Το τελικό πόρισμά τους κατέθεσαν σήμερα Πέμπτη (13/2) οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες -μετά από σχετική κατεπείγουσα εισαγγελική παρέμβαση- αναφορικά με τα βίντεο που ήρθαν πρόσφατα δημοσιότητα για την εμπορική αμαξοστοιχία που ενεπλάκη στο πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών.

Ads

Σε αυτό οι Απόστολος Βασιλάκος και Σταύρος Μπατζόπουλος αναφέρουν πως το εν λόγω εμπορικό τρένο είναι το ίδιο με αυτό που καταγράφεται στα τρία νέα βίντεο, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν ότι πάνω σε αυτό δεν εικονίζεται άλλο φορτίο πλην των δηλωθέντων, κατά συνέπεια αποκλείουν την ύπαρξη ύποπτου φορτίου.

Αξίζει πάντως να σταθεί κάποιος στην καταληκτική πρόταση των συμπερασμάτων της έκθεσης, όπου οι δυο πραγματογνώμονες επισημαίνουν:
«Η παρούσα έκθεση αφορά την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 χωρίς να πιστοποιεί την γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού».

Τέμπη: Η διαδικασία ταυτοποίησης της αμαξοστοιχίας

Οι πραγματογνώμονες αρχικά περιγράφουν τη διαδικασία που ακολούθησαν για την ταυτοποίηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Ads

«Η αναγνώριση του χρώματος και της θέσης κάθε εμπορευματοκιβωτίου πραγματοποιήθηκε μέσω φωτογραφιών που ελήφθησαν κατά το άνοιγμά τους, παρουσία του Τμήματος Τροχαίας Λάρισας, μετά τη μεταφορά τους στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η θέση κάθε φορτάμαξας στον συρμό επιβεβαιώνεται από τον μοναδικό αριθμό της, ο οποίος αναγράφεται στο πλάι», αναφέρουν στην έκθεσή τους.

Αναλύοντας το βιντεοληπτικό υλικό, διαπίστωσαν ότι μόνο δύο από τα τρία διαθέσιμα βίντεο ήταν αξιοποιήσιμα για την ταυτοποίηση, καθώς στο τρίτο βίντεο, το οποίο προερχόταν από εσωτερική λήψη της σήραγγας των Τεμπών, η γωνία ήταν πολύ χαμηλή για να φαίνονται τα διακριτικά των εμπορευματοκιβωτίων.

Από την ανάλυση των δύο αξιοποιήσιμων βίντεο, οι πραγματογνώμονες κατέληξαν στα εξής συμπεράσματα:

  • Ο εμπορικός συρμός που καταγράφεται στα δύο βίντεο αποτελείται από 2 ηλεκτράμαξες, 3 φορτάμαξες με λαμαρίνες και 10 φορτάμαξες με container, ακριβώς όπως ο συρμός 63503 της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
  • Τα διακριτικά των container και η σειρά διάταξής τους ταυτίζονται τόσο στα δύο βίντεο όσο και με εκείνα του συρμού 63503, όπως αυτά καταγράφηκαν από την αστυνομία κατά το άνοιγμα των εμπορευματοκιβωτίων στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης.
  • Η διάταξη του συρμού 63503 συμφωνεί τόσο με τις φωτογραφίες από τον τόπο του δυστυχήματος και τα έγγραφα της Hellenic Train (Πίνακας 1), όσο και με την ανάλυση των βίντεο.
  • Οι τρεις πρώτες φορτάμαξες, που μεταφέρουν λαμαρίνες, έχουν τα πλαϊνά παραπέτα κατεβασμένα λόγω του αυξημένου πλάτους του φορτίου τους, ενώ τα εμπρόσθια και οπίσθια παραπέτα παραμένουν ανασηκωμένα. Αντίθετα, στις 10 φορτάμαξες με container, τα πλαϊνά παραπέτα είναι ανασηκωμένα.
  • Σε καμία από τις φορτάμαξες, είτε αυτές που μεταφέρουν λαμαρίνες είτε εκείνες με container, δεν εντοπίστηκαν άλλα δοχεία ή βυτία πέραν του επίσημου φορτίου.

