Εξισώνουν τα πτυχία των κολεγίων με αυτά των ΑΕΙ, στρώνοντας με ροδοπέταλα τον δρόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Απελευθερώνουν τους μισθούς των καθηγητών στα μεταπτυχιακά προγράμματα, φέρνοντας από το παράθυρο αυξήσεις στα δίδακτρα. Διαιωνίζουν το πρόβλημα των σχολικών κενών, προσλαμβάνοντας κι άλλους αναπληρωτές ενώ έχουν ακυρώσει 10.500 μόνιμους διορισμούς. Καταργούν τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης πριν καν αυτά ανοίξουν τις πόρτες τους. Δίνουν την πολύπαθη γαλανόλευκη σημαία με γαλάζια κλήρωση στον πιο «τυχερό» άριστο. Αφήνουν εκτός σχολείου τα προσφυγόπουλα. Δείχνουν το αυταρχικό τους πρόσωπο στα παιδιά, βάζοντάς τα σε κλούβες.

Ads

Κρίσιμες μεταρρυθμίσεις που αφορούν ολόκληρο το φάσμα της εκπαίδευσης περνούν «νύχτα» σε άσχετα νομοσχέδια, χωρίς καν να έχουν συζητηθεί. Φαίνεται πως ο οδοστρωτήρας της ΝΔ έχει πάρει μπρος και έχει ήδη ξεκινήσει να γκρεμίζει το οικοδόμημα της δημόσιας Παιδείας.

* ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γιατί τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι μια πολύ κακή ιδέα

Οι έμποροι ιδιωτικής εκπαίδευσης και οι πελάτες

Ads

Το άρθρο 16 του Συντάγματος είναι σαφές. «H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Kράτους. H σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται». Η ΝΔ όμως προσπαθεί να καταλύσει από την πίσω πόρτα το Σύνταγμα, αναγνωρίζοντας την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των πανεπιστημίων και μάλιστα με τροπολογία σε ένα άσχετο με την Παιδεία νομοσχέδιο. Στο πλαίσιο αυτό καταργεί μάλιστα το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) και εκχωρεί τις αρμοδιότητες της επαγγελματικής ισοδυναμίας στο Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ).

«Βρισκόμαστε μπροστά στην προσπάθεια ακύρωσης του άρθρου 16, που θα δώσει τη δυνατότητα της fast track αναγνώρισης των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων, με σκοπό την εξίσωσή τους με τα πτυχία των ΑΕΙ. Αυτό γίνεται ενώ η ΝΔ έχει ήδη αναστείλει – έχει ακυρώσει δηλαδή – τα διετή προγράμματα σπουδών για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ που τους έδιναν προσβασιμότητα, ελεύθερη από δίδακτρα, σε πανεπιστημιακά προγράμματα», σχολιάζει η πρώην υφυπουργός Παιδείας, Μερόπη Τζούφη, στο tvxs.gr. Όπως εξηγεί αυτές οι κινήσεις δημιουργούν αυτομάτως μια «πελατεία» για τα ιδιωτικά κολέγια, και μάλιστα σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή που βρίσκονται σε εξέλιξη οι εγγραφές τους. Όπως σημειώνει επίσης η βουλευτής και αναπληρώτρια τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, πρόκειται για την πρώτη φορά που μια κυβέρνηση παίρνει από τα χέρια της Πολιτείας τη γνωμοδότηση για το ζήτημα της επαγγελματικής ισοδυναμίας και το εναποθέτει σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, παρά τις αρνητικές εισηγήσεις προς αυτή την κατεύθυνση και παρά το αίτημα για διάλογο από την πλευρά της αντιπολίτευσης που δεν εισακούστηκε ποτέ.

Έρχονται αυξήσεις στα δίδακτρα των μεταπτυχιακών

Μια δεύτερη τροπολογία που εμπεριέχεται και αυτή στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο αφορά στην πλήρη απελευθέρωση της αμοιβής των διδασκόντων στα μεταπτυχιακά προγράμματα, που αναμένεται να φέρει δίδακτρα σε όσα προγράμματα προσφέρονται δωρεάν και αυξήσεις σε όσα είναι ήδη επί πληρωμή.

