Σπασμένα μάρμαρα, πέτρες, κώνοι, διαχωριστικά πλέγματα, τρύπες, λακούβες, σιδερόβεργες, σκουπίδια. Αυτή είναι η εικόνα της Πανεπιστημίου (και) το τελευταίο διάστημα. Πεζοί, τουρίστες και Αθηναίοι, αλλά και οχήματα, κινούνται ανάμεσα στα έργα που εκτελούνται και στις δύο μεριές του δρόμου και τα οποία έχουν μετατρέψει την πόλη σε ένα μεγάλο εργοτάξιο. Ο λόγος; το πολυδιαφημισμένο ατελείωτο έργο του Κώστα Μπακογιάννη, ο «Μεγάλος Περίπατος».

Ads
Οι εργαζόμενοι του Δήμου έχουν τοποθετήσει ειδικά σήματα για πεζούς και οχήματα, λόγω των έργων, κατά μήκος της Πανεπιστημίου, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

 

Το ξήλωμα των φοινίκων στις 10 Απριλίου του 2023 από την Πανεπιστημίου, ήταν η αφορμή για να καταγράψουμε στο tvxs το χρονικό μιας προδιαγεγραμμένης αποτυχίας, αυτής του «Μεγάλου Περιπάτου». Τον οποίο, πλέον, περισσότερο… «Σπασμένο» θα τον χαρακτηρίζαμε, παρά «Μεγάλο».

Αποκαρδιωτική η εικόνα της Πανεπιστημίου, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

 

Ads

Στις 22 Απριλίου είχαμε γράψει αυτό: «Δεν είναι υπερβολικό να πούμε ότι, ενώ επρόκειτο για ένα έργο που θα βελτίωνε, θεωρητικά, τη ζωή των πεζών και των ποδηλατών, η κατάσταση στην Πανεπιστημίου είναι πολύ χειρότερη απ’ ό,τι πριν τον Μεγάλο Περίπατο. Εξάλλου, η Πανεπιστημίου είναι από τους ελάχιστους δρόμους στο κέντρο της Αθήνας, στον οποίο οι πεζοί περπατούσαν άνετα στα μεγάλα πεζοδρόμια της, την ίδια ώρα που το πλάτος του δρόμου αποσυμφόριζε (τουλάχιστον σε ένα βαθμό) την κίνηση των οχημάτων.

Αντανάκλαση των έργων που εκτελούνται στην Πανεπιστημίου πάνω σε τζαμαρία καταστήματος, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

 

»Πλέον, ο δρόμος έχει στενέψει προκειμένου να μεγαλώσει το πεζοδρόμιο στη δεξιά μεριά της Πανεπιστημίου, ένα πεζοδρόμιο, όμως, που δεν μπορούν ακόμα να αξιοποιήσουν στο 100% οι πεζοί, αφού έχει ξηλωθεί μεγάλο μέρος του και έχουν δημιουργηθεί στοίβες με μάρμαρα, πέτρες και χώματα».

Ο Μεγάλος Περίπατος πλέον θυμίζει.. Σπασμένο Περίπατο, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

 

Σχεδόν 4 μήνες μετά και η μόνη διαφορά σε σχέση με τότε, είναι ότι οι στοίβες… μεγάλωσαν. Ναι μεν τα έργα είναι σε εξέλιξη, αλλά πόσο «καθησυχαστικό» μπορεί να είναι αυτό, όταν οι επισκέπτες της Πανεπιστημίου περπατούν ανάμεσα σε μεγάλες λακκούβες, χώματα, κοτρώνες, κώνους, καρφιά, που σε αρκετές περιπτώσεις δεν είναι εντός του πλαισίου στο οποίο γίνονται τα έργα;

Γυναίκα περιμένει να διασχίσει την Πανεπιστημίου, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

 

Δεν θα μπορούσε, επίσης, να είναι «καθησυχαστικό» κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που τα έργα ήταν προγραμματισμένα να τελειώσουν τον Μάιο του 2023. Τρεις μήνες μετά, δεν φαίνεται να τελειώνει σύντομα το πολυδιαφημιζόμενο project της Δημοτικής Αρχής επί της θητείας του Κώστα Μπακογιάννη ως Δημάρχου Αθηναίων.

Μια σύντομη αναδρομή

Στις 11 Μαΐου του 2020 έγινε η πρώτη ανακοίνωση του σχεδίου και σε αυτή αναφέρεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του σχεδίου θα ήταν έτοιμο το… 2022. Το πλάνο αυτό διαψεύστηκε νωρίς, φυσικά.

«Το ζωτικής σημασίας έργο, ξεκινά άμεσα, με το μεγαλύτερο μέρος της υλοποίησής του να ολοκληρώνεται εντός του 2022. Οι ουσιαστικές παρεμβάσεις στον αστικό ιστό υπολογίζεται ότι θα αποδώσουν περίπου 50.000m2 ελεύθερου, Δημόσιου χώρου στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας, δημιουργώντας τον πιο όμορφο περίπατο της Ευρώπης, με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα. Η κατασκευή του Μεγάλου Περιπάτου έρχεται να προσθέσει στη νέα εικόνα του αθηναϊκού κέντρου ένα νέο ποδηλατόδρομο, στην οδό Πανεπιστημίου.

