Η τεχνική ομάδα του Ειδικού Πραγματογνώμονα Τεχνικού συμβούλου του Συλλόγου Τέμπη 2023, Βασίλη Κοκοτσάκη, εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τα βίντεο που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας και φέρεται να δείχνουν την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 να διέρχεται από σήραγγες, λίγα λεπτά πριν το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Υπενθυμίζεται ότι ο Βασίλης Καπερνάρος, δικηγόρος της εταιρείας φύλαξης και βιντεοεπιτήρησης των εγκαταστάσεων του ΟΣΕ, Interstar Security, κατέθεσε τρία βίντεο που φέρεται να δείχνουν:
- Το σημείο και τον χρόνο διέλευσης της αμαξοστοιχίας από τη σήραγγα Πλαταμώνα,
- Το βόρειο μέτωπο της σήραγγας Τεμπών από το κέντρο ελέγχου πληροφορίας Ραψάνης,
- Την έξοδο διαφυγής της σήραγγας Τεμπών από το ίδιο κέντρο ελέγχου.
Τα νέα βίντεο
Τέμπη: Τα κρίσιμα ερωτήματα για τα βίντεο
Το ερώτημα βέβαια που προκύπτει είναι γιατί δεν είχαν εντοπιστεί όλο αυτό το διάστημα τα επίμαχα βίντεο και πώς βρέθηκαν ξαφνικά τώρα δύο χρόνια μετά.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι πραγματοποίησε μόνη της τη διαδικασία ανάκτησης του υλικού και την περασμένη Τετάρτη ο νομικός εκπρόσωπος τα κατέθεσε στον ανακριτή.
Πηγές από τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ανέφεραν στην «Καθημερινή» πως ο Οργανισμός έχει ζητήσει το οπτικό υλικό, το οποίο δεν έλαβε απευθείας και αναμένει την επικύρωση της γνησιότητάς του.
Από την πλευρά του, ο ειδικός πραγματογνώμονας του Συλλόγου Τέμπη 2023 απευθύνθηκε στον Εμμανουήλ Παπαδάκη, καθηγητή Προηγμένων Μαθηματικών Μοντέλων στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον στο Τέξας, με εξειδίκευση στην ανάλυση και ταυτοποίηση εικόνας και ήχου. Ο κ. Παπαδάκης, μέλος της ομάδας τεχνικών συμβούλων των συγγενών των θυμάτων, έθεσε μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τα βίντεο.
Αναλυτικά, η ανάρτηση του Βασίλη Κοκοτσάκη, η οποία περιλαμβάνει την τοποθέτηση του Εμμανουήλ Παπαδάκη έχει ως εξής:
«-Σύμφωνα με το 643/26-9-23 έγγραφο της εταιρείας security interstar προς τον κύριο Ανακριτή , η εταιρεία κάνει γνωστό ότι δεν υπάρχουν βίντεο από την άφιξη αναχώρηση και κίνηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας στους Σταθμούς από Θεσσαλονίκη μέχρι τον τόπο δυστυχήματος , διότι τα αρχεία δεν ζητήθηκαν έγκαιρα με αποτέλεσμα οι σκληροί δίσκοι να επανεγγραφούν.
Κατόπιν αυτών ο Ανακριτής προέβη στην κατάσχεση των σκληρών δίσκων και ανέθεσε σε εξειδικευμένο εργαστήριο του εξωτερικού την εργασία ανάκτησης των αρχείων , προσπάθεια που ουσιαστικά απέβει άκαρπη. Οι δίσκοι αυτοί από το Καλοκαίρι 2023 παραμένουν στην διάθεση των ανακριτικών αρχών.
Την 7/2/2025 μέσω δικηγόρου των Αθηνών δόθηκε βίντεο το οποίο ισχυρίζεται ότι δείχνει την εμπορική αμαξοστοιχία σε τούνελ λίγο πριν την σύγκρουση.
