Τις δυσκολίες της επίτευξης συμφωνίας για την επιβολή του πλαφόν στη χονδρεμπορική τιμή του φυσικού αερίου με την οποία οι ευρωπαϊκές εταιρείες πληρώνουν τις ποσότητες του καυσίμου που αγοράζουν από προμηθευτές και παραγωγούς κυρίως τρίτων χωρών παραδέχτηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας στη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου, ωστόσο σημείωσε το γεγονός ότι Γερμανία και Ολλανδία είναι στο τραπέζι των συζητήσεων.

Ads

Οι δύο ισχυρές δυνάμεις της Ε.Ε. προβληματίζονται για το ενδεχόμενο η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου να αποθαρρύνει τους προμηθευτές φυσικού αερίου, οι οποίοι θα δουν μία οριζόντια τιμή, χαμηλότερη από εκείνη που προσδιορίζεται με βάση τον δείκτη TTF στο ολλανδικό hub.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του ot.gr, ο κ. Σκρέκας μίλησε για ένα δυναμικό ανώτατο όριο στην χονδρεμπορική τιμή. Θα προκύψει από έναν σταθμισμένο όρο των τιμών των διεθνών χρηματιστηρίων ενέργειας Henry Hub, JKM και εκείνο της Αυστραλίας. Και η ανώτατη τιμή που θα προκύψει θα ακολουθεί τις διακυμάνσεις των δεικτών των προαναφερόμενων χρηματιστηρίων και πιθανότατα θα είναι ελαφρώς υψηλότερη από αυτούς και σαφώς χαμηλότερη από το TTF.

Η ελληνική κυβέρνηση αναζητά επειγόντως τρόπο για την αποκλιμάκωση του ενεργειακού κόστους θεωρώντας ότι η μοναδική λύση είναι η αντιμετώπιση του σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ads

Ωστόσο, και μέχρι να καταλήξουν οι 27, ο προβληματισμός παραμένει για τις επιπτώσεις των υψηλών τιμών στην εγχώρια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε τα ακόλουθα μέτρα:

1. Ανάκτηση υπερεσόδων των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο υπουργός ανακοίνωσε την εφαρμογή κι ενός έκτακτου μηχανισμού ανάκτησης εσόδων από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, πέραν του ισχύοντος στους ηλεκτροπαραγωγούς: «Διαπιστώσαμε κατά την εφαρμογή του νέου μέτρου για την προαναγγελία των τιμών προμήθειας ρεύματος του επόμενου μήνα, πως πάροχοι βρέθηκαν αφενός να ζημιώνονται με βάση την χονδρική τιμή καθώς ανακοίνωσαν χαμηλότερες τιμές λιανικής αλλά τον επόμενο μήνα να κερδίζουν αποφασίζοντας υψηλότερες τιμές λιανικής έναντι της χονδρικής». Σύμφωνα με τον Σκρέκα θα εφαρμοστεί μηχανισμός ανάκτησης εσόδων. Κάθε χρόνο στον 11ο μήνα θα γίνεται μία «σούμα» ζημιών – εσόδων. Αν μία εταιρεία έχει υπερέσοδα αυτά θα ανακτώνται υπέρ των επιδοτήσεων. Το μέτρο θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά τον φετινό Νοέμβριο λαμβάνοντας υπόψη το «ταμείο» των παρόχων κατά τους μήνες από τον Αύγουστο και μετά. Ο Σκρέκας αρνήθηκε να αποκαλύψει που θα προσδιοριστεί το όριο ανάκτησης εσόδων

2.Έκτακτη φορολόγηση υπερκερδών διυλιστηρίων

Ερωτηθείς ο υπουργός για την εφαρμογή του μέτρου που προβλέπει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός και αφορά στην έκτακτη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων έκανε γνωστό πως η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη λήψη τέτοιας απόφασης.

Και συγκεκριμένα θα φορολογηθούν τα υπερέσοδα των διυλιστηρίων και της ΔΕΠΑ. Ο συντελεστής θα είναι 33% και θα επιβληθεί για τα κέρδη του 2022 που είναι πάνω από 20% σε σχέση με την τελευταία τετραετία. Τα έσοδα θα κατευθυνθούν για τη στήριξη των νοικοκυριών.

3. Επιβολή τέλος φυσικού αερίου για την ηλεκτροπαραγωγή

Η κυβέρνηση προχωρά και στην επιβολή τέλους 10 ευρώ ανά Μεγαβατώρα στο φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται για ηλεκτροπαραγωγή.

Όπως είπε, ο κ. Σκρέκας εξετάζεται το ενδεχόμενο άρσης του πλαφόν στις μονάδες φυσικού αερίου αλλά, έσπευσε να συμπληρώσει πως «θα προχωρήσουμε στην επιβολή τέλους για την μείωση της κατανάλωσης του καυσίμου».

4. Μέτρα για τον περιορισμό κατανάλωσης ρεύματος.

Στο πλαίσιο της ανάγκης εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας ανήγγειλε, ακόμα, τον υποχρεωτικό περιορισμό της κατανάλωσης ρεύματος στις ενεργοβόρες βιομηχανίες της μέσης και υψηλής τάσης τις ώρες αιχμής μέσα από πλατφόρμα δημοπρασιών. Οι επιχειρήσεις θα αποζημιώνονται για την εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ οι ώρες αιχμής για την υποχρέωση μείωσης της ζήτησης θα καθορίζονται κάθε μήνα.

5. Ληξιπρόθεσμοι λογαριασμοί ρεύματος

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πάροχοι ρεύματος είναι κι εκείνος της αύξησης των απλήρωτων λογαριασμών.

Η θέσπιση από τον Ιούλιου της ανεμπόδιστης μετακίνησης των καταναλωτών από πάροχο σε πάροχο έχει ανοίξει και το δρόμο της εκμετάλλευσης αυτής της ευκολίας και από στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Ο κ. Σκρέκας είπε πως θα συνεχιστεί η ελεύθερη μετακίνηση αλλά θα υπάρξει παρέμβαση ώστε οι καταναλωτές να μην αφήνουν απλήρωτους τους λογαριασμούς τους πριν την αλλαγή παρόχου.