Την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013 ξεκίνησε η προεκλογική καμπάνια για τις ευρωεκλογές του Μαΐου του 2014 – επισήμως το πράσινο φως δόθηκε με την ομιλία του προέδρου της ΚομισιόνΧοσέ Μανουέλ Μπαρόζο, το πρωί της Τετάρτης. Η Ε.Ε. έθεσε σε λειτουργία ένα σχέδιο τεσσάρων περιόδων που ξεκινά από τον Σεπτέμβριο του 2013 και θα διαρκέσει μέχρι τον Μάιο του 2014, οπότε και θα κληθούν οι ευρωπαίοι πολίτες να ψηφίσουν. Στον σχεδιασμό κυριαρχεί η χρήση των μέσων ενημέρωσης και των social media. Το πρόγραμμα εστιάζει στην προώθηση του ρόλου της Ένωσης με αποδέκτη του μηνύματος κάθε πολίτη. Το προεκλογικό σλόγκαν που επιλέχθηκε είναι “Δράση. Αντίδραση. Επίδραση” (ACT-REACT-IMPACT). Τα τρια σημεία του ερμηνεύονται από την προσπάθεια να προσεγγίσει περισσότερο ο πολίτης την Ευρωπαϊκή Ένωση αυξάνοντας την συμμετοχή του σε αυτή. Του Νίκου Μίχου, Στρασβούργο

Ads

Τι αλλάζει; 

Σε αυτήν την κοινοτική εκλογική αναμέτρηση, σε αντίθεση με την τελευταία, η Ευρώπη καλείται να αντιμετωπίσει την συνεχιζόμενη οικονομική κρίση εντός της ευρωζώνης και την τεράστια ανεργία στα κράτη μέλη. Αυτοί οι παράγοντες θα επηρρεάσουν σημαντικά το πολιτικό περιεχόμενο της προεκλογικής εκστρατείας, την ώρα που η Ένωση δεν χαίρει εκτίμησης από τους πολίτες της, οι οποίοι για αρκετό καιρό έχουν συνδέσει την Ευρώπη με τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χώρες του κοινού νομίσματος. 

Παρόλα αυτά, εκτός από το πολιτικό περιεχόμενο της εκστρατείας, οι συγκεκριμένες εκλογές θα έχουν και πιο πρακτικές αλλαγές: Πλέον, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα επιλέγει τον Πρόεδρο της Κομισιόν βάσει των εκλογικών απότελεσμάτων. Δηλαδή, τα κόμματα πριν τις εκλογές θα ανακοινώσουν τον υποψήφιό τους για την θέση αυτή. Από το κόμμα που θα πλειοψηφίσει θα αναδειχθεί και ο επόμενος Πρόεδρος, δίνοντας μια αίσθηση πιο άμεσης τοποθέτησης προσώπου επικεφαλής της Ε.Ε. από την βάση. 

Ads

Σύμφωνα με όσα έδειξε το ευρωβαρόμετρο, υπάρχει πλέον έντονο το στοιχείο της διαμόρφωσης μιας πολιτικής αρένας στην Ε.Ε. Οι λαοί της Ευρώπης φαίνεται να επιθυμούν όλο και περισσότερο να έχουν την επιλογή του ποιος θα κυβερνήσει. Το 70% του δείγματος, μάλιστα, υποστήριξε την προοπτική του να εκλέγεται άμεσα από τους ψηφοφόρους ο Πρόεδρος της Κομισιόν.

Στο πλαίσιο αυτό, η προεκλογική εκστρατεία ξεκινά νωρίτερα από το συνηθισμένο – σχεδόν 9 μήνες πριν την κάλπη της 25ης Μαΐου – με την έναρξη της ενημερωτικής καμπάνιας. Σκοπός της καμπάνιας είναι η πλήρης ενημέρωση των ευρωπαίων πολιτών πριν ξεκινήσουν οι παραδοσιακές προεκλογικές διαδικασίες ώστε να προκύψει η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή τους στην εκλογική αναμέτρηση. 

image

Η καμπάνια, που πραγματοποιείται σε 27 γλώσσες, φέρει το σύνθημα “Δράση, Αντίδραση, Επίδραση”, εξαιτίας της μεγαλύτερης έμφασης που επιθυμούν στις Βρυξέλλες να δοθεί στους πολίτες και στην γνώμη τους. 

