Αρκετές χιλιάδες ιθαγενείς διαδηλωτές πραγματοποίησαν πορεία, την Πέμπτη, στην πρωτεύουσα της Βραζιλίας, Μπραζίλια, φωνάζοντας υπό τους ρυθμούς τυμπάνων, για να διαμαρτυρηθούν για την αποτυχία της κυβέρνησης να προστατεύσει τα πατρογονικά τους εδάφη.

Ads

Η ετήσια εκδήλωση επικεντρώθηκε εφέτος στην οργή των ιθαγενών ενάντια τα σχέδια κατασκευής σιδηροδρόμου για τη μεταφορά και εξαγωγή σιτηρών από τις αγροτικές πολιτείες στα λιμάνια του Αμαζονίου, που φοβούνται ότι θα καταστρέψει το περιβάλλον των κοινοτήτων των φυλών κοντά στον ποταμό Ταπάχος.

Σαν ειρωνική ‘μακέτα’ του σιδηροδρόμου Φερογκράο οι διαδηλωτές χρησιμοποίησαν ένα τρακτέρ-ρυμουλκούμενο φορτηγό που ονομάστηκε «Ράγες Καταστροφής» και ήταν βαμμένο με τα ονόματα των πολυεθνικών εμπόρων σιτηρών ADM, Bunge, LDC και Cargill.

«Το Φερογκράο είναι το τρένο του θανάτου, της αποψίλωσης των δασών», δήλωσε η Αλεσσάντρα Κόραπ Μουντουρούκου, νικήτρια του περιβαλλοντικού βραβείου Γκόλτνμαν, προσθέτοντας ότι «ο σιδηρόδρομος δεν πρόκειται να μεταφέρει ανθρώπους, όπως ισχυρίζονται, αλλά την παραγωγή σιτηρών των διεθνών εταιρειών που χρηματοδοτούν αυτό το έργο».

Ads
EPA/Andre Borges

Ο Κλέμπερ Καριπούνα, επικεφαλής της μεγαλύτερης οργάνωσης αυτοχθόνων της Βραζιλίας APIB, δήλωσε ότι οι κοινότητες δεν είχαν ερωτηθεί για τον σιδηρόδρομο, η ανακοίνωση του οποίου δημιούργησε κύμα αρπαγής εκτάσεων γης κατά μήκος της σχεδιαζόμενης διαδρομής του.

Ο πρόεδρος της χώρας, Λουίς Ινάσιο Λούλα Ντα Σίλβα, δέχθηκε μια ομάδα 40 ιθαγενών ηγετών, οι οποίοι οδήγησαν την πορεία σε μια πλατεία που βρίσκεται μεταξύ του προεδρικού μεγάρου Πλανάλτο και του Ανώτατου Δικαστηρίου.

«Είναι ηθικό μου καθήκον να κάνω ό,τι μπορώ για να ελαχιστοποιήσω τα δεινά των ιθαγενών και να εγγυηθώ τα δικαιώματά τους», δήλωσε ο Λούλα στο X.

Αλλά οι ηγέτες έφυγαν από την συνάντηση μόνο με υποσχέσεις, όπως τόνισαν.

«Φύγαμε γνωρίζοντας καλά ότι ο αγώνας μας συνεχίζεται. Έχουμε μια κυβέρνηση που μας μιλάει, αλλά ένα αγροτικό λόμπι που την εμποδίζει να κυβερνήσει», δήλωσε στους δημοσιογράφους ο αρχηγός Εντίνχο της φυλής Μακούξι στην πολιτεία Ροραίμα. Είπε ότι 8.000 άνθρωποι συμμετείχαν στην πορεία.

Το κύριο παράπονό τους ήταν η αποτυχία της κυβέρνησης Λούλα να τηρήσει τις υποσχέσεις της για την επίσημη αναγνώριση των καταφυγίων των ιθαγενών που έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία οριοθέτησης, με την οποία διαπιστώνεται ότι πρόκειται για πατρογονικά εδάφη. Η αναγνώριση είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία των εδαφών τους από την εισβολή παράνομων υλοτόμων, μεταλλωρύχων χρυσού και αρπακτικών γης στο μέτωπο ενός γεωργικού συνόρου που επεκτείνεται στον Αμαζόνιο.

Η κυβέρνηση μειοψηφίας του Λούλα είναι επίσης αναποφάσιστη για το αν θα εγκρίνει το σιδηροδρομικό έργο που υποστηρίζεται από τον ισχυρό γεωργικό τομέα της Βραζιλίας.

Η αγροτική παράταξη στο Κογκρέσο δήλωσε ότι πιέζει για την κατασκευή του σιδηροδρόμου, μήκους 950 χιλιομέτρων, που προτάθηκε για πρώτη φορά το 2015 για τη μεταφορά σόγιας από την πολιτεία Μάτο Γκρόσο στο λιμάνι της Μιριτιτούμπα στον Ταπάχος, έναν παραπόταμο του ποταμού Αμαζονίου.

«Είμαστε υπέρ του Φερογκράο, ενός έργου της ομοσπονδιακής κυβέρνησης εξαιρετικής σημασίας για τη μεταφορά σιτηρών», ανέφερε η παράταξη σε δήλωσή της. Ο σιδηρόδρομος θα μειώσει το κόστος μεταφοράς κατά 25% και θα απελευθερώσει λιγότερο CO² στην ατμόσφαιρα από ό,τι τα φορτηγά που μεταφέρουν σήμερα τα σιτηρά, τόνισε.

EPA/Andre Borges

Οι ηγέτες των ιθαγενών είχαν ζητήσει επίσης την Τετάρτη από το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας να αποφανθεί επί μιας εκκρεμούς υπόθεσης σχετικά με το θεμελιώδες δικαίωμα του λαού τους σε πατρογονικά εδάφη, όπως ορίζεται στο Σύνταγμα, ένα δικαίωμα που το Κογκρέσο έχει ψηφίσει να περιορίσει σε βάθος χρόνου.

Επιπλέον, επέκριναν τους νομοθέτες για την προώθηση νομοσχεδίων που θα επέτρεπαν την εμπορική γεωργία και την εξόρυξη σε εδάφη καταυλισμών, κάτι που φοβούνται ότι θα αυξήσει την παράνομη υλοτομία και την αποψίλωση των δασών.