Στην ολομέλεια της Βουλής βρίσκεται από το μεσημέρι της Πέμπτης το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει την τροποποίηση της σύμβασης του ελληνικού Δημοσίου με την Cosco, τροποποίηση με την οποία οι Κινέζοι λαμβάνουν το 16% των μετοχών του ΟΛΠ που έως τώρα κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς πρώτα να έχουν υλοποιήσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις που προέβλεπε η αρχική σύμβαση του 2016.
 
Μετά την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως έχει εκφραστεί από τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του κόμματος Γιάννη Ραγκούση, ήρθε αυτή των δημάρχων των παραλιμένιων δήμων Περάματος και Κερατσινίου-Δραπετσώνας που εξηγούν μέσω του tvxs.gr τους λόγους για τους οποίους θεωρούν την τροποποίηση της σύμβασης σκανδαλώδη και ζημιογόνα για το δημόσιο συμφέρον.
 
Η υπόθεση με λίγα λόγια
 
Το σκεπτικό της μη μεταβίβασης του 16% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς από την αρχική σύμβαση ήταν το ποσοστό αυτό να λειτουργήσει ως μοχλός πίεσης προς την Cosco προκειμένου η τελευταία να προχωρήσει σε μια σειρά επενδύσεων που θα λειτουργούσαν υπέρ των παραλιμένιων δήμων, Πειραιά, Κερατσινίου-Δραπετσώνας και Περάματος, ύψους 293 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας.
 
Πρέπει να σημειωθεί ότι εφόσον το ποσοστό αυτό περάσει στους Κινέζους, θα προστεθεί στο 51% που ήδη κατέχουν, ξεπερνώντας και το όριο των ⅔ και αφήνοντας το ΤΑΙΠΕΔ μόλις με 7,14%. Το αντίτιμο για το 16% έχει οριστεί στα 88 εκατ. ευρώ, ποσό που έχει τοποθετηθεί ως μεσεγγύηση που θα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ εφόσον τελικά περάσουν οι εν λόγω μετοχές στην Cosco.
 
Στον οικονομικό ιστότοπο capital.gr διαβάζουμε ότι «υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα η Cosco να έχει υλοποιήσει σήμερα περί το 1/3 των συνολικών υποχρεωτικών επενδύσεων. Οι Κινέζοι είχαν δείξει ως υπαίτιους το Δημόσιο και τρίτους κι έτσι για να αποφευχθούν δικαστικές διαμάχες, αποφασίστηκε να αλλάξουν οι όροι της αρχικής συμφωνίας».
 
Έτσι η κυβέρνηση προχωρά στη μεταβίβαση του 16% του ΟΛΠ στην Cosco, χωρίς αυτή να έχει τηρήσει τους όρους της σύμβασης του 2016. Ως αντιστάθμισμα, έχει βάλει στην τροποποίηση μία νέα ρήτρα σύμφωνα με την οποία σε περίπτωση που οι υποχρεωτικές επενδύσεις δεν υλοποιηθούν σε ποσοστό τουλάχιστον 98% του συνολικού τους προϋπολογισμού εντός χρονικού διαστήματος 5 ετών από τη μεταβίβαση του 16% και, σε κάθε περίπτωση, εντός απώτατου χρονικού διαστήματος 10 ετών με υπαιτιότητα του ΟΛΠ/Cosco, η κυριότητα των μετοχών επανέρχεται στο ΤΑΙΠΕΔ.
 
Δήμαρχος Περάματος: Έχουμε δει έναν αφερέγγυο ιδιώτη-επενδυτή
 
Μιλώντας στο tvxs.gr o δήμαρχος Περάματος Γιάννης Λαγουδάκης υπογραμμίζει πως η τροποποίηση της σύμβασης θα είναι ζημιογόνα για το Δημόσιο και καλεί τους βουλευτές που θα κληθούν με ονομαστική ψηφοφορία να τοποθετηθούν επί του θέματος, να κρατήσουν εν ισχύ τη σύμβαση του 2016.
 