«Να θυμίσω ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε κάνει έναν εξορθολογισμό ως προς τα μεταπτυχιακά, θέτοντας ένα ανώτατο όριο δαπανών εκεί όπου υπάρχουν δίδακτρα, όριο στην αμοιβή που έπαιρναν τα μέλη ΔΕΠ μέχρι το 30% του μισθού τους ενώ είχε θεσπιστεί και η υποχρέωση για να μπορεί ένα μέλος ΔΕΠ για να συμμετέχει σε ένα μεταπτυχιακό με δίδακτρα να διδάσκει και σε ένα δωρεάν μεταπτυχιακό», υπενθυμίζει η κ. Τζούφη. «Αυτά τώρα καταργούνται και αυτό σημαίνει κατά πάσα πιθανότητα εκτόξευση των διδάκτρων», λέει κι εκτιμά πως η απελευθέρωση των μισθών των ακαδημαϊκών που διδάσκουν σε μεταπτυχιακά προγράμματα θα αποτελέσει ένα αντικίνητρο για την ανταπόκριση στις υποχρεώσεις τους στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών.

Κι αυτό είναι μόνο η αρχή, καθώς όπως έχει διαμηνύσει η κυβέρνηση επεξεργάζεται νέο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο που αναμένεται να φέρει τα πάνω – κάτω στην τριτοβάθμια εκπαίδευση… κι όχι μόνο. Η αρμόδια υπουργός Νίκη Κεραμέως έχει αναφερθεί επανειλημμένως στα γαλάζια σχέδια για την Παιδεία, τα οποία περιλαμβάνουν επαναφορά της ελάχιστης βάσης του 10 για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, ελάχιστη βάση εισαγωγής στα πανεπιστήμια που θα καθορίζεται από τα ίδια τα ιδρύματα, δραματική μείωση των του αριθμού των εισακτέων και την ολοκλήρωση των σπουδών σε ν+2 χρόνια, μέτρα που σύμφωνα με την εκπαιδευτική κοινότητα θα οδηγήσουν σε μαθητική διαρροή που θα εκτραπεί προς την ιδιωτική Παιδεία

«Το σύνολο του εκπαιδευτικού αφηγήματος της ΝΔ λέει ότι δημιουργούμε φραγμούς σε κάθε τι που είναι δημόσιο», εκτιμά η Μερόπη Τζούφη. «Υπάρχει μια συντονισμένη προσπάθεια να μπουν οι δυνάμεις της αγοράς στον χώρο της δημόσιας Παιδείας όλων των βαθμίδων», λέει. Και προειδοποιεί: «Βλέπουμε τι συμβαίνει στη Χιλή. Αυτή η ακραία νεοφιλελεύθερη οικονομική άποψη για τις δυνάμεις της αγοράς υλοποιήθηκε στη χώρα της λατινικής Αμερικής, όπου ιδιωτικοποιήθηκε τόσο η Παιδεία και η Υγεία, όσο και το συνταξιοδοτικό σύστημα. Τώρα μετά από πολλά χρόνια βλέπουμε το ξεσήκωμα όλων αυτών των ανθρώπων που έχουν χάσει τη δυνατότητα να βελτιώσουν την ταξική και κοινωνική τους θέση».

Κι όλα αυτά ενώ στον νέο προϋπολογισμό προβλέπεται μείωση των δαπανών για την Παιδεία.

