Αποζημιώσεις στους απογόνους των Εβραίων θυμάτων των ναζί που μετέφερε με τα τρένα της στα στρατόπεδα συγκέντρωσης θα δώσει η εταιρεία των ολλανδικών σιδηροδρόμων.

Ads

Η σχετική ανακοίνωση ήρθε ύστερα από τις διαπραγματεύσεις μεταξύ του διευθυντή της εταιρείας, Ρότζερ βαν Μπόξτελ και του πρώην φυσικοθεραπευτή του Άγιαξ, Σάλο Μύλερ, που έχασε και τους δυο γονείς του στον πόλεμο.

Ο Μύλερ διεκδικούσε αποζημίωση από τους ολλανδικούς σιδηροδρόμους γιατί μετέφεραν τους γονείς του από το Άμστερνταμ στο Βέστερμπορκ στην Ολλανδία για να τους στείλουν ύστερα στο Άουσβιτς στην Πολωνία.

Σημειώνεται ότι οι Ολλανδικοί Σιδηρόδρομοι είναι από τις εταιρείες που συνεργάστηκαν με τους ναζί όταν κατέλαβαν την χώρα τον Μάϊο του 1940 και αποκόμισαν εκατομμύρια μεταφέροντας οικογένειες Εβραίων στο στρατόπεδο του Βέστερμπορκ. Περίπου 107.000 από τους 140.000 Εβραίους της Ολλανδίας μεταφέρθηκαν στο Βέστερμπορκ πριν οδηγηθούν στα στρατόπεδα θανάτου. Η Άννα Φρανκ έχει καταγράψει ότι κρατήθηκε εκεί από τις αρχές Αυγούστου του 1944 αφότου συνελήφθη από την Γκεστάπο. Η εταιρεία είχε ζητήσει επισήμως συγγνώμη το 2005 για τις δραστηριότητές της κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. «Ήταν μια σκοτεινή περίοδος στην ιστορία της χώρας αλλά και της εταιρείας μας. Είναι ένα παρελθόν που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε», είχε πει.

Ads

«Οι Σιδηρόδρομοι υπάκουσαν στις εντολές των Γερμανών και έθεσαν στη διάθεσή τους τα τρένα. Οι Γερμανοί πλήρωσαν για αυτό και οι Ολλανδικοί Σιδηρόδρομοι βεβαίωναν ότι τα τρένα έφταναν στην ώρα τους», δήλωσε στην ολλανδική τηλεόραση ο Ντίρκ Μάλντερ, από το Κέντρο Μνήμης του Βέστερμπορκ.

Στην ανακοίνωσή της η εταιρεία είπε ότι συστάθηκε μια επιτροπή για να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο οι Ολλανδικοί Σιδηρόδρομοι «για ηθικούς λόγους, μπορούν να καταβάλουν ατομικές αποζημιώσεις».

Σημειώνεται ότι το 2014 σε αντίστοιχη κίνηση είχε προβεί και η γαλλική SNCF αποζημιώνοντας με 49 εκατομμύρια ευρώ συνολικά τους Αμερικανούς-θύματα των ναζί που μετέφερε με τα τρένα της προς τα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Στις ΗΠΑ ο ρόλος της SNCF στην γενοκτονία των Εβραίων αποτελεί θέμα συζήτησης εδώ και αρκετά χρόνια καθώς υπήρξαν έντονες αντιδράσεις στην ανάληψη συμβολαίων για έργα σε αμερικανικό έδαφος από την εταιρεία, εάν αυτή πρώτα δεν αποζημιώσει τα θύματα.

Το 2011, ο πρόεδρος της SNCF, Γκιγιόμ Πεπί, είχε αναγνωρίσει τις ευθύνες της εταιρίας λέγοντας ότι λειτούργησε «σαν γρανάζι στην ναζιστική μηχανή εξόντωσης». Συγκεκριμένα, υπό τις εντολές της γερμανικής διοίκησης μεταξύ του 1942 και του 1944, η SNCF μετέφερε μέσα σε βαγόνια για εμπορεύματα 76.000 Εβραίους της Γαλλίας προς τα στρατόπεδα συγκέντρωσης.

«Η απόφαση των ολλανδικών σιδηροδρόμων να αποζημιώσει τις οικογένειες των θυμάτων των ναζί τα οποία μετέφερε με τα τρένα της στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, υπογραμμίζει για ακόμη μια φορά ότι η ιστορική μνήμη παραμένει ζωντανή, όπως και το ιστορικό και ηθικό χρέος των υπεύθυνων χωρών και όσων συμμετείχαν στα ναζιστικά εγκλήματα. Όταν ακόμη και μια σιδηροδρομική εταιρεία αναγνωρίζει εμπράκτως τις δικές της ευθύνες, γίνεται φανερό ότι η Γερμανία δεν μπορεί να προβάλλει αστήριχτες δικαιολογίες απέναντι στο δίκαιο αίτημα της Ελλάδας, αλλά και άλλων ευρωπαϊκών κρατών, για πολεμικές επανορθώσεις», δήλωσε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Στέλιος Κούλογλου, που σκοπεύει να θέσει ξανά το θέμα στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα.