Οι ινφλουένσερ της γενιάς Ζ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται πως γίνονται «εργαλείο» στα χέρια της ακροδεξιάς, με τρανταχτό παράδειγμα αυτό του Ζορντάν Μπαρντελά στη Γαλλία και την πορεία του για τις Ευρωεκλογές τον Ιούνιο. Η καταλυτική επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη διαμόρφωση του τρέχοντος πολιτικού σκηνικού, ανησυχεί αναλυτές και επικοινωνιoλόγους, καθώς βλέπουν π.χ. το TikTok να μετατρέπεται σε πεδίο δόξης λαμπρό για τη διεξαγωγή των πολιτικών καμπανιών.

Ads

Αν και τα βιντεάκια στη δημοφιλή -ιδίως για τους πολύ νέους ανθρώπους- πλατφόρμα θυμίζουν επικοινωνιακά «πυροτεχνήματα» που παραπέμπουν στη λατρεία ποπ σταρ ειδώλων, στην πραγματικότητα πρόκειται για καμπάνιες που στηρίζουν το προεκλογικό προφίλ ενός ακροδεξιού ηγέτη, όπως ο Μπαρντελά, επισημαίνει σε σχετικό του ρεπορτάζ το Politico.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος έχει κερδίσει πάνω από ένα εκατομμύριο ακόλουθους, μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια. Ποιο είναι όμως το χαρακτηριστικό αυτής της εκστρατείας του; Δεν γίνεται λόγος για το πιο προφανές και ουσιώδες, δηλαδή την ίδια την πολιτική.

Ενσταντανέ καθημερινότητας άραγε είναι ικανά να οδηγήσουν του πολίτες της Ευρώπης στο να επιλέξουν τους ανθρώπους που θα τους εκπροσωπούν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;

Ads
© EPA/JULIEN WARNAND

Το TikTok ρυθμιστικός παράγοντας των Ευρωεκλογών;

Η πραγματικότητα -που διαμορφώνεται ή διαστρεβλώνεται και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης- είναι ότι το 2024 θα ψηφίσουν δισεκατομμύρια άνθρωποι -ανάμεσά τους πολλοί νέοι- σε όλον τον πλανήτη, από τη Γηραιά Ήπειρο μέχρι τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής υπό το… κράτος των social media. Οι πολιτικοί χρησιμοποιούν τις διαδικτυακές πλατφόρμες για να πείσουν το εκάστοτε εκλογικό σώμα, ενώ οι πολίτες θα πρέπει να βρουν τρόπο να περάσουν μέσα από τα fake news, τις υπερβολές και την προπαγάνδα.

Με μείζονα ζητήματα που αφορούν τις κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, τη δημοκρατία, τη μετανάστευση, τους πρόσφυγες, τον πόλεμο και την κλιματική αλλαγή, η πρόκληση για τον κόσμο είναι το πώς οι νέοι άνθρωποι θα αποφασίσουν για το μέλλον τους κάθε φορά, περνώντας μέσα από τις φλόγες του χαοτικού διαδικτύου και της ενημέρωσης που κυριαρχεί εκεί.

Για τις Ευρωεκλογές τον Ιούνιο, θα κληθούν να προσέλθουν στις κάλπες ψηφοφόροι η ηλικία των οποίων είναι στα 16 έτη για χώρες όπως η Μάλτα, η Αυστρία, το Βέλγιο και η Γερμανία και στα 17 για την Ελλάδα.

Οι προβλέψεις κάνουν λόγο για άνοδο των ακροδεξιών τάσεων σε επίπεδα ρεκόρ, καθώς φαίνεται πως τα κόμματα της ακροδεξιάς και οι υποψήφιοί τους εξαργυρώνουν τη διαδικτυακή τους παρουσία και δραστηριότητα στην προεκλογική τους καμπάνια.

Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με έρευνα του Politico που διεξήχθη μεταξύ 15 Φεβρουαρίου και 8 Μαρτίου 2024, και αφορούσε και τους 705 ευρωβουλευτές βρέθηκαν 186 ενεργοί λογαριασμοί στο TikTok, με το ένα τέταρτο απ’ αυτούς να προέρχεται από την δεξιά και ακροδεξιά πτέρυγα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.