Ανάμεσα στις παλινωδίες που έχουν καταγραφεί στον χειρισμό του προσφυγικού από τη Νέα Δημοκρατία, με κορυφαία την κατάργηση και επανίδρυση του υπουργείου Μετανάστευσης,  και τη γενικότερη αντίληψη που έχει επιδείξει η κυβέρνηση στη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, ξεπροβάλει τις τελευταίες μέρες, η απόφαση του υπουργού Μετανάστευσης Νότη Μηταράκη να παραχωρήσει στον …εαυτό του ένα σεβαστό ποσό «μυστικών κονδυλίων».
 
Είναι η «κορωνίδα» ενός νομοσχεδίου που κατατέθηκε τα μεσάνυχτα της Πρωτομαγιάς με εντυπωσιακή σπουδή και προβλέπει, μεταξύ άλλων, την ειδική πίστωση «απόρρητων εθνικών αναγκών» επικαλούμενο την «προστασία των εθνικών συμφερόντων». Δεν διευκρινίζεται ποια είναι η ανάγκη που προκαλείται για το εθνικό συμφέρον από το αντικείμενο και τις αρμοδιότητες του Υπουργείου αλλά φροντίζει να μην υπάρχει κανένα «ίχνος». Τις δαπάνες και τα παραστατικά θα ελέγχει – πριν τα καταστρέψει- μια τριμελής επιτροπή που θα απαρτίζεται από πρόσωπα της απολύτου εμπιστοσύνης του Νότη Μηταράκη, δηλαδή Το Γενικό Γραμματέα Μεταναστευτικής Πολιτικής με αναπληρωτή το Γενικό Γραμματέα Υποδοχής και μέλη δύο προϊσταμένους διευθύνσεων που διορίζει ο υπουργός!
 
Ποια υπουργεία διαθέτουν μυστικά κονδύλια και γιατί
 
Η ύπαρξη απόρρητων δαπανών θεωρείται αναγκαία σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις αφού ως γνωστόν τέτοια διαθέτουν το υπουργείο Εξωτερικών, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και συνδέονται πράγματι με την ασφάλεια τη διεθνή θέση της χώρας ενώ ένα μικρό κονδύλιο διαθέτει το υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης. Για χρόνια, οι καταγγελίες για τη χρησιμοποίηση των κονδυλίων αυτών σε δραστηριότητες άσχετες με το αντικείμενό τους  και κυρίως για την προσωπική προβολή και ενίσχυση της καριέρας των πολιτικών προϊσταμένων, είναι διαρκής. Παροιμιώδης είναι άλλωστε η καταγγελία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη σε βάρος του Αντώνη Σαμαρά για την δαπάνη αρκετών δισεκατομμυρίων δραχμών για την προσωπική προβολή και πολιτική ανέλιξη του τελευταίου την περίοδο 90-93.
 
Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ νομοθετήθηκε για πρώτη φορά η υποχρέωση του ελέγχου συγκεκριμένων απόρρητων δαπανών του ΥΠΕΞ από ειδική επιτροπή της Βουλής. Το θεσμικό βήμα, έμεινε ανολοκλήρωτο αλλά ήταν η πρώτη απόπειρα επιβολής διαφάνειας στη διαχείριση μυστικών κονδυλίων. Στην περίπτωση του Υπουργείου Μετανάστευσης σήμερα, τα μυστικά κονδύλια που θεσπίζονται δεν πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις που θα τα δικαιολογούσαν ενώ διέπονται από καθεστώς απόλυτης αδιαφάνειας και προσωπικού ελέγχου του υπουργού.
 