«Ο δήμος Περάματος ήταν αντίθετος και ως προς την αρχική σύμβαση μεταβίβασης του λιμανιού στον ιδιώτη επενδυτή, θεωρώντας ότι επρόκειτο για μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Ενώ στα λιμάνια όλου του κόσμου μεταβιβάζεται μέρος των υπηρεσιών σε ιδιώτες, στο λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της χώρας, μεταβιβάστηκε ολόκληρο σε έναν ιδιώτη.

Ads

Από εκεί και πέρα, εφόσον η αρχική σύμβαση φαινόταν να προχωράει, συμφωνήσαμε να υπάρχουν κάποια οφέλη σε επίπεδο εθνικής οικονομίας, σε επίπεδο των παραλιμένιων δήμων και φυσικά των εργαζομένων στο λιμάνι και δη, όσον αφορά στο Πέραμα, στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, οφέλη που θα προέκυπταν μέσα από επενδύσεις που υποχρεούται βάση της σύμβασης να κάνει ο ιδιώτης επενδυτής», είπε ο δήμαρχος Περάματος αναφερόμενος στην Cosco.
 
«Με την ολοκλήρωση της 5ετίας και καθώς δεν έχουν υλοποιηθεί οι δεσμεύσεις, ο ιδιώτης επενδυτής έπρεπε να αρχίσει να καταβάλει ρήτρες στο ελληνικό Δημόσιο. Και αντί να εισπράξει, το ελληνικό Δημόσιο πάει να παραχωρήσει το 16% των μετοχών του ΟΛΠ, χάνοντας επιπλέον  περίπου 5 εκατ. ευρώ ετησίως από τα αναλογούντα μερίσματα», υπογραμμίζει.
 
Μάλιστα ο κ. Λαγουδάκης αμφισβητεί και τον υπολογισμό του ⅓ των υποχρεωτικών επενδύσεων που έδωσε η κυβέρνηση. «Σε αυτά τα πέντε χρόνια που μεσολάβησαν είδαμε έναν αφερέγγυο ιδιώτη επενδυτή που δεν τήρησε καμία συμφωνία. Από τις 11 υποχρεωτικές επενδύσεις ολοκλήρωσε τη μία (προβλήτα πετρελαιοειδών). Το ελληνικό Δημόσιο αντί να τιμωρήσει τον ιδιώτη επενδυτή που δεν τήρησε τη συμφωνία έρχεται να τον επιβραβεύσει παραχωρώντας του το υπολειπόμενο 16%, καταργώντας τις ποινικές ρήτρες και αφαιρώντας από το ίδιο και εμάς του δήμους κάθε δυνατότητα άσκησης πίεσης για τη μη υλοποίηση των συμφωνηθέντων», σημειώνει.
 
Ποια είναι αυτά τα συμφωνηθέντα; «Ολοκλήρωση εργασιών για τα όμβρια και τα ακάθαρτα ύδατα, την ηχορύπανση και την κυκλοφοριακή επιβάρυνση που προκαλεί στον ένα και μοναδικό δρόμο εισόδου και εξόδου του Περάματος, που μάλιστα οδηγεί στο πορθμείο για τη Σαλαμίνα», εξηγεί ο κ. Λαγουδάκης. «Κατά τη διάρκεια αυτής της πενταετίας σε όλα αυτά τα ζητήματα όχι μόνο δεν έγιναν έργα από τον ιδιώτη επενδυτή αλλά υπήρχε και επιπλέον επιβάρυνση. Το Πέραμα έχει πιεστεί πολύ, έχοντας ήδη πίσω του τις δεξαμενές των εταιριών πετρελαίου που εξυπηρετούν το 90% των αναγκών σε καύσιμα της Αττικής και μπροστά της 7,5 χιλιόμετρα ακτογραμμής που τα διαχειρίζεται ο ιδιώτης επενδυτής. Παγκόσμια πρωτοτυπία οι κάτοικοι μιας παραθαλάσσιας περιοχής να μην έχουν πρόσβαση στη θάλασσα», τονίζει. 
 