Πέραν των ερωτημάτων που προκύπτουν πως η εταιρεία ανέκτησε αρχεία από σκληρούς δίσκους που είναι κατασχεμένοι και πέτυχε αυτό που εξειδικευμένα εργαστήρια δεν πέτυχαν και αφού τα είχε γιατί δεν τα προσκόμιζε τόσο καιρό στην κύρια ανάκριση ,στην οποία προφανώς θα κληθεί να τα δικαιολογήσει και να αποδείξει την αυθεντικότητα των αρχείων αλλά και την μέθοδο ανάκτησης, η ομάδα μας απέστειλε το δημοσιευμένο υλικό στο εργαστήριο του κ. Παπαδάκη στις ΗΠΑ και μέχρι να έχουμε πρόσβαση σε αυτό που υποβλήθηκε στην ανάκριση , προέβει στις παρακάτω παρατηρήσεις από την πρώτη εξέταση:
Dr Emanuel Papadakis
«έχουμε δύο βίντεο που υπό κανονικές συνθήκες καταγραφής δεν μπορεί να είναι μόνον 33 λεπτά το καθένα. Λογικά και υπό φυσιολογικές συνθήκες πρέπει να είναι τμήματα καταγραφών μεγαλύτερής διάρκειας.
Γιατί λοιπόν δίδονται στη δημοσιότητα δύο βίντεο μόνο 33 λεπτών;
Ο κ. ανακριτής τι έχει;
Αφού ο κ. Καπερναρος διαρρέει στη δημοσιότητα 2 βίντεο γιατί δε διαρρέει την ολότητα των καταγραφών εκείνης της ημέρας από τις 8 το βράδυ έως τα μεσάνυχτα για να μπορούμε να επιβεβαιώσουμε τη γνησιότητα τους βλέποντας και άλλους συρμούς που διήλθαν μπροστά από τις κάμερες πριν το δυστύχημα.
Έχει τα πλήρη βίντεο ο κ. ανακριτής ή έχει ότι ανέβηκε στο YouTube;».
Ο Εμμανουήλ Παπαδάκης υπογραμμίζει ότι «δε γίνεται να σώζεται μόνο τμήμα των βίντεο; Τα βίντεο πριν αρχίζουν να διαγράφονται από τον σκληρό δίσκο παραμένουν σωσμένα στην ολότητά τους.
Ο συρμός φαίνεται να έχει τη σύνθεση της 63503 αλλά οι λαμαρίνες στα τρία πρώτα βαγόνια δε φαίνεται να εξέχουν ή να είναι προσδεμένες με σύρματα όπως ήταν στον συρμό που συμμετείχε στην σύγκρουση. Μέσα στο τούνελ θα γυαλίζανε στο φως τα σύρματα.
Τα μεταφερόμενα ελάσματα είχαν προσδεθεί, ως ορίζονται από τα διεθνή πρότυπα, με δεσμίδες τεσσάρων συνεστραμμένων συρμάτων πάχους 5mm, ανοπτημένου όλκιμου σιδήρου, σε κατά πλάτος διπλό πέρασμα προ της ασφάλισης (περίπλεξης). Συνεπώς, με οκτώ (σύρματα ανά πρόσδεση και σε κατά μήκος αποστάσεις μικρότερες των τριών (3) μέτρων (Έκθεση Μπαρτζόπουλου)».
Και προσθέτει ο καθηγητής από το Πανεπιστήμιο του Χιούστον:
Δεν έχουμε φωτογραφίες των δύο καμερών.
Οι κάμερες φαίνεται να είναι σχετικά χαμηλά στο ύψος των δύο έως 2,5 μέτρων το πολύ. Τέτοια τοποθέτηση είναι αντισυμβατική γιατί οι κάμερες τοποθετούνται πλησιέστερα προς την οροφή και μάλιστα ώστε να έχουν μεγάλο οπτικό πεδίο. Το πεδίο της ν. 5 είναι εξαιρετικά περιορισμένο.
Επίσης οι κάμερες στηρίζονται γενικά σε τοίχο για να αποφεύγεται να η χρήση επιπρόσθετης κολώνας – στηρίγματος που στο τούνελ μέσα δε μπορείς να την τοποθετήσεις εύκολα λόγω στενότητας.
Απαιτούνται φωτογραφίες των καμερών και στατικές όψεις από τις ίδιες τις κάμερες για να μπορούμε να αποφανθούμε με μεγαλύτερη ασφάλεια για το τι βλέπουμε.