Υπουργείο ή προσωπικό πολιτικό γραφείο;
 
Όπως σχολιάζουν επικριτικά πηγές που γνωρίζουν το ζήτημα του μεταναστευτικού, ο υπουργός Νότης Μηταράκης, χειρίζεται το χαρτοφυλάκιο ως πολιτικό του γραφείο με προϋπολογισμό αρκετών εκατομμυρίων ευρώ. Κατηγορείται ότι επιχειρεί να εξισορροπήσει το προσωπικό πολιτικό κόστος που είχαν οι καταστροφικοί χειρισμοί στα νησιά, που αποτελούν και εκλογική του περιφέρεια αλλά και την κυβερνητική πολιτική που δεν γίνεται εύκολα αποδεκτή στις τοπικές κοινωνίες. Ως εκ τούτου, θεωρείται ότι τα μυστικά κονδύλια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν υπογείως για να καμφθούν οι αντιδράσεις των τοπικών παραγόντων και τη βελτίωση της εικόνας του υπουργού.
 
Τα απόρρητα αυτά κονδύλιο δεν είναι η μοναδική παρεκτροπή στη διαχείριση του συγκεκριμένου υπουργείου καθώς  ο Νότης Μηταράκης έχει συγκεντρώσει κριτική και για τις προσλήψεις αρκετών μετακλητών, ανάμεσά τους και συγγενών εκδοτών της περιοχής του και τις ενοικιάσεις ακινήτων τοπικών παραγόντων ενώ με το νέο νομοσχέδιο προβλέπεται νέα στρατιά επιπλέον μετακλητών υπαλλήλων στο υπουργείο αλλά και επέκταση της δυνατότητας απευθείας αναθέσεων μέχρι το τέλος του 2021. Έχουν προηγηθεί πλήθος  αναθέσεις τεράστιων συμβάσεων χωρίς διαγωνισμούς, κάποιες με ύψος αρκετών εκατομμυρίων, για διάφορα αντικείμενα, όπως οι κατασκευές, η φύλαξη ενώ με το νέο Ν/Σ θα δίνεται η δυνατότητα «απόρρητων» συμβάσεων με αντικείμενο πληροφοριακά συστήματα.
 
Όπως είναι σαφές το τελευταίο που απασχολεί την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μετανάστευσης είναι το ίδιο το ζήτημα που οφείλει να χειριστεί καθώς εξαντλείται σε θέματα σπατάλης και αδιαφάνειας. Αλλά και  ρεβανσισμού καθώς απολύει τους δεκάδες εργαζόμενους που απασχολούνται εδώ και 7 χρόνια στο Άσυλο.
 
Ο Γ. Κουμουτσάκος συστήνει «τριμελείς επιτροπές»
 
Στον αντίποδα του Νότη Μηταράκη ο αναπληρωτής υπουργός κινείται σε άλλο μήκος κύματος και συστήνει… επιτροπές. Μέσα στην πανδημία, αποφασίστηκε να συσταθεί «Task Force για το Μεταναστευτικό», μια «επιτελική επιτροπή» που θα αναλάβει να προωθήσει το μεταναστευτικό στο εξωτερικό. Είναι άγνωστο αν το «μεταναστευτικό» είναι ένα ζήτημα που πρέπει μια επιτροπή να διεθνοποιήσει όταν άλλωστε η ΝΔ υποστήριζε επί χρόνια ότι αυτό οφειλόταν στην «πολιτική ανοιχτών συνόρων» του ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος «προσκαλούσε τους μετανάστες».
 
Παρόλα αυτά, αν και θεωρητικά μια τέτοια αποστολή θα αφορούσε την ελληνική διπλωματία που έχει την ενδεδειγμένη παρουσία στους διεθνείς οργανισμούς, ο αν. υπουργός συστήνει μια επιτροπή με τη συμμετοχή συνταξιούχων διπλωματών!
 
