Ads

Το Chatroulette είναι η νέα μόδα στο διαδίκτυο και έρχεται να αντικαταστήσει τα γνωστά σε όλους μας chat rooms. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο επιτρέπει στους χρήστες του να κάνουν chat με video με οποιονδήποτε άλλο χρήστη της υπηρεσίας ανά τον κόσμο τυχαία. Πώς, όμως, ερμηνεύεται αυτό το φαινόμενο κοινωνιολογικά;

Το Chatroulette έρχεται σε απάντηση των προγραμμάτων που υπόσχονται μια πιο προσωπική, εξατομικευμένη εμπειρία στο διαδίκτυο. Κάνοντας, δηλαδή, χρήση υπηρεσιών όπως το Facebook ή το Twitter, έχουμε τη δυνατότητα να μιλάμε μόνο με όσους επιλέξουμε, να ακολουθήσουμε τα tweets μόνον όσων βρίσκουμε ενδιαφέροντες, να επιλέξουμε εν ολίγοις ποιους θα συναναστραφούμε. Στο ίδιο πνεύμα, μπορούμε να «προσωποποιήσουμε» τη σελίδα της ηλεκτρονικής μας αλληλογραφίας yahoo ή hotmail, και να επιλέξουμε με τι θα μοιάζει ο Internet browser μας. Δεν ισχύει, όμως, το ίδιο στο Chatroulette, όπου όλα είναι επίτηδες τυχαία.

chat roulette from Casey Neistat on Vimeo.

Ο διάσημος κοινωνιολόγος Eric Goffman είχε πει στο παρελθόν «μια συζήτηση αποκτά τη δική της ζωή, προβάλλοντας τα δικά της αιτήματα. Πρόκειται για ένα κοινωνικό σύστημα σε μικρογραφία, το οποίο έχει αναπτύξει τους δικούς του μηχανισμούς για τη διατήρηση των ορίων του. Είναι ένα μικρό κομμάτι δέσμευσης και πίστης, με τους δικούς της ήρωες και κακούργους.» Δεν είναι πολύ πιθανό ότι ο Goffman λέγοντας αυτά τα λόγια είχε στο νου του το Chatroulette, αλλά θα ήταν ενδιαφέρον να δει κανείς κατά πόσο ο ορισμός αυτός εφαρμόζεται στο νέο αυτό είδος συζητήσεων.

Ads

Ο Goffman, λοιπόν, στον ορισμό του κάνει λόγο για ευκρινή όρια στις συζητήσεις, τα οποία και διαφυλάσσονται. Αντιθέτως, οι διαδράσεις που προκύπτουν από τη χρήση του online εργαλείου αυτού, δεν περιορίζονται γεωγραφικά ούτε με κάποια άλλα ευκρινή όρια ή κριτήρια. Στην πραγματικότητα, στο Chatroulette δεν υπάρχει καμία νόρμα, προβλεψιμότητα ή κανόνες, ρητοί ή άρρητοι, όπως θα περίμενε κανείς βάσει του κοινωνιολογικού ορισμού.

To κριτήριο για τον προσδιορισμό των «ηρώων» και των «κακούργων», σύμφωνα πάντα με τον Goffman, είναι η τήρηση –ή μη- των κοινώς αποδεκτών κανόνων κοινωνικής διάδρασης. Στο εικονικό περιβάλλον του chat είμαστε, μάλλον, όλοι μας «κακούργοι», καθώς δεν υπάρχουν κανόνες για να τηρηθούν, αλλά η επικοινωνία πραγματοποιείται εκτός των αντίστοιχων πλαισίων και κανόνων συμπεριφοράς.

Στο Chatroulette συμμετέχουμε, λοιπόν, σε ένα πλαίσιο κοινωνικής αλληλεπίδρασης εξαιρετικά ρευστό και μη προκαθορισμένο ή συμφωνημένο μεταξύ των συμμετεχόντων. Δεν υπάρχει κάποιο πλαίσιο αναφοράς ή συγκεκριμένοι ρόλοι: μπορούμε να είμαστε ο εαυτός μας, μπορούμε να είμαστε ό,τι εμείς επιλέξουμε, χωρίς κίνδυνο να αποκαλυφθεί ποτέ η αλήθεια. Η φτωχή ταπεινή νοικοκυρά μπορεί επιτέλους να είναι πλούσια άεργη κληρονόμος, ο παραγκωνισμένος και περιθωριοποιημένος κοινωνικά άντρας μπορεί με ένα πάτημα του κουμπιού να γίνει ο «υπερκοινωνικός» νέος, με αμέτρητες επιτυχίες στο αντίθετο φύλο. Κανείς δεν ξέρει, και- ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι- κανείς δεν πρόκειται ποτέ να μάθει.

Ο Goffman, τέλος, κάνει λόγο για επικείμενη καταστροφή σε περίπτωση που οι ευρύτερα αποδεκτοί κοινωνικοί ρόλοι και κανόνες παραμεριστούν. To Chatroulette φαίνεται να παρουσιάζεται ως πρωτεργάτης της καταστροφής αυτής..

Πηγή: https://gnomeonline.tumblr.com