Κλείνουν τις πόρτες των «πράσινων» τμημάτων πριν καν τις ανοίξουν

Μία ακόμα απόφαση που συμπεριλαμβάνεται στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο είναι αυτή της κατάργησης των τμημάτων ελεύθερης πρόσβασης. Όπως εξηγεί η πρώην υφυπουργός Παιδεία, πρόκειται για εκείνες τις σχολές για τις οποίες δεν εκδηλώνεται ιδιαίτερο ενδιαφέρον και στις οποίες οι απόφοιτοι των λυκείων θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση χωρίς να λάβουν μέρος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Έτσι, μια ευκαιρία ζωής την οποία πολλοί μαθητές επιθυμούσαν να έχουν, μπαίνει στο «χρονοντούλαπο» της πολιτικής ιστορίας του τόπου, χωρίς καν να προλάβει να δοκιμαστεί στην πράξη.

Οι μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών πήγαν περίπατο

Την ίδια στιγμή, αν και η σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει εδώ και 1,5 μήνα τεράστιο παραμένει το πρόβλημα των κενών στα σχολεία όλης της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΛΜΕ μόλις το 65% των σχολικών αναγκών έχουν καλυφθεί με αποτέλεσμα να χάνονται δεκάδες ώρες μαθημάτων. Η ΝΔ επιχειρεί να δώσει πρόσκαιρη λύση στο ζήτημα με την αύξηση των πιστώσεων για την πρόσληψη αναπληρωτών, μέτρο που ψηφίστηκε σε τροπολογία που κατατέθηκε με το αντικαπνιστικό νομοσχέδιο.

«Αυτή τη στιγμή έχουμε 1.800 κενά, παρότι ως προηγούμενη κυβέρνηση παραδώσαμε 36.000 πιστώσεις για αναπληρωτές καθηγητές. Η ΝΔ έχει κάνει 31.000 προσλήψεις αναπληρωτών και συνεχίζει, γιατί οι ανάγκες είναι εδώ και είναι υπαρκτές», λέει η Μερόπη Τζούφη. «Για μόνιμους διορισμούς ούτε κουβέντα. Οι 10.500 διορισμοί εκπαιδευτικών που είχε προγραμματίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πήγαν περίπατο, τη στιγμή μάλιστα που το 26% των εκπαιδευτικών στα ελληνικά σχολεία είναι αναπληρωτές, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 6%», συμπληρώνει. Επισημαίνει επίσης πως αν και η ΝΔ είχε δεσμευτεί ότι θα προχωρήσει τους προγραμματισμένους 4.500 διορισμούς στην Ειδική Αγωγή, η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί.

Η σημαία στον… τυχερό άριστο

Στο μεταξύ σε μία ακόμη ρεβανσιστική κίνηση, η κυβέρνηση με τροπολογία της τελευταίας στιγμής στο αντικαπνιστικό νομοσχέδιο, έδωσε ξανά τη σημαία στους άριστους. Σύμφωνα με τη ρύθμιση στις παρελάσεις τη σημαία στη Στ΄ Δημοτικού θα κρατούν οι μαθητές με το μεγαλύτερο γενικό μέσο όρο βαθμολογίας κατά το προηγούμενο σχολικό έτος και σε περίπτωση ισοβαθμίας θα διενεργείται… κλήρωση! Με απλά λόγια δηλαδή, δεδομένο ότι το 90% των μαθητών του δημοτικού είναι άριστοι, η κυβέρνηση αποφάσισε την σημαία να παίρνει ο πιο «τυχερός» άριστος. Μάλιστα σε μια πρωτοφανή κίνηση είχε στείλει οδηγία
στα σχολεία να μην υλοποιήσουν τον προηγούμενο νόμο, γεγονός που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από την διδασκαλική ομοσπονδία.

«Πρόκειται για μια ιδεοληψία της ΝΔ, που επαναφέρει μέσα στο σχολείο και ανάμεσα σε παιδιά 11-12 χρονών συνθήκες ανθρωποφαγίας και άγριου ανταγωνισμού», σχολιάζει η Μερόπη Τζούφη στο tvxs.gr. «Πρόκειται για ένα πλήγμα στην αρχή της συμπερίληψης», προσθέτει κι εξηγεί πως η απόφαση αυτή εξαιρεί από τη διαδικασία παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή προσφυγόπουλα, που δεν βαθμολογούνται με το ίδιο πλαίσιο.