Επίσης η ονομασία των καμερών είναι αντισυμβατική γιατί θα περίμενε κανείς να αναγράφεται η τοποθεσία της κάμερας και όχι κάτι ασαφές όπως κάμερα 5 λες και πρόκειται για κάμερες μίνι μάρκετ.
Συγκρίνετέ την με την ονομασία των καμερών της ΠΑΘΕ.
Επίσης η ονομασία των καμερών στα βίντεο αυτά δεν ταιριάζει με τον τρόπο που ονοματίζει η εταιρεία τις κάμερες στον επιβατικό σταθμό ΘΣΝ (Δέστε την έκθεση Μπατζόπουλου -Βασιλακου για το περιεχόμενο των σκληρών δίσκων).
Εν κατακλείδι χωρίς να γνωρίζουμε πώς εξήχθησαν αυτά τα βίντεο από τους δίσκους που τα περιείχαν και πού βρίσκονταν αυτοί οι δίσκοι όταν έγινε αυτή η ανάκτηση στοιχείων, δεν μπορούμε να αποφανθούμε για τη γνησιότητα των βίντεο αυτών.
Η χρονοσήμανση δεν αποτελεί απόδειξη γιατί τα καταγραφικά μπορεί να ρυθμισθούν να αναγράφουν οποιαδήποτε ώρα και μέρα ανεξαρτήτως από την πραγματική ημερομηνία και ώρα και κάποιος μπορεί να γυρίσει βίντεο σε μεταγενέστερο χρόνο και να το χρονοσημάνει για προγενέστερο χρόνο και ημερομηνία».
Καπερνάρος: Δεν είχε ζητηθεί ποτέ υλικό για την εμπορική αμαξοστοιχία
Ο Βασίλης Καπερνάρος, δικηγόρος της εταιρείας security του σιδηροδρομικού δικτύου, με ανακοίνωσή του απόγευμα του Σαββάτου (8/2/25) αναφέρεται στο ιστορικό διαχείρισης του αποδεικτικού υλικού για το δυστύχημα στα Τέμπη.
Μεταξύ άλλων, ο Βασίλης Καπερνάρος αναφέρει για το δυστύχημα στα Τέμπη ότι «ό,τι ζητήθηκε από τις αρμόδιες αρχές, δόθηκε σε άμεσο χρόνο 2 ή 3 ημερών».
Διευκρινίζει ότι «τα καταγραφικά των καμερών είναι ρυθμισμένα βάσει της νομοθεσίας, στις 15 ημέρες εγγραφής. Στη συνέχεια γίνεται επανεγγραφή πάνω από το υπάρχον υλικό. Τα καταγραφικά είναι περιουσία του ΟΣΕ και χωρίς νομική εντολή δεν επιτρέπεται να γίνει καμία τροποποίηση στη ρύθμιση αυτή ή εξαγωγή βίντεο.
Η εταιρεία κατέβαζε και χορηγούσε εντός των 15 ημερών, μόνο τα βίντεο που ζητούσαν οι αρμόδιες αρχές και τα οποία εκείνο το χρονικό διάστημα αφορούσαν αποκλειστικά και μόνο την επιβατική αμαξοστοιχία. Δεν ζητήθηκε τίποτα που να αφορά την εμπορική αμαξοστοιχία στο συγκεκριμένο 15μερο» αναφέρει μεταξύ άλλων.
Τέλος, ο κύριος Καπερνάρος αναφέρεται και στα τρία νέα βίντεο, που «προέρχονται από κάμερες, υλικό από τις οποίες ουδέποτε μας ζητήθηκε και από κανέναν και απεικονίζουν καθαρά τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίες με κατεύθυνση από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα λίγο πριν τη σύγκρουσή της με την επιβατική αμαξοστοιχία. Η εταιρεία άμεσα δια του πληρεξουσίου δικηγόρου της και με δική της πρωτοβουλία, παρέδωσε στον Εφέτη Ανακριτή όλα όσα ήδη είναι γνωστά ως παραδοθέντα στη Δικαιοσύνη, σε σχέση με την έρευνα που διεξάγεται».
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >