Σε απόγνωση βρίσκονται πλέον οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο λιανεμπόριο, καθώς βλέπουν να χάνεται οριστικά η εορταστική περίοδος για την αγορά, ενώ δείχνουν να μην βλέπουν με καθόλου θετικό μάτι την επιβολή από την κυβέρνηση της διαδικασίας του click away.

Ads

Για «απόπειρα συγκεντροποίησης της αγοράς στους μεγάλους ομίλους» κάνει λόγο μιλώντας στο tvxs.gr o πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), Γιώργος Καββαθάς, σημειώνοντας παράλληλα ότι «μάξιμουμ ένα 17% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που διαθέτουν e-shop μπορούν να ανταποκριθούν στο click away».

«Ακόμη όμως και αυτό το 17% πώς θα μπορέσει στην πραγματικότητα να αντιμετωπίσει την επιθετική πώληση που θα κάνει μια τεράστια αλυσίδα, που “βομβαρδίζει” κάθε μέρα διαφημιστικά μηνύματα;» διερωτάται παράλληλα. Παράλληλα, ο κύριος Καββαθάς επισημαίνει ότι «εκτός από τα μεγάλα καταστήματα ευνοούνται και οι εταιρείες ταχυμεταφορών, που -όπως δήλωσε και στη συνέντευξη τύπου ο υπουργός Ανάπτυξης- λασκάρουν από τη μεγάλη πίεση που δέχονται».

«Είναι σαφές ότι οι μεγάλες αλυσίδες επιθυμούσαν την επιβολή του click away, ενώ παράλληλα φρόντισαν να εκμεταλλευτούν ακόμη και την χονδρική πώληση για να λειτουργήσουν κανονικά παρά την απαγόρευση. Εγώ προσωπικά έχω στο κινητό μου μήνυμα από μεγάλη αλυσίδα, με το οποίο ενημερώνει πως μπορώ να κάνω κανονικά αγορές με τιμολόγιο» υπογραμμίζει ο ίδιος συνεχίζοντας.

Ads

«Συμπληρωματικό εργαλείο που δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ολοκληρωμένη λειτουργία της αγοράς» χαρακτήρισε το μέτρο από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης, με δηλώσεις του στην ΕΡΤ. Ο Στ. Καφούνης εκτιμά ότι «μόνο το «10% των επιχειρήσεων θα μπορεί να εφαρμόσει το μέτρο», ενώ εκτιμά ότι είναι ανεφάρμοστο στα χιλιάδες συνοικιακά καταστήματα.

ΕΣΕΕ: Δημιουργείται μία άνιση αγορά δύο ταχυτήτων

Σε ανάλογο μήκος κύματος κινείται σε δήλωση που εξέδωσε με αφορμή τις κυβερνητικές ανακοινώσεις ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Χάρης Καρανίκας, στην οποία τονίζει ότι  «όλες οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου – μαζί με ελάχιστες μικρότερες που έχουν ισχυρή ψηφιακή παρουσία – θα αυξήσουν τον όγκο πωλήσεων τους είτε αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, είτε συνδυαστικά με την μέθοδο του click away».

Επισημαίνει παράλληλα, πως «για την συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων – ιδιαίτερα στους μεγάλους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης – οι οποίες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα, ο εορταστικός τζίρος χάνεται οριστικά και αμετάκλητα. Καμία αναπλήρωση των απωλειών δεν θα επέλθει με τηλεφωνικές παραγγελίες, καθώς κανείς πελάτης δεν πληρώνει αν δεν βλέπει τι αγοράζει».

«Δημιουργείται έτσι μία άνιση αγορά δύο ταχυτήτων, η λειτουργία της οποίας είναι πασιφανές ότι δεν πληροί τους κανόνες του θεμιτού ανταγωνισμού: Από τη μία πλευρά είναι τα χιλιάδες κλειστά, επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων αντιμετωπίζουν άμεσο πρόβλημα επιβίωσης και οι θέσεις εργασίας τους βρίσκονται «στον αέρα». Στον αντίποδα βρίσκονται οι λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν τους πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρίες κούριερ, καθώς ακόμη και τα υπερσύγχρονα e-shop που διαθέτουν “έπεσαν”, ακριβώς λόγω του αυξημένου όγκου παραγγελιών που δέχονται» αναφέρει συνεχίζοντας ο κύριος Καρανίκας.

Καταλήγοντας υπογραμμίζει: «Επειδή ο εορταστικός τζίρος ήταν η τελευταία ελπίδα του εμπορίου να “σώσει” τη χρονιά, αναμένουμε από την κυβέρνηση να ανακοινώσει άμεσα ένα γενναίο πλαίσιο αντισταθμιστικών μέτρων στήριξης της ρευστότητας για τους μικρομεσαίους εμπόρους, που είναι οι μεγάλοι χαμένοι του νέου πλαισίου λειτουργίας της εορταστικής αγοράς».

Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνων: «Ολοκληρωτική η καταστροφή» 

Για «ολοκληρωτική καταστροφή» έκανε λόγο, μιλώντας στον Alpha 98.9, και ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, ο οποίος εκτίμησε ότι τουλάχιστον 150.000 επιχειρήσεις, σε υψηλό βαθμό επιχειρήσεις του τουρισμού και της εστίασης, θα αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο μέχρι τον Ιούνιο, καθώς έχουν χάσει το 78% των εσόδων τους. Είμαστε υπέρ να εκσυγχρονιστούν οι επιχειρήσεις αλλά αυτό απαιτεί χρόνο. Για το click away, εκτίμηση που έχουμε είναι ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε πάνω από το 10% των επιχειρήσεων», τόνισε. Για τις θέσεις εργασίας, αυτό που θα αποτυπωθεί μέσα στο επόμενο εξάμηνο, γιατί σήμερα αυτός που παίρνει και 200 ευρώ φαίνεται εργαζόμενος, άρα όταν σταματήσει το επίδομα θα είναι η ανεργία πολύ μεγαλύτερη από ότι εμφανίζεται».

«Στην επιχειρηματικότητα υπάρχουν κλάδοι που ο τζίρος τους αυτής της περιόδου φτάνουν στο 30-40% του τζίρου της χρονιάς. Αυτές μένουν κλειστές και μάλιστα υπάρχουν επιχειρήσεις που έχουν παραγγείλει δώρα για τα Χριστούγεννα τα οποία δεν θα μπορέσουν να τα πουλήσουν τον Γενάρη. Μιλάμε για μια ολοκληρωτική καταστροφή. Στην ήδη πολύ μεγάλη ζημιά της οικονομίας προστίθεται μια νέα ζημιά που θα αποτιμηθεί το επόμενο διάστημα, από τον Γενάρη ως τον Απρίλη και θα είναι πολύ παραπάνω από αυτό που φάνηκε στην αρχή», δήλωσε. «Στην Ελλάδα από το σύνολο των 850.000 επιχειρήσεων μόνο 15.000 έχουν eshop και μόνο οι 7.000 από αυτές λειτουργούν», τόνισε και συμπλήρωσε πως το click away λειτουργεί προς όφελος των μεγάλων επιχειρήσεων και κατά των μικρών. 

Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης: «Οι αποφάσεις της κυβέρνησης είναι πλήγμα για τους μικρομεσαίους και ευνοούν προκλητικά τους μεγάλους»

Σφοδρή ήταν και η αντίδραση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, ο πρόεδρος του οποίου χαρακτήρισε τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης για το click away ως «μέσο προς απαράδεκτες και άδικες ολιγοπωλιακές – μονοπωλιακές καταστάσεις». «Είναι βέβαιο ότι ελάχιστοι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες μπορούν να εφαρμόσουν μεθόδους click away, ενώ για τους μεγάλους της αγοράς αυτό θα γίνει ένα μέσο προς απαράδεκτες και άδικες ολιγοπωλιακές – μονοπωλιακές καταστάσεις», τόνισε ο Μιχάλης Ζορμπίδης.

«Οι αποφάσεις που ανακοίνωσε η κυβέρνηση αποτελούν πλήγμα για τον κόσμο της αγοράς και της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και ευνοούν με τρόπο προκλητικό τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους και τις πολυεθνικές εταιρίες με τις αλυσίδες καταστημάτων» τόνισε και επέκρινε την κυβέρνηση που «δεν  επέτρεψε την επαναλειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, όπως της έχουμε ζητήσει και θα περίμενε κανείς. Γιατί δεν υπάρχει απολύτως καμία διαφορά στην τήρηση των μέτρων υγιεινής για τον καταναλωτή που επισκέπτεται μία Τράπεζα, ένα σούπερ- μάρκετ ή ένα κατάστημα τροφίμων από αυτόν που εισέρχεται σε ένα κατάστημα δώρων, υποδημάτων ή ρούχων», πρόσθεσε.