Σχετικά με τη νέα ρήτρα που βάζει η κυβέρνηση στην τροποποιημένη σύμβαση που στηρίζεται σε ποσοστό κάλυψης του προβλεπόμενου ποσού των επενδύσεων, ο δήμαρχος Περάματος βάζει το ζήτημα της κοστολόγησης. «Υπάρχει επίσης ζήτημα κοστολόγησης των επενδύσεων που παρουσιάζει η Cosco και έχουμε απτό παράδειγμα. Αγόρασε μια μεταχειρισμένη δεξαμενή που κοστολόγησε 20-25 εκατ. ενώ όλη η αγορά γνωρίζει ότι δεν κάνει πάνω από 10 εκατ. Είναι μια παλιά δεξαμενή που κάθε εβδομάδα παρουσιάζει βλάβες».
 
Τί λέει δηλαδή ο κ. Λαγουδάκης; Ότι εάν η Cosco κάνει κάποια έργα που κοστολογήσει ακριβότερα από την πραγματική τους αξία και δεν υπάρχει ο κατάλληλος έλεγχος από την πλευρά του Δημοσίου, υπάρχει κίνδυνος οι Κινέζοι να φαίνονται «εντάξει» στις υποχρεώσεις τους χωρίς να έχουν κάνει τα σχετικά έργα.
 
Δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας: Σκάνδαλο να δημιουργείς ένα νόμο για να παραβιάσεις έναν άλλο
 
Προνομιακή μεταχείριση της Cosco εις βάρος των κατοίκων, του Δήμου και των επιχειρήσεων της περιοχής βλέπει ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Χρήστος Βρεττάκος. «Είναι σκανδαλώδες να δημιουργείς ένα νόμο για να παραβιάσεις έναν άλλο. Αλλά εμείς δεν έχουμε κρύψει ότι οι παρεμβάσεις της Cosco δεν είναι παρεμβάσεις που τις θέλει η πόλη μας. Δε βοηθούν ούτε στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων ούτε δίνουν κάποια προοπτική», υποστήριξε ο δήμαρχος στο tvxs.gr.
 
Σχετικά με τις επιπτώσεις που έχει η δραστηριότητα του ιδιώτη-επενδυτή στο δήμο του, ο κ. Βρεττάκος είπε: «Σύμφωνα με το προηγούμενο master plan που έχει εγκριθεί, η Cosco θέλει να φτιάξει μέσα στον οικιστικό ιστό ένα κέντρο logistics, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για το κυκλοφοριακό και την όχληση των ανθρώπων. Μαζί με αυτό είχε δεσμευτεί να κατασκευάσει μια υπόγεια διάβαση που προφανώς δεν έχει γίνει. Κι ενώ υπάρχει χώρος στο Θριάσιο για να γίνει αυτή η εγκατάσταση, η Cosco θέλει να την κάνει εδώ, σε ένα χώρο 80 στρεμμάτων δίπλα στην πόλη. Στον χώρο για τον οποίο μιλάμε τώρα λειτουργεί το car terminal (προβλήτα εκφόρτωσης αυτοκινήτων), το οποίο θέλουν να μεταφέρουν σε σημείο του λιμανιού σε άλλο όπου τώρα γίνεται ναυπηγοεπισκευή».
 
Κατά την παρέμβασή του στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής όπου η τροποποίηση της σύμβασης πέρασε μόνο με ψήφους των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, ο κ. Βρεττάκος είχε κάνει λόγο για «ανταποδοτικά». Του ζητήσαμε να εξηγήσει σε τί αναφερόταν. «Στη σύμβαση του 2016 θεσμοθέτησαν το 3,5% από τα κέρδη του ΟΛΠ να μοιράζεται στους παραλιμένιους δήμους. Ήταν θετικό. Με νόμο όμως το ελληνικό Κοινοβούλιο αποφάσισε, αντίθετα με οποιονδήποτε άλλο ιδιώτη, ο ΟΛΠ να μην αποδίδει δημοτικά τέλη. Αυτό είναι σκανδαλώδες. Αν η Cosco αντιμετωπιστεί ως ένας οποιοσδήποτε ιδιώτης και όχι προνομιακά, ο δήμος θα είχε κάποια έσοδα προκειμένου να περιορίζει τις συνέπειες των προβλημάτων που δημιουργεί η παρουσία της», σημείωσε ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας.