Όπως δείχνουν οι τελευταίες διαφημιστικές εκθέσεις, τους τρεις μήνες πριν τις ευρωεκλογές, το συνολικό ποσό που δαπανήθηκε για πολιτικές διαφημίσεις στο Facebook έφτασε περίπου τα 23,5 εκατομμύρια ευρώ. Οι διαφημιζόμενοι στη Γερμανία ξόδεψαν τα περισσότερα (3,5 εκατομμύρια), ακολουθούμενοι από το Ηνωμένο Βασίλειο (3,3 εκατομμύρια), την Ισπανία (2,7 εκατομμύρια), το Βέλγιο (2,4 εκατομμύρια) και την Ιταλία (1,8 εκατομμύρια).

Ads

Το European Data Journalism Network συνέταξε και ανέλυσε ένα σύνολο δεδομένων από όλες τις διαφημίσεις στο Facebook που είναι καταχωρημένες στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ, κατεβάζοντας τα αρχεία από αυτές τις χώρες από την 1η Μαρτίου έως την Κυριακή 26 Μαΐου (την τελευταία ημέρα των εκλογών).

«Ο αριθμός των πολιτικών διαφημιστικών μηνυμάτων του Facebook στις ευρωεκλογές δείχνει μια σαφή τάση να δώσουν χρήματα για την πολιτική, με συνολική δαπάνη σχεδόν 24 εκατομμυρίων ευρώ», ανέφερε ο Alberto Alemanno, διευθυντής του The Good Lobby. «Παρόλο που υπάρχουν διαφημίσεις και σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Messenger, το WhatsApp και το Instagram, το Facebook αντλεί τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικών διαφημιστικών δαπανών τόσο όταν κάποιος είναι συνδεδεμένος, όσο και όταν είναι εκτός σύνδεσης», πρόσθεσε.

Ωστόσο, υπάρχουν μερικές σημαντικές διαφορές όσον αφορά το ποσό που δαπανάται ανά ψηφοφόρο σε κάθε χώρα. Η Μάλτα και το Βέλγιο, ακολουθούμενες από την Ολλανδία και τη Δανία, έρχονται πρώτες με περίπου 0,3 ευρώ για κάθε πολίτη που έχει δικαίωμα ψήφου στη χώρα. Αντίθετα, οι δυνητικοί ψηφοφόροι στην Πορτογαλία και την Πολωνία έρχονται στις τελευταίες θέσεις, με μόνο 0,01 ευρώ να δαπανώνται για τον καθένα.

Ads

Επιπλέον, τα κράτη μέλη παρουσιάζουν ξεχωριστές προσεγγίσεις από κόμμα σε κόμμα. Δύο ισπανικά κόμματα ήταν αντίστοιχα πρώτα και τρίτα για τις δαπάνες. Ειδικότερα, το Podemos ξόδεψε 751.344 ευρώ, ενώ οι Ciudadanos 364.595 ευρώ. Το φλαμανδικό ακροδεξιό κόμμα Vlaams Belang έρχεται δεύτερο με 707.737 ευρώ. Ωστόσο, μόνο το 3% των διαφημιζόμενων επένδυσαν πάνω από 10.000 ευρώ.

«Επίσης, οι στρατηγικές ποικίλλουν, με τα κόμματα που έχουν καλύτερη σχέση με την τεχνολογία, όπως οι Ciudadanos και το CDU να χρηματοδοτούν χιλιάδες διαφημίσεις, σε αντίθεση με άλλα κόμματα που δεν έχουν καλή σχέση με την τεχνολογία και τα social media. Το Vlaams Belang του Βελγίου εμφανίζει ξεκάθαρο πλεονέκτημα στις συνολικές πολιτικές δαπάνες του Facebook. Υπάρχει σαφής θετική συσχέτιση μεταξύ της υπερβολικής έκθεσής του σε σύγκριση με άλλα φλαμανδικά πολιτικά κόμματα και των εκπληκτικών εκλογικών αποτελεσμάτων της», προσθέτει ο Alemanno.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι αυτοί που ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για πολιτικές διαφημίσεις στο Facebook δεν είναι τα πολιτικά κόμματα, αλλά το ίδιο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Μαζί με κάποιες οργανώσεις, το Κοινοβούλιο προώθησε αρκετές εκλογικές εκστρατείες για να αυξήσει την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις εκλογές.

Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας, υπήρξαν προβλήματα με τρίτες χώρες και μη αναγνωρισμένες οργανώσεις που χορηγούσαν στοχευμένο περιεχόμενο. Ως αποτέλεσμα των νέων κανόνων του Facebook για την πολιτική διαφήμιση στην ΕΕ, το πληρωμένο πολιτικό περιεχόμενο επιτρέπεται μόνο στη χώρα όπου βρίσκεται ο αγοραστής των διαφημίσεων. Παρόλα αυτά, οι influencers θα μπορούσαν να αγοράσουν πολιτικές διαφημίσεις σε εθνικό επίπεδο και να προσεγγίσουν όλους τους χρήστες σε όλη την Ευρώπη.

Στο άμεσο μέλλον, οι εκστρατείες μέσω Facebook αναμένεται αυξηθούν. Ο Alemanno, ο οποίος ζητά κοινοβουλευτική έρευνα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο σχετικά με τις επιπτώσεις των τεχνολογικών εταιρειών στη δημοκρατία, πιστεύει ότι τα κοινωνικά δίκτυα επηρεάζουν τόσο πολύ τη ζωή μας που χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια για να κατανοήσουμε πως λειτουργούν. «Το Facebook έχει εισβάλει τόσο έντονα στη ζωή μας, που είναι τόσο απαραίτητο σαν το φυσικό αέριο, το νερό και τον ηλεκτρισμό», κατέληξε.

Με πληροφορίες από το voxeurop.eu