Τουρίστρια κοιτάζει με απορία τα έργα που γίνονται στην Πανεπιστημίου, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

»Οι ιστορικές περιοχές της Πλάκας και του Εμπορικού Τριγώνου, αλλά και οι οδοί Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως, Ερμού και Αθηνάς θα μετατραπούν σε περιοχές ελεύθερες από Ι.Χ.. Οι συνολικές παρεμβάσεις που προγραμματίζονται θα δημιουργήσουν νέες λεωφορειολωρίδες μήκους 1,9 χλμ και αναπλάσεις οδικών αξόνων μήκους 6,3 χλμ. Παράλληλα, σημαντική θα είναι η αύξηση των μετακινήσεων με ΜΜΜ –εκτίμηση για αύξηση 7,5% εντός 6μήνου-, καθώς και η αύξηση της ταχύτητας κίνησης των λεωφορείων/τρόλεϊ στις οδούς Πανεπιστημίου και Ακαδημίας κατά 45%».

Γερανοί είναι παρκαρισμένοι ή εκτελούν επί τόπου έργα στην Πανεπιστημίου, 7/8/2023, (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

Τον Ιούλιο έγιναν και οι πρώτες αλλαγές στα σχέδια, τον Σεπτέμβριο ανακοινώθηκαν και νέες. Οι αλλαγές θα αφορούσαν σε νέα πεζοδρόμια που θα ήταν έτοιμα το 2021, ενώ ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, σε συνέντευξη του έλεγε ότι ο Μεγάλος Περίπατος «βγήκε και δεν βγήκε».

 

Έργα μπροστά από την Τράπεζα της Ελλάδος επί της Πανεπιστημίου, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

 

Το 2021, σχεδόν τίποτα από αυτά που είχαν προαναγγελθεί δεν υλοποιήθηκαν. Τον Οκτώβριο ανακοινώνονται νέα έργα με χρονικό ορίζοντα να ολοκληρωθούν τον Μάιο του 2023. Τα έργα ξεκινούν ένα μήνα μετά και σχεδόν δύο χρόνια μετά, η εικόνα της Πανεπιστημίου δεν έχει πάψει να είναι αποκαρδιωτική.

Τι λέει ο Κώστας Μπακογιάννης

Υπάρχει, γενικώς, μια παραδοχή, ακόμα και στους πιο… φανατικά υπέρμαχους του έργου, ότι -σε πρώτη φάση τουλάχιστον- έχει αποτύχει. Κανείς δεν γνωρίζει στο μέλλον πώς θα μοιάζει η Πανεπιστημίου που θα παραδοθεί στους Αθηναίους, ωστόσο το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα έχει καμία ομοιότητα με το αρχικό σχέδιο. Κάτι που και ο ίδιος ο Δήμαρχος Αθηναίων παραδέχεται, χρησιμοποιώντας, παράλληλα, τα γνωστά επικοινωνιακά κόλπα.

Εργάτης δροσίζεται, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

 

«Ε, η περίφημη Πανεπιστημίου. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία. Θα το ξαναέκανα αλλά θα το έκανα διαφορετικά. Πρώτον, ένα λάθος επικοινωνίας. Και μόνο ότι το είπαμε μεγάλο περίπατο. Δηλαδή, η Πανεπιστημίου τι είναι. Δέντρα, πολλά δέντρα, σκιά, δροσιά, είναι πράσινο, είναι χώρος, δημόσιος χώρος. Είναι ασφάλεια. Να μπορέσει, επιτέλους, να κινηθεί και ένας άνθρωπος με αναπηρία, ένας ηλικιωμένος. Δεν είναι περίπατος αυτός. Και το δεύτερο, ότι άργησε το project να ολοκληρωθεί. Τώρα θα ολοκληρωθεί, όπου να ‘ναι, αλλά άργησε. Αν το ξανασχεδιάζαμε, θα το ξανασχεδιάζαμε διαφορετικά, όπως σχεδιάσαμε διαφορετικά πολλά άλλα πράγματα».

Εργάτες ξεκουράζονται δίπλα από χημική τουαλέτα που έχει τοποθετηθεί στην Πανεπιστημίου για όσο διαρκέσουν τα έργα που γίνονται, 7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)

 

Δεν πρέπει να παραλείψουμε ότι, εκτός της ταλαιπωρίας, το έργο αυτό έχει κοστίσει 24 εκατομμύρια ευρώ.

Περαστικοί περιμένουν ανάμεσα στα έργα να διασχίσουν το δρόμο ,7/8/2023 (Βίκτωρας Αντωνόπουλος/tvxs)