Εμφανές είναι τον τελευταίο καιρό ότι το Netflix έχει σταματήσει επιδεικτικά να παραχωρεί άδειες του περιεχομένου του σε άλλες πλατφόρμες, ενώ και το ίδιο έχει περιορίσει σε μεγάλο βαθμό την αγορά περιεχομένου από άλλες εταιρίες παραγωγής και πλατφόρμες, μειώνοντας παράλληλα και την παραγωγή του σε πρωτότυπο περιεχόμενο συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.
Επιπλέον, παρατηρείται και η τάση που επεκτείνεται πέρα από το Netflix, στο ευρύτερο τοπίο του Χόλιγουντ το οποίο βιώνει ένα αραιό κινηματογραφικό πρόγραμμα για το 2024, λόγω της μετάθεσης αρκετών σημαντικών τίτλων για το 2025, μετά την πολύμηνη απεργία του σωματείου ηθοποιών και σεναριογράφων του Χολίγουντ το 2023 που σταμάτησαν την παραγωγή.
Πέρα από τις απεργίες, ωστόσο το Netflix έχει εκφράσει παλαιότερα μια στρατηγική στροφή προς την παραγωγή λιγότερων και ποιοτικότερων έργων, αλλά και την απόκτηση λιγότερου περιεχόμενου με τον ίδιο σκοπό. Ο πρώην επικεφαλής των ταινιών του Netflix Scott Stuber περιέγραψε αυτή την προσέγγιση, όπως ανέφερε στο Bloomberg, μια μακροπρόθεσμη προσαρμογή στη στρατηγική της streaming πλατφόρμας για τη δημιουργία περιεχομένου.
Η δε απόλυση του τον Ιανουάριο του 2024 συνδυάστηκε με φήμες από τον χώρο του κινηματογράφου ότι η πλατφόρμα θέλει να περιορίσει ακόμη περισσότερο την παραγωγή της.
Η μείωση μπορεί να διακρηθεί ανά τα χρόνια καθώς οι εταιρία εξέδωσε 90 τίτλους το 2018. Έκτοτε η εταιρεία έχει μειώσει σταθερά τον αριθμό των πρωτότυπων ταινιών με 85 το 2022 και 49 το 2023, όταν η εταιρεία αναδιάρθρωσε το τμήμα ταινιών και προχώρησε σε μερικές απολύσεις.
Μείωση στο περιεχόμενο που αγοράζει
Αξιοσημείωτο είναι το δεύτερο εξάμηνο του 2023 (1η Ιουλίου-31 Δεκεμβρίου), το Netflix είχε 7.700 ταινίες στο περιεχόμενο του τις οποίες είχε αποκτήσει, σύμφωνα με μια ανάλυση της MoffettNathanson. Το οποίο αν και φαίνεται ως ένας υψηλός αριθμός στην πραγματικότητα είναι κατά 20% χαμηλότερος από αυτόν που είχε η υπηρεσία τους πρώτους έξι μήνες του έτους.
Το «αποκτημένο» σε αυτή την περίπτωση αναφέρεται σε περιεχόμενο που έχει παραχωρηθεί με άδεια στο Netflix, όπως η τρέχουσα νούμερο 1 ταινία του στην πλατφόρμα, “Godzilla Minus One”, και όχι σε ταινίες που αγοράζει απευθείας τα δικαιώματα τους όπως το “Hit Man” του Ρίτσαρντ Λινκλάτερ από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας ή παράγει το ίδιο όπως το “Maestro”.
H πλατφόρμα είδε επίσης μια διψήφια μείωση (-10%) στον αριθμό των σειρών που απέκτησε, σε λίγο κάτω από 3.300.
Ως επί το πλείστον, το πρωτότυπο περιεχόμενό του είναι αυτό που τείνει να οδηγεί την τηλεθέαση στο Netflix. Υπάρχουν βέβαια και θορυβώδεις εξαιρέσεις, όπως η ταινία “The Super Mario Bros. Movie” και το “Suits”. Ωστόσο, οι νέες πρωτότυπες παραγωγές της πλατφόρμας συνεχίζουν να προσελκύουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή ανά ώρα.
Συγκεκριμένα, σε θεάσεις οι παλαιότερες πρωτότυπες ταινίες του Netflix τα καταφέρνουν τόσο καλά όσο και οι παλαιότερες που έχουν αποκτηθεί.
Το δεύτερο εξάμηνο του 2023 ήταν μια ενδιαφέρουσα χρονική περίοδος για το Netflix, ώστε να επιβραδύνει τη στρατηγική αδειοδότησης περιεχομένου.
Αυτοί ήταν οι ίδιοι μήνες κατά τους οποίους μεγάλο μέρος του περιεχομένου με άδεια της Warner Bros. Discovery, όπως το “Young Sheldon”, το “Ballers” και το “Sex and the City”, έκανε το ντεμπούτο του στην πλατφόρμα.
