Πόση ελευθερία έκφρασης μπορούν να έχουν οι δημοσιογράφοι τους στους προσωπικούς τους λογαρισμούς ως χρήστες των δικτύων αυτών; Αυτό το ερώτημα καλούνται να απαντήσουν οι συντάκτες μπρος στην άνθιση των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Η Octavia Nasr, δημοσιογράφος του CNN, γνώρισε τα όρια αυτά: απολύθηκε όταν εξέφρασε στο λογαριασμό της στο Twitter «σεβασμό» για τον αποθανόντα πνευματικό ηγέτη της Λιβανέζικης Χεζμπολάχ, Σεΐχη Mohammad Fadlallah.

Ads

Στις 4 Ιουλίου, και μετά την ανακοίνωση του θανάτου του ηγέτη του Λιβανέζικου Σιιτικού Ισλαμιστικού κινήματος, που θεωρείται στις Η.Π.Α. και στην Ευρώπη ως τρομοκρατικό κίνημα, η Octavia Nasr έγραψε στην γνωστή ιστοσελίδα micro-blogging, Twitter: «Λυπάμαι για το χαμό του Mohammad Fadlallah. Ένας από τους γίγαντες της Χεζμπολάχ για τον οποίο έτρεφα μεγάλη εκτίμηση.»

Αυτή η τοποθέτηση της δημοσιογράφου του CNN έγινε σκάνδαλο, και έκανε το γύρο του διαδικτύου, παρόλο που οι «followers » ή «οπαδοί» της, δηλαδή τα άτομα που είναι εγγεγραμμένα για να βλέπουν τα «tweets» της δεν ξεπερνούν τους 7 με 8 χιλιάδες. Η δημοσιογράφος, η ίδια Λιβανέζικης – χριστιανικής καταγωγής, κατηγορήθηκε για μεροληψία στη διαμάχη της Μέσης Ανατολής και για ευνοϊκή στάση προς ένα κίνημα που θεωρείται φιλο-Ιρανικό και ριζικά αντι-Ισραηλινό.

Δημοσιογράφος στο CNN εδώ και δύο δεκαετίες, αρχισυντάκτρια και υπεύθυνη για τα θέματα σχετικά με τη Μέση Ανατολή, η Octavia Nasr δηλώνει στο blog της και στο Twitter μετανιωμένη που εξέφρασε αυτή τη θέση, αλλά κυρίως για τον τρόπο με τον οποίο το έκανε, αναγνωρίζοντας βέβαια τη βαρύτητα των λέξεων όταν μιλά κανείς για την περιοχή αυτή.

Ads

«Μια λάθος κρίση»
Εξηγείται για το «σεβασμό» που εξέφρασε προς τον Fadlallah, υπενθυμίζοντας πως του είχε πάρει συνέντευξη για πρώτη φορά το 1990, και του αναγνώριζε το ανοιχτό πνεύμα σε ό,τι αφορούσε τη θέση της γυναίκας στη μουσουλμανική κοινωνία. Προσθέτει ωστόσο, πάντα με έναν τόνο αυτοκριτικής: «Ήταν μια λάθος κρίση από μέρους μου το να εκφράσω ένα σχόλιο τόσο απλοϊκό, και λυπάμαι γιατί έδινε την εντύπωση πως υποστήριζα στο σύνολό του το έργο του Fadlallah. Κάτι που δεν ισχύει».

Η απόλυσή της έγινε με εκπληκτική ταχύτητα, προς περιορισμό τυχόν πληγμάτων στην εικόνα του CNN το οποίο θα φαινόταν να έχει μια από τις δημοσιογράφους του ύποπτη οπαδό της Χεζμπολάχ. Είναι γεγονός ότι ο λογαριασμός χρήστη της είχε το όνομα « OctavianasrCNN», τίτλος που ανέφερε το ειδησεογραφικό κανάλι.

Αποτελεί επίσης ένα μάθημα για την επίδραση αυτών των μικρών μηνυμάτων, 140 χαρακτήρων το πολύ, που διαδίδονται στο Twitter, αλλά που μπορούν να κάνουν το γύρο του κόσμου και να έχουν ένα ισχυρό αντίκτυπο.

Πώς διαχειρίζεται κανείς το «personal branding»;
Από την εμφάνιση του Twitter, τα μέσα ενημέρωσης θέτουν το ζήτημα του «personal branding», δηλαδή της αύξησης της φήμης μεμονωμένων δημοσιογράφων που δραστηριοποιούνται στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, παράλληλα ή ακόμα ορισμένες φορές αντί του φορέα για τον οποίο εργάζονται.

Υπάρχουν διάφορες στάσεις απέναντι στο ζήτημα. Έτσι, η Washington Post απαγόρευσε πέρισυ στους δημοσιογράφους της να έχουν προσωπικούς λογαριασμούς τονίζοντας ότι θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο τη «γραμμή» της εφημερίδας. Από την άλλη μεριά, υπάρχουν άλλοι που αφήνουν μια πλήρη ελευθερία στους δημοσιογράφους τους υπενθυμίζοντάς τους πως, εκτός των άλλων, επιπλέον τους ενσαρκώνουν στα δίκτυα αυτά.

Στην εφημερίδα Rue89 υπάρχει ένας «επίσημος» λογαριασμός χρήστη στο Twitter όπως και μία σελίδα στο Facebook, ενώ οι περισσότεροι από τους δημοσιογράφους της έχουν προσωπικούς λογαριασμούς, τους οποίους διαχειρίζονται κατά το δοκούν.

Η περίπτωση της Olivia Nasr μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα προς μελέτη για όλους όσους θέλουν να διαμορφώσουν την πολιτική τους απέναντι στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης και στο σημαντικό ρόλο που παίζουν στη ροή των πληροφοριών.

Πηγή: Rue68

Η μετάφραση από τα γαλλικά έγινε από το μέλος του μεταφραστικού project του Tvxs, Κωνσταντίνα Τσιτουρίδου. Για πληροφορίες συμμετοχής μπορείτε να επικοινωνήσετε στο [email protected]