Τέμπη: Η ανάλυση της ταχύτητας του εμπορικού τρένου και του χρόνου ληψης των βίντεο

Στην ανάλυση της ταχύτητας της εμπορικής αμαξοστοιχίας και του χρόνου λήψης των βίντεο, οι δύο πραγματογνώμονες επισημαίνουν ότι εξέτασαν τα καταγραφικά των σηράγγων Πλαταμώνα και Τεμπών, καθώς και τα δεδομένα κίνησης της αμαξοστοιχίας. Τα τελευταία είναι διαθέσιμα από τον Ιούνιο του 2023, όταν παρέλαβαν τα καταγραφικά των δύο μηχανών του τρένου.

Σύμφωνα με την ανάλυσή τους, η χρονική απόκλιση μεταξύ των καταγραφικών των ηλεκτραμαξών και των δεδομένων από τις σήραγγες είναι αμελητέα, της τάξης των +/- 2 δευτερολέπτων. Συγκρίνοντας τα στοιχεία, οι κ.κ. Βασιλάκος και Μπατζόπουλος καταλήγουν ότι ο χρονογράφος της ηλεκτράμαξας, μετά τη διόρθωση της μικρής απόκλισης, ταυτίζεται με τη χρονοσήμανση του βιντεοληπτικού υλικού της νότιας εξόδου της σήραγγας Πλαταμώνα. Η ταύτιση αυτή επιβεβαιώνεται και από εξωτερικό παρατηρητή, τον σταθμάρχη του Σ.Σ. Νέων Πόρων.

Ωστόσο, για τη σήραγγα των Τεμπών, παρατηρείται απόκλιση 1 λεπτού και 10 δευτερολέπτων μεταξύ του χρονογράφου της αμαξοστοιχίας και της χρονοσήμανσης των καμερών της σήραγγας. Οι πραγματογνώμονες εκτιμούν ότι η διαφορά πιθανώς οφείλεται σε λανθασμένο χρονισμό του καταγραφικού των καμερών, το οποίο φαίνεται να προπορεύεται της επίσημης ώρας Ελλάδος κατά 00:01:10. Ωστόσο, χωρίς την παρουσία εξωτερικού παρατηρητή, όπως του σταθμάρχη του Σ.Σ. Ραψάνης, ή κάποιου τεχνικού μέσου, η απόκλιση αυτή δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί με βεβαιότητα.

Τέμπη: Τα συμπεράσματα

Στα συμπεράσματα, και συνοδεύοντας την έκθεση με φωτογραφίες-στιγμιότυπα των τριών βίντεο που κατέθεσε η εταιρεία Interstar, οι δυο πραγματογνώμονες καταλήγουν στην έκθεση τους πως στο βιντεοληπτικό υλικό «εμφανίζεται η διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που συμμετείχε στο δυστύχημα της 28-2-2023, στο σύνολο της σύνθεσής της και κατά το χρόνο διέλευσής της, έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στη επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών. Η παρούσα έκθεση αφορά την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 χωρίς να πιστοποιεί την γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού».

Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τις εκθέσεις των πραγματογνωμόνων, αναμένεται και η εξέταση των βίντεο από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών, η οποία και θα πιστοποιήσει ή όχι τη γνησιότητά τους.

Υπενθυμίζεται πάντως πως η ανάθεση του ελέγχου της αυθεντικότητας των επίμαχων βίντεο στους δύο συγκεκριμένους δικαστικούς πραγματογνώμονες, Απόστολο Βασιλάκο και Σταύρο Μπατζόπουλο, είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις.

Κι αυτό γιατί πρόκειται για τα ίδια πρόσωπα που έχουν ήδη αποφανθεί ότι η έκρηξη οφείλεται στα έλαια σιλικόνης, κάτι που για πολλούς συνεπάγεται ζήτημα κωλύματος ως προς την ανάληψη της πραγματογνωμοσύνης. Μάλιστα οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες έχουν δεχθεί μηνύσεις από συγγενείς θυμάτων των Τεμπών.

Διαβάστε επίσης: Τέμπη / Μήνυση συγγενών των θυμάτων κατά του εφέτη ανακριτή Λάρισας – «649.000 αρχεία δεν μπήκαν στη δικογραφία»

Ολόκληρη η έκθεση