[jwplayer |file=https://www.youtube.com/watch?v=U0IWRZziGEM]

“Αυτό που δεν θέλουν σήμερα οι ευρωπαίοι πολίτες να ακούσουν είναι λόγια που περιγράφουν εικόνες αγγελικά πλασμένες και ανώδυνα σλόγκαν”, δηλώνει ο Στιβ Κλάρκ διευθυντής επικοινωνίας της καμπάνιας κατά την παρουσίαση αυτής. 

Τα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν για την μετάδοση του μηνύματος μέχρι και τον “πιο απομακρυσμένο πολίτη” της Ευρώπης αποτελούνται από διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, ταινίες, εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα, social media, έντυπο υλικό, εκδηλώσεις και άλλες συνεργασίες. Ο προϋπολογισμός αυτής της καμπάνιας ανέρχεται σε 16 εκατομμύρια ευρώ, που όπως ανακοίνωσαν οι αρμόδιοι αναλύονται σε 0,316 ευρώ ανά ευρωπαίο πολίτη. 

Σε τέσσερις φάσεις

image

Το πρώτο στάδιο της ενημερωτικής καμπάνιας στο πλαίσιο της προεκλογικής εκστρατείας για τις ευρωεκλογές θα διαρκέσει από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Οκτώβριο του 2013. Σε αυτό το διάστημα θα επιχειρηθεί όσο το δυνατόν καλύτερη ενημέρωση των πολιτών για τον ρόλο που έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση και τις δυνατότητες άσκησης εξουσίας και ελέγχου αυτής από τους πολίτες.

Το δεύτερο θα κρατήσει από τον Οκτώβριο του 2013 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2014. Σε αυτή την φάση θα δοθεί έμφαση σε μια σειρά από θέματα που απασχολούν την Ένωση και αποτελούν τους άξονες στους οποίους αυτή θα κινηθεί μετά τις εκλογές. Οι πέντε άξονες είναι: οικονομία, χρήματα, εργασία, η Ευρώπη στην διεθνή σκηνή, ποιότητα ζωής

Για την καλύτερη προώθηση του μηνύματος αυτού θα πραγματοποιηθούν ισάριθμες εκδηλώσεις σε ευρωπαϊκές πόλεις με επιλεγμένο θέμα στην κάθε μία. Η πρώτη εκδήλωση θα γίνει στο Παρίσι με θέμα την εργασία. Θα ακολουθήσουν η Βαρσοβία (Ευρώπη στην διεθνή σκηνή), η Φρανκφούρτη (χρήματα), η Ρώμη (ποιότητα ζωής) και τέλος η Μαδρίτη (οικονομία). Οι εκδηλώσεις θα καλυφθούν και θα μεταδοθούν ζωντανά σε όλη την Ευρώπη μέσω συνεργασιών με ΜΜΕ. Την ίδια στιγμή, οι θεματικές θα συζητηθούν εκτενώς στα social media – μέχρι σήμερα η σελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αριθμεί στο Facebook περί τα 100.000 μέλη και οι επικεφαλής της καμπάνιας ελπίζουν μέχρι τα Χριστούγεννα να έχουν φτάσει το εκατομμύριο. 

Στο τρίτο στάδιο (Μάρτιος 2014 – Μάιος 2014) θα δούμε την κλασσική προεκλογική εκστρατεία. Θα παρουσιαστούν οι υποψήφιοι των κομμάτων για την Προεδρία και οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές θα ξεκινήσουν τις προσωπικές τους εκστρατείες, που όπως κατέστη σαφές δεν θα απασχολήσουν την Ένωση. Αξίζει, όμως, να σημειωθεί ότι σε αυτή την φάση θα προγραμματιστούν ντιμπέιτανάμεσα στους υποψήφιους των κομμάτων για την Προεδρία της Κομισιόν. 

Το τελευταίο στάδιο έχει να κάνει με την περίοδο μετά τις εκλογές και την ανάδειξη του νέου Προέδρου. 

“Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι ο θεματοφύλακας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έχει την δύναμη και μπορεί να κάνει πράγματα. Ο ευρωπαϊκός λαός μπορεί πλέον μέσω του νέου μοντέλου διοίκησης να καθορίσει, να ελέγξει και να αλλάξει τα πράγματα αυτά”, εξήγησε η Αντιπρόεδρος του Ε.Κ. αρμόδια για θέματα επικοινωνίας και ενημέρωσης, Άννυ Ποδηματά, σε σχετική συνέντευξη Τύπου. “Δεν θα διαμορφωθούν μόνο οι πλειοψηφίες, αλλά και ο τρόπος διαμόρφωσης της ευρωπαϊκής πολιτικής”, συμπλήρωσε η ίδια. 

image

Προεκλογικός πυρετός

Σε προεκλογικούς ρυθμούς αρχίζουν να μπαίνουν και τα ευρωπαϊκά κόμματα εν όψει της έναρξης της ενημερωτικής καμπάνιας του ευρωκοινοβουλίου. 

Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα εκτιμά ότι οι εκλογές αυτές έχουν ιδιαίτερη σημασία, ενώ θα επιδιώξει – όπως ανέφερε ο γενικός γραμματέας του ΕΛΚ, Αντόνιο Λόπεζ -Ιστούρις, ότι θα επιχειρηθεί η διατήρηση εθνικών θεμάτων στον προεκλογικό αγώνα. “Εμείς θέλουμε να μιλήσουμε για θέματα ευρωπαϊκής ιδεολογίας και εθνικής φύσεως”, είπε. 

Για τους Σοσιαλιστές οι ευρωεκλογές έχουν πάρει αρνητική χροιά. “Έχουμε παρατηρήσει ότι σε κάθε προεκλογική εκστρατεία κρίνεται απαραίτητο να υπάρχει όσο το δυνατόν πληρέστερη ενημέρωση του κοινού. Όμως πλέον αντί για προεκλογικούς αγώνες κάνουμε καμπάνιες ενημέρωσης. Έχει γίνει η προεκλογική περίοδος επιμορφωτικό σεμινάριο”, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κοινοβουλευτικής τους ομάδας, Μπέρνχαρτ Ραπκαι

Για τους Ευρωπαίους Φιλελεύθερους η εκλογική αναμέτρηση του 2014 θα αναδείξη την ανάγκη που έχουν οι ευρωπαίοι πολίτες για αλληλεγγύη. “Συνήθως οι ευρωεκλογές ήταν σαν ψήφος εμπιστοσύνης προς τα εθνικά κόμματα. Οι πολίτες, όμως, αισθάνονται ότι είναι αβοήθητοι και πως ότι και να ψηφίσουν δεν θα αλλάξει κάτι”, σχολίασε ο αντιπρόεδρος των Φιλελεύθερων Γκράχαμ Γούτσον.

Οι Ευρωπαίοι Πράσινοι δεν θα αναδείξουν υποψήφιο για την Προεδρία της Κομισιόν, καθώς όπως σχολίασε ο Φίλιπ Λάμπερτς, δεν έχουν εκ των πραγμάτων αυτή την δυνατότητα και συνεπώς θα ήταν άσκοπο. Αυτό που θα κάνουν είναι η επιλογή από την βάση του κόμματος δυο προσώπων που θα είναι οι ηγετικές φυσιογνωμίες της εκστρατείας. Για τους ίδιους η Ευρώπη χρειάζεται περισσότερη ομοσπονδιοποίηση και δραστική αλλαγή πορείας ώστε να μειωθεί το δημοκρατικό έλλειμα που διαμορφώνεται. “Κανείς δεν θα κερδίσει από την διάσπαση της Ευρώπης, όπως και κανείς δεν θα βγει αλώβητος εάν γίνει βίαιη η κατάσταση στην Ελλάδα ή στην Ισπανία”, είπε ο Λάμπερτς.

Ο Πωλ Νουτάλ, μέλος των Ελεύθερων Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εξέφρασε την εκτίμηση ότι εκτός από τα μείζονα προβλήματα του νομίσματος και της ανεργίας, στην προεκλογική εκστρατεία θα κυριαρχήσει και το ζήτημα της μετανάστευσης.