Στο 9,1% επί του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος ανήλθε το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2011, ενώ το ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθε στο 165,3% του ΑΕΠ. Σε απόλυτα νούμερα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2011, όπως υπολογίστηκε σε συνεργασία με τη Eurostat, ανήλθε στα 19,6 δισ. ευρώ. Το ενοποιημένο χρέος ανήλθε στα 355,6 δισ. ευρώ.

Ads

 
Σύμφωνα με τα εν λόγω στοιχεία οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθαν το 2011 στα 107,7 δισ. ευρώ (50,1% του ΑΕΠ), ενώ τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης στα 88,07 δισ. ευρώ, δηλαδή στο 40,9% του ΑΕΠ.
 
Από τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν σήμερα προκύπτει ελαφρά βελτίωση του δημοσιονομικού ελλείμματος για τα έτη 2009 και 2010 σε σχέση με τα μεγέθη που είχε δημοσιοποιήσει η ΕΛΣΤΑΤ τον Οκτώβριο 2011. Ειδικότερα, το έλλειμμα 2009 εμφανίζεται στο 15,6%, έναντι 15,8% προηγουμένως, ενώ το έλλειμμα του 2010 αναθεωρήθηκε στο 10,3%, από 10,6% προηγουμένως.
 
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ η μεταβολή του ελλείμματος των ετών 2009 και 2010 οφείλεται κυρίως στην αλλαγή του τρόπου καταγραφής των συναλλαγών που σχετίζονται με το πρόγραμμα στήριξης των τραπεζών του 2008 από την Κυβέρνηση. Η αλλαγή θεωρήθηκε αναγκαία λόγο διαπίστωσης ότι υπήρχε μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στις πληρωμές σε ταμειακή βάση και την καταγραφή σε δεδουλευμένη βάση των συναλλαγών στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης των τραπεζών.
 
Η αναθεώρηση αυτή ήταν αποτέλεσμα δύο κυρίως παραγόντων. Πρώτον, στις προμήθειες που καταβάλλουν οι τράπεζες στο κράτος για τις κρατικές εγγυήσεις που παρέχονται σε αυτές για τον διατραπεζικό δανεισμό. Οι προμήθειες αυτές καταγράφονται πλέον σε δεδουλευμένη βάση και όχι σε ταμειακή βάση όπως στο παρελθόν. Δεύτερον, στις προνομιούχες μετοχές που εκδόθηκαν από τις τράπεζες για το κράτος. Έτσι οι μετοχές αυτές αναταξινομήθηκαν στους χρηματοπιστωτικούς λογαριασμούς από την κατηγορία «μετοχές» σε αυτή των «δανείων». Η επίπτωση των ανωτέρω αλλαγών στην καταγραφή του ελλείμματος σαν ποσοστό του ΑΕΠ είναι 0,2% και για τα δύο έτη 2009 και 2010.
 
Οι λοιπές διαφορές σχετικά με το έλλειμμα οφείλονται, ως επί το πλείστον, σε επικαιροποιημένα στοιχεία για τις πληρωτέες υποχρεώσεις, σε αναθεωρημένους λογαριασμούς φορέων γενικής κυβέρνησης, και στις μεταβολές στο μητρώο των φορέων γενικής κυβέρνησης. Κατά 0,1% αναθεωρήθηκε και το δημόσιο χρέος για τα έτη 2009 και 2010 (στο 129,4% του ΑΕΠ και 145% του ΑΕΠ αντιστοίχως) εξέλιξη που οφείλεται κυρίως σε επικαιροποιημένα δεδομένα σχετικά με τα δάνεια που έχουν λάβει οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).

«Αναγκαία η επαναφορά των δημόσιων οικονομικών σε βιώσιμη τροχιά»
 
Την πορεία της χώρας για τα επόμενα χρόνια, οριοθετεί η αναγκαιότητα για τη συνέχιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης και την επαναφορά των δημόσιων οικονομικών σε βιώσιμη τροχιά, ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών, Φίλιππος Σαχινίδης, με αφορμή τη δημοσιοποίηση των στοιχείων για το δημοσιονομικό έλλειμμα του 2011, δηλώνοντας, παράλληλα, αισιόδοξος ότι σύντομα η χώρα θα έχει πρωτογενή πλεονάσματα.
 
Σύμφωνα με τον υπουργό, η Ελλάδα κατάφερε σε δύο χρόνια να μειώσει το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης κατά 6,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Σε όρους πρωτογενούς ελλείμματος, επισημαίνει ο κ. Σαχινίδης, η βελτίωση είναι ακόμη μεγαλύτερη, κατά 8,2 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, και η απόσταση που έχει διανύσει η χώρα από το έλλειμμα του 2009 είναι μεγάλη.
 
Ο υπουργός καταλήγει στη δήλωσή του ότι «η συνέχιση της δημοσιονομικής προσπάθειας, ειδικά μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της ανταλλαγής ομολόγων, που αφαιρεί μεγάλο ύψος τόκων από τις δαπάνες του κράτους, δεν αποτελεί μόνον ανάγκη προκειμένου να βγει η χώρα από την κρίση, αλλά και θα δικαιώσει τις θυσίες και τις προσπάθειες που έχουν καταβάλει οι Έλληνες πολίτες κατά την τελευταία διετία».