Ευρεία σύσκεψη για την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων και την προστασία της κύριας κατοικίας από τους πλειστηριασμούς θα πραγματοποιηθεί το απόγευμα υπό τον πρωθυπουργό με τους διοικητές των τραπεζών στο Μέγαρο Μαξίμου. Στόχος είναι να οριστικοποιηθεί η σχετική πρόταση νόμου ώστε κατόπιν συζητήσεων με τους θεσμούς να νομοθετηθεί μέχρι το τέλος του μήνα. Πολύ ψηλά στην ατζέντα του σημερινού Eurogroup βρίσκεται το θέμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν είναι στο τραπέζι των συζητήσεων. Μέχρι το τέλος της εβδομάδας στη Φρανκφούρτη περιμένουν την τελική πρόταση της Αθήνας. Ο Δημήτρης Τζανακόπουλος τόνισε ότι δεν υπάρχει κανένα θέμα ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Η σεναριολογία έχει ξεφύγει από κάθε όριο είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μιλώντας στο News 247.

Ads

Διαβουλεύσεις για το όριο προστασίας της κύριας κατοικίας από τον πλειστηριασμό και σχέδιο επιδότησης των οφειλετών με συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια με στόχο έως το τέλος Φεβρουαρίου να νομοθετηθεί το νέο σχέδιο για την κύρια κατοικία. Ταυτόχρονα στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος ενημερώνουν για το σχέδιο Νέα Υόρκη και Ουάσιγκτον ενώ βρίσκονται πιο κοντά στις θέσεις της Φρανκφούρτης και λιγότερα στην ελληνική κυβέρνηση. Στο Eurogroup θα παίζουν στο τραπέζι τα κόκκινα δάνεια και μέχρι την Παρασκευή η Αθήνα πρέπει να στείλει στην Φρανκφούρτη την πρότασή της. Οι ξένοι πιέζουν για την άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος την ώρα που ξένοι οίκοι δεν αναβαθμίζουν την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.

Αισιόδοξος ότι θα βρεθεί η χρυσή τομή για το ζήτημα των «κόκκινων» δανείων είναι και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο οποίος βρίσκεται στις Βρυξέλλες για τη σημερινή συνεδρίαση του Eurogroup.

Σύμφωνα και με την Εφημερίδα των Συντακτών, όπως όλα δείχνουν, η κυβέρνηση θα έχει ως βάση το μοντέλο της Κύπρου. Το πρώτο βήμα θα είναι ένα γενναίο «κούρεμα» του στεγαστικού δανείου και στη συνέχεια το 1/3 του ποσού θα καλύπτεται από το κράτος και τα 2/3 από τον δανειολήπτη. Τα όρια αναμένεται να κυμανθούν από τις 100.000 ευρώ –εμπορική αξία ακινήτου– για τον άγαμο (από 180.000 ευρώ που είναι σήμερα) έως και τις 280.000 ευρώ για τον έγγαμο.

Ads

Πιο αναλυτικά:

  • Τα βασικά κριτήρια συμμετοχής ενός δανειολήπτη στη διάδοχη κατάσταση του νόμου Κατσέλη, ο οποίος λήγει στο τέλος του μήνα, θα είναι η αξία του ακινήτου και το διαθέσιμο εισόδημα του δανειολήπτη.
  • Η ρύθμιση που θα προτείνεται στον δανειολήπτη θα προβλέπει εύλογο επιτόκιο και τοκοχρεολυτική μηνιαία δόση για την αποπληρωμή, που θα καταβάλλεται κατά τα 2/3 από τον δανειολήπτη και κατά το 1/3 από το κράτος.
  • Στο ακίνητο θα εγγράφεται και νέα προσημείωση υπέρ του Δημοσίου, πέραν αυτής που ήδη φέρει υπέρ της πιστώτριας τράπεζας. Σε περίπτωση πώλησης του ακινήτου, το Δημόσιο θα αξιώσει την είσπραξη μέρους του τμήματος από την πώληση, κατά το ποσό που αναλογεί με βάση την ήδη καταβληθείσα επιδότηση.
  •  Το δάνειο θα αποπληρώνεται σε βάθος 25ετίας. Η αποπληρωμή θα αφορά το ποσό που αντιστοιχεί στην παρούσα αξία του ακινήτου, ενώ η διαφορά της αρχικής με την παρούσα αξία θα διαγράφεται.

Ωστόσο, το ζήτημα των «κόκκινων» δανείων δεν είναι το μόνο για το οποίο αναζητεί λύση το οικονομικό επιτελείο. Ενα αρκετά σημαντικό πρόβλημα είναι τα χρέη των μικροοφειλετών έως 5.000 ευρώ σε εφορία, ταμεία κ.λπ. Προς αυτή την κατεύθυνση ετοιμάζεται ρύθμιση από τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας για αποπληρωμή έως και 120 δόσεις.