«Η σημαία δεν μπορεί να είναι έπαθλο. Η σημαία θα πρέπει να είναι αυτή που θα συνενώνει και θα δημιουργεί την έννοια της συμπερίληψης και της αλληλεγγύης και ειδικά σε αυτές τις μικρές ηλικίες μεταξύ όλων των παιδιών», διαμηνύει η πρώην υφυπουργός Παιδείας. «Εξάλλου επειδή πλησιάζει και η 28η Οκτωβρίου πρέπει να πούμε ότι οι άνθρωποι οι οποίοι σήκωσαν ψηλά τη σημαία, δεν ήταν αυτοί που ήταν οι ακαδημαϊκά άριστοι. Ήταν οι άνθρωποι της εργατικής τάξης και της καθημερινότητας, που πάλεψαν για την πατρίδα κι έδωσαν ακόμα και τη ζωή τους για αυτή».

Στον αέρα τα προσφυγόπουλα

Η Μερόπη Τζούφη στέκεται και στο ζήτημα της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων, στο οποίο όπως λέει παρατηρούνται πολλές καθυστερήσεις. «Παραδώσαμε ένα πλαίσιο σύμφωνα με το οποίο περίπου 11.000 παιδιά βρίσκονταν μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Είχε γίνει μια προσπάθεια για τα ασυνόδευτα παιδιά ώστε να δημιουργηθούν δομές στις οποίες θα εντάσσονταν. Τώρα υπάρχουν καθυστερήσεις τόσο στην στελέχωση των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων (ΔΥΕΠ), όσο και στις μετακινήσεις των προσφυγόπουλων και κανείς δεν ξέρει τι μέλλει γενέσθαι όσο αυξάνονται οι προσφυγικές ροές».

Μάλιστα εστιάζοντας στα πρόσφατα εμπόδια που τέθηκαν στην απονομή ΑΜΚΑ σε πολίτες τρίτων χωρών που έχουν καταστήσει σχεδόν αδύνατη την παρακολούθηση μαθημάτων, αλλά και στο νέο νομοσχέδιο για την απόδοση ασύλου, που δημιουργεί «αόρατους» ανθρώπους χωρία χαρτιά, εκτιμά πως τα προσφυγόπουλα βρίσκονται στον αέρα.

Εμπρός… πίσω

Τέλος η πρώην υφυπουργός Παιδείας σχολιάζοντας τις πρόσφατες εικόνες παιδιών να συλλαμβάνονται μέσα σε κινηματογράφους επειδή παρακολουθούσαν την ταινία «Τζόκερ» αλλά και τις εικόνες παιδιών προσφύγων να οδηγούνται σε κλούβες επειδή είχαν βρει καταφύγιο σε καταλήψεις, κάνει λόγο για οπισθοδρόμηση σε εποχές που θυμίζουν τη δικτατορία.

«Ο ακραίος νεοφιλελευθερισμός πηγαίνει χέρι – χέρι με ακροδεξιές απόψεις, οι οποίες μας παλινδρομούν στη δική μας παιδική ηλικία κατά τη διάρκεια της δικτατορίας», λέει. «Δυστυχώς η ΝΔ σήμερα είναι ένα υβρίδιο ακραίου νεοφιλελευθερισμού και εξυπηρέτησης αδίστακτων επιχειρηματικών και από την άλλη μιας ακροδεξιάς που απηχεί το δόγμα «νόμος και τάξη» ή το παλαιότερο «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια», που μας γυρίζει πάρα πολλά χρόνια πίσω», σημειώνει.

«Με την ιστορία του Τζόκερ έγινε όμως πάρα πολύ σαφές ότι η ευρύτερη ελληνική κοινωνία θα αντισταθεί για να μην γυρίσει πίσω και αυτό είναι μια μεγάλη ιδεολογική ήττα για την ΝΔ», καταλήγει η Μερόπη Τζούφη.