Γ. Ψυχογιός: Να αποσυρθεί άμεσα το νομοσχέδιο
 
Ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Ψυχογιός σε δήλωσή του ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου που κατατίθεται εσπευσμένα και χωρίς καμία επεξεργασία και δηλώνει:
 
«Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε τα μεσάνυχτα της Πέμπτης προς Παρασκευή, γεγονός το οποίο δείχνει τη σπουδή της κυβέρνησης και την εκτίμηση που έχει στην κοινωνία των πολιτών στους φορείς και στους βουλευτές. Η αξιωματική αντιπολίτευση ζητά να αποσυρθεί διότι έρχεται μέσω πανδημίας και δεν υπάρχει χρόνος ούτε για την επαρκή επεξεργασία του αλλά ούτε και για να κατατεθούν εποικοδομητικές προτάσεις και παρεμβάσεις.
 
Στην υγειονομική κατάσταση που βιώσαμε η κυβέρνηση ήταν ανεπαρκής και χωρίς οργάνωση στην προστασία των ευάλωτων πληθυσμών και των τοπικών κοινωνιών στο προσφυγικό, χωρίς προσλήψεις υγειονομικών, χωρίς δειγματοληπτικούς ελέγχους, χωρίς να ενισχύσει τις δομές των νησιών και της ενδοχώρας. Κινήθηκε με μία λογική στεγανοποίησης και ανοσίας της αγέλης μέσα σε μία συγκυρία στην οποία η αποσυμφόρηση των νησιών δεν έχει προχωρήσει. Βυθίζονται τα νησιά χωρίς αυτό να ενδιαφέρει την κυβέρνηση. Βρισκόμαστε σε μία κατάσταση όπου η Ευρώπη μας έχει καταγγείλει για πολλές από τις διατάξεις του νομοσχεδίου του Νοέμβρη, που ήταν το κατεξοχήν αντι-προσφυγικό νομοσχέδιο, αναγκάστηκε να αποσύρει κάποιες διατάξεις κατόπιν της πίεσης του ΣΥΡΙΖΑ και των διεθνών οργανισμών.
 
Η βιασύνη και ο τρόπος με τον οποίον έρχεται να νομοθετήσει η κυβέρνηση αποδεικνύει ότι θέλει να αποφύγει τα φώτα της δημοσιότητας αλλά και των εμπλεκομένων φορέων. Να προχωρήσει σε περαιτέρω περικοπή δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των προσφύγων και μεταναστών αλλά και την επιβάρυνση των τοπικών κοινωνιών των νησιών κυρίως».

Ads

«Το γενικότερο πνεύμα του νομοσχεδίου είναι η αποτροπή και η κράτηση που αποτελούν την γενικευμένη πολιτική της Νέας Δημοκρατίας απέναντι στα κελεύσματα των καιρών αλλά και των προοδευτικών πολιτικών. Περιλαμβάνει και διατάξεις όπως τα μυστικά κονδύλια στο άρθρο 55 όπου δεν υπάρχει καμία λογοδοσία και επιπλέον συνδέει τη λειτουργία του Υπουργείου με την εθνική ασφάλεια γενικά και αόριστα, προκειμένου να γίνουν πράξη ενδεχομένως κινήσεις σαν αυτές τις φαιδρότητες με τα πλωτά φράγματα τα οποία πήραν άρον άρον πίσω», αναφέρει ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ και καταλήγει:.

Υπάρχουν και ρυθμίσεις που έχουν να κάνουν με στρατιές μετακλητών οι οποίοι μπαίνουν εκτός από τεχνική υπηρεσία και στην προς σύσταση νομική υπηρεσία του Υπουργείου. Τη στιγμή που 17 συμβασιούχοι του ασύλου απολύονται μετά από επτά χρόνια προσφοράς και μας λένε ότι θέλουν να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Θα το κάνουν βέβαια βγάζοντας μαζικές απορρίψεις αποφάσεων. Η χώρα όμως θα καταδικαστεί για αυτά. Πρέπει επιτέλους να υπάρξει μια μακροπρόθεσμη πολιτική που να ενισχύσει την ένταξη και τα προγράμματα στέγασης και η κυβέρνηση να προσγειωθεί στην πραγματικότητα».