Στόχος είναι η ελάχιστη μηνιαία δόση του οφειλέτη να μην ξεπερνά τα 50 ευρώ, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως η συνολική ρύθμιση αναμένεται να είναι πιο διευρυμένη και απλούστερη σε σχέση με παλαιότερες, με αντικειμενικό στόχο το Δημόσιο να συγκεντρώσει περισσότερα έσοδα.

Προϋποθέσεις

Τα χρέη που θα συμπεριληφθούν στη ρύθμιση προσδιορίζονται χρονικά έως και τον Δεκέμβριο του 2017, ενώ βασική παράμετρος υπαγωγής σε αυτήν θα είναι η εξόφληση ή η ρύθμιση των τρεχουσών οφειλών, με απλά λόγια ο φετινός ΕΝΦΙΑ ή ο φόρος εισοδήματος του 2018, οι ασφαλιστικές εισφορές, ο ΦΠΑ κ.λπ.

Υπενθυμίζεται ότι υπάρχει η δυνατότητα πάγιας ρύθμισης εξόφλησης για 12 δόσεις σε εφορίες και ταμεία. Θα μπορεί π.χ. κάποιος να μπει στη διαδικασία ρύθμισης των 12 δόσεων για τις οφειλές του τρέχοντος έτους και αυτόματα να έχει το δικαίωμα να υπαχθεί στη ρύθμιση των 120 δόσεων για τα παλαιότερα χρέη.

Η ρύθμιση αυτή θα αφορά και όσους δεν έχουν πλέον εμπορική ιδιότητα ή έχουν κλείσει τα βιβλία τους και έχουν από παλιά οφειλές στα ταμεία και στην εφορία και που δεν είχαν τη δυνατότητα στοχευμένης ρύθμισης χρεών πέραν της πάγιας των 12 δόσεων.

Ταυτόχρονα, στη νέα ρύθμιση που αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση τον επόμενο μήνα θα περιλαμβάνεται «κούρεμα» έως και 87% των προσαυξήσεων των χρεών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με όσα έχει πει η υπουργός Εργασίας Εφη Αχτσιόγλου, η ρύθμιση θα προβλέπει «κούρεμα» ακόμα και της αρχικής οφειλής.

Η λύση για τις τράπεζες

Τα σχέδια που βρίσκονται στην φάση της επεξεργασίας είναι δύο . Το πρώτο επεξεργάζεται το ΥΠΟΙΚ σε συνεργασία με το ΤΧΣ και το δεύτερο η Τράπεζα της Ελλάδας .

Το σχέδιο ΥΠΟΙΚ ΤΧΣ στην σύνταξη του οποίου συμμετέχει και η JP Morgan έχει ως βάση την μεταφορά 20 δις κόκκινων δανείων από τις τράπεζες σε μια εταιρία ειδικού σκοπού η οποία στην συνέχεια εκδώσει ομόλογα που θα αγοραστούν από τις τράπεζες και ιδιώτες επενδυτές . Το δημόσιο θα κληθεί να εγγυηθεί μέρος των απωλειών που θα έχουν οι τράπεζες από τα ομόλογα αυτά . Το μοντέλο αυτό βασίζεται σε μια παραλλαγή της Ιταλικής λύσης αλλά έχει υψηλό κόστος για τις τράπεζες λόγω της χαμηλής πιστοληπτικής διαβάθμισης της χώρας.

Το σχέδιο της ΤτΕ είναι πιο δραστικό και προβλέπει την μεταφορά κόκκινων δανείων ύψους 40 δις ευρώ σε αντίστοιχη εταιρία ειδικού σκοπού . Σε αυτή του την εκδοχή το δημόσιο δεν θα δώσει άμεσα εγγυήσεις. Θα εγγυηθεί όμως αναβαλλόμενο φόρο για τις τράπεζες ύψους 7,4 δις ευρώ που θα ενταχθεί ως κεφάλαιο στην εταιρία ειδικού σκοπού. Το σενάριο αυτό έχει ως ελάττωμα ότι οι τράπεζες θα χρειαστούν νέα κεφάλαια ύψους περίπου 7 δις ευρώ.

Στις επόμενες μέρες θα πρέπει να αποφασιστεί αν και τα δύο σχέδια θα υποβληθούν για έγκριση από την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανταγωνισμού και τις υπόλοιπες εποπτικές αρχές ( ΕΚΤ ,SSM Ευρωπαϊκή Επιτροπή) ώστε να προχωρήσει η εφαρμογή του.