Επίσης, περιλαμβάνουν το καλοκαίρι όπου κυριάρχησε το “Suits”- και τέλος, κάλυψαν σχεδόν το σύνολο των απεργιών. Θα περίμενε κανείς ότι με τους σεναριογράφους και τους ηθοποιούς στην απεργιακή γραμμή, το Netflix θα είχε ξεκινήσει ένα όργιο αδειοδότησης, ειδικά με όλα τα επιπλέον μετρητά που συνεπάγεται η πλήρης και διαρκής διακοπή της παραγωγής, πράγμα που δεν έγινε.
Η αύξηση των συνδρομητών και της αξίας των μετοχών
Ωστόσο οι μετοχές της NFLX αξίζουν τώρα διπλάσια από ό,τι στις αρχές του 2023.
Συγκεκριμένα, πρόσθεσε 22 εκατομμύρια συνδρομητές κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023. Με εξαίρεση το πρώτο εξάμηνο του 2020, όταν οι πρώτες εβδομάδες της πανδημίας COVID-19 εγκλώβισαν τους θεατές στα σπίτια τους, το τελευταίο εξάμηνο του 2023 ήταν το καλύτερο εξάμηνο αύξησης συνδρομητών που είχε ποτέ το Netflix, χωρίς να προχωρήσει σε σειρά αδειοδοτήσεων και με την παραγωγή παγωμένη. Ωστόσο, αυτό είναι αποτέλεσμα της κατάργησης κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης.
Είναι ποιοτικότερο το περιεχόμενο της πλατφόρμας;
Εδώ και κάποια χρόνια το Netflix έχει προσελκύσει και έχει χρηματοδοτήσει παραγωγές αξιόλογων δημιουργών όπως ο Αλφόνσο Κουαρόν, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, ο Τιμ Μπάρτον και ο θρύλος του σινεμά Μάρτιν Σκορσέζε.
Σίγουρα, οι δουλειές των συγκεκριμένων δημιουργών κάνουν ποιοτικότερο το περιεχόμενο. Μάλιστα αξιοσημείωτες είναι και οι εξαιρετικές σειρές που κυκλοφόρησαν το 2024 “Baby Reindeer” και “Ripley”.
Ωστόσο, οι αποφάσεις αυτές του Netflix δεν έχουν να κάνουν με την ποιότητα αντί της ποσότητας, αλλά με τα οικονομικά έξοδα και έσοδα. Αρχικά, η «εσωστρέφεια» της πλατφόρμας για την αγορά και την παραχώρηση αδειοδοτήσεων άρχισε την περίοδο όπου άλλες εταιρίες παραγωγής και πλατφόρμες έκαναν άτυπο εμπάργκο στο Netflix σε μία απέλπιδα προσπάθεια να περιορίσουν την αύξηση των συνδρομητών του αλλά και για να προσελκύσουν νέους συνδρομητές στις δικές τους πλατφόρμες.
Επιπλέον, οι πανάκριβες παραγωγές της πλατφόρμας οι οποίες δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα, ούτε σε θεάσεις, ούτε σε κριτικές, ούτε σε βραβεία όπως π.χ. το Rebel Moon του Ζακ Σνάιντερ, το Killers of the Flower Moon (σε βραβεία) του Σκορσέζε, το Mank του Ντέιβιντ Φίντσερ (σε βραβεία) αποθάρρυναν την χρηματοδότηση πρωτότυπων παραγωγών και την έκαναν πολύ πιο στοχευμένη. Να σημειωθεί εδώ ότι το σνομπάρισμα στο Netflix στα βραβεία από τα Φεστιβάλ έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό και από το πείσμα του CEO της πλατφόρμας Τεντ Σαράντος, ο οποίος επιμένει στη στρατηγική της περιορισμένης διανομής των ταινιών σε κινηματογραφικές αίθουσες.
Τέλος, η «δέσμευση» των καταναλωτών με την πλατφόρμα και το περιεχόμενο της, είτε αυτό είναι λιγότερο, είτε περισσότερο αποδείχθηκε μέσα από την αύξηση των χρηστών όταν οι κοινοί λογαριασμοί σταμάτησαν να ισχύουν.
Οπότε ίσως η στόχευση δεν είναι το «ποιοτικότερο» περιεχόμενο, αλλά το επαρκέστερο σε ποσότητα περιεχόμενο που θα διατηρεί τους συνδρομητές ευχαριστημένους και θα μειώσει παράλληλα τα έξοδα της εταιρίας.
Στην Ελλάδα τα ΜΜΕ που στηρίζουν τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, χρημαδοτούνται από το ... κράτος. Tο tvxs.gr στηρίζεται στους αναγνώστες του και αποτελεί μια από τις ελάχιστες ανεξάρτητες φωνές στη χώρα. Mε μια συνδρομή, από 2.9 €/μήνα,ενισχύετε την αυτονομία του tvxs.gr και των δημοσιογραφικών του ερευνών. Συγχρόνως αποκτάτε πρόσβαση στα ντοκιμαντέρ και το περιεχόμενο του 24ores.gr.
Δες τα πακέτα συνδρομών >