairplay, που πραγματοποιεί εκστρατείες εναντίον του μάρκετινγκ στα παιδιά.

Ads

Μάλιστα, 44 ομάδες, όπως η 5Rights, η οποία πραγματοποιεί εκστρατείες για αυστηρότερους ελέγχους στο διαδίκτυο στο Ηνωμένο Βασίλειο, όσον αφορά τα παιδιά, ή το Κέντρο Ψηφιακής Δημοκρατίας, έστειλαν ανοιχτή επιστολή στον Μαρκ Ζάγκερμπεργκ, προτρέποντάς τον να καταργήσει αυτό τον τρόπο συλλογής δεδομένων, υποστηρίζοντας πως χρησιμοποιήθηκε για επιτήρηση των νέων χρηστών, έτσι ώστε να επιτραπεί στους διαφημιστές να συλλέξουν πληροφορίες για τους στόχους τους.

Οι ερευνητές δημιούργησαν τρεις ψεύτικους λογαριασμούς, στους οποίους απεικονίζονταν δύο 13χρονοι και ένας 16χρονος. Έτσι, οι ερευνητές μπορούσαν να δουν τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από το λογισμικό της εταιρείας, καθώς οι «χρήστες» επισκέφθηκαν διάφορους ιστότοπους, όπως τοπικές εφημερίδες ή καταστήματα με ρούχα.

Οι ερευνητές σημειώνουν τα εξής: «Το facebook μπορεί να συλλέξει δεδομένα από καρτέλες και διάφορες σελίδες που ανοίγουν τα παιδιά στο πρόγραμμα περιήγησης, μαζεύοντας πληροφορίες όπως το πού ακριβώς κάνουν κλικ, σε ποια κουμπιά, τους όρους αναζήτησης που επιλέγουν ή τα προϊόντα που βλέπουν. Δεν υπάρχει λόγος να αποθηκεύσετε τέτοιες πληροφορίες, εκτός αν θέλετε να τροφοδοτήσετε το σύστημα παράδοσης διαφημίσεων».

Ο Τζο Όσμπορν, εκπρόσωπος της «Meta», ανάφερε πως «δεν χρησιμοποιούμε δεδομένα από τους ιστότοπους και τις εφαρμογές των διαφημιζόμενων και των συνεργατών μας για την εξατομίκευση διαφημίσεων σε άτομα κάτω των 18 ετών. Ο λόγος για τον οποίο αυτές οι πληροφορίες εμφανίζονται στα εργαλεία διαφάνειάς μας είναι επειδή οι έφηβοι επισκέπτονται ιστότοπους ή εφαρμογές που χρησιμοποιούν τα επιχειρηματικά μας εργαλεία. Θέλουμε να παρέχουμε διαφάνεια στα δεδομένα που λαμβάνουμε, ακόμη και αν δεν χρησιμοποιούνται για εξατομίκευση διαφημίσεων».