Ένα πρωτοφανές περιστατικό τεχνικού σφάλματος στην κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας έρχεται στο φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με στοιχεία που αποκαλύφθηκαν στη Βουλή.

Ads

Η αποκάλυψη του περιστατικού ήρθε μετά από επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Χρήστου Κατσώτη, ο οποίος έθεσε το ζήτημα στη Βουλή, αναγκάζοντας τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Νίκο Ταχιάο να τοποθετηθεί επί του θέματος.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELO-ALSTOM προχώρησε στη διάνοιξη λανθασμένης ημικυκλικής σήραγγας μήκους 160 μέτρων στην περιοχή της Κατεχάκη, κατά παράβαση της εγκεκριμένης μελέτης. Το σφάλμα διήρκεσε για διάστημα έξι μηνών, εγείροντας σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια τόσο των εργαζομένων όσο και των παρακείμενων υποδομών.

Η λανθασμένη διάνοιξη πραγματοποιήθηκε εν γνώσει της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ», η οποία φέρει την ευθύνη της επίβλεψης του έργου. Καθημερινά, δύο βάρδιες εργαζομένων εκτελούσαν εργασίες στη συγκεκριμένη σήραγγα, ενώ εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής βρίσκονται κρίσιμες υποδομές όπως οδικές αρτηρίες, νοσοκομεία και κρατικές εγκαταστάσεις.

Ads

Ο υφυπουργός Υποδομών, στην προσπάθειά του να διαχειριστεί την κατάσταση, ανέφερε ότι έχει ήδη δοθεί εντολή αποκατάστασης στην κοινοπραξία. Ωστόσο, δεν έδωσε επαρκείς εξηγήσεις για το πώς επετράπη ένα τέτοιο σφάλμα να συνεχιστεί για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η έκταση του σφάλματος – 160 μέτρα λανθασμένης διάνοιξης – καθώς και η διάρκειά του – έξι ολόκληροι μήνες – καταδεικνύουν σοβαρές ελλείψεις στους μηχανισμούς ελέγχου και άμεσης παρέμβασης. 


Τα ερωτήματα που τίθενται στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή είναι:

1. Ποια προβλήματα ασφάλειας και ποιοι συγκεκριμένοι κίνδυνοι δημιουργούνται από τη μη συμμόρφωση με τη μελέτη εφαρμογής, για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων που απασχολούνται στο εργοτάξιο του ΓΝΑ και ποια για όσους χρησιμοποιούν τις οδικές αρτηρίες, τα νοσοκομεία και τις υπόλοιπες κτιριακές εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής και αν έχουν καταγραφεί αυτοί οι κίνδυνοι από τις αρμόδιες ελεγκτικές κρατικές υπηρεσίες;

2. Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση, ώστε να υποχρεώσει τον ανάδοχο για όλες τις αναγκαίες παρεμβάσεις και διορθωτικές ενέργειες και εργασίες στο τμήμα της σήραγγας, όπου διαπιστώνονται προβλήματα ασφάλειας, ώστε να εξαλειφθεί ο κίνδυνος για τους εργαζόμενους στη γραμμή 4 του Μετρό και για όσους κινούνται στη ζώνη επιρροής της εκσκαφής, ώστε να συνεχιστούν οι εργασίες με ασφάλεια, χωρίς καμία βλαπτική μεταβολή για τους εργαζόμενους σε αυτή;

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών ανέφερε ότι «όντως διανοίχθηκε μια ημικυκλική σήραγγα σε ένα μήκος 160 μέτρων», προσθέτοντας ότι «όταν αυτό περιέπεσε στην αντίληψη της διευθύνουσας υπηρεσίας, αμέσως εδόθη εντολή να επανέλθουν στην προηγούμενη μελέτη που οι ίδιοι είχαν υποβάλει, επιχειρώντας να δικαιολογήσει την «Ελληνικό Μετρό ΑΕ». Στη συνέχεια προσπάθησε να υποβαθμίσει την ύπαρξη προβλήματος για τους εργαζόμενους λέγοντας ότι «Αυτό δεν αφορά μόνο λόγους ασφαλείας των εργαζομένων, που κατά την άποψή μου, θα ήταν υπερβολικό να πιστέψουμε ότι υπάρχουν τέτοια προβλήματα. Αφορά κυρίως τις καθιζήσεις, μικρές καθιζήσεις που μπορούν να υπάρξουν στο οδόστρωμα της οδού Κατεχάκη, γιατί αυτή είναι μια σήραγγα κάτω από την οδό Κατεχάκη, και εδόθη εντολή αποκατάστασης του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης».

«Ήδη η κοινοπραξία έχει ξαναξεκινήσει εργασίες, με τον δέοντα τρόπο, έχει υποβάλει και τη μελέτη η οποία δείχνει πώς θα αποκαταστήσει αυτές στο μήκος των 160 μέτρων. Η υπηρεσία προφανώς δεν κάνει αποδεκτές τις όποιες δικαιολογίες της κοινοπραξίας. Θεωρούμε ότι ήταν ένα λάθος εφαρμογής μιας μελέτης που η ίδια είχε υποβάλει», είπε ο Ν. Ταχιάος.

Ο Χρήστος Κατσώτης αφού αναρωτήθηκε πώς η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., ενώ διαβεβαιώνει ότι επιβλέπει τις εργασίες, επί 24ωρου και επταημέρου βάσεως, δεν αντιλήφθηκε ότι έχει γίνει διάνοιξη της σήραγγας, για 150 μέτρα, με εργασίες διάρκειας 6 μηνών, σχολίασε ότι η πολιτεία δεν δίνει «απαντήσεις σε πιθανά ζητήματα ασφάλειας που δημιουργούνται για τους εργαζόμενους στην κατασκευή της σήραγγας του ΓΝΑ, αλλά και για τις υποδομές και κτιριακές εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής».

Ο Νίκος Ταχιάος αφού παραδέχθηκε ότι όντως υπήρξε παρέκκλιση από τη μελέτη συμπλήρωσε «Όχι ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους πρόβλημα, εφόσον δεν ακολουθείται η μελέτη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ούτε ότι η σήραγγα θα πέσει, δεν σημαίνει ούτε ότι θα υπάρξουν καθιζήσεις, γιατί αυτό το μετράνε καθημερινά. Υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία τα οποία μετριούνται διαρκώς ώστε να είναι σίγουρο ότι δεν υπάρχουν μετακινήσεις και όποιες μετακινήσεις υπάρχουν, πρέπει να είναι σε ανεκτά πλαίσια».

Συνεχίζοντας δήλωσε ότι «η εταιρεία δεν ακολούθησε τη μεθοδολογία που η ίδια πρότεινε. Το εντόπισε η Ελληνικό Μετρό. Εχω ζητήσει να γίνει έλεγχος, γιατί αυτό έγινε με καθυστέρηση. Προφανώς δεν αποτελεί σφάλμα της διοίκησης. Μόλις υπέπεσε στην αντίληψη της διοίκησης, κάλεσε την εταιρεία να επανέλθει στη μελέτη και να αποκαταστήσει την κατασκευή, με τον τρόπο που έπρεπε κανονικά να προχωρήσει».

«Βεβαίως υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι παρακολουθούν το έργο, υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι συμβάλλουν στην επίβλεψη του έργου, αυτοί βέβαια δεν υπογράφουν, υπογράφουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά αυτό ακριβώς συμβαίνει», είπε προσθέτοντας ότι «τα θέματα ασφαλείας είναι ύψιστης προτεραιότητας».