Την κατάσταση στα χέρια τους παίρνουν ομάδες πολιτών, ζητώντας άμεση δέσμευση για μέτρα προστασίας από τα ακραία καιρικά φαινόμενα της κλιματικής κρίσης.

Ads

Η σχετική Πρωτοβουλία Πολιτών, δημιουργήθηκε στη Θεσσαλονίκη και δηλώνει πως η προσπάθεια παρέμβασης ξεκινάει από τις δημοτικές εκλογές και πως είναι αποφασισμένη να θέσει προ των ευθυνών τους, όλες τις παρατάξεις ώστε να δεσμευτούν πως θα λάβουν συγκεκριμένα μέτρα τα οποία δημοσιεύουμε στη συνέχεια του ρεπορτάζ.

«Εκλιπαρούμε χρόνια για ζώνες δασοπροστασίας σε περιοχές που αν καούν θα έχουμε νέο Μάτι» λέει στο tvxs η Έλλη Γεωργιάδου, μέλος της πρωτοβουλίας. Διαπιστώσαμε ότι είναι ελάχιστοι οι Προεκλογικοί Συνδυασμοί, που συμπεριλαμβάνουν στα προγράμματά τους την προετοιμασία για την πρόληψη και αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων. Και βλέπουμε πως κάθε χρόνο θρηνούμε περισσότερα θύματα. Δεν μπορούμε να μείνουμε άπραγοι».

Η κυρία Γεωργιάδου προσθέτει πως ήδη έχουν ανταποκριθείς πολίτες από διάφορα σημεία της χώρας, ωστόσο είναι επείγουσα η διάδοση του τρόπου με τον οποίο δικτυώνονται οι πολίτες γύρω από την πρωτοβουλία. «Έχουμε φτιάξει μια σελίδα στο fb. Εκεί μπορούν να μας βρουν οι πολίτες https://www.facebook.com/groups/1300985010788599»

Ads

Ακολουθεί η ανακοίνωση της πρωτοβουλίας και η επιστολή με τα μέτρα που ζητούν από τις υποψήφιες παρατάξεις:

ΟΜΑΔΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΓΙΑ ΤΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΑΠΟ ΑΚΡΑΙΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ

Αποτελούμε μία Πρωτοβουλία Πολιτών, που αρνούμαστε πλέον να παραμείνουμε διαμαρτυρόμενοι παρατηρητές της καταστροφής που πλήττει τη χώρα, τον πληθυσμό της και τον καθέναν από εμάς. Καταστροφές πρωτόγνωρες σε έκταση, ένταση και επιπτώσεις, που δεν οφείλονται απλά στη ραγδαία εξέλιξη της κλιματικής μεταβολής, αλλά καθορίζονται από την άρνηση προετοιμασίας, πρόληψης, και λήψης προστατευτικών μέτρων, από την Πολιτεία και όλους τους φορείς της. Είναι αβάσταχτη πλέον η παθητικότητα και η αδιαφορία για τις ζωές, που χάνονται και για όλες τις άλλες μη αναστρέψιμες απώλειες (για τον αστικό πληθυσμό και την ύπαιθρο, για τον φυσικό χώρο, την πανίδα και τη χλωρίδα, για την παραγωγή και για την οικονομία), με απαράδεκτα, παραπλανητικά προσχήματα και παρ όλη την πλήρη επίγνωση των απειλών και της διαχρονικότητάς τους.

Η προσπάθεια παρέμβασής μας, ξεκινά, αυτή τη στιγμή, από τις Δημοτικές Εκλογές, όπου διαπιστώνουμε το εντυπωσιακό γεγονός, ότι είναι ελάχιστοι οι Προεκλογικοί Συνδυασμοί, που συμπεριλαμβάνουν στα προγράμματά τους την προετοιμασία για την πρόληψη και αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων. Όσοι το κάνουν περιορίζονται σε γενικές εξαγγελίες και όχι σε συγκεκριμένα, δεσμευτικά και ελέγξιμα, από τους Δημότες, μέτρα. Οι περισσότεροι δεν το κάνουν.

Συγκροτούμε, με όλους τους δυνατούς τρόπους επικοινωνίας, Τοπικές Ομάδες Παρέμβασης σε κάθε Δήμο, μικρές ή μεγαλύτερες, ανεξάρτητα από τις όποιες πολιτικές και κομματικές διαφορετικές απόψεις ή και δεσμεύσεις μας (πλην φασιστικών-ρατσιστικών). Επειδή δεν αναθέτουμε πλέον, εν λευκώ, την προστασία μας, σε αποδεδειγμένα ακατάλληλους και αναποτελεσματικούς εκπροσώπους, συναντούμε ΟΛΟΥΣ τους υποψήφιους Συνδυασμούς του κάθε Δήμου, και απαιτούμε από αυτούς την άμεση, δεσμευτική και ευρεία δημοσιοποίηση των ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ και εφαρμογών, που σκοπεύουν να υλοποιήσουν, εφ’ όσον εκλεγούν, στα πλαίσια των προεκλογικών τους προγραμμάτων, με τη μορφή του παραδείγματος, που τους παρουσιάζουμε. Η αξιολόγηση αυτών των προγραμμάτων, μπορεί να αποτελέσει για τους Πολίτες κρίσιμο εκλογικό κριτήριο.

ΟΜΑΔΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΓΙΑ ΤΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΑΠΟ ΑΚΡΑΙΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥΣ

Η χώρα μας πλήττεται, τα τελευταία χρόνια, όλο και σοβαρότερα από τις επιπτώσεις της κλιματικής μεταβολής. Ιδιαίτερα φέτος τα φαινόμενα των πυρκαγιών και των πλημμυρών πήραν πρωτόγνωρες διαστάσεις, ένταση και πυκνότητα, με ανυπολόγιστες καταστροφικές συνέπειες, για τον αστικό πληθυσμό και την ύπαιθρο, για τον φυσικό χώρο, την πανίδα και τη χλωρίδα, για την παραγωγή και για την οικονομία. Όλα δείχνουν ότι εισερχόμαστε σε μια νέα περίοδο, στην οποία η επιβίωση του τόπου απαιτεί ριζικές αναπροσαρμογές.

Η κλιματική μεταβολή δεν συνεπάγεται νομοτελειακά την έκταση των καταστροφών, που βιώνουμε. Τα ολέθρια μεγέθη καθορίζονται από την αβάσταχτη παθητικότητα και αδιαφορία της Πολιτείας και των Αρχών, για τις ζωές, που χάνονται και για όλες τις άλλες μη αναστρέψιμες απώλειες. Από την άρνηση πρόληψης, λήψης προστατευτικών μέτρων και ανάληψης δράσεων, παρ όλη την πλήρη επίγνωση των απειλών και με απαράδεκτα προσχήματα.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει την αμεσότερη επαφή με τα τοπικά δεδομένα. Έχει αδιαμφισβήτητη βιωματική εμπειρία και γνώση των φυσικών φαινομένων και των καταστροφών, που προκαλούν και, ως Διοίκηση των τοπικών κοινωνιών, την άμεση και καθοριστική ευθύνη για την δρομολόγηση της αντιμετώπισής τους, την προστασία των Δημοτών και τη θεραπεία των ζημιών, στο χώρο της. Έχει την ευθύνη της πρόληψης, του σχεδιασμού και της εφαρμογής των αναγκαίων παρεμβάσεων και μέτρων και την ευθύνη της διεκδίκησης, από την Πολιτεία, να τα υποστηρίξει θεσμικά, οικονομικά και διοικητικά.

Είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό το γεγονός, ότι είναι ελάχιστοι οι Προεκλογικοί Συνδυασμοί των Δημοτικών Εκλογών, που αναφέρονται σε αυτή την υποχρέωση και καθήκον τους. Όσοι το κάνουν περιορίζονται σε γενικές εξαγγελίες και όχι σε συγκεκριμένα, δεσμευτικά και ελέγξιμα από τους Δημότες μέτρα. Οι περισσότεροι δεν το κάνουν.

Εμείς, ως Πολίτες και Δημότες, αισθανόμαστε εκτεθειμένοι και απροστάτευτοι. Η ανησυχία και η ανασφάλεια είναι καθημερινό μας βίωμα. Δεν γίνεται πλέον να μένουμε παθητικοί παρατηρητές και θεατές αυτής της πραγματικότητας.

Ανεξάρτητα από τις όποιες πολιτικές και κομματικές μας απόψεις, διαφορές και δεσμεύσεις, προχωρούμε από κοινού σε μία προσπάθεια παρέμβασης στις Δημοτικές εκλογές: Ζητούμε από όλους τους υποψήφιους Συνδυασμούς των Δήμων μας να συμπεριλάβουν οπωσδήποτε, στα Προεκλογικά τους Προγράμματα, τον συγκεκριμένο σχεδιασμό και την εφαρμογη των μέτρων που σκοπεύουν να πάρουν, εφόσον εκλεγούν, για την προστασία των Δημοτών τους και της περιοχής αρμοδιότητάς τους, απέναντι σε ενδεχόμενα ακραία καιρικά φαινόμενα. Για μεγαλύτερη σαφήνεια, παραθέτουμε ένα γενικό παράδειγμα της μορφής των αναμενόμενων προγραμμάτων, για τις πυρκαγιές. Το ίδιο ζητούμε για τις πλημμύρες και για όλα τα ακραία φαινόμενα που μπορεί να απειλήσουν μια περιοχή.

Παρακαλούμε να απαντήσετε έγγραφα στο αίτημά μας και, εφ όσον συμφωνείτε, να δημοσιοποιήσετε, στα πλαίσια των προεκλογικών σας προγραμμάτων, τα μέτρα που σκοπεύετε να πάρετε στο διάστημα της θητείας σας. Κατά την εφαρμογή τους θα έχετε, όπου χρειαστεί, την πλήρη συμμετοχή και συνεργασία μας.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ

Α: ΜΕΤΡΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΠΕΡΙΜΕΤΡΟ ΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ

ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΕΣ ΖΩΝΕΣ ΠΥΡΟΠΡΟΣΑΣΙΑΣ (σύμφωνα με το Νομο, πληρης καθαρισμος δασικής βλάστησης σε απόσταση τουλάχιστον 1,5 φορά το ύψος της αναμενόμενης φλόγας, που είναι διπλάσιο του ύψους των δέντρων)
ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΥΓΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ (πλάτους κατάλληλου για τη διασταύρωση τουλάχιστον δύο πυροσβεστικών και δύο ιδιωτικών οχημάτων).

ΔΙΑΝΟΙΞΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΑΡΤΗΡΙΩΝ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΥΓΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ (ανάλογου πλάτους), ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ.

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΩΝ ΥΔΡΟΣΤΟΜΙΩΝ ΣΤΙΣ ΑΓΚΑΙΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΑΣΤΙΚΟ ΙΣΤΟ.

ΠΛΗΡΗΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΝΕΚΡΗΣ ΒΙΟΜΑΖΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ.

ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΒΛΑΣΤΗΣΗΣ (ΠΥΡΑΝΤΟΧΑ ΕΙΔΗ ΥΨΗΛΗΣ ΚΑΙ ΜΕΣΑΙΑΣ ΒΛΑΣΤΗΣΗΣ) ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥΣ ΥΠΑΙΘΡΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ (άδεια οικόπεδα) ΚΑΙ ΑΥΛΕΣ.

ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΟ ΚΛΑΔΕΜΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΒΛΑΣΤΗΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ- ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΟ ΚΟΥΡΕΜΑ ΤΟΥ ΧΌΡΤΟΥ.

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΔΕΝΤΡΩΝ ΚΑΙ ΚΤΙΣΜΑΤΩΝ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ.

Β: ΜΕΤΡΑ ΜΕΤΑΞΥ ΟΙΚΙΣΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥΣ.

ΟΔΙΚΕΣ ΑΡΤΗΡΙΕΣ: ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΠΛΑΤΟΣ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΙΚΏΝ ΣΥΝΔΕΤΡΙΩΝ ΔΡΟΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΥΓΗ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ (βλ. παραπάνω)..

ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΑΡΕΙΩΝ ΤΩΝ ΔΡΟΜΩΝ ΑΠΟ ΥΨΗΛΗ, ΜΕΣΑΙΑ ΚΑΙ ΧΑΜΗΛΗ ΒΛΑΣΤΗΣΗ ΣΤΙΣ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ (βλ. παραπανω).

ΠΥΡΑΝΤΟΧΗ ΒΛΑΣΤΗΣΗ, ΟΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ.

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΙΚΤΥΩΝ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΩΝ ΥΔΡΟΣΤΟΜΙΩΝ.

Γ: ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ

ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΒΛΕΨΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥΣ, ΜΕ ΜΟΡΦΗ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Ή ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ (π.χ. δασολόγοι, πολεοδόμοι, συγκοινωνιολόγοι, μηχανικοί

ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΙΑΣ ΜΕ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΟΛΥΘΗΣΗ, ΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΜΕΤΡΩΝ.

Δ: ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΣΕ ΘΕΣΜΙΚΟ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ (ενδεικτικά):

ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ, ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ, ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΙΣΧΥΟΝΤΟΣ ΘΕΣΜΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΙΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ (π.χ. αρμοδιότητες δασοπυρόσβεσης).

ΑΠΑΙΤΗΣΗ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΗΣ, ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ, ΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΣΑΦΗΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΩΝ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ (π.χ. Πολιτικης Προστασίας, Δασικών Υπηρεσιών, Περιφερειών, Δήμων κ.ά., για να μην ξαναγίνει ποτέ το μπλέξιμο, η αποποίηση και η μετάθεση ευθυνών).

Ε: ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΣΗΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΔΡΑΣΗΣ.

ΣΤ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ

ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΙΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΕΞΕΥΡΕΣΗΣ ΝΕΩΝ ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ.