Το γενετικό κώδικα του γορίλα διάβασαν ευρωπαίοι επιστήμονες. Πλέον έχοντας αναγνώσει το DNA του ανθρώπου, του χιμπατζή, του ουρακοτάγκου και του γορίλα οι επιστήμονες μπορούν να μελετήσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ των τεσσάρων ειδών.

Ήδη η επιστημονική ομάδα ανακάλυψε πως περίπου το 15% του ανθρώπινου DNA είναι πιο κοντά στους γορίλες παρά στους χιμπατζήδες. Μέχρι σήμερα οι επιστημονικές έρευνες κατέληγαν στο συμπέρασμα πως οι χιμπατζήδες είναι οι πιο στενοί συγγενείς του ανθρώπου, έχοντας κοινό περίπου το 99% του DNA.

Ακολουθούσαν οι γορίλες με 98% και οι ουρακοτάγκοι με 97%. Επιπλέον από την γενετική σύγκριση προκύπτει το συμπέρασμα πως εξελικτικά οι άνθρωποι διαχωρίστηκαν από τους ουραγκοτάγκους κατά προσέγγιση πριν από 14 εκατ. χρόνια, από τους γορίλες πριν από 10 εκατ. χρόνια και από τους χιμπατζήδες πριν από 6 εκατ. χρόνια.

Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής τον Ρίτσαρντ Ντέρμπιν του Ινστιτούτου «Wellcome Trust Sanger» του Κέμπριτζ, στόχος είναι να ανακαλυφθούν οι γενετικές μεταλλάξεις, που οδήγησαν στην ανάπτυξη της γλώσσας, του πολιτισμού και της επιστήμης στους ανθρώπους.

«Στα επόμενα 20 ως 30 χρόνια θα έχουμε πια μια βαθύτερη κατανόηση για το τι συνέβη γενετικά στην εξελικτική ιστορία μας και πώς εκείνα τα γονίδια επηρεάζουν πια τον εγκέφαλο και τις άλλες ιδιότητες που μας κάνουν σύγχρονους ανθρώπους», σημειώνει ο Ρίτσαρντ Ντέρμπιν.

Σημειώνεται πως μέλος της ομάδας είναι και ο Έλληνας καθηγητής Εμμανουήλ Δερμιτζάκης της Ιατρικής Σχολής του πανεπιστημίου της Γενεύης.

Απώτερος στόχος είναι να εντοπισθούν κάποια στιγμή τα γονίδια που όταν εμφανίσθηκαν έκαναν δυνατή την αφηρημένη σκέψη στους ανθρώπους.

Ανατομικά οι σύγχρονοι άνθρωποι (homo sapiens) εμφανίστηκαν πριν από περίπου 200.000 χρόνια, όμως πιστεύεται ότι μόνο πριν από 50.000 χρόνια η διόγκωση του εγκεφάλου επέτρεψε την ανάδυση της νόησης και του πολιτισμού.

Όπως προκύπτει από τα νέα στοιχεία, αν και οι άνθρωποι είναι περισσότερο συγγενείς με τους χιμπατζήδες, πολλά από τα επιμέρους ανθρώπινα γονίδια μοιάζουν πιο πολύ με αυτά των γοριλών. Μάλιστα ένα από αυτά επιτρέπει σε ανθρώπους και γορίλες να ακούν καλύτερα από τους άλλους πιθήκους.

Σημειώνεται πως αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα ώστε να διαβαστεί το γονιδίωμα και του μπονόμπο, στενού συγγενή του χιμπατζή και πλέον μοναδικού μεγάλου πιθήκου που δεν έχει αναλυθεί το DNA.